REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie lub ograniczenie świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w miastach z powodu koronawirusa a rekompensata dla operatorów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Zawieszenie lub ograniczenie świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w miastach z powodu koronawirusa a rekompensata dla operatorów /Fot. Fotolia
Zawieszenie lub ograniczenie świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w miastach z powodu koronawirusa a rekompensata dla operatorów /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej się słyszy, że z powodu koronawirusa należy zawiesić lub ograniczyć świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego w miastach. Pojawia się wtedy pytanie czy i jaki to będzie miało wpływ na wynagrodzenie lub rekompensatę dla operatorów.

Przypomnę, że zgodnie z art. 19 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym organizator dokonuje wyboru operatora w trybie:

REKLAMA

REKLAMA

  1. prawa zamówień publicznych,
  2. ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi,
  3. art. 22 ust 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym w formie bezpośredniego zawarcia umowy o świadczenie usług. Przy czym umowa ta może przyjąć formę koncesji na usługi lub tzw. zamówienia in house, o którym mowa w Rozporządzeniu (WE) Nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 z późniejszymi zmianami.

Jeżeli chodzi o umowy zawarte na podstawie Prawa Zamówień Publicznych lub umowy koncesji to należy każdy taki stan prawny i faktyczny przeanalizować indywidualnie. To jaki wpływ na wynagrodzenie operatora będzie miało zawieszenie lub ograniczenie świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w miastach z powodu koronawirusa zależy m.in. od treści umów i tego na przykład, czy i jakie strony zawarły w nich klauzule o sile wyższej.

Polecamy: Uprawnienia rodziców w pracy

W niniejszym artykule chciałbym się tylko odnieść do wpływu zawieszenia lub ograniczenia świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w miastach z powodu koronawirusa
na rekompensatę dla operatorów, którym udzielono zamówienia in house.

REKLAMA

Jak pisałem w artykule Rekompensata za powierzenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego – czyli ile? wysokość rekompensaty, zgodnie z załącznikiem
do Rozporządzenia (WE) NR 1370/2007 wynosi:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • koszty poniesione w związku ze zobowiązaniem z tytułu świadczenia usług publicznych lub pakietem takich zobowiązań nałożonym przez właściwy organ/właściwe organy i zawartym w umowie o świadczenie usług publicznych lub w zasadzie ogólnej,
  • minus wszystkie dodatnie wpływy finansowe wygenerowane na sieci obsługiwanej w ramach danego(-ych) zobowiązania (zobowiązań) z tytułu świadczenia usług publicznych,
  • minus przychody taryfowe i jakiekolwiek inne przychody wygenerowane podczas wypełniania danego zobowiązania lub zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych,
  • plus rozsądny zysk.

Jeżeli organizator lub inny uprawniony podmiot zawiesi lub ograniczy świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego w miastach z powodu koronawirusa to nie ma to wpływu na powyższy wzór na ustalenie wysokości należnej rekompensaty. Choć niewątpliwie zawieszenie lub ograniczenie przedmiotowych usług spowoduje zmniejszenie się kosztów u operatora (np. zmniejszenie kosztów paliwa, energii itd.) i tym samym spowoduje zmniejszenie wysokości należnej rekompensaty w danym roku.

Chciałbym zwrócić uwagę, że w Polsce przyjęto dwa modele wypłacania rekompensat w ciągu roku.

Pierwszy model polega na wypłacaniu co miesiąc 1/12 planowanej rekompensaty a następnie audyt rocznej rekompensaty i rozliczenie według rzeczywistych kosztów. W takim przypadku zawieszenie lub ograniczenie usług przewozowych nie pogorszy a nawet poprawi płynność finansową operatorów.

Drugi model polega na wypłacaniu co miesiąc iloczynu przejechanych wozokilometrów i szacunkowej stawki za wozokilometr, a następnie audyt roczny rekompensaty i rozliczenie jej według rzeczywistych kosztów. W takim przypadku zawieszenie lub ograniczenie usług przewozowych może pogorszyć a nawet pozbawić płynności finansowej operatorów.

Na wszelki jednak wypadek zalecam w KAŻDYM przypadku przeanalizowanie umów i przepisów, w celu ustalenia możliwości i ewentualnych skutków zawieszenia lub ograniczenia świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w miastach z powodu koronawirusa.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA