REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oświadczenia majątkowe w nowej elektronicznej wersji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Pióro
Tradycyjne oświadczenia majątkowe zastąpią e-oświadczenia
Tradycyjne oświadczenia majątkowe zastąpią e-oświadczenia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Miejsce tradycyjnych oświadczeń majątkowych mają zająć e-oświadczenia. Projekt ustawy o oświadczeniach majątkowych składanych przez osoby pełniące funkcje publiczne już w tym miesiącu ma trafić do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych. Akt ten ta ma uporządkować obecny stan prawny oraz zapewnić spójność i jednolitość zasad składania i kontroli oświadczeń.

Dotychczas osoby pełniące funkcje publiczne składały oświadczenia majątkowe w formie papierowej, które były wypełnianie ręcznie, a następnie skanowane i umieszczane na stronie BIP. Jak trafnie podnosili np. eksperci Fundacji Batorego taka forma znacznie ogranicza możliwość ich weryfikacji i kontroli społecznej. Częstokroć informacje tam zamieszczone były bardzo trudne do odczytania bądź zupełnie nieczytelne

REKLAMA

REKLAMA

Nowa wersja, e-oświadczenia wychodzi naprzeciw postulatom organizacji społecznych i takich organów jak np. CBA, pozwala na realizację zasady jawności oraz przyczynia się do zwiększenia ich antykorupcyjnej roli.

Zmiana nie tylko wprowadza nową formę składania oświadczeń majątkowych, ale doprecyzowuje również ich treść i zakres. Wprowadzony ma być również skuteczny mechanizm kontroli oraz proporcjonalne sankcje związane z niezłożeniem obowiązkowego oświadczenia czy też podaniem w  nim nieprawdy. Wszystkie te zmiany, bardziej lub mniej rewolucyjne, mają spowodować, że e-oświadczenia staną się rzetelnym i wartościowym źródłem informacji o osobach pełniących funkcje publiczne dla obywateli.

Zobacz również: Oświadczenia majątkowe - najczęstsze błędy

REKLAMA

Jak czytamy w Biuletynie Informacji Publicznej, istotą projektu ustawy i jego jednym z nadrzędnych celów jest kompleksowa regulacja. Akt ten ma obejmować szeroki zakres podmiotowy, wskazywać zakres informacji niezbędnych do wskazania w oświadczeniu majątkowym oraz określać system sankcji i kontroli z zachowaniem pewnej odmienności związanej z różnicami w pełnionych funkcjach publicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Choć nowa ustawa ma być kompleksową regulacją, to jednak nadal problematyczną pozostaje  kwestia publikacji oświadczeń. Tak jak uprzednio, mają być one zawieszane na stronach różnych organów, co nadal nie ułatwia ich weryfikacji, a w szczególności zestawienia i porównania. Należałoby zadać sobie pytanie, czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby stworzenie jednego serwisu gromadzącego wszystkie dane?

Projekt ustawy choć innowacyjny i zawierający znaczną ilość nowatorskich rozwiązań nadal zdaje się nie rozwiązywać w zupełności problemu pełnej realizacji zasady jawności i efektywnej społeczne kontroli. W związku z tym, że regulacja ta mogłaby naruszać prawo do prywatności osób pełniących funkcję publiczne, prawdopodobnie projektem zajmie się Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.

Polecamy: Newsletter

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA