REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Popełnienie przestępstwa jako przesłanka wznowienia postępowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Prawo zamówień publicznych/ Fot. Fotolia
Prawo zamówień publicznych/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą wznowienia jest popełnienie przestępstwa. Czy zawsze, gdy w toku postępowania administracyjnego dojdzie do popełnienia przestępstwa, możemy wnosić o wznowienie postępowania? Czy przestępstwo musi mieć istotny wpływ na wydanie decyzji?

Wznowienie postępowania z powodu popełnienia przestępstwa

Zgodnie z art. 145 § 1 pkt 2 k.p.a. strona może wnosić o wznowienie postępowania zakończonego decyzją ostateczną, jeżeli decyzja ta została wydana w wyniku popełnienia przestępstwa. W myśl paragrafu 2 tego przepisu wznowienie tego postępowania na skutek popełnienia przestępstwa jest możliwe nawet w przypadku braku orzeczenia sądu lub innego organu, jeżeli popełnienie tego przestępstwa jest oczywiste, a wznowienie postępowania jest niezbędne dla uniknięcia niebezpieczeństwa dla życia lub zdrowia ludzkiego albo poważnej szkody dla interesu społecznego. Dodatkowo w oparciu o paragraf 3 tego przepisu, postępowanie można wznowić także w przypadku, gdy postępowanie w przedmiocie popełnienia przestępstwa przed sądem lub innym organem nie może być wszczęte na skutek upływu czasu lub z innych przyczyn określonych w przepisach prawa.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Ile kosztują środki ochrony prawnej?

Co do zasady podstawą wznowienia jest popełnienie przestępstwa. Kodeks postępowania administracyjnego nie zawiera definicji przestępstwa. W związku z czym należy stosować definicję zawartą w Kodeksie karnym. Zatem przestępstwem są występki oraz zbrodnie opisane w tym kodeksie. Podstawą wznowienia nie może być popełnienie wykroczenia. Co też często jest niestety mylone. W praktyce pojawiają się jednak wątpliwości, czy zawsze, gdy w toku postępowania administracyjnego dojdzie do popełnienia przestępstwa, możemy wnosić o wznowienie postępowania. Czy też przestępstwo to musi mieć istotny wpływ na wydanie decyzji. Zważyć należy, iż z samym faktem popełnienia przestępstwa w toku postępowania mamy do czynienia bardzo rzadko. Czyli często sam fakt popełnienia tego przestępstwa, traktowany jest jako wystarczająca podstawa do wznowienia postępowania. Dodatkowo powstają problemy z ustaleniem, kiedy mamy do czynienia z przestępstwem, którego popełnienie nie trzeba udowadniać orzeczeniem sądy lub innego organu.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 8 stycznia 2015 r., sygn. akt: I SA/Łd 1026/14 (LEX nr 1646680) stwierdził, iż:  „wznowienie postępowania z powodu przestępstwa może nastąpić bez konieczności ustalenia czynu przestępnego prawomocnym wyrokiem skazującym, gdy postępowanie karne nie może być wszczęte (np. z powodu śmierci sprawcy) lub zostało umorzone z innych przyczyn niż brak dowodów (np. na podstawie ustawy amnestyjnej). Określenie z art. 145 § 1 pkt 2 k.p.a.  "decyzja została uzyskana za pomocą przestępstwa" oznacza, że wznowienie postępowania jest dopuszczalne w razie popełnienia czynu zaliczanego przez k.k. do przestępstw, a więc zbrodni lub występku. Taka podstawa wznowienia, jako restytucyjna, wymaga ustalenia istnienia związku przyczynowego między przestępstwem a prawomocnym orzeczeniem sądu administracyjnego.”

REKLAMA

Wynika z powyższego, iż samo popełnienie przestępstwa w toku postępowania, które chcemy wznowić, nie jest wystarczając podstawą do złożenia w/w wniosku. Należy bowiem wykazać, iż przestępstwo to miało wpływ na wydanie decyzji. Co nie jest często takie proste.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo popełnienie tego przestępstwa musi być potwierdzone w przeważającej liczbie przypadków wyrokiem skazującym. Możliwość wystąpienia przestępstwa, którego popełnienie jest oczywiste, można z góry wykluczyć, gdyż taka sytuacja zdarza się niezmiernie rzadko. Popełnienie tego przestępstwa musiało nie budzić żadnych wątpliwości, dla każdej osoby, która nie ma nawet wykształcenia prawniczego i mimo tego zostałaby wydana decyzja. Co jest zdarzeniem wyjątkowym i prawdę mówiąc ekstremalnym. Więcej sytuacji, w których nie ma wyroku skazującego, a zostało popełnione przestępstwo stanowiące podstawę wznowienia, jest w przypadku, gdy wyrok ten nie może zostać wydany w innych przypadkach niż brak dowodów. Czyli w sytuacji przedawnienie popełnienie przestępstwa, amnestii itd. Jednakże takich przypadków również nie ma w praktyce dużo.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

Polska pod lupą Brukseli! Rząd ujawnia, jak naprawdę wygląda walka z nadmiernym deficytem

Rząd przedstawił Brukseli raport, który pokazuje, jak Polska radzi sobie z ograniczaniem deficytu mimo rekordowych wydatków na obronę i spadku wpływów z podatków. Czy Unia Europejska uzna te działania za wystarczające?

Nowe uprawnienia dla sołtysów [Nowelizacja 2026 r.]

1 stycznia 2026 r. nowe przepisy dotyczące uprawnień sołtysów oraz finansowania zadań z funduszu sołeckiego. Nowe regulacje wprowadzają m.in. obowiązkowe ubezpieczenia sołtysów oraz nadają im uprawnienia do zarządzania mieniem komunalnym na podstawie upoważnienia wydanego przez wójta.

REKLAMA

HPV: szczepienia obowiązkowe od 2027 roku. Ministerstwo Zdrowia wprowadza nowe przepisy

Szczepienia przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) staną się obowiązkowe dla dzieci od 9. do 15. roku życia. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze zapobieganie nowotworom wywoływanym przez HPV – w tym rakowi szyjki macicy.

Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

Rząd: w dwa lata na budowanie populacyjnej odporności wydamy prawie 34 mld zł

Łącznie przez dwa najbliższe lata wydanych zostanie prawie 34 mld zł, aby budować populacyjną odporność dla całej Polski na najbardziej trudne wydarzenia - poinformował w poniedziałek minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.

Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

REKLAMA

Petycje: Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury

Wiadomo, że zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) nie będzie podwyższony do 2028 r. Pojawił się postulat podwyżki tylnymi drzwiami poprzez zrównanie wysokości tego zasiłku z dodatkiem pielęgnacyjnym (w 2025 r. 348,22 zł). Różnica między tymi zasiłkami wynosi 132,38 zł. I tyle zyskałyby osoby w wieku 75+, gdyby pomysł zrównania dwóch świadczeń został wprowadzony. Byłaby to podwyżka nie dla wszystkich beneficjentów zasiłku pielęgnacyjnego, a tylko bardzo wąskiego grona osób. No bo ile jest 75-latków bez prawa do emerytury i renty? To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

REKLAMA