Zmiany w Kodeksie wyborczym 2018 r.
REKLAMA
REKLAMA
Posłowie PiS pod naciskiem samorządów, opozycji i prezydenta wycofali się z wielu kontrowersyjnych poprawek dotyczących zmian w wyborach samorządowych. Będą jednomandatowe okręgi w gminach do 20 tys. mieszkańców i nie będzie kandydatów na radnych spoza gminy.
REKLAMA
Tak wynika z ustawy z 14 grudnia 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych. Dokument ten trafił już do Senatu. Jego autorami byli posłowie PiS, którzy pod naporem krytyki zrezygnowali ze znacznej części pierwotnych rozwiązań.
NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!
REKLAMA
– Ograniczenie liczby kadencji do dwóch jest rozwiązaniem, które pozwoli na zmianę lokalnych elit politycznych, wprowadzenie do lokalnej polityki nowych pomysłów. Na efekty tej zmiany trzeba będzie jednak poczekać 10 lat – mówi dr Andrzej Pogłódek z Wydziału Prawa i Administracji UKSW w Warszawie. A prof. Jerzy Stępień, były prezes TK, dodaje, że to dobrze, że PiS wycofał się z niektórych pomysłów.
– Wielkim nieporozumieniem był pierwotny pomysł likwidacji jednomandatowych okręgów wyborczych w gminach do 20 tys. mieszkańców. Na szczęście to rozwiązanie pozostało i nie będą tam obowiązywać wybory proporcjonalne – mówi. Marek Wójcik ze Związku Miast Polskich twierdzi jednak, że obecne rozwiązania po części ograniczają czynne prawa wyborcze, bo mieszkańcy nie będą mogli głosować na swojego kandydata, który sprawdził się w dwóch kadencjach. ⒸⓅ
I. Zmiany dotyczące uprawnień mieszkańców wobec gminy i radnych |
|
TAK JEST |
TAK BĘDZIE |
Gminy mogą tworzyć tzw. budżety obywatelskie. |
W gminach będących miastami na prawach powiatu utworzenie budżetu obywatelskiego będzie obowiązkowe. Jego wysokość ma wynosić co najmniej 0,5 proc. wydatków gminy zawartych w ostatnim przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu. |
Obecnie mieszkańcy nie mają możliwości ustalenia, jak w określonych sprawach głosowali radni na sesji. |
Głosowania jawne na sesjach rady mają odbywać się za pomocą urządzeń umożliwiających sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań radnych. |
Gminy nie zamieszczają informacji na stronie internetowej gminy, jak głosowali radni w poszczególnych sprawach. |
Imienne wykazy głosowań radnych trzeba będzie niezwłocznie podać do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty na jej obszarze. |
Kandydat na radnego musi zamieszkiwać na terenie gminy, w której chce kandydować (takiego wymogu nie ma dla osób ubiegających się o posadę wójta, burmistrza czy prezydenta miasta). |
Utrzymano wymóg zamieszkiwania na terenie gminy kandydata, który ubiega się o posadę radnego. W pierwotnej wersji chciano pozostawić wymóg zamieszkiwania na terenie województwa, w którym jest gmina, w której kandydat startuje na funkcję radnego. |
Kadencja radnego trwa 4 lata. |
Kadencja radnego od kolejnych wyborów ma trwać 5 lat. |
Mieszkańcy mogą uczestniczyć w sesjach rady. |
Wszystkie posiedzenia mają być transmitowane w internecie. |
Przewodniczącym komisji rewizyjnej w gminie mógł zostać prawie każdy radny. |
Po zmianach będzie to radny wystawiony przez największą opozycyjną partię. |
Włodarze samorządowi wnioskują do radnych o powołanie i odwołanie przez nich skarbnika. |
W dalszym ciągu pozostanie taka procedura. Choć pierwotnie posłowie PiS chcieli, aby bez udziału rady był powoływany i odwoływany skarbnik. |
Co roku radni udzielają absolutorium włodarzom. |
Włodarze co roku do 31 maja mają przedstawiać radzie raport o stanie gminy. Ma on być połączony z głosowaniem nad absolutorium. |
Radni mogą zadawać pytania włodarzom w ograniczonym zakresie. |
Po zmianach będą mogli kontrolować dokumenty w gminie, składać interpelacje, a samorządowcy będą musieli je publikować wraz z odpowiedziami na stronie internetowej. |
Radni mogą tworzyć kluby radnych, działające na zasadach określonych w statucie gminy. |
Radni w dalszym ciągu będą mogli tworzyć kluby radnych, ale minimalna liczba jest określona w ustawie i wynosi co najmniej 3 osoby. Pozostałe zasady działania klubów radnych ma określać statut gminy. |
Radni i wójt podejmują inicjatywy uchwałodawcze. |
Inicjatywę w gminach do 5 tys. mieszkańców będzie podejmowało co najmniej 100 osób; w gminach do 20 tys. mieszkańców – co najmniej 200 osób; w gminach powyżej 20 tys. mieszkańców – co najmniej 300 osób. Rada gminy ma określić szczegółowe zasady wnoszenia inicjatyw. |
Podobne lub wręcz identyczne rozwiązania wskazane powyżej obowiązują w powiatach i sejmikach wojewódzkich. |
|
II. Zmiany w kodeksie wyborczym |
|
TAK JEST |
TAK BĘDZIE |
Wybory przeprowadzane są w dniu wolnym od pracy. Mogą jednak być ustalone na dwa dni (sobotę i niedzielę). |
Wybory będą przeprowadzane zawsze w ciągu jednego dnia wolnego od pracy. |
Można głosować korespondencyjnie. |
Nie będzie możliwości głosowania korespondencyjnego. |
Według PKW znak X postawiony przez głosującego są to dwie przecinające się linie. |
Nowa definicja wprowadza do ustawy znak X. Należy przez to rozumieć co najmniej dwie linie, które przecinają się w obrębie kratki. |
Dopisywanie na karcie do głosowania lub stawianie innych znaków jest dopuszczalne poza miejscem zadrukowanym. Bezpośrednie dopiski lub znaki przy określonym kandydacie stanowiły, że głos był nieważny. |
Po zmianach jeśli jedna z kratek zostanie przy kandydacie całkowicie zamalowana, a znak X pojawi się w innej – głos będzie ważny. |
Wójt i pozostali włodarze mogą być wybierani przez mieszkańców bez jakichkolwiek limitów na 4 lata. |
Nie będzie miała prawa wybieralności w wyborach na wójta (i pozostałych włodarzy) w danej gminie osoba, która została uprzednio dwukrotnie wybrana na wójta. Zasada dwukadencyjności ma być liczona od najbliższych wyborów samorządowych (listopad 2018 r.). Czas trwania jednej kadencji ma być wydłużony z 4 do 5 lat. Nic jednak nie będzie stało na przeszkodzie, aby po zakończonych dwóch kadencjach ubiegać się o fotel wójta w sąsiedniej gminie. |
Obecnie jest w kraju 50 komisarzy wyborczych. |
PKW będzie wyłaniała 100 komisarzy spośród kandydatów wskazanych przez ministra spraw wewnętrznych. Jeśli tego nie zrobi PKW, ostatecznie dokona tego wspomniany minister. |
Komisarzem wyborczym może być obecnie sędzia. |
Komisarzem będzie mogła być osoba po studiach prawniczych (mgr prawa) z wyjątkiem komisarzy biorących udział przy wyborach do Parlamentu Europejskiego. |
Okręgi wyborcze będą określały rady gmin. |
Rady gmin po raz ostatni będą określać okręgi wyborcze przy wyborach w 2018 r. W kolejnych, które odbędą się w 2023 r., będą określane przez komisarza. |
W lokalach wyborczych nie ma kamer. |
W lokalach wyborczych mają być kamery i transmisja w internecie. |
Jedna terytorialna komisja obwodowa zajmuje się obsługą wyborów od wydawania głosów do ich przeliczenia po zamknięciu lokalu. |
Dwie komisje terytorialne będą zajmować się obsługą wyborów – komisja ds. przeprowadzania głosowania w obwodzie oraz komisja ds. ustalania wyników głosowania w obwodzie. |
Terytorialnymi komisjami wyborczymi są: wojewódzkie, powiatowe i gminne. W skład każdej z nich wchodzi od 7 do 9 członków. |
Wszystkie terytorialne komisje mają liczyć do 9 członków. Minimalnie zasiadać w takiej komisji będzie mogło 5 osób. |
W wyborach samorządowych w 2014 r. po raz pierwszy głosowaliśmy w jednomandatowych okręgach wyborczych. Taka zmiana ordynacji wyborczej objęła wszystkie gminy, poza miastami na prawach powiatu. |
W gminach do 20 tys. mieszkańców mają pozostać JOW-y, a w pozostałych samorządach wybory mają odbywać się na zasadzie proporcjonalności. |
W skład Państwowej Komisji Wyborczej wchodzi: 1) trzech sędziów Trybunału Konstytucyjnego, wskazanych przez Prezesa Trybunału Konstytucyjnego; 2) trzech sędziów Sądu Najwyższego, wskazanych przez Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego; 3) trzech sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego, wskazanych przez Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego. |
W skład Państwowej Komisji Wyborczej mają wchodzić: 1) jeden sędzia Trybunału Konstytucyjnego, wskazany przez Prezesa Trybunału Konstytucyjnego; 2) jeden sędzia Naczelnego Sądu Administracyjnego, wskazany przez Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego; 3) 7 osób mających kwalifikacje do zajmowania stanowiska sędziego, wskazanych przez Sejm. |
Artur Radwan
Etap legislacyjny
Skierowane do prac w Senacie
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.