REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona danych osobowych w miejscu pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Ochrona danych osobowych w miejscu pracy./ fot. Shutterstock
Ochrona danych osobowych w miejscu pracy./ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Poradnik UODO a objaśnienia Ministra Cyfryzacji, czyli do których wytycznych powinni zastosować się przedsiębiorcy?

W październiku 2018 roku na stronie internetowej Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) opublikowany został poradnik „Ochrona danych osobowych w miejscu pracy. Poradnik dla pracodawców”. Z kolei w styczniu na stronie Ministerstwa Cyfryzacji opublikowane zostały objaśnienia prawne dotyczące dalszego gromadzenia danych osobowych osób ubiegających się o zatrudnienie u pracodawcy po zakończeniu procesu rekrutacji. Zgodnie z informacjami zawartymi na stronach internetowych urzędów, zarówno poradnik jak i objaśnienia mają ułatwić przedsiębiorcom przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych. Wydanie objaśnień przez Ministra Cyfryzacji (MC) spotkało się jednak ze sprzeciwem Prezes UODO, który wskazał o oświadczeniu opublikowanym na stronie internetowej, że wydawanie wytycznych dotyczących stosowania przepisów o ochronie danych przez inne organy stanowi wkroczenie w kompetencje Prezesa UODO.

REKLAMA

Polecamy: RODO 2019. Plusy i minusy zmian od 4 maja

Zapraszamy na warsztaty

Ochrona danych osobowych w rekrutacji i zatrudnieniu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co więcej, w objaśnieniach MC zajęte zostało odmienne stanowisko w zakresie dopuszczalności dalszego przechowywania danych po zakończeniu procesu rekrutacji w celu ochrony przed roszczeniami z tytułu dyskryminacji. O ile zgodnie z wytycznymi zawartymi w poradniku, takie dalsze przechowywanie nie powinno być uznane za dopuszczalne, to zgodnie z treścią objaśnień wydanych przez MC pracodawca ma prawo przechowywać dokumenty rekrutacyjne osób, które nie zostały zatrudnione, w celach ochrony przed ewentualnymi roszczeniami mogącymi pojawić się w związku z prowadzoną uprzednio rekrutacją. Do których wytycznych powinni zatem stosować się przedsiębiorcy? Nie ulega wątpliwości, że jedynym organem uprawnionym do prowadzenia kontroli przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych oraz do nakładania administracyjnych kar pieniężnych za ich naruszenie jest Prezes UODO, a nie MC. Stąd z ostrożności, w razie sprzeczności w rekomendacjach wydawanych przez te organy, przedsiębiorcy powinni raczej zastosować się do wytycznych Prezesa UODO. Jednakże, w przeciwieństwie do UODO, MC stosuje bardziej liberalne podejście w zakresie stosowania przepisów RODO, zatem wydaje się, że przedsiębiorcy mogą chętniej sięgać po wytyczne wydawane przez MC. Podkreślenia wymaga jednak, że wskazówki zawarte czy to w poradniku, czy w objaśnieniach, mają jedynie charakter niewiążących wskazówek interpretacyjnych. W tym miejscu należy również podkreślić, że dokonana w poradniku interpretacja przepisów prawa pracy i przepisów o ochronie danych osobowych oraz zawarte w nim wskazówki są jednak co najmniej kontrowersyjne. Poważne wątpliwości budzi w szczególności wskazanie w poradniku możliwych sposobów realizacji obowiązku informacyjnego wobec kandydatów do pracy. Mianowicie, w poradniku wskazano, że pracodawca ma obowiązek poinformować kandydata do pracy o tych okolicznościach w chwili pozyskiwania tych danych w sposób jasny, czytelny i łatwo dostępny dla kandydata. Może to zrobić np. w treści ogłoszenia o pracę lub w informacji zwrotnej bezpośrednio po otrzymaniu od kandydata aplikacji do pracy. Jednakże, brak zamieszczenia klauzuli informacyjnej już w treści ogłoszenia o pracę może spowodować, że kandydat nie będzie znał tożsamości administratora w momencie składania aplikacji, co może zostać uznane za naruszenie zasady przejrzystości w zakresie przetwarzania danych. Kontynuując lekturę poradnika można jednak zauważyć, że refleksja autorów nastąpiła zaledwie cztery strony dalej, gdzie wskazano (tym razem prawidłowo), że o prawidłowym wykonaniu obowiązku informacyjnego, nie możemy mówić również w sytuacji, gdy klauzula informacyjna zostanie wysłana przez potencjalnego pracodawcę w odpowiedzi na otrzymaną aplikację, ponieważ obowiązek poinformowania m.in. o tożsamości pracodawcy powinien być realizowany przez niego na etapie zbierania danych osobowych, a nie na etapie ich utrwalania. Poradnik zawiera zatem sprzeczne informacje.

Podsumowując, poradnik, który w swoim założeniu miał służyć pomocą pracodawcom w ich codziennej pracy oraz zawierać praktyczne wskazówki, zawiera wewnętrzne sprzeczności, co może doprowadzić do powstania kolejnych wątpliwości w zakresie przetwarzania danych osobowych w procesie rekrutacji i zatrudnienia. Nie pomaga również wydawanie sprzecznych wytycznych przez Prezesa UODO oraz MC. Z ostrożności jednak, za bezpieczniejsze rozwiązanie dla przedsiębiorców należy uznać stosowanie się do wytycznych Prezesa UODO, który jest jedynym organem uprawnionym do prowadzenia kontroli przestrzegania przepisów o ochronie danych oraz do nakładania administracyjnych kar pieniężnych za ich naruszenie.

Nowe przepisy prawa pracy wprowadzają zmiany w zakresie pozyskiwania danych osobowych od osób ubiegających się o zatrudnienie oraz pracowników, w szczególności w zakresie danych, jakie może przetwarzać pracodawca, dopuszczalności przetwarzania danych za zgodą pracownika czy też stosowania monitoringu w miejscu pracy. Zmiany te dotyczą w szczególności dział kadr i HR w każdej branży oraz sektorze gospodarki.

Ochrona danych osobowych w rekrutacji i zatrudnieniu to warsztaty dla pracowników działów HR, w tym kierowników, dyrektorów i managerów działów HR, a także do członków zarządu i kadry kierowniczej uczestniczącej w procesach HR, konsultantów ds. HR, pracowników agencji pracy tymczasowej, rekruterów, którzy odpowiadają w szczególności za: publikację ogłoszeń o pracę, gromadzenie danych osobowych osób ubiegających się o zatrudnienie,  przygotowywanie umów o pracę, umów cywilnoprawnych lub innych umów na podstawie których świadczona jest praca na rzecz pracodawcy, selekcję kandydatów, współpracę z agencjami rekrutacyjnymi, podmiotami świadczącymi usługi kadrowo – płacowe, szkoleniowe i innymi podmiotami zewnętrznymi świadczącymi usługi na rzecz pracodawcy, prowadzenie akt osobowych pracowników, przeprowadzanie oceny pracowników, opracowywanie polityki kadrowej i innych wewnętrznych dokumentów dotyczących obszaru HR, przeprowadzanie szkoleń dla pracowników.

Zapraszamy na warsztaty

Ochrona danych osobowych w rekrutacji i zatrudnieniu

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Premier Tusk: w rządzie po rekonstrukcji będą wyłącznie przyzwoici ludzie

Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił w dniu 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

REKLAMA

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

Podwyżki w ochronie zdrowia: Ministra Izabela Leszczyna ogłosiła już decyzję

Podwyżki w ochronie zdrowia już na horyzoncie. "W ciągu najbliższych 12 miesięcy do podmiotów leczniczych trafi dodatkowo blisko 18 mld zł m.in. na sfinansowanie lipcowych podwyżek płac minimalnych w ochronie zdrowia" - tak poinformowała ministra zdrowia Izabela Leszczyna.

Polska mówi "nie" umowie UE–Mercosur. Minister Siekierski: Rolnictwo nie może być kartą przetargową

Minister rolnictwa Czesław Siekierski stanowczo sprzeciwił się obecnemu kształtowi umowy handlowej między Unią Europejską a krajami Mercosur. Jak podkreślił, Polska nie zgadza się na ustępstwa w sektorze rolnym, które miałyby być ceną za korzyści w innych branżach. Wskazał m.in. na zbyt wysokie kontyngenty na mięso oraz brak odpowiednich mechanizmów ochronnych dla europejskich rolników.

Bioodpady z potencjałem. W 2026 r. mogą przyjść długo oczekiwane zmiany w prawie [WYWIAD]

Choć legislacja koncentruje się dziś głównie na tworzywach sztucznych, sektor bioodpadów czeka na własną, systemową rewolucję. Eksperci są zgodni: czas na normy jakości nawozów z odpadów i impuls inwestycyjny dla fermentacji kuchennych resztek.

REKLAMA

Forum Liderów PPP z Wielkim Medalem Senatu. Dziesięć lat promocji partnerstwa publiczno-prywatnego

Jubileuszowa, dziesiąta edycja Forum Liderów PPP, która odbyła się w Warszawie, stała się okazją do podsumowania dekady promocji partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Gościem honorowym wydarzenia był senator Adam Szejnfeld – inicjator jednej z najbardziej nowoczesnych ustaw o PPP w Europie. Z jego inicjatywy, przy poparciu senatorów zaangażowanych w rozwój PPP, Senat Rzeczypospolitej Polskiej uhonorował Forum Wielkim Medalem Senatu. Wyróżnienie odebrała prezes Kamila Król, doceniona za wieloletnie zaangażowanie w popularyzację idei partnerstwa publicznego i prywatnego oraz skuteczne wdrażanie przepisów ustawy o PPP.

PPP rośnie w siłę. Podsumowanie X Forum Liderów PPP

„Przyszłość PPP w Polsce” była tematem przewodnim jubileuszowej, dziesiątej edycji Forum Liderów PPP, która odbyła się 16 czerwca 2025 roku w Warszawie. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, parlamentarzyści, eksperci, instytucje finansujące, partnerzy prywatni oraz promotorzy projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Wśród gości znaleźli się m.in. wicemarszałek Senatu Maciej Żywno, senatorowie Joanna Sekuła i Adam Szejnfeld, a także praktycy rynku PPP z Polski i Europy.

REKLAMA