REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konstytucja to nie regulamin

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Rychter
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa zasadnicza obecnie w sposób wystarczający określa uprawnienia i obowiązki zarówno prezydenta, jak i premiera. Zmiana konstytucji jest poważnym przedsięwzięciem i nie można jej dokonywać, kierując się wydarzeniami politycznymi. Ustawodawca powinien być konsekwentny w swoim działaniu i wybrać system prezydencki albo parlamentarny.

Nie ma tygodnia, by między prezydentem a premierem nie wybuchały spory kompetencyjne. Prezes Rady Ministrów proponuje rozpoczęcie debaty publicznej nad doprecyzowaniem konstytucji. Prawnicy w Kancelarii Prezydenta uważają, że nie powinno dokonywać się zmian ustroju politycznego państwa pod wpływem bieżących wydarzeń politycznych. Konstytucjonaliści są podobnego zdania.

REKLAMA

Konstytucja i zdrowy rozsądek

Zdaniem dr. Ryszarda Piotrowskiego, konstytucjonalisty z Uniwersytetu Warszawskiego, chęć zmiany konstytucji może być jedynie częścią konfliktu pomiędzy prezydentem a premierem. Dodaje, że te dwa organy powinny dążyć do kompromisu.

REKLAMA

Podobnie twierdzi Andrzej Duda, minister w Kancelarii prezydenta. Uważa on, że konstytucja jasno ustala pozycję prezydenta, określając go jako najwyższego przedstawiciela państwa polskiego oraz gwaranta ciągłości władzy państwowej. Zgodnie z wyraźnym brzmieniem art. 126 ust. 2 konstytucji, to właśnie prezydent czuwa nad przestrzeganiem jej postanowień, a także stoi na straży suwerenności i bezpieczeństwa państwa oraz nienaruszalności i niepodzielności jego terytorium.

- Przepisy konstytucji w powiązaniu z preambułą i innymi przepisami konstytucji oraz ustaw, w sposób jednoznaczny przesądzają, że prezydent ma nie tylko prawo, ale wręcz obowiązek uczestniczyć w podejmowaniu decyzji w najważniejszych wewnętrznych oraz zagranicznych sprawach państwa. W konsekwencji również i rząd ma obowiązek współdziałania z prezydentem w tym zakresie, a w szczególności konsultowania z głową państwa wszelkich takich posunięć w zakresie bieżącej polityki wewnętrznej i zagranicznej, które mogą mieć wpływ na pozycję Polski na arenie międzynarodowej, suwerenność kraju, czy też bezpieczeństwo - mówi Andrzej Duda.

- Konstytucja rozstrzyga o kompetencjach prezydenta i premiera na tyle wyraźnie i precyzyjnie, że prawnik nie może już tutaj zbyt wiele dodać. Konstytucja nie może być tak szczegółowa, że przekształci się w regulamin rządzenia. Musi być zachowana pewna sfera, którą trzeba wypełnić zdrowym rozsądkiem i zdolnością do współdziałania - podsumowuje Ryszard Piotrowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każdy z ustrojów politycznych będzie się sprawdzał, jeśli organy władzy wykonawczej będą potrafiły ze sobą dobrze współpracować dla dobra kraju.

Jaki system najlepszy

REKLAMA

- Obecnie istnieje podział władzy pomiędzy prezydenta i premiera, ale prezydent nie ponosi żadnej politycznej odpowiedzialności. Należałoby pójść albo konsekwentnie w kierunku systemu prezydenckiego, albo parlamentarnego - uważa prof. Antoni Kamiński z Instytutu Studiów Politycznych Państwowej Akademii Nauk.

Przypomina przy tym, że najgorszym rozwiązaniem jest system prezydencki w powiązaniu z ordynacją proporcjonalną w wyborach do parlamentu, gdyż prowadzi to do zachwiania stabilności politycznej.

- Zmiana konstytucji jest zbyt poważnym przedsięwzięciem, aby podejmować ją pod wpływem konfliktu prezydenta z premierem - twierdzi socjolog prof. Jadwiga Staniszkis.

Powinno się ją połączyć z innymi nowelizacjami, jak np. zmianą Ordynacji wyborczej. Jeśli miałoby dojść do zmiany ustroju politycznego, to opowiadałabym się za modelem kanclerskim. Jest on bezpieczniejszy, ponieważ nie stwarza obawy, że do władzy dojdzie polityk destrukcyjny.

Katarzyna Rychter

MaŁgorzata Kryszkiewicz

gp@infor.pl

OPINIA

MAREK CHMAJ

profesor Wyższej Szkoły Handlu i Prawa


Nie można zmieniać konstytucji dostosowując jej przepisy do bieżących wydarzeń. Takie rozwiązanie nie przyniesie niczego dobrego. Zawsze zmiana konstytucji musi być abstrakcyjna. Musi ona mieć charakter kompleksowy, bo nie można zmieniać przepisów dotyczących dwóch organów. To jest cały system, który powinien być spójny, logiczny i niesprzeczny. Przepisy konstytucji regulujące kwestię uprawnień prezydenta i premiera są dosyć precyzyjne. Jasno jest powiedziane, kto prowadzi politykę wewnętrzną i zagraniczną, kto kieruje administracją rządową, kto wykonuje budżet oraz kto sporządza jego projekt. Nie ma sporów interpretacyjnych w sprawach najważniejszych, są tylko drobne nieporozumienia. Właściwie sporu prawnego nie ma, jest spór polityczno-emocjonalny.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA