REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wójt nie może zarządzeniem zawiesić opłat w strefie płatnego parkowania

Wójt nie może zarządzeniem zawiesić opłat w strefie płatnego parkowania
Wójt nie może zarządzeniem zawiesić opłat w strefie płatnego parkowania

REKLAMA

REKLAMA

Czy powołując się na przepisy antycovidowe oraz przepisy ustawy o samorządzie gminnym (art. 41 ust. 2), burmistrz może wydać zarządzenie w sprawie czasowego odstąpienia od poboru opłat za parkowanie pojazdów w strefach płatnego parkowania?

Odpowiedź

REKLAMA

Nie. Aby wójt (burmistrz, prezydent miasta) mógł wydać przepisy porządkowe w formie zarządzenia, muszą zostać kumulatywnie spełnione trzy przesłanki ustawowe. W sytuacji przedstawionej w pytaniu nie zostały one spełnione.

Uzasadnienie

W przepisach ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ustawodawca określił trzy przesłanki stanowienia przepisów porządkowych przez organ wykonawczy gminy.

Przesłanki stosowania przepisów porządkowych dla regulacji stref płatnego parkowania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po pierwsze, jest to odnosząca się do stanu prawnego przesłanka "braku uregulowań w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących w danym zakresie".


 

Po drugie, chodzi o odnoszącą się do stanu faktycznego przesłankę "niezbędności ustanowienia przepisów porządkowych dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego".


 

Po trzecie, jest to - również uzasadniana względami natury faktycznej - przesłanka "niecierpiącego zwłoki ustanowienia przepisów porządkowych przez organ wykonawczy gminy".

Przesłanki te muszą być spełnione łącznie, aby wystąpiła możliwość zrealizowania przez organ wykonawczy gminy kompetencji do stanowienia przepisów porządkowych.

W przypadku płatnych stref parkowania nie ma przypadku niecierpiącego zwłoki

Z okoliczności, że realizacja tych kompetencji organu wykonawczego może nastąpić tylko i wyłącznie w "przypadku niecierpiącym zwłoki", wynika, że zagrożenie prawnie chronionych dóbr musi mieć bezpośredni charakter. Inny charakter tego zagrożenia nie stanowi (bo nie może) "przypadku niecierpiącego zwłoki" - a więc takiego, który mógłby uzasadniać podjęcie niezbędnej interwencji prawodawczej przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta).

W przypadku płatnych stref parkowania brak przesłanki niezbędności

W przedstawionej w pytaniu sytuacji nie mamy także do czynienia ze spełnieniem przesłanki "niezbędności". Zniesienie opłat za parkowanie w strefie płatnego parkowania nie jest z pewnością działaniem niezbędnym dla ochrony zdrowia i życia mieszkańców przed zachorowaniem na COVID-19. A to dlatego, że ochrona zdrowia oraz życia obywateli może być realizowana poprzez zastosowanie innych - już obowiązujących regulacji prawnych.

Strefy płatnego parkowania reguluje ustawa o drogach publicznych

Jeżeli natomiast chodzi o przesłankę "braku uregulowań prawnych w danym zakresie", to trzeba wskazać, że rada gminy, na podstawie przepisu art. 13b ust. 3 ustawy o drogach publicznych, na wniosek wójta (burmistrza, prezydenta miasta), zaopiniowany przez organy zarządzające drogami i ruchem na drogach, może ustalić strefę płatnego parkowania lub śródmiejską strefę płatnego parkowania, w tym ustalać zerowe stawki opłat. A skoro tak, to kwestii tej nie można regulować w drodze przepisów porządkowych wydawanych na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym.

Michał Cyrankiewicz

prawnik, dziennikarz, autor licznych publikacji z zakresu ustroju gmin, finansów publicznych, gospodarki komunalnej i samorządowego prawa pracy

Podstawy prawne

  • art. 41 ust. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 1372; ost. zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1834)

  • art. 13b ust. 3 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 1376; ost. zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1595)

źródło: "Gazeta Samorządu i Administracji"

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samorządy apelują o zmiany: Obecne regulacje mogą przynieść więcej szkód niż korzyści organizacjom pracującym z dziećmi i młodzieżą

Samorządowcy deklarują poparcie dla idei ochrony małoletnich i przeciwdziałania przestępstwom na tle seksualnym. Alarmują jednak, że obowiązujące przepisy powodują nadmierną biurokratyzację oraz utrudniają funkcjonowanie małych, lokalnych organizacji pracujących z dziećmi i młodzieżą. Niektóre podmioty będą zmuszone do ograniczenia swojej działalności.

W Sejmie: nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie. I kontroli przez kuratorów

Nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie, aby nie była możliwa sytuacja, że po zsumowaniu "okienek" i godzin pracy w klasach musieli przebywać w szkole dłużej niż 8 h dziennie. I kontroli przez kuratorów tego limitu (z wyjątkiem incydentalnych sytuacji jak rady, zebrania, wycieczki). Kontrolowani mieliby być dyrektorzy szkół.

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

REKLAMA

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.
Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

REKLAMA

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

REKLAMA