REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzór identyfikatora kontrolera biletów jest informacją publiczną

Subskrybuj nas na Youtube
Wzór identyfikatora kontrolera biletów jest informacją publiczną./ fot. Fotolia
Wzór identyfikatora kontrolera biletów jest informacją publiczną./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy zakład transportu miejskiego ma obowiązek udostępnienia wzoru legitymacji kontrolera biletów na wniosek stowarzyszenia? Organizacja złożyła wniosek w trybie dostępu do informacji publicznej. Czy takie udostępnienie może stanowić naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa?

Wzór legitymacji kontrolera biletów w komunikacji publicznej nie jest tajemnicą przedsiębiorstwa. Spółka gminna odpowiadająca za transport publiczny na terenie gminy musi udostępnić informacje o identyfikatorze. Nie ma też znaczenia prawnego np. argument, że upublicznienie wzoru może ułatwić fałszowanie identyfikatora.

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu m.in. ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to zostaje wyłączone, gdy przedsiębiorca zrezygnuje z prawa do ochrony przed upublicznieniem jego tajemnic. Zastosowanie ma tu art. 5 ust. 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Jednak przed zastosowaniem tego przepisu trzeba sprawdzić, czy informacja w ogóle jest tajemnicą przedsiębiorstwa.

Zobacz: Bezpieczeństwo

Aby, zgodnie w definicją, wzór identyfikatora kontrolera biletów mógł być zakwalifikowany jako tajemnica przedsiębiorstwa, musiałyby zostać spełnione trzy warunki:

REKLAMA

  • wzór identyfikatora musiałby stanowić informację techniczną, technologiczną, organizacyjną lub inną, posiadającą wartość gospodarczą,
  • przedsiębiorca zainicjowałby działania w celu zachowania tych informacji w poufności,
  • informacja nie została ujawniona do wiadomości publicznej.

Z całą pewnością można stwierdzić, że warunki te nie są spełnione w przypadku wzoru identyfikatora kontrolera biletów w komunikacji publicznej. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb w zakresie lokalnego transportu stanowi zadanie publiczne. I to właśnie jego publiczny charakter powoduje, że wzór identyfikatora kontrolera nie mieści się w pojęciu tajemnicy przedsiębiorstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na wadliwość kwalifikacji takiej informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa wskazują przepisy art. 33a ustawy z 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe. Przewoźnik lub organizator publicznego transportu zbiorowego, albo osoba przez niego upoważniona, legitymując się identyfikatorem umieszczonym w widocznym miejscu, może dokonywać kontroli dokumentów przewozu osób lub bagażu.

Takie stanowisko zajmują też sądy administracyjne. Przykładowo WSA we Wrocławiu w wyroku z 1 sierpnia 2017 r. (sygn. akt IV SA/Wr 101/17) wykluczył możliwość uznania wzoru identyfikatora kontrolera za tajemnicę przedsiębiorstwa. Sąd negatywnie ocenił argumenty przedsiębiorstwa komunikacji samochodowej, które nie chciało udostępnić informacji o organizacji kontroli biletów w autobusach należących do przedsiębiorstwa. Chodziło m.in. o żądanie przesłania wzoru (szaty graficznej) identyfikatora upoważniającego do prowadzenia kontroli biletów. Sąd uznał, że z woli ustawodawcy wzór identyfikatora nie może podlegać ochronie z uwagi na tajemnicę przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa). Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy pozostaje on w bezpośrednim związku z wykonywaniem zadań publicznych przez przewoźnika lub organizatora publicznego transportu zbiorowego.

Tomasz Król

prawnik, konsultant podatkowy, pracownik kancelarii prawnej, wykładowca

Podstawy prawne:

art. 5 ust. 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1764; ost. zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 933)

art. 11 ust. 4 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 419)

art. 33a ustawy z 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1983)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA