REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Terminarz spotkań nie jest informacją publiczną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Informacja publiczna/ Fot. Fotolia
Informacja publiczna/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Organy administracji publicznej, jak też osoby piastujące kierownicze stanowiska w tych organach używają różnych narzędzi wspomagających wykonywanie powierzonych zadań. Nie oznacza to w każdym przypadku, że narzędzia te będą stanowiły informację publiczną i w konsekwencji będą podlegały udostępnieniu.

Przedmiot informacji publicznej wskazany został w art. 61 ust. 1 Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r. jako informacja o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Sformułowanie powyższe sugeruje związek pojęcia informacji publicznej nie tyle z samą jej treścią, ile bardziej z samą działalnością wskazanych podmiotów. W inny sposób informację publiczną definiuje ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (dalej: u.d.i.p.), która w art. 1 ust. 1 kładzie nacisk na treść informacji, wskazując ogólnie, że informacją publiczną jest informacja o sprawach publicznych. Różny, choć niewykluczający się, sposób zdefiniowania przedmiotu informacji w praktyce może powodować trudności przy kwalifikacji określonych informacji. Część z tych wątpliwości usuwa bogate orzecznictwo sądów administracyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Dokumenty w aktach postępowania administracyjnego a informacja publiczna

Przed 2012 rokiem w większości orzeczeń przyjmowano, że informacją publiczną jest każda wiadomość wytworzona lub odnosząca się do władz publicznych, a także wytworzona lub odnosząca się do innych podmiotów wykonujących funkcje publiczne w zakresie wykonywania przez nie zadań władzy publicznej. WSA w Warszawie w wyroku z 3 sierpnia 2011 r. (sygn. akt II SAB/Wa 193/11) stwierdził nawet, że walor informacji publicznej mają wszelkie dokumenty znajdujące się w posiadaniu organu władzy niezależnie od tego, czy zostały wytworzone przez ten organ bezpośrednio, czy też na jego zlecenie. Z kolei NSA w wyroku z 1 grudnia 2011 r. (sygn. akt I OSK 1550/11) wskazał, że bez znaczenia dla obowiązku udostępnienia informacji jest to, czy dokument ma charakter „wewnętrzny”, „roboczy”. Stanowisko w sprawie kwalifikowania poszczególnych dokumentów jako informacji publicznej zmieniło się po wyroku NSA z 27 stycznia 2012 r. (sygn. akt I OSK 2130/11), który przy okazji oceny posiadania przez zamówione opinie i ekspertyzy cech informacji publicznej wskazał, że nie wszystkie dokumenty znajdujące się w posiadaniu organu władzy stanowią informację publiczną. Spośród nich można bowiem wyróżnić tzw. dokumenty wewnętrzne, które służą m.in. gromadzeniu informacji. Powyższe stanowisko można rozciągnąć nie tylko na dokumenty wewnętrzne, ale również na innego rodzaju materiały robocze czy narzędzia pomocnicze używane przez organ administracji publicznej, choć niestanowiące informacji publicznej.

W świetle wyroku NSA z 20 sierpnia 2013 r. (sygn. akt II SAB/Wa 178/13) terminarz spotkań nie stanowi informacji publicznej, ponieważ nie jest dokumentem urzędowym, a jedynie narzędziem biurowym wspomagającym organizację i planowanie pracy w urzędzie. Nie może on też stanowić źródła wiedzy o faktach, ponieważ nie potwierdza, czy planowane spotkanie odbyło się, czy też nie. Identyczne stanowisko wyraził niedawno WSA w Poznaniu w wyroku z 18 czerwca 2015 r., stwierdzając, że kalendarz burmistrza należy traktować jako dokument wewnętrzny, który służy realizacji zadań publicznych, lecz nie przesądza o kierunku działalności, a tym samym nie zawiera komunikatu o sprawach publicznych. Dlatego należy uznać, że kalendarze, terminarze i podobne materiały nie stanowią informacji publicznej i w konsekwencji nie podlegają udostępnieniu w trybie u.d.i.p. Organ, który otrzyma wniosek o udostępnienie takiego materiału, powinien zwykłym pismem poinformować wnioskodawcę, że żądana informacja nie jest informacją publiczną.

REKLAMA

KAZIMIERZ PAWLIK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autor jest radcą prawnym, specjalizuje się w prawie administracyjnym

PODSTAWY PRAWNE

● art. 61 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. nr 78, poz. 483; ost. zm. Dz.U. z 2009 r. nr 114, poz. 946)

● art. 1 ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 782; ost. zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1662)

Polecamy serwis: Prawo administracyjne

Radca prawny, adiunkt na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie , dawniej pracownik administracji publicznej, obecnie prowadzi w Krakowie i w Radomiu własną kancelarię radcowską zajmującą się reprezentacją w postępowaniach administracyjnych. Specjalizuje się w zagadnieniach dostępu do informacji publicznej (z tego zakresu obroniona praca doktorska w 2016 r.), planowaniu przestrzennym i prawie budowlanym. Współautor książki Dyplom z Internetu (2015 r.) oraz komentarza do Ustawy o samorządzie gminnym (2015 r.) i autor przeszło trzystu artykułów, głównie z zakresu prawa samorządowego, publikowanych m.in. w „Gazecie Samorządu i Administracji”, „Wspólnocie Mieszkaniowej”, „Inwestorze”, „Sekretarzu i Organizacji Urzędu” oraz „Skarbniku i Finansach Publicznych” czy „Inwestycjach Sektora Publicznego”.
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

REKLAMA

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i branża farmaceutyczna podpisały list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA

Długie kolejki do psychiatry dziecięcego. Ubezpieczenie zdrowia psychicznego może być rozwiązaniem

Ponad połowa rodziców dostrzega pogorszenie kondycji psychicznej swoich dzieci, ale tylko co trzecia rodzina korzysta z pomocy specjalisty. Długi czas oczekiwania na pomoc gwarantowaną z NFZ i wysokie koszty prywatnych wizyt skłoniły Nationale-Nederlanden do wprowadzenia pierwszego w Polsce ubezpieczenia zdrowia psychicznego.

Zmiana czasu 2025: Kiedy cofamy zegarki w październiku, dlaczego wciąż to robimy i jak przygotować się do przejścia na czas zimowy, by nie rozregulować organizmu?

W nocy z soboty 25 października na niedzielę 26 października 2025 roku cofniemy zegarki z godziny 3:00 na 2:00 – zyskamy więc dodatkową godzinę snu. To właśnie wtedy oficjalnie wracamy do czasu zimowego (CET), bardziej zgodnego z naszym naturalnym rytmem dnia. Choć zmiana wydaje się drobiazgiem, wpływa na zdrowie, samopoczucie i codzienny rytm życia milionów Polaków. Sprawdź, co warto wiedzieć o tegorocznej zmianie czasu, skąd wzięła się ta tradycja i czy wkrótce naprawdę zniknie.

REKLAMA