Podstawą zarządzania targowiskiem jest uchwała rady gminy
REKLAMA
REKLAMA
Podstawą prawną zarządzania targowiskiem gminnym jest uchwała rady gminy podejmowana na podstawie art. 18 ust. 1 i art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Regulaminy targowisk gminnych powinny znajdować się na targowisku w miejscu publicznie dostępnym - najczęściej umieszczane są na tablicy ogłoszeń. Ponadto uchwała rady gminy powinna zostać ogłoszona w Biuletynie Informacji Publicznej, a jako akt prawa miejscowego także w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
UZASADNIENIE
Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zadania własne gminy obejmują sprawy targowisk i hal targowych.
Targowiskiem gminnym jest każde miejsce, a także budowla przeznaczona do działalności handlowej, w tym również hale targowe i bazary, na terenie których prowadzony jest handel na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 ustawy z 12 stycznia 1990 r. o podatkach i opłatach lokalnych.
Podstawę prawną funkcjonowania targowisk gminnych stanowią:
- ustawa o samorządzie gminnym,
- ustawa z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych,
- uchwała rady gminy,
- regulamin targowiska.
Na podstawie art. 18 ust. 1 i art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym, rada gminy podejmuje uchwałę w sprawie zasad i trybu korzystania z targowisk gminnych. Zarząd nad targowiskiem gminnym sprawuje w imieniu wójta urząd gminy, jednak może on zostać powierzony jednostce organizacyjnej gminy lub podmiotowi albo innej osobie wyłonionej w drodze przetargu. Uprawnienie takie przysługuje wójtowi, do którego zadań należy gospodarowanie mieniem komunalnym.
Regulamin targowiska gminnego, stanowiący najczęściej załącznik do uchwały, uchwala rada gminy właściwa ze względu na położenie targowiska lub terenu przeznaczonego do handlu. Podstawą prawną do wydawania regulaminów jest ustawa o samorządzie gminnym. W treści regulaminu powinny znaleźć się przepisy określające obowiązki osób oferujących towary oraz takie, które zakazują dokonywania czynności nielegalnego obrotu. Przy czym naganną praktyką jest wpisywanie do treści regulaminów nakazów i zakazów wynikających wprost z obowiązujących przepisów prawa. W uchwałach rad nie wolno bowiem powtarzać obowiązujących przepisów prawa.
Obowiązkiem podmiotu, któremu powierzony został zarząd targowiskiem gminnym, jest wywieszenie regulaminu targowiska w miejscu publicznie dostępnym - najczęściej na tablicy ogłoszeń - na targowisku lub terenie przeznaczonym do handlu.
ANNA BANASZKIEWICZ
Autorka jest prawnikiem, doktorantką na Wydziale Prawa w Katedrze Prawa Konstytucyjnego Uniwersytetu Śląskiego oraz aplikantką radcowską w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie
PODSTAWA PRAWNA:
- Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)
- Ustawa z 12 stycznia 1990 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2006 r. nr 121, poz. 844)
- Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 z późn. zm.)
REKLAMA
REKLAMA