REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki kierownika gminnego ośrodka pomocy społecznej po 25 maja 2018 r. - RODO

Obowiązki kierownika gminnego ośrodka pomocy społecznej po 25 maja 2018 r. - RODO./ fot. Shutterstock
Obowiązki kierownika gminnego ośrodka pomocy społecznej po 25 maja 2018 r. - RODO./ fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z opublikowanym projektem Ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o ochronie danych osobowych[i], gminny ośrodek pomocy społecznej będzie administratorem danych osobowych przetwarzanych w celu przyznawania i udzielania świadczeń z pomocy społecznej. Czy kierownik gminnego ośrodka pomocy społecznej musi zapewnić ochronę danych osobowych osób korzystających z takich świadczeń zgodnie z wszystkimi regulacjami RODO?

Tytułem przypomnienia, w dniu 25 maja 2018 r. wejdzie w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE [dalej: RODO]. RODO jest źródłem prawa powszechnie obowiązującego i ma zastosowanie także dla szeroko rozumianego sektora publicznego. Przygotowane przez Ministerstwo Cyfryzacji projekty nowej ustawy o ochronie danych osobowych[ii] oraz przepisów wprowadzających mają zapewnić szerokie wdrożenie ustalonych w RODO mechanizmów ochrony danych osobowych. Z drugiej strony RODO zezwala krajom członkowskim ograniczyć stosowanie RODO w konkretnie wskazanych przypadkach.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

Projekt Ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o ochronie danych osobowych przewiduje nowelizację ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej[iii]. Ustawodawca planuje zwolnić gminne ośrodki pomocy społecznej z kilku obowiązków przewidzianych w RODO. W art. 100 cytowanej ustawy o pomocy społecznej zostaną dodane ust. 3 i 4 o treści:

3. Do przetwarzania danych osobowych osób ubiegających się i korzystających ze świadczeń pomocy społecznej, przepisów art. 13-15 ust. 1 i 3, 18, 19 i 21 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) ( Dz. Urz. UE L 119 z 4.05.2016, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem 2016/679”, nie stosuje się.

REKLAMA

4. Wyłączenia, o których mowa w ust. 3, stosuje się w przypadku danych osobowych niezbędnych do przyznawania, udzielania i kontroli świadczeń z pomocy społecznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Opieka społeczna

Z powyższych zapisów wynika, że gminne ośrodki pomocy społecznej nie będą miały obowiązku informacyjnego przy pozyskiwaniu danych osobowych od osoby, której one dotyczą, o którym mowa w art. 13 RODO. Z kolei art. 14 RODO określa obowiązki informacyjne administratora w przypadku pozyskiwania danych osobowych w sposób inny niż od osoby, której dane dotyczą. Wyłączenie stosowania art. 15 ust. 1 i 3 RODO skutkuje ograniczeniem prawa dostępu do przetwarzanych danych osobowych i uzyskania kopii tych danych osobowych. Jednocześnie osoba korzystająca ze świadczeń nie będzie mogła domagać się ograniczenia przetwarzania danych osobowych (art. 18 RODO) ani nie będzie miała prawa sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (art. 21 RODO). Ośrodek pomocy społecznej nie będzie musiał także informować o sprostowaniu lub usunięciu danych osobowych (art. 19 RODO).

Wyżej wskazane wyłączenia nie zmieniają jednak ogólnych zasad przetwarzania danych osobowych wynikających z art. 5 RODO, tj. zgodność z prawem, rzetelność, przejrzystość, ograniczenie celu, minimalizacja danych, prawidłowość, ograniczenie przechowywania, integralność, poufność oraz rozliczalność. Ponadto projekt Ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o ochronie danych osobowych przewiduje dodanie w art. 100 ustawy o pomocy społecznej także ust. 6 o treści:

6. Dane osobowe osób ubiegających się i korzystających ze świadczeń pomocy społecznej podlegają zabezpieczeniom zapobiegającym nadużyciom i niezgodnemu z prawem dostępowi lub przekazywaniu, wynikającym z procedur prawnych, w których toku są przetwarzane.

Zatem przetwarzanie danych osobowych w zakresie pomocy społecznej obok zapisów RODO powinno uwzględniać także zabezpieczenia przewidziane procedurami prawnymi dotyczącymi pomocy społecznej. Innymi słowy, stosowanie RODO w gminnym ośrodku pomocy społecznej w zakresie przetwarzania danych osobowych podmiotów ubiegających się lub korzystających ze świadczeń pomocy społecznej nie zwalnia tej jednostki organizacyjnej z zachowania szczegółowych wymogów lub procedur bezpieczeństwa określonych w przepisach prawa o pomocy społecznej. RODO „nie uchyla” polskich przepisów o sposobie procedowania w zakresie pomocy społecznej.

Podsumowując, w analizowanym projekcie ustawy – przepisy wprowadzające ustawę o ochronie danych osobowych Minister Cyfryzacji uwzględnił specyfikę przetwarzania danych osobowych w zakresie pomocy społecznej i postanowił zwolnić gminne ośrodki pomocy społecznej z kilku istotnych obowiązków opisanych w RODO. Nie ulega jednak wątpliwości, że od dnia 25 maja 2018 r. pozostałe postanowienia RODO powinny być stosowane do przetwarzania danych osobowych w toku przyznawania, udzielania i kontroli świadczeń z pomocy społecznej.

[i] https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12302951/12457712/12457713/dokument308378.pdf

[ii] https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12302950/12457664/12457665/dokument308361.pdf

[iii] tekst jedn. Dz. U. z 2017 r. poz. 1769, ze zm.

Urszula Szefler

radca prawny, specjalizuje się w prowadzeniu sporów sądowych i bieżącej obsłudze przedsiębiorców ze szczególnym uwzględnieniem prawa pracy

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

REKLAMA

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA