reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > RODO 2018 > Monitoring w miejscach pracy

Monitoring w miejscach pracy

Ustawodawca nową ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 r. dodał do kodeksu pracy m.in. art. 22(2) w którym uregulował monitoring prowadzony przez pracodawcę.

Pracodawca może wprowadzić monitoring w zakładzie pracy pod warunkiem że jest to niezbędne do:

  1. zapewnienia bezpieczeństwa pracowników
  2. ochrony mienia
  3. kontroli produkcji
  4. zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,

Przy czym wystarczy, że jest spełniony jeden z tych celów, choć może być też parę lub wszystkie.

Monitoring może być w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu (brak słowa o rejestracji dźwięku). Jeżeli pracodawca chce rejestrować również dźwięk musi dokonać dodatkowej analizy na gruncie RODO – w szczególności art. 5.

Monitoring nie może obejmować pomieszczeń sanitarnych, szatni, stołówek oraz palarni lub pomieszczeń udostępnianych zakładowej organizacji związkowej, chyba, że stosowanie monitoringu w tych pomieszczeniach jest niezbędne do realizacji celu/celów określonego powyżej i nie naruszy to godności oraz innych dóbr osobistych pracownika, a także zasady wolności i niezależności związków zawodowych, w szczególności poprzez zastosowanie technik uniemożliwiających rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób.

W tym miejscu pytanie, po co komu monitoring, który uniemożliwia nagranie osób nagranych.

Nagrania obrazu pracodawca  może przetwarzać wyłącznie w celu/celach dla których były zabrane.

Nagrania mogą być przechowywane przez okres nieprzekraczający 3 miesięcy od dnia nagrania, chyba, że nagrania obrazu stanowią dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie prawa lub pracodawca powziął wiadomość, iż mogą one stanowić dowód w postępowaniu. Wtedy nagrania są przechowywane do czasu prawomocnego zakończenia postępowania. Po upływie terminu, przez który można przechowywać nagrani, należy je zniszczyć, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.

Cele, zakres oraz sposób zastosowania monitoringu Pracodawca ustala w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy.

Pracodawca musi poinformować pracowników o wprowadzeniu monitoringu, w sposób przyjęty u danego pracodawcy, nie później niż 2 tygodnie przed jego uruchomieniem.

Pracodawca musi przed dopuszczeniem pracownika do pracy poinformować go na piśmie pracownika o celach, zakresie oraz sposobie monitoringu.

Zobacz również:

Pracodawca musi oznaczyć pomieszczenia i teren monitorowany w sposób widoczny i czytelny, za pomocą odpowiednich znaków lub ogłoszeń dźwiękowych, nie później niż jeden dzień przed uruchomieniem monitoringu.

Monitoring może być  nad terenem zakładu pracy lub terenem wokół zakładu pracy.

Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania RODO w art. 222 kodeksu pracy dodała § 11 zgodnie z którym monitoring nie może obejmować pomieszczeń udostępnianych zakładowej organizacji związkowej. W związku z tym stosownej zmianie uległ też § 2. Zgodnie z jego nową treścią Monitoring nie powinien obejmować pomieszczeń sanitarnych, szatni, stołówek oraz palarni, chyba że stosowanie monitoringu w tych pomieszczeniach jest niezbędne do realizacji celów o których pisałem powyżej. Ponadto monitoring w tych pomieszczeniach nie może naruszać godności oraz innych dóbr osobistych pracowników, w szczególności poprzez zastosowanie technik uniemożliwiających rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób.

Należy zauważyć, że monitoring pomieszczeń sanitarnych wymaga uzyskania uprzedniej zgody zakładowej organizacji związkowej, a jeżeli u pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa – uprzedniej zgody przedstawicieli pracowników wybranych w trybie przyjętym u danego pracodawcy.

Jeżeli Pracodawca, który w dniu wejścia w życie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania RODO stosuje monitoring pomieszczeń udostępnianych zakładowej organizacji związkowej, zobowiązany jest w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie powyższej ustawy zaprzestaje stosowania monitoringu takich pomieszczeń. O zaprzestaniu monitoringu pomieszczeń udostępnianych zakładowej organizacji związkowej, Pracodawca powinien niezwłocznie poinformować zakładową organizację związkową.

Jeżeli Pracodawca, który w dniu wejścia w życie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania RODO stosuje monitoring pomieszczeń sanitarnych jest zobowiązany do uzyskania zgody na dalsze stosowanie monitoringu zakładowej organizacji związkowej, a jeżeli u pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa – zgody przedstawicieli pracowników wybranych w trybie przyjętym u danego pracodawcy. Powyższą zgodę Pracodawca jest zobowiązany uzyskać w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie powyższej ustawy.  W przypadku odmowy przez związki zawodowe (lub przedstawicieli pracowników) udzielenia takiej zgody lub upływu powyższego 30 dniowego terminu, Pracodawca w terminie 3 dni od dnia odmowy udzielenia zgody albo od dnia upływu 30-dniowego terminu na jej udzielenie, zaprzestaje stosowania monitoringu takich pomieszczeń.  O zaprzestaniu monitoringu Pracodawca niezwłocznie informuje zakładową organizację związkową albo przedstawicieli pracowników.

Pracodawca może wprowadzić monitoring w zakładzie pracy pod warunkiem że jest to niezbędne do:

  1. zapewnienia bezpieczeństwa pracowników
  2. ochrony mienia
  3. kontroli produkcji
  4. zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.

Przy czym wystarczy, że jest spełniony jeden z tych celów, choć może być też parę lub wszystkie.

Monitoring może być w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu (brak słowa o rejestracji dźwięku). Jeżeli pracodawca chce rejestrować również dźwięk musi dokonać dodatkowej analizy na gruncie RODO – w szczególności art. 5.

Monitoring nie może obejmować pomieszczeń sanitarnych, szatni, stołówek oraz palarni lub pomieszczeń udostępnianych zakładowej organizacji związkowej, chyba, że stosowanie monitoringu w tych pomieszczeniach jest niezbędne do realizacji celu/celów określonego powyżej i nie naruszy to godności oraz innych dóbr osobistych pracownika, a także zasady wolności i niezależności związków zawodowych, w szczególności poprzez zastosowanie technik uniemożliwiających rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób.

W tym miejscu pytanie, po co komu monitoring, który uniemożliwia nagranie osób nagranych. 

Nagrania obrazu pracodawca  może przetwarzać wyłącznie w celu/celach dla których były zabrane.

Nagrania mogą być przechowywane przez okres nieprzekraczający 3 miesięcy od dnia nagrania, chyba, że nagrania obrazu stanowią dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie prawa lub pracodawca powziął wiadomość, iż mogą one stanowić dowód w postępowaniu. Wtedy nagrania są przechowywane do czasu prawomocnego zakończenia postępowania. Po upływie terminu, przez który można przechowywać nagrani, należy je zniszczyć, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.

Cele, zakres oraz sposób zastosowania monitoringu Pracodawca ustala w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy.

Pracodawca musi poinformować pracowników o wprowadzeniu monitoringu, w sposób przyjęty u danego pracodawcy, nie później niż 2 tygodnie przed jego uruchomieniem.

Pracodawca musi przed dopuszczeniem pracownika do pracy poinformować go na piśmie pracownika o celach, zakresie oraz sposobie monitoringu.

Pracodawca musi oznaczyć pomieszczenia i teren monitorowany w sposób widoczny i czytelny, za pomocą odpowiednich znaków lub ogłoszeń dźwiękowych, nie później niż jeden dzień przed uruchomieniem monitoringu.

Monitoring może być  nad terenem zakładu pracy lub terenem wokół zakładu pracy.

Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania RODO w art. 222 kodeksu pracy dodała § 11 zgodnie z którym monitoring nie może obejmować pomieszczeń udostępnianych zakładowej organizacji związkowej. W związku z tym stosownej zmianie uległ też § 2. Zgodnie z jego nową treścią Monitoring nie powinien obejmować pomieszczeń sanitarnych, szatni, stołówek oraz palarni, chyba że stosowanie monitoringu w tych pomieszczeniach jest niezbędne do realizacji celów o których pisałem powyżej. Ponadto monitoring w tych pomieszczeniach nie może naruszać godności oraz innych dóbr osobistych pracowników, w szczególności poprzez zastosowanie technik uniemożliwiających rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób.

Należy zauważyć, że monitoring pomieszczeń sanitarnych wymaga uzyskania uprzedniej zgody zakładowej organizacji związkowej, a jeżeli u pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa – uprzedniej zgody przedstawicieli pracowników wybranych w trybie przyjętym u danego pracodawcy.

Jeżeli Pracodawca, który w dniu wejścia w życie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania RODO stosuje monitoring pomieszczeń udostępnianych zakładowej organizacji związkowej, zobowiązany jest w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie powyższej ustawy zaprzestaje stosowania monitoringu takich pomieszczeń. O zaprzestaniu monitoringu pomieszczeń udostępnianych zakładowej organizacji związkowej, Pracodawca powinien niezwłocznie poinformować zakładową organizację związkową.

Jeżeli Pracodawca, który w dniu wejścia w życie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania RODO stosuje monitoring pomieszczeń sanitarnych jest zobowiązany do uzyskania zgody na dalsze stosowanie monitoringu zakładowej organizacji związkowej, a jeżeli u pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa – zgody przedstawicieli pracowników wybranych w trybie przyjętym u danego pracodawcy. Powyższą zgodę Pracodawca jest zobowiązany uzyskać w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie powyższej ustawy.  W przypadku odmowy przez związki zawodowe (lub przedstawicieli pracowników) udzielenia takiej zgody lub upływu powyższego 30 dniowego terminu, Pracodawca w terminie 3 dni od dnia odmowy udzielenia zgody albo od dnia upływu 30-dniowego terminu na jej udzielenie, zaprzestaje stosowania monitoringu takich pomieszczeń. O zaprzestaniu monitoringu Pracodawca niezwłocznie informuje zakładową organizację związkową albo przedstawicieli pracowników.

Paweł Ludwiczak, radca prawny

https://www.ludwiczak-radcaprawny.pl

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Data publikacji:

Ekspert:

Paweł Ludwiczak

Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.

Zdjęcia

Monitoring w miejscach pracy./ fot. Fotolia
Monitoring w miejscach pracy./ fot. Fotolia

CIT 2020. Komentarz199.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Stowarzyszenie Agencji Zatrudnienia

branżowa organizacja pracodawców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama