REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Czy zmiana w Kodeksie postępowania cywilnego przyniesie JST ulgę w awanturniczych pozwach?/ fot. Shutterstock
Czy zmiana w Kodeksie postępowania cywilnego przyniesie JST ulgę w awanturniczych pozwach?/ fot. Shutterstock
Media

REKLAMA

REKLAMA

Kodeks postępowania cywilnego oczekuje na reformę zapowiedzianą przez ministerstwo sprawiedliwości. Projekt jest od zeszłego roku opracowywany i nadal jest modyfikowany, dlatego ostateczna treść nowelizacji nie jest jeszcze znana. Jedna z propozycji obejmuje wprowadzenie procedury zwrotu pisma wniesionego jako pozew, z którego nie wynika żądanie rozpoznania sprawy.

Taka zmiana może mieć korzystny skutek dla jednostek samorządu terytorialnego, które musiały podejmować obronę w przypadku wniesienia pism przez osoby wyrażające swoje subiektywne niezadowolenie z opisanej sytuacji faktycznej.

REKLAMA

REKLAMA

Jednostka samorządu terytorialnego, ze względu na zasięg swojego działania i liczbę odbiorców częściej bywa obiektem takich skarg. A może się tak dziać także gdy – pomimo prawidłowości działań JST – osoby, których działanie organów dotyczyło, pozostawały z silnym (choć nie zawsze uzasadnionym), subiektywnym odczuciem pokrzywdzenia.

Obecnie zdarza się, iż osoby niereprezentowane przez profesjonalnych pełnomocników kierowały do sądów listy wyrażające swoje niezadowolenie z rożnych wskazanych sytuacji faktycznych. W uzasadnieniu projektu zmian wskazano, iż w ocenie autorów, nie każde pismo wniesione do sądu wymaga nadania biegu, choć obecnie przepisy zmuszają sądy do ich procedowania.

Z tego powodu zaproponowano dodanie do kodeksu postępowania cywilnego nowego przepisu art. 1861 § 1 kpc, który miałby wskazywać, iż przewodniczący zwraca wnoszącemu bez żadnych dalszych czynności pismo, z którego nie wynika żądanie rozpoznania sporu o charakterze sprawy cywilnej. Oznacza to, iż nie podejmowane będą żadne czynności w sprawie takiego pisma, a w tym: nie będzie ustalana opłata od pozwu, nie będzie przeprowadzana kontrola warunków formalnych, ani tym bardziej – odpisy takiego pisma nie będą przesyłane drugiej stronie.

REKLAMA

Zobacz: Postępowanie administracyjne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Ofiarami” takich pism z zażaleniem natomiast często bywały właśnie organy władzy publicznej, których działanie bywało przedmiotem swoistych „skarg” (także tych mniej racjonalnych) kierowanych do sądów. A te obecnie są zobowiązane do traktowania takich pism, jakby były pozwami. Powyższe z kolei wymusza na sądach de facto prowadzenie korespondencji z autorem pisma celem wezwania go do dostosowania złożonego pisma do wymogów pozwu z art. 126 i art. 187 kpc, a zwłaszcza do sprecyzowania swojego żądania, co potrafi być dla takich stron „ogólnie niezadowolonych” najtrudniejsze. Często takie pisma, kwalifikowane ostatecznie jako pozwy, wszczynają wówczas sprawy za szkodę wyrządzoną przez niezgodne z prawem działanie lub zaniechanie przy wykonywaniu władzy publicznej z art. 417 § 1 kc lub za zgodne z prawem wykonywanie władzy publicznej z art. 4172 § 1 kc.

Autorzy projektu wskazują, iż w ich ocenie, dzisiejsze realia umożliwiają relatywnie łatwy dostęp do profesjonalnych pełnomocników, w tym w postaci nieodpłatnej pomocy prawnej. Stawiana jest teza, iż wobec powyższego niezasadnym jest obarczanie sądów faktycznym wspieraniem takich nieporadnych powodów w formułowaniu treści swego żądania. Przedstawiona jest argumentacja, że nakład czasu i pracy sądu w uzyskaniu czasem bardzo podstawowych informacji od takiej osoby nie jest wówczas racjonalnie spożytkowany, gdyż działanie takie godzi w prawa innych do rozpoznawania ich spraw w rozsądnym terminie.

Wprowadzenie wspomnianych zmian z pewnością zmniejszyłoby liczbę pozwów o nieskonkretyzowanym żądaniu, które pozwane jednostki samorządu terytorialnego są zmuszone prowadzić, podejmując swoją obronę i poświęcając na ten cel czas swoich pracowników i środki publiczne.

Wskazany projekt przewiduje przy tym wyjątki w postaci klauzuli generalnej tzw. „wyjątkowych okoliczności”, które mogą uzasadniać nadanie sprawie biegu, pomimo ziszczenia się przesłanki zawartej w tym przepisie.

W uzasadnieniu do projektu wskazano także, iż ocena prawidłowości zastosowania nowego art. 1861 § 1 kpc będzie objęta kontrolą instancyjną w zmienionym art. 394 § 1 kpc, gdyż ze względu, iż jest to nowy przepis, obecny katalog sytuacji, w których dopuszczalne jest wniesienie zażalenia należy poszerzyć.

Agnieszka Tomkowiak

Aplikant radcowski w Dziale Prawa Cywilnego w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA