REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy i izby skarbowe rozbudują struktury

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Marek

REKLAMA

Projekt zarządzenia Ministra Finansów w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych przewiduje rozbudowę struktur tychże jednostek. Zmiany uzasadniane są koniecznością usprawnienia prac instytucji

Projekt zarządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lipca 2010 r. w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów, który poddany został opiniowaniu przez Związki Zawodowe, przewiduje kilka zmian w organizacji wymienionych jednostek, niemniej jednak zmiany te są bardzo istotne.

REKLAMA

Najważniejsza modyfikacja to umożliwienie tworzenia dodatkowych komórek organizacyjnych :

- w urzędach skarbowych – powstaną samodzielne referaty (min. 5 pracowników wraz z kierownikiem) oraz referaty wchodzące w skład działów lub samodzielnych referatów ( min. 5 pracowników wraz z kierownikiem )

- w izbach skarbowych – będzie można organizować nie tylko wspomniane samodzielne referaty i referaty ale również samodzielne oddziały (min. 10 pracowników wraz z kierownikiem) oraz oddziały (min. 10 pracowników wraz z kierownikiem) – w ramach wydziałów lub samodzielnych oddziałów.

W konsekwencji w strukturze urzędu skarbowego pojawią się :

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- dział

- samodzielny referat

- referat

- wieloosobowe stanowisko pracy

- jednoosobowe stanowisko pracy.

W izbie skarbowej odpowiednio:

- wydział

- samodzielny oddział

- oddział

- samodzielny referat

- referat

- wieloosobowe stanowisko pracy

- jednoosobowe stanowisko pracy.

REKLAMA

Nowe reguły doprowadzą do rozdrobnienia struktur izb i urzędów, a to z kolei zaowocuje koniecznością tworzenia nowych stanowisk kierowniczych - komentuje Wiceprzewodnicząca Federacji Związków Zawodowych Pracowników Skarbowych (FZZPS) - Maria Kochańska. Choć zarządzenie nie mówi o tym wprost – w praktyce pojawią się także zastępcy kierowników, istnieje przecież możliwość powierzenia obowiązków zastępcy - jednemu z pracowników i przyznania mu w związku z tym dodatku do wynagrodzenia – stwierdza Wiceprzewodnicząca FZZPS.

Pula środków na wynagrodzenia dla pracowników będzie więc musiała zostać podzielona tak aby osoby piastujące stanowiska kierownicze otrzymały większe - odpowiednie do pełnionej funkcji wynagrodzenie a wynagrodzenia pozostałych pracowników nie ucierpiały – jak to osiągnąć bez powiększania wydatków?

Czytaj także: Urząd skarbowy nie może kontrolować dochodów własnych samorządu>>

Nowe komórki organizacyjne

Nowy statut izby skarbowej – stanowiący załącznik do projektu zarządzenia – przewiduje 18 komórek organizacyjnych izby w miejsce dotychczasowych 16-stu.  Nie jest to zmiana rewolucyjna, bowiem de facto w izbach skarbowych istnieje obecnie więcej komórek organizacyjnych. Dyrektor Izby Skarbowej może je tworzyć o ile jest to uzasadnione zakresem i rozmiarem realizowanych zadań. Dlatego też niektóre komórki organizacyjne – jak np.: referat ds. analiz i sprawozdawczości, już w niektórych izbach funkcjonują, chociaż w projekcie zarządzenia pojawiają się jako nowość.

W projekcie znajdziemy łącznie trzy nowe komórki izb skarbowych, których nie  przewiduje obowiązujące obecnie zarządzenie. Są to komórki specjalizujące się w :

- analizach i sprawozdawczości (ta – podkreślmy raz jeszcze - już w praktyce istnieje w wielu izbach, mimo iż nie jest wyszczególniona w strukturze organizacyjnej izb skarbowych -  § 1 pkt 6 Zarządzenia nr 13),

- ulgach w spłacie zobowiązań,

- odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe.

REKLAMA

Zmiany w strukturach urzędów i izb podyktowane są – jak uzasadnia resort finansów - m.in. koniecznością dostosowania przepisów do zadań faktycznie realizowanych przez urzędy i izby skarbowe, w szczególności koniecznością uwzględnienia dwóch sfer działania jednostek – sfery ściśle związanej z obsługą klienta i tej drugiej – niezwiązanej z klientem bezpośrednio. Nowe typy komórek organizacyjnych będą funkcjonować w bliskim związku z obsługą podatnika. Zdaniem ministerstwa, zmodyfikowana struktura zwiększy efektywność prac urzędów i izb skarbowych. Związki zawodowe tego ministerialnego optymizmu nie podzielają.

Projekt zarządzenia wiernie powtarza za swym poprzednikiem zasadę dwustopniowej organizacji urzędów i izb skarbowych. Zwiększona liczba komórek organizacyjnych  - w założeniach resortu – z tą zasadą nie koliduje. W praktyce zachowanie dwustopniowości przy rozbudowanej strukturze może być trudne do osiągnięcia jeśli nie wręcz niemożliwe – stwierdza Wiceprzewodnicząca FZZPS. 

Czytaj także: Kontrola skarbowa ze służbową pałką i maksymalnym dostępem do informacji>>

Likwidacja ośrodków zamiejscowych

Kolejna ważna zmiana przewidziana w zarządzeniu to delegalizacja ośrodków zamiejscowych w izbach skarbowych. Nowe zarządzenie nie przewiduje możliwości ich tworzenia ani funkcjonowania, konieczne będzie więc ich przekształcenie lub likwidacja.

Mimo to redukcji etatów nie będzie – zapewnia resort w uzasadnieniu do projektu. Unicestwienie ośrodków zamiejscowych – zdaniem ministerstwa przyniesie spore oszczędności. Resort przewiduje następujące rezultaty zmian: „zmniejszenie kosztów funkcjonowania izby skarbowej związanych zarówno z utrzymaniem budynków ośrodków zamiejscowych (koszty rzeczowe), jak też z wynagrodzeniem osób zajmujących stanowiska kierownicze w strukturze ośrodka zamiejscowego (koszty osobowe). Przyjmuje się, że w skali całego kraju liczba stanowisk kierowniczych w izbach skarbowych bez ośrodków zamiejscowych będzie mniejsza niż w obecnych strukturach, w których ośrodki zamiejscowe funkcjonują”.

Nie zmienia to jednak faktu, że w związku ze rozmnożeniem komórek organizacyjnych i rozbudową struktur – jak zauważyła Wiceprzewodnicząca FZZPS – powstaną nowe stanowiska kierownicze. Skala oszczędności może więc okazać się mniejsza aniżeli przewidują autorzy projektu.

Podstawa prawna:

Projekt zarządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lipca 2010 r. w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów>>

Obowiązujące aktualnie Zarządzenie Ministra Finansów Nr 13 z dnia 20 czerwca 2006 r. w sprawie
organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów>>

Agnieszka Marek

samorzad.infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego badania przesiewowe są takie ważne?

W tym roku Komisja Europejska, Ministerstwo Zdrowia i Narodowy Instytut Onkologii wspólnie promują badania przesiewowe w kierunku raka. Kampania #GetScreenedEU ma zwiększyć świadomość, zwłaszcza wśród kobiet, i zachęcić do profilaktyki. Z danych WHO wynika, że wskaźnik przeżycia w przypadku wczesnego rozpoznania raka piersi przekracza 90 proc.

Nowe dotacje na modernizację energetyczną dla instytucji publicznych ze Śląska od czerwca 2025 r.

W województwie śląskim planowany jest nabór na dofinansowanie modernizacji energetycznej budynków użyteczności publicznej. Jak można wyczytać z harmonogramu już od 30 czerwca 2025 r. samorządy, szkoły, przychodnie, domy kultury i inne jednostki realizujące cele publiczne będą mogły ubiegać się o wsparcie sięgające nawet 85% kosztów kwalifikowanych. To realna szansa na zmniejszenie zużycia energii, obniżenie rachunków i podniesienie standardu obiektów.

Rządowy program "Moc Małych Społeczności". Do podziału 70 mln zł. Nabór wniosków do 9 czerwca 2025 r.

W piątek, 16 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków w ramach „Rządowego Programu wsparcia organizacji pozarządowych Moc Małych Społeczności”. Adresowany jest do NGOsów działających w mniejszych miastach oraz na terenach wiejskich.

Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

REKLAMA

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

REKLAMA

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

REKLAMA