Przepisy porządkowe w gminie
REKLAMA
REKLAMA
Przepisy porządkowe - kto wydaje?
W Konstytucji RP znajdujemy wyraźne wskazanie, że wszelkie ograniczenia w korzystaniu z praw i wolności mogą być ustanawiane jedynie w drodze ustawy, w sytuacjach m.in. konieczności zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego (art. 31 ust. 3 Konstytucji RP). Nie oznacza to jednak, iż wprowadzanie przepisów porządkowych jest niezgodne z ustawą zasadniczą.
REKLAMA
W doktrynie oraz orzecznictwie uznaje się, że "w drodze ustawy" oznacza istnienie podstawy ustawowej, która ma określać uprawnienie do wprowadzania ograniczeń praw i wolności. Przepisy porządkowe mogą być wprowadzane, o ile mieszczą się w granicach wytyczonych obowiązującymi ustawami.
Przepisy porządkowe w gminie - przesłanki ustawowe
REKLAMA
Podstawę prawną wydawania przepisów porządkowych stanowi art. 40 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym, który przyznaje uprawnienia w tym zakresie radzie gminy. Jednak ustanowienie przepisów porządkowych wymaga spełnienia określonych przesłanek. W doktrynie wskazuje się przesłanki obiektywne i subiektywne.
Mimo warunkowych ograniczeń w tej materii, organ stanowiący pozostaje decyzyjny. Element decyzyjności związany jest z koniecznością oceny sytuacji w kontekście potrzeby wprowadzenia danej regulacji oraz jej zakresu. Należy pamiętać, o czym stanowi Konstytucja RP, iż wszelkie ograniczenia praw i wolności nie mogą naruszać ich istoty. To oznacza obowiązek zachowania pewnego minimum niezbędnego do realizacji danej swobody opartego na zasadzie proporcjonalności działania organów gminy.
(…)
Rafał Frankiewicz
REKLAMA
REKLAMA