REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Popełnienie przestępstwa jako przesłanka wznowienia postępowania

Przemysław Naworol
Adwokat
Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Prawo zamówień publicznych/ Fot. Fotolia
Prawo zamówień publicznych/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą wznowienia jest popełnienie przestępstwa. Czy zawsze, gdy w toku postępowania administracyjnego dojdzie do popełnienia przestępstwa, możemy wnosić o wznowienie postępowania? Czy przestępstwo musi mieć istotny wpływ na wydanie decyzji?

Wznowienie postępowania z powodu popełnienia przestępstwa

Zgodnie z art. 145 § 1 pkt 2 k.p.a. strona może wnosić o wznowienie postępowania zakończonego decyzją ostateczną, jeżeli decyzja ta została wydana w wyniku popełnienia przestępstwa. W myśl paragrafu 2 tego przepisu wznowienie tego postępowania na skutek popełnienia przestępstwa jest możliwe nawet w przypadku braku orzeczenia sądu lub innego organu, jeżeli popełnienie tego przestępstwa jest oczywiste, a wznowienie postępowania jest niezbędne dla uniknięcia niebezpieczeństwa dla życia lub zdrowia ludzkiego albo poważnej szkody dla interesu społecznego. Dodatkowo w oparciu o paragraf 3 tego przepisu, postępowanie można wznowić także w przypadku, gdy postępowanie w przedmiocie popełnienia przestępstwa przed sądem lub innym organem nie może być wszczęte na skutek upływu czasu lub z innych przyczyn określonych w przepisach prawa.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Ile kosztują środki ochrony prawnej?

Co do zasady podstawą wznowienia jest popełnienie przestępstwa. Kodeks postępowania administracyjnego nie zawiera definicji przestępstwa. W związku z czym należy stosować definicję zawartą w Kodeksie karnym. Zatem przestępstwem są występki oraz zbrodnie opisane w tym kodeksie. Podstawą wznowienia nie może być popełnienie wykroczenia. Co też często jest niestety mylone. W praktyce pojawiają się jednak wątpliwości, czy zawsze, gdy w toku postępowania administracyjnego dojdzie do popełnienia przestępstwa, możemy wnosić o wznowienie postępowania. Czy też przestępstwo to musi mieć istotny wpływ na wydanie decyzji. Zważyć należy, iż z samym faktem popełnienia przestępstwa w toku postępowania mamy do czynienia bardzo rzadko. Czyli często sam fakt popełnienia tego przestępstwa, traktowany jest jako wystarczająca podstawa do wznowienia postępowania. Dodatkowo powstają problemy z ustaleniem, kiedy mamy do czynienia z przestępstwem, którego popełnienie nie trzeba udowadniać orzeczeniem sądy lub innego organu.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 8 stycznia 2015 r., sygn. akt: I SA/Łd 1026/14 (LEX nr 1646680) stwierdził, iż:  „wznowienie postępowania z powodu przestępstwa może nastąpić bez konieczności ustalenia czynu przestępnego prawomocnym wyrokiem skazującym, gdy postępowanie karne nie może być wszczęte (np. z powodu śmierci sprawcy) lub zostało umorzone z innych przyczyn niż brak dowodów (np. na podstawie ustawy amnestyjnej). Określenie z art. 145 § 1 pkt 2 k.p.a.  "decyzja została uzyskana za pomocą przestępstwa" oznacza, że wznowienie postępowania jest dopuszczalne w razie popełnienia czynu zaliczanego przez k.k. do przestępstw, a więc zbrodni lub występku. Taka podstawa wznowienia, jako restytucyjna, wymaga ustalenia istnienia związku przyczynowego między przestępstwem a prawomocnym orzeczeniem sądu administracyjnego.”

REKLAMA

Wynika z powyższego, iż samo popełnienie przestępstwa w toku postępowania, które chcemy wznowić, nie jest wystarczając podstawą do złożenia w/w wniosku. Należy bowiem wykazać, iż przestępstwo to miało wpływ na wydanie decyzji. Co nie jest często takie proste.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo popełnienie tego przestępstwa musi być potwierdzone w przeważającej liczbie przypadków wyrokiem skazującym. Możliwość wystąpienia przestępstwa, którego popełnienie jest oczywiste, można z góry wykluczyć, gdyż taka sytuacja zdarza się niezmiernie rzadko. Popełnienie tego przestępstwa musiało nie budzić żadnych wątpliwości, dla każdej osoby, która nie ma nawet wykształcenia prawniczego i mimo tego zostałaby wydana decyzja. Co jest zdarzeniem wyjątkowym i prawdę mówiąc ekstremalnym. Więcej sytuacji, w których nie ma wyroku skazującego, a zostało popełnione przestępstwo stanowiące podstawę wznowienia, jest w przypadku, gdy wyrok ten nie może zostać wydany w innych przypadkach niż brak dowodów. Czyli w sytuacji przedawnienie popełnienie przestępstwa, amnestii itd. Jednakże takich przypadków również nie ma w praktyce dużo.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA