REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy i izby skarbowe rozbudują struktury

Agnieszka Marek

REKLAMA

Projekt zarządzenia Ministra Finansów w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych przewiduje rozbudowę struktur tychże jednostek. Zmiany uzasadniane są koniecznością usprawnienia prac instytucji

Projekt zarządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lipca 2010 r. w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów, który poddany został opiniowaniu przez Związki Zawodowe, przewiduje kilka zmian w organizacji wymienionych jednostek, niemniej jednak zmiany te są bardzo istotne.

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejsza modyfikacja to umożliwienie tworzenia dodatkowych komórek organizacyjnych :

- w urzędach skarbowych – powstaną samodzielne referaty (min. 5 pracowników wraz z kierownikiem) oraz referaty wchodzące w skład działów lub samodzielnych referatów ( min. 5 pracowników wraz z kierownikiem )

- w izbach skarbowych – będzie można organizować nie tylko wspomniane samodzielne referaty i referaty ale również samodzielne oddziały (min. 10 pracowników wraz z kierownikiem) oraz oddziały (min. 10 pracowników wraz z kierownikiem) – w ramach wydziałów lub samodzielnych oddziałów.

REKLAMA

W konsekwencji w strukturze urzędu skarbowego pojawią się :

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- dział

- samodzielny referat

- referat

- wieloosobowe stanowisko pracy

- jednoosobowe stanowisko pracy.

W izbie skarbowej odpowiednio:

- wydział

- samodzielny oddział

- oddział

- samodzielny referat

- referat

- wieloosobowe stanowisko pracy

- jednoosobowe stanowisko pracy.

Nowe reguły doprowadzą do rozdrobnienia struktur izb i urzędów, a to z kolei zaowocuje koniecznością tworzenia nowych stanowisk kierowniczych - komentuje Wiceprzewodnicząca Federacji Związków Zawodowych Pracowników Skarbowych (FZZPS) - Maria Kochańska. Choć zarządzenie nie mówi o tym wprost – w praktyce pojawią się także zastępcy kierowników, istnieje przecież możliwość powierzenia obowiązków zastępcy - jednemu z pracowników i przyznania mu w związku z tym dodatku do wynagrodzenia – stwierdza Wiceprzewodnicząca FZZPS.

Pula środków na wynagrodzenia dla pracowników będzie więc musiała zostać podzielona tak aby osoby piastujące stanowiska kierownicze otrzymały większe - odpowiednie do pełnionej funkcji wynagrodzenie a wynagrodzenia pozostałych pracowników nie ucierpiały – jak to osiągnąć bez powiększania wydatków?

Czytaj także: Urząd skarbowy nie może kontrolować dochodów własnych samorządu>>

Nowe komórki organizacyjne

Nowy statut izby skarbowej – stanowiący załącznik do projektu zarządzenia – przewiduje 18 komórek organizacyjnych izby w miejsce dotychczasowych 16-stu.  Nie jest to zmiana rewolucyjna, bowiem de facto w izbach skarbowych istnieje obecnie więcej komórek organizacyjnych. Dyrektor Izby Skarbowej może je tworzyć o ile jest to uzasadnione zakresem i rozmiarem realizowanych zadań. Dlatego też niektóre komórki organizacyjne – jak np.: referat ds. analiz i sprawozdawczości, już w niektórych izbach funkcjonują, chociaż w projekcie zarządzenia pojawiają się jako nowość.

W projekcie znajdziemy łącznie trzy nowe komórki izb skarbowych, których nie  przewiduje obowiązujące obecnie zarządzenie. Są to komórki specjalizujące się w :

- analizach i sprawozdawczości (ta – podkreślmy raz jeszcze - już w praktyce istnieje w wielu izbach, mimo iż nie jest wyszczególniona w strukturze organizacyjnej izb skarbowych -  § 1 pkt 6 Zarządzenia nr 13),

- ulgach w spłacie zobowiązań,

- odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe.

Zmiany w strukturach urzędów i izb podyktowane są – jak uzasadnia resort finansów - m.in. koniecznością dostosowania przepisów do zadań faktycznie realizowanych przez urzędy i izby skarbowe, w szczególności koniecznością uwzględnienia dwóch sfer działania jednostek – sfery ściśle związanej z obsługą klienta i tej drugiej – niezwiązanej z klientem bezpośrednio. Nowe typy komórek organizacyjnych będą funkcjonować w bliskim związku z obsługą podatnika. Zdaniem ministerstwa, zmodyfikowana struktura zwiększy efektywność prac urzędów i izb skarbowych. Związki zawodowe tego ministerialnego optymizmu nie podzielają.

Projekt zarządzenia wiernie powtarza za swym poprzednikiem zasadę dwustopniowej organizacji urzędów i izb skarbowych. Zwiększona liczba komórek organizacyjnych  - w założeniach resortu – z tą zasadą nie koliduje. W praktyce zachowanie dwustopniowości przy rozbudowanej strukturze może być trudne do osiągnięcia jeśli nie wręcz niemożliwe – stwierdza Wiceprzewodnicząca FZZPS. 

Czytaj także: Kontrola skarbowa ze służbową pałką i maksymalnym dostępem do informacji>>

Likwidacja ośrodków zamiejscowych

Kolejna ważna zmiana przewidziana w zarządzeniu to delegalizacja ośrodków zamiejscowych w izbach skarbowych. Nowe zarządzenie nie przewiduje możliwości ich tworzenia ani funkcjonowania, konieczne będzie więc ich przekształcenie lub likwidacja.

Mimo to redukcji etatów nie będzie – zapewnia resort w uzasadnieniu do projektu. Unicestwienie ośrodków zamiejscowych – zdaniem ministerstwa przyniesie spore oszczędności. Resort przewiduje następujące rezultaty zmian: „zmniejszenie kosztów funkcjonowania izby skarbowej związanych zarówno z utrzymaniem budynków ośrodków zamiejscowych (koszty rzeczowe), jak też z wynagrodzeniem osób zajmujących stanowiska kierownicze w strukturze ośrodka zamiejscowego (koszty osobowe). Przyjmuje się, że w skali całego kraju liczba stanowisk kierowniczych w izbach skarbowych bez ośrodków zamiejscowych będzie mniejsza niż w obecnych strukturach, w których ośrodki zamiejscowe funkcjonują”.

Nie zmienia to jednak faktu, że w związku ze rozmnożeniem komórek organizacyjnych i rozbudową struktur – jak zauważyła Wiceprzewodnicząca FZZPS – powstaną nowe stanowiska kierownicze. Skala oszczędności może więc okazać się mniejsza aniżeli przewidują autorzy projektu.

Podstawa prawna:

Projekt zarządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lipca 2010 r. w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów>>

Obowiązujące aktualnie Zarządzenie Ministra Finansów Nr 13 z dnia 20 czerwca 2006 r. w sprawie
organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów>>

Agnieszka Marek

samorzad.infor.pl

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA