REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego warto tworzyć sieć wodno-kanalizacyjną w PPP?

  • Artykuł sponsorowany

REKLAMA

REKLAMA

Pełnomocnik rządu ds. partnerstwa publiczno-prywatnego wyjaśnia…

Partnerstwo publiczno-prywatne zapewnia wysokiej jakości usługi związane z dostarczaniem czystej wody oraz odprowadzaniem ścieków, a przy tym pozwala przenieść na partnera prywatnego kwestie związanie z finansowaniem inwestycji i eksploatacją infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej.

REKLAMA

REKLAMA

Waldemar Buda, pełnomocnik rządu ds. partnerstwa publiczno-prywatnego, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej

Materiały prasowe

Dobrze funkcjonująca infrastruktura wodno-ściekowa jest kluczowa dla mieszkańców gminy, ale również dla gospodarki i ochrony środowiska. Planując budowę, rozbudowę lub modernizację gminnej sieci wodno-kanalizacyjnej, warto rozważyć partnerstwo publiczno‑prywatne (PPP).

Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odbiór ścieków należą do zadań samorządu lokalnego. Koszty inwestycji w tym sektorze, takie jak: budowa nowych sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, stacji uzdatniania wody, a przede wszystkim oczyszczalni ścieków opartych na nowoczesnych technologiach, są bardzo wysokie.

W poprzednich latach Polska otrzymywała znaczne unijne dofinansowanie na tego typu inwestycje. Prognozy na najbliższe lata przewidują mniejsze środki, a sytuacja finansowa samorządów się pogarsza, stąd konieczność poszukiwania alternatywnych rozwiązań. Idealnym pomysłem w warunkach ograniczonych środków w perspektywie finansowej 2021‑27 może okazać się połączenie PPP i funduszy unijnych.

REKLAMA

Partnerstwo publiczno‑prywatne pozwala na optymalizację przyjmowanych w realizacji projektu rozwiązań i kosztów projektu dotyczącego budowy lub modernizacji sieci wodociągowej, kanalizacyjnej czy oczyszczalni ścieków. PPP daje w tym zakresie elastyczność – partner prywatny buduje nową lub remontuje istniejącą infrastrukturę wodno‑kanalizacyjną, następnie eksploatuje powstałą infrastrukturę w czasie trwania umowy PPP, który może wynieść nawet ponad 20 lat. Podmiot publiczny przez cały ten czas pozostaje właścicielem aktywów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W PPP na partnera prywatnego można przenieść zarówno zapewnienie finansowania inwestycji, jak i odpowiedzialność za eksploatację powstałej lub zmodernizowanej infrastruktury. Partner prywatny zapewnia sprawność działania instalacji przez cały okres trwania umowy (jest to tzw. ryzyko dostępności). Podmiot publiczny określa w umowie PPP standardy efektywności do spełnienia przez partnera prywatnego, jak np. jakość wody czy parametry oczyszczonych ścieków, jak również szybkość z jaką mają być usuwane ewentualne awarie.

Zastosowanie PPP w sektorze wodno-kanalizacyjnym może być korzystne zarówno dla podmiotu publicznego oraz dla partnera prywatnego. Zazwyczaj partner działa w warunkach monopolu naturalnego (jeden operator sieci wodno‑kanalizacyjnej w gminie), co wiąże się z brakiem ryzyka konkurencji. Do tego popyt mieszkańców na wodę jest stosunkowo stabilny. Podmiot publiczny zaś zapewnia w długim okresie efektywne świadczenie usług z zakresu gospodarki wodno-ściekowej dla swoich mieszkańców, nie ponosząc przy tym wydatków lub rozkładając je w czasie. Wynagrodzenie w takich projektach powinno dążyć do zapewnienia zwrotu partnerowi prywatnemu nakładów poniesionych na realizację inwestycji, kosztów finansowania i kosztów utrzymania powstałej infrastruktury i zależeć od ustalonych zgodnie ze wskazanymi w prawie zasadami taryf za zaopatrzenie w wodę i odbiór ścieków. Taryfy te są zatwierdzane przez wskazany prawem organ regulacyjny.

Możliwe są też różne mechanizmy wynagradzania partnera prywatnego. Dla przykładu w przypadku oczyszczalni ścieków partner prywatny może otrzymywać od samorządu płatności pokrywające nakłady inwestycyjne oraz z tytułu świadczenia usług oczyszczania ścieków i utrzymania instalacji w określonym standardzie. Dodatkowo, samorząd często jest odpowiedzialny za dostarczenie partnerowi prywatnemu określonej ilości ścieków, która trafi do oczyszczalni (bierze więc na siebie ryzyko popytu).

Możliwy jest również tzw. „model mieszany” gdzie opłaty od końcowych użytkowników uzupełniane są płatnościami podmiotu publicznego.

Jest kilka warunków powodzenia projektów PPP w sektorze wodno-kanalizacyjnym. Głównym z nich jest rzetelnie przeprowadzona ocena efektywności, szczególnie analiza popytu na usługi dostarczenia wody do mieszkańców czy odbioru ścieków. Ponadto istotne są dobrze skonstruowana umowa PPP, gwarantująca utrzymanie określonych standardów eksploatacji, a w okresie użytkowania sieci również właściwe zarządzanie umową, tj. np. monitorowanie czy zapisy umowy są przestrzegane, weryfikacja zakładanych wskaźników efektywności itp.

Udanym przykładem PPP w sektorze wodno-kanalizacyjnym jest budowa oczyszczalni ścieków w Mławie, która została oddana do użytku w lipcu 2019 r. Umowa o PPP została zawarta między Miastem Mława a partnerem prywatnym na 30 lat. Inwestycja warta 47 mln zł została wybudowana bez angażowania środków publicznych. Miasto rozlicza się z partnerem prywatnym za każdy metr sześcienny ścieków wpływających do oczyszczalni. Dodatkowo samorząd zagwarantował partnerowi prywatnemu minimalny poziom ścieków, który trafi do oczyszczalni, a także co roku waloryzuje stawkę za odbiór ścieków biorąc pod uwagę inflacje, zmiany cen energii elektrycznej oraz wynagrodzeń.

Czym jest PPP?

Partnerstwo publiczno-prywatne (zwane w skrócie PPP) to metoda realizowania przedsięwzięć inwestycyjnych oraz świadczenia usług publicznych. Polega na współpracy pomiędzy przedsiębiorcami i sektorem publicznym, która prowadzi do pełnego wykorzystania potencjału obydwu stron. Mówiąc najprościej, instytucja publiczna określa zadania (np. budowa szkoły, parkingu), a wybrany w drodze konkurencyjnego postępowania partner prywatny realizuje te cele najlepiej jak potrafi.

Po więcej informacji na temat partnerstwa publiczno-prywatnego warto zajrzeć na oficjalną stronę internetową ppp.gov.pl, gdzie poza podstawowymi wyjaśnieniami czym jest PPP i jak je stosować, znajdują się publikacje, wytyczne, dobre praktyki, komunikaty o prowadzonych szkoleniach, warsztatach oraz oferta wsparcia skierowana do podmiotów publicznych w zakresie przygotowania projektu do realizacji w PPP.

Na stronie znajduje się też baza danych dotycząca zakończonych oraz planowanych przedsięwzięć PPP, która stanowi doskonałe źródło informacji, a przede wszystkim inspiracji dla gmin, które chciałyby przeprowadzić inwestycję, wykorzystując PPP.

Ministerstwo uruchomiło również platformę e-learningową na stronie pppszkolenia.gov.pl. Znajdują się na niej interaktywne lekcje, z których można dowiedzieć się: czym jest PPP, jak przygotować projekt w tej formule oraz jak wybrać partnera prywatnego. Dostęp do kursów jest darmowy, a dzięki formie online każdy może je przejść w swoim tempie.

Chcesz zdobyć wiedzę pozwalającą bezproblemowo przeprowadzić inwestycję w PPP? Zarejestruj się już dziś na stronie pppszkolenia.gov.pl.

fot. materiały prasowe

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
13 mld zł na program modernizacji służb MSWiA w latach 2026-2029. Większość na inwestycje budowlane, sprzęt oraz nowe etaty w Policji, Straży Granicznej i PSP

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 15 grudnia 2025 r. ustawę wprowadzającą program modernizacji służb MSWiA na lata 2026-2029. Zakłada ona przekazanie na ten cel 13 mld zł. Do Policji trafi 7,3 mld zł, z czego największa część zostanie przeznaczona na inwestycje budowlane i remonty.

Ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 roku. Kto musi złożyć?

Kto musi złożyć ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 r.? Czym skutkuje błąd we wniosku bądź niezłożenie go?

Sytuacja budżetowa odbije się czkawką w sądownictwie? Uchwalony budżet na 2026 r. przewiduje dla Sądu Najwyższego ok. 7% mniej środków niż zakładał przedłożony projekt

Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Manowska publikuje sprzeciw wobec cięć budżetowych w planie finansowym Sądu Najwyższego na 2026 rok. Względem przedłożonego przez SN projektu dochodów i wydatków, środki przegłosowane przez posłów dla Sądu Najwyższego w ustawie budżetowej są niższe o ok. 7%. To ma oznaczać, że nie zostały zagwarantowane środki na planowaną działalność SN w 2026 r.

Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

REKLAMA

Twierdza Wrocław bez tarczy. Jak miasto stało się bazą NATO, ale nikt nie pomyślał o ludziach

Historia zna już jedno hasło: Festung Breslau - twierdza Wrocław, miasto zamienione w punkt oporu bez oglądania się na los cywilów. Dziś nie ma wojny i nikt nie buduje barykad na ulicach, ale w dziwnie znajomy sposób Wrocław znowu staje się twierdzą. Tym razem logistyczną bazą NATO. Różnica jest taka, że dziś mieliśmy czas, aby pomyśleć o bezpieczeństwie mieszkańców. I nie zrobiliśmy z tym nic.

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

REKLAMA

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA