REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie lub ograniczenie świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w miastach z powodu koronawirusa a rekompensata dla operatorów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Zawieszenie lub ograniczenie świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w miastach z powodu koronawirusa a rekompensata dla operatorów /Fot. Fotolia
Zawieszenie lub ograniczenie świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w miastach z powodu koronawirusa a rekompensata dla operatorów /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej się słyszy, że z powodu koronawirusa należy zawiesić lub ograniczyć świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego w miastach. Pojawia się wtedy pytanie czy i jaki to będzie miało wpływ na wynagrodzenie lub rekompensatę dla operatorów.

Przypomnę, że zgodnie z art. 19 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym organizator dokonuje wyboru operatora w trybie:

REKLAMA

REKLAMA

  1. prawa zamówień publicznych,
  2. ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi,
  3. art. 22 ust 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym w formie bezpośredniego zawarcia umowy o świadczenie usług. Przy czym umowa ta może przyjąć formę koncesji na usługi lub tzw. zamówienia in house, o którym mowa w Rozporządzeniu (WE) Nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 z późniejszymi zmianami.

Jeżeli chodzi o umowy zawarte na podstawie Prawa Zamówień Publicznych lub umowy koncesji to należy każdy taki stan prawny i faktyczny przeanalizować indywidualnie. To jaki wpływ na wynagrodzenie operatora będzie miało zawieszenie lub ograniczenie świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w miastach z powodu koronawirusa zależy m.in. od treści umów i tego na przykład, czy i jakie strony zawarły w nich klauzule o sile wyższej.

Polecamy: Uprawnienia rodziców w pracy

W niniejszym artykule chciałbym się tylko odnieść do wpływu zawieszenia lub ograniczenia świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w miastach z powodu koronawirusa
na rekompensatę dla operatorów, którym udzielono zamówienia in house.

REKLAMA

Jak pisałem w artykule Rekompensata za powierzenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego – czyli ile? wysokość rekompensaty, zgodnie z załącznikiem
do Rozporządzenia (WE) NR 1370/2007 wynosi:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • koszty poniesione w związku ze zobowiązaniem z tytułu świadczenia usług publicznych lub pakietem takich zobowiązań nałożonym przez właściwy organ/właściwe organy i zawartym w umowie o świadczenie usług publicznych lub w zasadzie ogólnej,
  • minus wszystkie dodatnie wpływy finansowe wygenerowane na sieci obsługiwanej w ramach danego(-ych) zobowiązania (zobowiązań) z tytułu świadczenia usług publicznych,
  • minus przychody taryfowe i jakiekolwiek inne przychody wygenerowane podczas wypełniania danego zobowiązania lub zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych,
  • plus rozsądny zysk.

Jeżeli organizator lub inny uprawniony podmiot zawiesi lub ograniczy świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego w miastach z powodu koronawirusa to nie ma to wpływu na powyższy wzór na ustalenie wysokości należnej rekompensaty. Choć niewątpliwie zawieszenie lub ograniczenie przedmiotowych usług spowoduje zmniejszenie się kosztów u operatora (np. zmniejszenie kosztów paliwa, energii itd.) i tym samym spowoduje zmniejszenie wysokości należnej rekompensaty w danym roku.

Chciałbym zwrócić uwagę, że w Polsce przyjęto dwa modele wypłacania rekompensat w ciągu roku.

Pierwszy model polega na wypłacaniu co miesiąc 1/12 planowanej rekompensaty a następnie audyt rocznej rekompensaty i rozliczenie według rzeczywistych kosztów. W takim przypadku zawieszenie lub ograniczenie usług przewozowych nie pogorszy a nawet poprawi płynność finansową operatorów.

Drugi model polega na wypłacaniu co miesiąc iloczynu przejechanych wozokilometrów i szacunkowej stawki za wozokilometr, a następnie audyt roczny rekompensaty i rozliczenie jej według rzeczywistych kosztów. W takim przypadku zawieszenie lub ograniczenie usług przewozowych może pogorszyć a nawet pozbawić płynności finansowej operatorów.

Na wszelki jednak wypadek zalecam w KAŻDYM przypadku przeanalizowanie umów i przepisów, w celu ustalenia możliwości i ewentualnych skutków zawieszenia lub ograniczenia świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w miastach z powodu koronawirusa.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA