REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wójt nie może zarządzeniem zawiesić opłat w strefie płatnego parkowania

Subskrybuj nas na Youtube
Wójt nie może zarządzeniem zawiesić opłat w strefie płatnego parkowania
Wójt nie może zarządzeniem zawiesić opłat w strefie płatnego parkowania

REKLAMA

REKLAMA

Czy powołując się na przepisy antycovidowe oraz przepisy ustawy o samorządzie gminnym (art. 41 ust. 2), burmistrz może wydać zarządzenie w sprawie czasowego odstąpienia od poboru opłat za parkowanie pojazdów w strefach płatnego parkowania?

Odpowiedź

REKLAMA

REKLAMA

Nie. Aby wójt (burmistrz, prezydent miasta) mógł wydać przepisy porządkowe w formie zarządzenia, muszą zostać kumulatywnie spełnione trzy przesłanki ustawowe. W sytuacji przedstawionej w pytaniu nie zostały one spełnione.

Uzasadnienie

W przepisach ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ustawodawca określił trzy przesłanki stanowienia przepisów porządkowych przez organ wykonawczy gminy.

REKLAMA

Przesłanki stosowania przepisów porządkowych dla regulacji stref płatnego parkowania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po pierwsze, jest to odnosząca się do stanu prawnego przesłanka "braku uregulowań w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących w danym zakresie".


 

Po drugie, chodzi o odnoszącą się do stanu faktycznego przesłankę "niezbędności ustanowienia przepisów porządkowych dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego".


 

Po trzecie, jest to - również uzasadniana względami natury faktycznej - przesłanka "niecierpiącego zwłoki ustanowienia przepisów porządkowych przez organ wykonawczy gminy".

Przesłanki te muszą być spełnione łącznie, aby wystąpiła możliwość zrealizowania przez organ wykonawczy gminy kompetencji do stanowienia przepisów porządkowych.

W przypadku płatnych stref parkowania nie ma przypadku niecierpiącego zwłoki

Z okoliczności, że realizacja tych kompetencji organu wykonawczego może nastąpić tylko i wyłącznie w "przypadku niecierpiącym zwłoki", wynika, że zagrożenie prawnie chronionych dóbr musi mieć bezpośredni charakter. Inny charakter tego zagrożenia nie stanowi (bo nie może) "przypadku niecierpiącego zwłoki" - a więc takiego, który mógłby uzasadniać podjęcie niezbędnej interwencji prawodawczej przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta).

W przypadku płatnych stref parkowania brak przesłanki niezbędności

W przedstawionej w pytaniu sytuacji nie mamy także do czynienia ze spełnieniem przesłanki "niezbędności". Zniesienie opłat za parkowanie w strefie płatnego parkowania nie jest z pewnością działaniem niezbędnym dla ochrony zdrowia i życia mieszkańców przed zachorowaniem na COVID-19. A to dlatego, że ochrona zdrowia oraz życia obywateli może być realizowana poprzez zastosowanie innych - już obowiązujących regulacji prawnych.

Strefy płatnego parkowania reguluje ustawa o drogach publicznych

Jeżeli natomiast chodzi o przesłankę "braku uregulowań prawnych w danym zakresie", to trzeba wskazać, że rada gminy, na podstawie przepisu art. 13b ust. 3 ustawy o drogach publicznych, na wniosek wójta (burmistrza, prezydenta miasta), zaopiniowany przez organy zarządzające drogami i ruchem na drogach, może ustalić strefę płatnego parkowania lub śródmiejską strefę płatnego parkowania, w tym ustalać zerowe stawki opłat. A skoro tak, to kwestii tej nie można regulować w drodze przepisów porządkowych wydawanych na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym.

Michał Cyrankiewicz

prawnik, dziennikarz, autor licznych publikacji z zakresu ustroju gmin, finansów publicznych, gospodarki komunalnej i samorządowego prawa pracy

Podstawy prawne

  • art. 41 ust. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 1372; ost. zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1834)

  • art. 13b ust. 3 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 1376; ost. zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1595)

źródło: "Gazeta Samorządu i Administracji"

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA