REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusze europejskie pod lupą organizacji pozarządowych - raport

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Wiśniewska-Górczewska
Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych
finanse, pieniądze Fot. Fotolia
finanse, pieniądze Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Organizacje pozarządowe przypatrzyły się szesnastu Regionalnym Programom Operacyjnym. Wybrano trzy obszary, które pokazują stosunek władz regionalnych do zaangażowania obywateli w sprawy publiczne oraz ich nastawienie na skuteczność wykorzystania środków europejskich.

Fundusze europejskie pod lupą organizacji pozarządowych

82,5 mld euro dla Polski na lata 2014-2020 jest sumą imponującą. Realnie dysponujemy kwotą 77,5 mld euro, gdyż część środków musieliśmy przekazać na wspólne przedsięwzięcia unijne. To ponad 25% całego budżetu polityki regionalnej UE na tę „siedmiolatkę”. 40% (331,28 mld euro) jest przeznaczone na rozwój województw, czyli Regionalne Programy Operacyjne. Organizacje pozarządowe angażują się nie tylko w realizację projektów za unijne pieniądze, ale również uczestniczyły w tworzeniu dokumentów oraz monitorują działania władz.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: E-administracja w perspektywie finansowej 2014-2020

Te środki mają pomóc polskim województwom rozwinąć się niemalże w każdej sferze – od infrastruktury przez naukę po rozwój kapitału społecznego. Duże wyzwanie. Za pieniądze unijne w regionach odpowiadają Marszałkowie. Biorąc pod uwagę wagę i potencjał wsparcia unijnego, jak również szereg potrzeb i deficytów, na przestrzeni ostatniego roku organizacje pozarządowe przypatrzyły się szesnastu Regionalnym Programom Operacyjnym. Wybrano trzy obszary, które pokazują stosunek władz regionalnych do zaangażowania obywateli w sprawy publiczne oraz ich nastawienie na skuteczność wykorzystania środków europejskich – bądź tylko na ich wydanie:

  • proces przygotowywania programów oraz wybór członków komitetów monitorujących RPO z ramienia organizacji pozarządowych,
  • dostęp do informacji o dystrybucji środków unijnych w ramach konkursów z RPO i kryteria wyboru projektów w tych konkursach,
  • funkcjonowanie Lokalnych Punktów Informacyjnych.

W pierwszym obszarze organizacje wysuwają zastrzeżenia dotyczące otwarcia przez władze samorządowe procesu tworzenia programów, wypracowywania priorytetów i przejrzystości w zakresie informowania na temat postępów prac, w tym zmian w projektach dokumentów. Nierzadko obywatele nie mieli możliwości uczestniczenia w pracach nad tymi dokumentami, niejednokrotnie nie zastosowano żadnej formy konsultacji, ewentualnie były trudności w uzyskaniu informacji zwrotnych z procesu konsultacji. Utrudnienie w bieżącym śledzeniu informacji stanowi z kolei niejednolite nazewnictwo dokumentów, załączników na stronach internetowych, format publikowanych materiałów. Nie wszędzie przyłożona została także odpowiednia staranność dotycząca stosowania procedury wyboru reprezentantów organizacji do komitetów monitorujących RPO, którzy de facto reprezentują interesy wielu grup społecznych, do których wsparcie z RPO jest kierowane, np. osób wykluczonych z rynku pracy.

REKLAMA

W ocenie organizacji obywatelskich kryteria wyboru projektów w procedurach konkursowych realizowanych w regionach są na ogół właściwie opracowane, co ocenione zostało na podstawie analizy pierwszych konkursów i ich efektów. Za najważniejsze praktyki naganne uznano zmiany dokumentacji w trakcie trwania konkursów oraz techniczne trudności w funkcjonowaniu generatorów wniosków, skutkujące czasem wręcz niemożnością złożenia wniosków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lokalne Punkty Informacyjne z jednej strony są przyjazne, a ich pracownicy starają się pomagać potencjalnym realizatorom projektów. Z drugiej – operują wciąż językiem hermetycznym, niezrozumiałym dla osób, które po raz pierwszy stykają się z tą tematyką, ponadto brakuje w ich działalności szerszego wyjścia do zainteresowanych, np. poprzez aktywność na portalach społecznościowych, większej liczby spotkań informacyjnych dotyczących konkretnych konkursów dotacyjnych.

W najbliższych dniach Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych opublikuje raport z wnioskami i rekomendacjami, opracowany na bazie materiałów ze wszystkich województw. Będziemy także upowszechniać wyniki monitoringi w ujęciu tematycznym.

Raport powstał w ramach projektu „Monitoring funduszy europejskich”, realizowanego w partnerstwie przez Ogólnopolską Federację Organizacji Pozarządowych (OFOP) i Kujawsko-Pomorską Federację Organizacji Pozarządowych (KPFOP), w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.

Polecamy serwis: Rozwój i promocja

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA