REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomoc publiczna przy projektach rewitalizacyjnych 2014–2020

Wioletta Kępka
Rewitalizacja, fundusze./ Fot. Fotolia
Rewitalizacja, fundusze./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekty rewitalizacyjne zawierają w sobie różne rodzaje inwestycji, m.in. w zakresie infrastruktury lokalnej, kultury czy sportu i rekreacji. W każdym z tych przypadków zmieniło się podejście Komisji Europejskiej do pomocy publicznej.

Według definicji zawartej na stronie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju (MIR), rewitalizacja to kompleksowy proces przemian społecznych, ekonomicznych, przestrzennych i technicznych służących wyprowadzeniu ze stanu kryzysowego najbardziej zdegradowanych obszarów. W praktyce jednak proces rewitalizacji składa się z wielu projektów inwestycyjnych, zwłaszcza dotyczących infrastruktury. Zapewne większość z tych projektów będzie współfinansowana ze środków unijnych na lata 2014–2020. Rewitalizacja będzie bowiem jednym z głównych kierunków wsparcia. Jak informuje MIR, „na szeroko rozumiane działania rewitalizacyjne na lata 2014–2020 przewidziano co najmniej 25 mld zł, z czego ok. 22 mld zł będzie pochodzić z programów unijnych, a ok. 3 mld zł ze środków budżetu państwa oraz budżetów samorządów”. Realizując projekty rewitalizacyjne współfinansowane ze środków unijnych, nie uniknie się więc kwestii pomocy publicznej.

REKLAMA

Zobacz również: Wsparcie innowacyjności z regionalnych programów operacyjnych

Brak pomocy publicznej

REKLAMA

Podejście Komisji Europejskiej (KE) do pomocy publicznej w latach 2014–2020 znacząco zmieniło się w stosunku do poprzedniej perspektywy. Ogólnie, stało się ono bardziej restrykcyjne, zwłaszcza w odniesieniu do niektórych kierunków wsparcia (np. lotniska). Są jednak obszary, które skorzystały na zmianach. Należy do nich m.in. kultura, co jest bardzo dobrą wiadomością dla samorządów, również w kontekście rewitalizacji.

Ogólna zmiana nastawienia do pomocy publicznej obejmuje przede wszystkim przesunięcie ciężaru kontroli zgodności wsparcia z przepisami o pomocy publicznej z KE na państwo członkowskie. Wiąże się z tym istotna zmiana wzoru wniosku o wsparcie, w którym już nie wystarczy stwierdzić, że pomoc publiczna nie występuje. Trzeba bowiem uzasadnić takie stwierdzenie, przy czym swoboda argumentacji jest ograniczona. Należy m.in. szczegółowo wyjaśnić, na jakiej podstawie stwierdzono brak pomocy publicznej, i to w odniesieniu do wszystkich grup potencjalnych beneficjentów pomocy państwa.

– Uzasadnienie, że dofinansowanie nie stanowi pomocy publicznej, musi się opierać przede wszystkim na siatkach analitycznych i projekcie komunikatu KE w sprawie pojęcia pomocy publicznej (opublikowany na stronie unijnej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji http://ec.europa.eu/competition/index_en.html – przyp. aut.) – tłumaczy ekspert ds. pomocy publicznej Roman Gąszczyk. – Dodatkowym, czysto technicznym, utrudnieniem jest w tym przypadku ograniczenie we wniosku liczby znaków na przedstawienie argumentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

21 września br. KE wydała nowe siatki analityczne w wersji angielskiej. Można je znaleźć na stronie http://ec.europa.eu/competition/state_aid/studies_reports/state_aid_grids_2015_en.pdf. KE na razie nie planuje wydania nowych siatek analitycznych w wersji polskiej.

Brak pomocy publicznej trzeba udowodnić przy tym na każdym etapie realizacji projektu i wykorzystywania infrastruktury.

– W przypadku rewitalizacji istnienie korzyści, czyli jednej z przesłanek występowania pomocy publicznej, może się objawić na wszystkich poziomach realizacji i wykorzystywania inwestycji – informuje Roman Gąszczyk.

