REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona danych osobowych w miejscu pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Ochrona danych osobowych w miejscu pracy./ fot. Shutterstock
Ochrona danych osobowych w miejscu pracy./ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Poradnik UODO a objaśnienia Ministra Cyfryzacji, czyli do których wytycznych powinni zastosować się przedsiębiorcy?

W październiku 2018 roku na stronie internetowej Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) opublikowany został poradnik „Ochrona danych osobowych w miejscu pracy. Poradnik dla pracodawców”. Z kolei w styczniu na stronie Ministerstwa Cyfryzacji opublikowane zostały objaśnienia prawne dotyczące dalszego gromadzenia danych osobowych osób ubiegających się o zatrudnienie u pracodawcy po zakończeniu procesu rekrutacji. Zgodnie z informacjami zawartymi na stronach internetowych urzędów, zarówno poradnik jak i objaśnienia mają ułatwić przedsiębiorcom przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych. Wydanie objaśnień przez Ministra Cyfryzacji (MC) spotkało się jednak ze sprzeciwem Prezes UODO, który wskazał o oświadczeniu opublikowanym na stronie internetowej, że wydawanie wytycznych dotyczących stosowania przepisów o ochronie danych przez inne organy stanowi wkroczenie w kompetencje Prezesa UODO.

REKLAMA

Polecamy: RODO 2019. Plusy i minusy zmian od 4 maja

Zapraszamy na warsztaty

Ochrona danych osobowych w rekrutacji i zatrudnieniu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co więcej, w objaśnieniach MC zajęte zostało odmienne stanowisko w zakresie dopuszczalności dalszego przechowywania danych po zakończeniu procesu rekrutacji w celu ochrony przed roszczeniami z tytułu dyskryminacji. O ile zgodnie z wytycznymi zawartymi w poradniku, takie dalsze przechowywanie nie powinno być uznane za dopuszczalne, to zgodnie z treścią objaśnień wydanych przez MC pracodawca ma prawo przechowywać dokumenty rekrutacyjne osób, które nie zostały zatrudnione, w celach ochrony przed ewentualnymi roszczeniami mogącymi pojawić się w związku z prowadzoną uprzednio rekrutacją. Do których wytycznych powinni zatem stosować się przedsiębiorcy? Nie ulega wątpliwości, że jedynym organem uprawnionym do prowadzenia kontroli przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych oraz do nakładania administracyjnych kar pieniężnych za ich naruszenie jest Prezes UODO, a nie MC. Stąd z ostrożności, w razie sprzeczności w rekomendacjach wydawanych przez te organy, przedsiębiorcy powinni raczej zastosować się do wytycznych Prezesa UODO. Jednakże, w przeciwieństwie do UODO, MC stosuje bardziej liberalne podejście w zakresie stosowania przepisów RODO, zatem wydaje się, że przedsiębiorcy mogą chętniej sięgać po wytyczne wydawane przez MC. Podkreślenia wymaga jednak, że wskazówki zawarte czy to w poradniku, czy w objaśnieniach, mają jedynie charakter niewiążących wskazówek interpretacyjnych. W tym miejscu należy również podkreślić, że dokonana w poradniku interpretacja przepisów prawa pracy i przepisów o ochronie danych osobowych oraz zawarte w nim wskazówki są jednak co najmniej kontrowersyjne. Poważne wątpliwości budzi w szczególności wskazanie w poradniku możliwych sposobów realizacji obowiązku informacyjnego wobec kandydatów do pracy. Mianowicie, w poradniku wskazano, że pracodawca ma obowiązek poinformować kandydata do pracy o tych okolicznościach w chwili pozyskiwania tych danych w sposób jasny, czytelny i łatwo dostępny dla kandydata. Może to zrobić np. w treści ogłoszenia o pracę lub w informacji zwrotnej bezpośrednio po otrzymaniu od kandydata aplikacji do pracy. Jednakże, brak zamieszczenia klauzuli informacyjnej już w treści ogłoszenia o pracę może spowodować, że kandydat nie będzie znał tożsamości administratora w momencie składania aplikacji, co może zostać uznane za naruszenie zasady przejrzystości w zakresie przetwarzania danych. Kontynuując lekturę poradnika można jednak zauważyć, że refleksja autorów nastąpiła zaledwie cztery strony dalej, gdzie wskazano (tym razem prawidłowo), że o prawidłowym wykonaniu obowiązku informacyjnego, nie możemy mówić również w sytuacji, gdy klauzula informacyjna zostanie wysłana przez potencjalnego pracodawcę w odpowiedzi na otrzymaną aplikację, ponieważ obowiązek poinformowania m.in. o tożsamości pracodawcy powinien być realizowany przez niego na etapie zbierania danych osobowych, a nie na etapie ich utrwalania. Poradnik zawiera zatem sprzeczne informacje.

Podsumowując, poradnik, który w swoim założeniu miał służyć pomocą pracodawcom w ich codziennej pracy oraz zawierać praktyczne wskazówki, zawiera wewnętrzne sprzeczności, co może doprowadzić do powstania kolejnych wątpliwości w zakresie przetwarzania danych osobowych w procesie rekrutacji i zatrudnienia. Nie pomaga również wydawanie sprzecznych wytycznych przez Prezesa UODO oraz MC. Z ostrożności jednak, za bezpieczniejsze rozwiązanie dla przedsiębiorców należy uznać stosowanie się do wytycznych Prezesa UODO, który jest jedynym organem uprawnionym do prowadzenia kontroli przestrzegania przepisów o ochronie danych oraz do nakładania administracyjnych kar pieniężnych za ich naruszenie.

Nowe przepisy prawa pracy wprowadzają zmiany w zakresie pozyskiwania danych osobowych od osób ubiegających się o zatrudnienie oraz pracowników, w szczególności w zakresie danych, jakie może przetwarzać pracodawca, dopuszczalności przetwarzania danych za zgodą pracownika czy też stosowania monitoringu w miejscu pracy. Zmiany te dotyczą w szczególności dział kadr i HR w każdej branży oraz sektorze gospodarki.

Ochrona danych osobowych w rekrutacji i zatrudnieniu to warsztaty dla pracowników działów HR, w tym kierowników, dyrektorów i managerów działów HR, a także do członków zarządu i kadry kierowniczej uczestniczącej w procesach HR, konsultantów ds. HR, pracowników agencji pracy tymczasowej, rekruterów, którzy odpowiadają w szczególności za: publikację ogłoszeń o pracę, gromadzenie danych osobowych osób ubiegających się o zatrudnienie,  przygotowywanie umów o pracę, umów cywilnoprawnych lub innych umów na podstawie których świadczona jest praca na rzecz pracodawcy, selekcję kandydatów, współpracę z agencjami rekrutacyjnymi, podmiotami świadczącymi usługi kadrowo – płacowe, szkoleniowe i innymi podmiotami zewnętrznymi świadczącymi usługi na rzecz pracodawcy, prowadzenie akt osobowych pracowników, przeprowadzanie oceny pracowników, opracowywanie polityki kadrowej i innych wewnętrznych dokumentów dotyczących obszaru HR, przeprowadzanie szkoleń dla pracowników.

Zapraszamy na warsztaty

Ochrona danych osobowych w rekrutacji i zatrudnieniu

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

REKLAMA

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

REKLAMA

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

REKLAMA