REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jeden system, by wszystkimi rządzić

REKLAMA

REKLAMA

Wzrost populacji o 34 proc. do 2050 roku, powiększanie się stref zurbanizowanych oraz wzrastające koszty społeczne i ekonomiczne zatorów drogowych to tylko niektóre z wyzwań stojących przed obecnym pokoleniem i przyszłymi

Zjawisko przenoszenia się społeczeństw do miast i coraz większy rozwój aglomeracji w połączeniu ze zwiększającą się mobilnością ludzi powodują, że miasta muszą coraz szybciej reagować na zmiany i adaptować się do nowych sytuacji. Niestety, w przypadku metropolii nie jest to takie proste, gdyż takie procesy w skostniałej i ograniczonej tkance miejskiej następują niezwykle wolno. Dlaczego ograniczonej? Dlatego że budujemy coraz więcej i coraz gęściej. Zasoby przestrzeni kurczą się w tempie do tej pory nienotowanym.

REKLAMA

Zintegrowane zarządzanie

REKLAMA

Funkcjonowanie aglomeracji w dużej mierze zależy od sprawnego systemu transportowego, stanowiącego swego rodzaju krwioobieg gwarantujący dynamiczny rozwój gospodarczy, a także zaspokajający najważniejsze potrzeby społeczności lokalnych, takie jak transport, dostawy czy chociażby funkcjonowanie służb ratowniczych. Współczesne problemy komunikacyjne metropolii wymagają wdrożenia przemyślanych strategii i rozwiązań, które mimo ograniczeń infrastrukturalnych są w stanie zwiększyć efektywność istniejących systemów transportowych m.in. przez regulację dostępu do obszarów miejskich.

– Kapsch od wielu lat rozwija i dostarcza na rynek różnego rodzaju systemy oparte na inteligentnych technologiach transportowych – mówi Ewa Wolniewicz-Warska z Kapsch Telematic Services. – Wychodząc od prostych rozwiązań, będących odpowiedzią na konkretne potrzeby, np. systemy parkingowe, kontrola przejazdu na czerwonym świetle czy strefy ograniczonego dostępu, zauważyliśmy duże zapotrzebowanie na kompleksowe rozwiązania łączące ze sobą różne funkcjonalności – dodaje.

Przykładem tego typu rozwiązań, przeznaczonym do zarządzania drogami na poziomie krajowym, jest Dynac ATMS. To kompleksowe narzędzie z portfolio Kapsch wdrożone między innymi w Nowej Zelandii i Stanach Zjednoczonych. Łączy ono w sobie między innymi takie funkcjonalności, jak: zarządzanie ruchem oraz nadzór techniczny w czasie rzeczywistym, zarządzanie zdarzeniami na drogach, monitoring warunków oraz pobór opłat.

REKLAMA

– Dynac to kompleksowe narzędzie, którego adresatami są przede wszystkim instytucje odpowiedzialne za zarządzanie ruchem na poziomie krajowym – tłumaczy Przemysław Staśkowiak z Kapsch Telematic Services. – W naszej ofercie mamy również linię produktową Ecotrafix, która powstała z połączenia dotychczasowych doświadczeń firmy Kapsch oraz know-how, który posiedliśmy dzięki akwizycji części biznesu Schneider Electric oraz firmy Telvent – dodaje Staśkowiak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ecotrafix to produkt, który łączy w sobie wiele różnych funkcjonalności wcześniej dostępnych jako autonomiczne podsystemy. W ramach rozwiązania funkcjonują między innymi: systemy sterowania światłami, kamery bezpieczeństwa, kontrola prędkości oraz przejazdu na czerwonym świetle, kamery odczytujące tablice rejestracyjne, znaki zmiennej treści oraz stacje pogodowe. Dodatkowo Ecotrafix może również zawierać moduł zarządzania zasobami, kontrolę przejazdu tunelami, systemy kontroli jakości powietrza, opłaty za wjazd, automatyczną lokalizację pojazdów oraz informację parkingową.

– Modułowa architektura naszego rozwiązania pozwala na włączanie do systemu dodatkowych funkcjonalności, które z jednej strony pozwolą na zautomatyzowanie wszystkich procesów, a z drugiej umożliwią skupienie całości wszystkich kwestii decyzyjnych w jednym miejscu. Mam tu na myśli np. zintegrowanie informacji o transporcie publicznym (tramwaje, autobusy, metro), zarządzanie przestrzenią parkingową, automatyczną informację o lokalizacji pojazdów służb ratowniczych czy punktów ładowania pojazdów elektrycznych – mówi Przemysław Staśkowiak.


Pogodzić interesy

Każdy miejski system transportowy to obszar, na którym ścierają się interesy przedsiębiorców, mieszkańców, turystów oraz służb miejskich. Na samym końcu zawsze jest jednak potrzeba zagwarantowania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, płynności ruchu, dostępności miejsc parkingowych oraz kwestie związane z ochroną środowiska. Dążąc do poprawy sytuacji na drogach miejskich, przedstawiciele władz samorządowych mają do dyspozycji wiele narzędzi, począwszy od reorganizacji ruchu, po nowe inwestycje drogowe. Europejskie samorządy już dawno nauczyły się, że dzięki wykorzystaniu najnowszych technologii mogą w efektywny sposób kreować miejską politykę transportową, zarządzać miejscami postojowymi i dostępem do określonych stref, przy okazji gwarantując sobie dodatkowe źródło dochodów.

Systemy miejskie Kapsch funkcjonują już w wielu miastach europejskich. Są to rozwiązania z zakresu kontroli dostępu do wybranych stref, np. Zone Access oparte na technologii rozpoznawania tablic rejestracyjnych oraz łączności mikrofalowej, a także rozwiązania służące zarządzaniu miejscami parkingowymi – udostępniające informację o wolnych miejscach oraz umożliwiające naliczanie opłat od chwili wjazdu do strefy do momentu jej opuszczenia.

– Ciągła poprawa jakości życia, a także wzmacnianie konkurencyjności gospodarczej, społecznej, kulturalnej i turystycznej to główne cele władz miejskich. Aby je osiągnąć, należy stworzyć takie warunki, które pozwolą na realizację podstawowych potrzeb społeczności lokalnych. Nasz najnowszy produkt, system Ecotrafix, umożliwia połączenie wielu funkcjonalności i osiągnięcie wymiernych korzyści z automatyzacji procesów zarządczych i koncentracji w jednym ośrodku decyzyjnym – podsumowuje Ewa Wolniewicz-Warska.

Ruch mniejszy nie będzie

Systematyczne zwiększanie się liczby mieszkańców oraz pojazdów, przy jednoczesnym braku możliwości dalszego rozwoju infrastruktury transportowej, stanowi jedno z największych wyzwań stojących przed właściwie każdą większą metropolią. Dlatego właśnie segment inteligentnych systemów transportowych przeżywa obecnie bardzo dynamiczny rozwój, co przekłada się na bardzo duże zainteresowanie samorządów zarówno w Polsce, Europie, jak i na świecie.

PARTNER

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bez zmian w lekturach. Quo vadis zostaje. Uczniowie nie czytają żadnego żyjącego autora

Filolog prof. Krzysztof Biedrzycki zwrócił uwagę, że "w szkole podstawowej wśród lektur obowiązkowych nie ma ani jednego żyjącego autora". Jednocześnie zauważył, że wśród lektur dodatkowych jest ich wielu i lista została bardzo dobrze uzupełniona. "Jeśli celem w szkole podstawowej na języku polskim jest zachęcenie do czytania, to trzeba proponować lektury, które młodzież będzie chciała czytać" - podkreślił.

Duże utrudnienia w weekend w Warszawie. Prace drogowe, filmowcy, masa krytyczna i rozpoczęcie sezonu przez motocyklistów

Na mieszkańców Warszawy czekają w ten weekend spore utrudnienia. Gdzie dokładnie można spodziewać się problemów z ruchem ulicznym?

W Wenecji już obowiązują nowe zasady wjazdu do historycznego centrum

W Wenecji już obowiązują nowe zasady wjazdu, zgodnie z którymi należy zgłosić swój przyjazd do historycznego centrum i dodatkowo wnieść opłatę 5 euro, jeśli nie ma się zamiaru zostawać na  noc. Już prawie 16 tys. osób uiściło opłatę. 

Maturzyści kończą rok szkolny. Kiedy egzaminy?

Piątek 26 kwietnia 2024 r. to ważny dzień dla tegorocznych maturzystów. Świadectwa ukończenia szkoły odbiorą uczniowie ostatnich klas liceów ogólnokształcących, techników i szkół branżowych II stopnia. 

REKLAMA

Cyberprzemoc i przemoc szkolna przybierają na sile w zastraszającym tempie. Jak ochronić nasze dzieci?

Smartfon lub tablet pojawia się w dłoniach coraz młodszych dzieci. Dostęp do internetu rodzi wiele zagrożeń. W Polsce nawet jedno na pięcioro dzieci mogło doświadczyć przemocy w sieci. W szkołach też nie jest najlepiej – przemocy mogło doświadczyć 10 proc. dzieci.

Wybory do PE 2024. PKW zarejestrowała 4 komitety koalicyjne, 27 komitetów partii i 9 komitetów wyborców

Komitety wyborcze mają czas do 2 maja na zgłaszanie list kandydatów na europosłów. Kto może startować do Parlamentu Europejskiego?

Dopłaty do zboża 2024 - rozporządzenie przyjęte! Stawki pomocy są zróżnicowane; 200-300 zł dopłaty do tony oraz 1080-1110 zł dopłaty na 1 ha powierzchni upraw

Rząd przyjął rozporządzenie, na podstawie którego będzie realizowana pomoc w formie dopłat do zbóż dla producentów rolnych. Rolnicy, którzy sprzedali zboże od 1 stycznia do 10 marca otrzymają dopłatę 200 zł do tony, natomiast dla rolników, którzy sprzedali zboże od 11 marca i zrobią to do końca maja zaplanowano 300 zł do tony. Określono też stawki pomocy w przypadku sprzedaży zbóż w przeliczeniu na 1 ha powierzchni upraw, które są w przedziale 1080-1110 zł.

Ministerstwo Zdrowia: Ogłoszono konkurs ofert na wybór realizatorów programu in vitro. Oferty można składać do 9 maja 2024 r.

9 maja 2024 r. minie termin składania ofert na wybór realizatorów programu in vitro. Realizatorami programu mogą być zarówno ośrodki prywatne, jak i podmioty publiczne.

REKLAMA

Wykaz zmian na liście lektur w podstawówkach [rok 2024/2025]. Części lektur nie będzie na egzaminie ósmoklasisty

W podstawówce poza listą lektur "Syzyfowe prace" Stefana Żeromskiego i wiersze Jarosława Marka Rymkiewicza.

Ministerstwo Cyfryzacji: Jak chronić małoletnich w internecie? Grupa robocza zaczęła prace

Grupa robocza ds. ochrony małoletnich w internecie rozpoczęła działalność. Posiedzenie inauguracyjne odbyło się w Ministerstwie Cyfryzacji. Grupa robocza ma wypracować rozwiązania zwiększające ochronę małoletnich przed szkodliwymi treściami powszechnie dostępnymi w internecie.

REKLAMA