REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakich okolicznościach organ powinien wydać decyzję kasacyjną

W jakich okolicznościach organ powinien wydać decyzję kasacyjną /fot. Fotolia
W jakich okolicznościach organ powinien wydać decyzję kasacyjną /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozpatrując odwołanie od decyzji administracyjnej, organ II instancji powinien wydać decyzję merytoryczną, a tylko w szczególnych sytuacjach może wydać decyzję kasacyjną, tj. uchylającą poprzednią decyzję i przekazującą sprawę do ponownego rozpoznania przez organ I instancji.

Wniesienie odwołania od decyzji administracyjnej powoduje, co do zasady, przejście uprawnienia do merytorycznego rozpoznania sprawy na organ odwoławczy. Uprawnienie do rozpoznania sprawy nie przechodzi na organ II instancji wyłącznie w przypadku zastosowania trybu tzw. samokontroli na podstawie art. 32 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). Zgodnie z wyrokiem WSA w Bydgoszczy z 20 stycznia 2015 r. (sygn. akt II SA/Bd 1185/14), organ odwoławczy powinien rozpoznać merytorycznie jednocześnie wszystkie odwołania dotyczące tej samej decyzji administracyjnej i zakończyć postępowanie odwoławcze jedną decyzją.

REKLAMA

REKLAMA

Po pełnej analizie stanu faktycznego i prawnego sprawy powinna zostać wydana decyzja administracyjna kończąca postępowanie w II instancji. Ustawodawca w art. 138 § 1–2 k.p.a. wskazał za możliwe rozstrzygnięcia, które może podjąć organ odwoławczy. W orzecznictwie podkreśla się, że, co do zasady, postępowanie to powinno zostać zakończone decyzją merytoryczną, tj. albo decyzją utrzymującą w mocy skarżoną decyzję w oparciu o art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a., albo decyzją uchylającą decyzję w całości lub w części i w tym zakresie orzekającą co do istoty sprawy na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 k.p.a.

Zgodnie z art. 138 § 2 k.p.a., wydanie decyzji kasacyjnej, tj. uchylającej decyzję organu I instancji i przekazującej sprawę temu organowi do ponownego rozpoznania, jest możliwe, jeśli decyzja wydana została z naruszeniem przepisów postępowania, a konieczny do wyjaśnienia zakres sprawy ma istotny wpływ na jej rozstrzygnięcie. W ocenie WSA w Kielcach wyrażonej w wyroku z 29 września 2011 r. (sygn. akt II SA/Ke 491/11) istotne znaczenie ma zastosowanie w powyższym przepisie spójnika „a”, który wskazuje na konieczność spełnienia obu przesłanek. Dla wydania decyzji kasacyjnej konieczne jest zatem ustalenie, że organ I instancji, z naruszeniem przepisów postępowania, nie przeprowadził postępowania wyjaśniającego w takim zakresie, że jego nieprzeprowadzenie miało istotny wpływ na treść wydanej przez ten organ decyzji.

Zgodnie z zasadą merytorycznego rozpoznania sprawy, także w postępowaniu odwoławczym organ II instancji powinien w przypadku stwierdzenia braków postępowania wyjaśniającego przed organem I instancji najpierw podjąć próbę samodzielnego ustalenia poszczególnych okoliczności na podstawie art. 136 k.p.a. Jednak w świetle wyroku WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 28 stycznia 2015 r. (sygn. akt II SA/Go 785/14) organ odwoławczy nie może przeprowadzić uzupełniającego postępowania dowodowego, jeżeli jego zakres wskazuje, że to dopiero na etapie postępowania odwoławczego doszłoby do ustalenia istotnych dla sprawy okoliczności. Prowadziłoby to bowiem do naruszenia zasady dwuinstancyjności postępowania, zgodnie z którą sprawę administracyjną należy merytorycznie rozpoznawać zarówno w I, jak i w II instancji, nie zaś tylko w ramach postępowania odwoławczego. W takim przypadku postępowanie odwoławcze powinno zostać zakończone właśnie decyzją kasacyjną.

REKLAMA

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: W jakich okolicznościach organ powinien wydać decyzję kasacyjną

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dowiedz się co powinna zawierać treść decyzji kasacyjnej.

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA