REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakich okolicznościach organ powinien wydać decyzję kasacyjną

W jakich okolicznościach organ powinien wydać decyzję kasacyjną /fot. Fotolia
W jakich okolicznościach organ powinien wydać decyzję kasacyjną /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozpatrując odwołanie od decyzji administracyjnej, organ II instancji powinien wydać decyzję merytoryczną, a tylko w szczególnych sytuacjach może wydać decyzję kasacyjną, tj. uchylającą poprzednią decyzję i przekazującą sprawę do ponownego rozpoznania przez organ I instancji.

Wniesienie odwołania od decyzji administracyjnej powoduje, co do zasady, przejście uprawnienia do merytorycznego rozpoznania sprawy na organ odwoławczy. Uprawnienie do rozpoznania sprawy nie przechodzi na organ II instancji wyłącznie w przypadku zastosowania trybu tzw. samokontroli na podstawie art. 32 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). Zgodnie z wyrokiem WSA w Bydgoszczy z 20 stycznia 2015 r. (sygn. akt II SA/Bd 1185/14), organ odwoławczy powinien rozpoznać merytorycznie jednocześnie wszystkie odwołania dotyczące tej samej decyzji administracyjnej i zakończyć postępowanie odwoławcze jedną decyzją.

REKLAMA

REKLAMA

Po pełnej analizie stanu faktycznego i prawnego sprawy powinna zostać wydana decyzja administracyjna kończąca postępowanie w II instancji. Ustawodawca w art. 138 § 1–2 k.p.a. wskazał za możliwe rozstrzygnięcia, które może podjąć organ odwoławczy. W orzecznictwie podkreśla się, że, co do zasady, postępowanie to powinno zostać zakończone decyzją merytoryczną, tj. albo decyzją utrzymującą w mocy skarżoną decyzję w oparciu o art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a., albo decyzją uchylającą decyzję w całości lub w części i w tym zakresie orzekającą co do istoty sprawy na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 k.p.a.

Zgodnie z art. 138 § 2 k.p.a., wydanie decyzji kasacyjnej, tj. uchylającej decyzję organu I instancji i przekazującej sprawę temu organowi do ponownego rozpoznania, jest możliwe, jeśli decyzja wydana została z naruszeniem przepisów postępowania, a konieczny do wyjaśnienia zakres sprawy ma istotny wpływ na jej rozstrzygnięcie. W ocenie WSA w Kielcach wyrażonej w wyroku z 29 września 2011 r. (sygn. akt II SA/Ke 491/11) istotne znaczenie ma zastosowanie w powyższym przepisie spójnika „a”, który wskazuje na konieczność spełnienia obu przesłanek. Dla wydania decyzji kasacyjnej konieczne jest zatem ustalenie, że organ I instancji, z naruszeniem przepisów postępowania, nie przeprowadził postępowania wyjaśniającego w takim zakresie, że jego nieprzeprowadzenie miało istotny wpływ na treść wydanej przez ten organ decyzji.

Zgodnie z zasadą merytorycznego rozpoznania sprawy, także w postępowaniu odwoławczym organ II instancji powinien w przypadku stwierdzenia braków postępowania wyjaśniającego przed organem I instancji najpierw podjąć próbę samodzielnego ustalenia poszczególnych okoliczności na podstawie art. 136 k.p.a. Jednak w świetle wyroku WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 28 stycznia 2015 r. (sygn. akt II SA/Go 785/14) organ odwoławczy nie może przeprowadzić uzupełniającego postępowania dowodowego, jeżeli jego zakres wskazuje, że to dopiero na etapie postępowania odwoławczego doszłoby do ustalenia istotnych dla sprawy okoliczności. Prowadziłoby to bowiem do naruszenia zasady dwuinstancyjności postępowania, zgodnie z którą sprawę administracyjną należy merytorycznie rozpoznawać zarówno w I, jak i w II instancji, nie zaś tylko w ramach postępowania odwoławczego. W takim przypadku postępowanie odwoławcze powinno zostać zakończone właśnie decyzją kasacyjną.

REKLAMA

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: W jakich okolicznościach organ powinien wydać decyzję kasacyjną

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dowiedz się co powinna zawierać treść decyzji kasacyjnej.

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA