reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Rozwój i promocja > Dobre praktyki > Zawieszenie lub ograniczenie świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w miastach z powodu koronawirusa a rekompensata dla operatorów

Zawieszenie lub ograniczenie świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w miastach z powodu koronawirusa a rekompensata dla operatorów

Coraz częściej się słyszy, że z powodu koronawirusa należy zawiesić lub ograniczyć świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego w miastach. Pojawia się wtedy pytanie czy i jaki to będzie miało wpływ na wynagrodzenie lub rekompensatę dla operatorów.

Przypomnę, że zgodnie z art. 19 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym organizator dokonuje wyboru operatora w trybie:

  1. prawa zamówień publicznych,
  2. ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi,
  3. art. 22 ust 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym w formie bezpośredniego zawarcia umowy o świadczenie usług. Przy czym umowa ta może przyjąć formę koncesji na usługi lub tzw. zamówienia in house, o którym mowa w Rozporządzeniu (WE) Nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 z późniejszymi zmianami.

Jeżeli chodzi o umowy zawarte na podstawie Prawa Zamówień Publicznych lub umowy koncesji to należy każdy taki stan prawny i faktyczny przeanalizować indywidualnie. To jaki wpływ na wynagrodzenie operatora będzie miało zawieszenie lub ograniczenie świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w miastach z powodu koronawirusa zależy m.in. od treści umów i tego na przykład, czy i jakie strony zawarły w nich klauzule o sile wyższej.

Polecamy: Uprawnienia rodziców w pracy

W niniejszym artykule chciałbym się tylko odnieść do wpływu zawieszenia lub ograniczenia świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w miastach z powodu koronawirusa
na rekompensatę dla operatorów, którym udzielono zamówienia in house.

Jak pisałem w artykule Rekompensata za powierzenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego – czyli ile? wysokość rekompensaty, zgodnie z załącznikiem
do Rozporządzenia (WE) NR 1370/2007 wynosi:

  • koszty poniesione w związku ze zobowiązaniem z tytułu świadczenia usług publicznych lub pakietem takich zobowiązań nałożonym przez właściwy organ/właściwe organy i zawartym w umowie o świadczenie usług publicznych lub w zasadzie ogólnej,
  • minus wszystkie dodatnie wpływy finansowe wygenerowane na sieci obsługiwanej w ramach danego(-ych) zobowiązania (zobowiązań) z tytułu świadczenia usług publicznych,
  • minus przychody taryfowe i jakiekolwiek inne przychody wygenerowane podczas wypełniania danego zobowiązania lub zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych,
  • plus rozsądny zysk.

Jeżeli organizator lub inny uprawniony podmiot zawiesi lub ograniczy świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego w miastach z powodu koronawirusa to nie ma to wpływu na powyższy wzór na ustalenie wysokości należnej rekompensaty. Choć niewątpliwie zawieszenie lub ograniczenie przedmiotowych usług spowoduje zmniejszenie się kosztów u operatora (np. zmniejszenie kosztów paliwa, energii itd.) i tym samym spowoduje zmniejszenie wysokości należnej rekompensaty w danym roku.

Chciałbym zwrócić uwagę, że w Polsce przyjęto dwa modele wypłacania rekompensat w ciągu roku.

Pierwszy model polega na wypłacaniu co miesiąc 1/12 planowanej rekompensaty a następnie audyt rocznej rekompensaty i rozliczenie według rzeczywistych kosztów. W takim przypadku zawieszenie lub ograniczenie usług przewozowych nie pogorszy a nawet poprawi płynność finansową operatorów.

Drugi model polega na wypłacaniu co miesiąc iloczynu przejechanych wozokilometrów i szacunkowej stawki za wozokilometr, a następnie audyt roczny rekompensaty i rozliczenie jej według rzeczywistych kosztów. W takim przypadku zawieszenie lub ograniczenie usług przewozowych może pogorszyć a nawet pozbawić płynności finansowej operatorów.

Na wszelki jednak wypadek zalecam w KAŻDYM przypadku przeanalizowanie umów i przepisów, w celu ustalenia możliwości i ewentualnych skutków zawieszenia lub ograniczenia świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w miastach z powodu koronawirusa.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Data publikacji:

Ekspert:

Paweł Ludwiczak

Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.

Zdjęcia

Zawieszenie lub ograniczenie świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w miastach z powodu koronawirusa a rekompensata dla operatorów /Fot. Fotolia
Zawieszenie lub ograniczenie świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w miastach z powodu koronawirusa a rekompensata dla operatorów /Fot. Fotolia

ZFŚS 2020. Komentarz55.20 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych

OPZZ jest reprezentatywną organizacją pracowniczą w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, konsekwentnie dążącą do realizacji w Polsce fundamentalnych zasad: wolności, równości, solidaryzmu społecznego, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości społecznej, a także – pozbawionego jakichkolwiek wykluczeń – prawa do godnego życia, godnej pracy i płacy oraz godnej emerytury.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama