REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedstawiciel strony w postępowaniu administracyjnym

REKLAMA

Konieczność powołania przedstawiciela w postępowaniu administracyjnym dla osoby nieobecnej lub niezdolnej do czynności procesowych budzi w praktyce wiele problemów. Część wątpliwości rozstrzyga orzecznictwo.

W art. 34 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) dokonano charakterystyki konsekwencji prawnych sytuacji, w której stroną jest osoba nieobecna lub niezdolna do czynności prawnych. Jeżeli nie ma ona przedstawiciela ustawowego, organ administracji publicznej ma obowiązek wystąpienia do sądu z wnioskiem o jego wyznaczenie. W przypadku gdy występuje konieczność podjęcia czynności niecierpiącej zwłoki, do czasu wyznaczenia przedstawiciela ustawowego przez sąd organ administracji publicznej powinien sam wyznaczyć dla osoby nieobecnej przedstawiciela uprawnionego do działania w postępowaniu. 

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz serwis: Prawo administracyjne

W doktrynie przez pewien czas budziło wątpliwości to, czy art. 34 k.p.a. odnosi się tylko do stron postępowania, czy też do wszystkich uczestników postępowania. Pomimo pewnych wątpliwości przesądzono jednak, że w tym kontekście może chodzić przede wszystkim o strony postępowania. Artykuł 34 k.p.a. należy w znaczącym stopniu wiązać z zasadą szybkości i prostoty postępowania, przy czym znajduje on zastosowanie przede wszystkim wobec osób fizycznych.

Wyjaśnienia wymagają sytuacje, w których art. 34 k.p.a. znajduje zastosowanie. Nieobecność trzeba odnieść do przypadku, gdy osoba będąca w sprawie stroną opuściła miejsce stałego zamieszkania i nie jest znane w chwili prowadzenia sprawy miejsce jej stałego pobytu. Zasada nie znajduje jednak zastosowania względem osób małoletnich, gdyż ich miejscem zamieszkania jest miejsce zamieszkania rodziców lub opiekunów i dopiero nieobecność tych ostatnich daje podstawę do zastosowania omawianego przepisu. Status strony nieobecnej nie będzie też przysługiwał osobie, która jedynie przejściowo nie jest dostępna pod wskazanym w aktach sprawy adresem.

REKLAMA

Wyznaczenie przez sąd przedstawiciela dla nieobecnej strony postępowania następuje na podstawie przepisów Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego (uchwała SN z 9 lutego 1989 r., sygn. akt III CZP 117/88). Główną rolą takiego przedstawiciela jest przede wszystkim ustalenia miejsca pobytu osoby nieobecnej i zawiadomienie jej o toczącej się sprawie. Przy czym przedstawiciel nie powinien podejmować czynności poza procesowych oraz procesowych mających skutek materialno-prawny. Nie powinien więc m.in. zawierać ugody czy też cofać wniosku o wszczęcie postępowania. Wynagrodzenie przedstawiciela należy do kosztów postępowania administracyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejną przesłanką powołania przedstawiciela przez sąd jest niezdolność do czynności prawnych. Niezdolność taka występuje u osób, które nie ukończyły lat 13 oraz osób całkowicie ubezwłasnowolnionych. W takim przypadku, zwracając się do sądu, organ administracji zawiesza jednocześnie postępowanie w danej sprawie. Od momentu ustanowienia przedstawiciela czynności postępowania prowadzone są z jego udziałem. To jemu należy doręczać pisma procesowe w sprawie.

Zobacz również Forum.

Warto wskazać, że późniejsze doręczenie decyzji organu I instancji stronie reprezentowanej w postępowaniu administracyjnym przez przedstawiciela, któremu została uprzednio doręczona decyzja w danej sprawie, nie powoduje otwarcia od początku dla strony terminu wniesienia odwołania. W sytuacji gdy taka strona nie złożyła wniosku o przywrócenie terminu ze skutkiem pozytywnym, to jej odwołanie wniesione w terminie 14 dni od doręczenia do jej rąk decyzji administracyjnej podlega załatwieniu w trybie art. 134 k.p.a. (wyrok WSA w Warszawie z 13 grudnia 2006 r., sygn. akt IV SA/Wa 1938/06).

Ustanowienie przedstawiciela przez sam organ administracji publicznej będzie miało miejsce jedynie w przypadku, gdy zachodzi konieczność podjęcia w trakcie postępowania tylko jednej, określonej czynności „niecierpiącej zwłoki”. Zaistnienie takiej okoliczności będzie wynikać z dokonanej przez organ oceny.

Podstawa prawna:
● Ustawa z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 267).

Maciej J. Nowak
radca prawny, ekspert w zakresie prawa administracyjnego

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA