Wybory samorządowe 2014 - o czym powinni wiedzieć kandydaci na radnych?
REKLAMA
REKLAMA
W każdym okręgu wyborczym komitet wyborczy może zgłosić tylko jedną listę kandydatów. Warto pamiętać o tym, iż komitet wyborczy partii politycznej wchodzącej w skład koalicji nie może samodzielnie zgłaszać list kandydatów do tego sejmiku, jeżeli w okręgu wyborczym została zgłoszona wspólna lista kandydatów.
REKLAMA
Listy kandydatów powinny zostać zgłoszone do właściwej wojewódzkiej komisji wyborczej nie później niż do godz. 24.00 w dniu 7 października 2014 r.
Panowie i panie
Liczba mężczyzn na liście nie może być mniejsza niż 35% liczby wszystkich kandydatów na liście. Taki sam odsetek dotyczy liczby mężczyzn kandydujących w ramach jednej listy.
Przepisy Kodeksu wyborczego nie zabraniają kandydowania osobom wchodzącym w skład komitetu wyborczego.
Kandydat na radnego może być zgłoszony tylko w jednym okręgu i tylko z jednej listy.
Jedna osoba może kandydować zarówno w wyborach na radnego, wójta, jak i burmistrza lub prezydenta miasta.
W przypadku, gdy kandydat zostanie jednocześnie wybrany na radnego i na wójta, mandat radnego wygasa z mocy prawa.
Zadaj pytanie: Forum
Wymogi dla kandydatów
Kandydatem na radnego może być obywatel polski mający prawo wybierania w tych wyborach, tj. który:
• najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat,
• stale zamieszkuje na obszarze województwa, w którym kandyduje (nie jest konieczne, aby był to ten sam okręg wyborczy);
• jest wpisany do stałego rejestru wyborców właściwego dla gminy położonej na obszarze danego województwa.
Od biernego udziału w wyborach wyłączeni są kandydaci pozbawieni praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu, a także osoby pozbawione praw wyborczych prawomocnym orzeczeniem Trybunału Stanu.
Kandydatami w wyborach samorządowych nie mogą być również osoby ubezwłasnowolnione prawomocnym orzeczeniem sądu, skazane prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe. Kolejnymi z przesłanek uniemożliwiających kandydowanie są: prawomocne orzeczenie sądu stwierdzające utratę prawa wybieralności w związku ze złożeniem niezgodnego z prawda oświadczenia lustracyjnego.
Uprawnionym do zgłoszenia listy kandydatów w imieniu komitetu wyborczego jest pełnomocnik wyborczy komitetu wyborczego lub osoba imiennie przez niego upoważniona.
Jednym z dokumentów, jakie powinien dołączyć kandydat na radnego jest oświadczenie lustracyjne Dotyczy to każdego kandydata - obywatela polskiego urodzonego przed dniem 1 sierpnia 1972 r.
Wzory dokumentów związanych ze zgłoszeniem listy kandydatów na radnych oraz ważne informacje znajdują się na stronie internetowej Państwowej Komisji Wyborczej (Informacja Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 30 czerwca 2014 r. o zasadach i sposobie zgłaszania kandydatów na radnych w wyborach do sejmików województw, które będą zarządzone 16 listopada 2014 r.).
Polecamy: Zatrudnianie pracowników samorządowych po wyborach w 2014 roku
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.