Przykładem może być zmodernizowanie hali produkcyjnej, przekształcenie jej na handlową i wynajmowanie powierzchni lokalnym przedsiębiorcom na preferencyjnych warunkach w celu pobudzenia lokalnej przedsiębiorczości.

– Jeżeli hala ta jest położona na terenach przygranicznych, to zapewne będzie miała wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi, a więc pomoc publiczna będzie występować – przestrzega Roman Gąszczyk.

Dlatego specjaliści zgodnie przekonują, że w zdecydowanej większości przypadków korzystniej podać we wniosku o dofinansowanie, że pomoc publiczna występuje, niż znaleźć podstawę jej dopuszczalności.

Występowanie pomocy publicznej

Efektem stwierdzenia występowania pomocy publicznej mogą być m.in. dwie sytuacje. Po pierwsze, wsparcie może być zgodne z przepisami unijnymi i nie podlegać notyfikacji w KE. Taką podstawą w przypadku projektów rewitalizacyjnych będzie najczęściej rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (dalej: GBER), czyli tzw. rozporządzenie ogólne o wyłączeniach blokowych. GBER obowiązuje od 1 stycznia 2015 r. i dotyczy m.in. projektów z zakresu kultury, infrastruktury sportowo-rekreacyjnej oraz infrastruktury lokalnej, czyli inwestycji, które zazwyczaj są podstawą rewitalizacji.

Po drugie, nie wiadomo, czy pomoc publiczna jest zgodna z przepisami, dlatego należy ją notyfikować w KE.

REKLAMA

– Stwierdzenie, że nie ma pomocy publicznej, jest zawsze obciążone większym ryzykiem, niż uznanie, że pomoc publiczna w projekcie występuje, ale jest zgodna z przepisami, np. jest udzielana na podstawie GBER. Jeżeli więc inwestycja mieści się w GBER, to lepiej i bezpieczniej realizować projekt na jego podstawie – przekonuje Stefan Jarecki z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

GBER zawiera wspólne zasady oceny oraz szczegółowe kryteria dotyczące konkretnych rodzajów pomocy. Te wspólne warunki uznania, że pomoc publiczna w danym przypadku jest dopuszczalna to:

1) realizacja celu leżącego we wspólnym interesie,

2) istnienie potrzeby interwencji państwa,

3) odpowiedniość (adekwatność) środka pomocy,

4) występowanie efektu zachęty,

5) zachowanie proporcjonalności pomocy,

6) przejrzystość udzielonej pomocy,

7) unikanie nadmiernych negatywnych skutków dla konkurencji i wymiany handlowej między państwami członkowskimi.

Zobacz również: Bariery w wykorzystaniu środków unijnych

Lokalność projektu

Warto się przyjrzeć zwłaszcza kwestii wpływu na wymianę handlową między państwami Unii Europejskiej. W poprzedniej perspektywie finansowej KE stała na stanowisku, że nie musi udowadniać rzeczywistego wpływu na wymianę handlową między państwami członkowskimi. Wystarczyła hipotetyczna możliwość wystąpienia tego wpływu. Obecnie się to zmieniło.

– Nowe podejście do tego problemu jest mniej restrykcyjne i wynika z siedmiu nowych decyzji KE w tej sprawie – twierdzi Stefan Jarecki.

Według nowej koncepcji, nie ma wpływu na wymianę handlową, gdy działalność ma charakter lokalny, co oznacza, że:

● wsparcie nie prowadzi do przyciągnięcia popytu ani inwestycji do danego regionu,

● wsparcie nie stwarza przeszkód dla zakładania przedsiębiorstw przez podmioty z innych państw członkowskich,

● towary i usługi mają charakter lokalny lub budzą zainteresowanie na określonym obszarze geograficznym,

● wpływ na rynki i konsumentów z sąsiednich państw członkowskich jest co najwyżej marginalny.

Lokalny charakter działalności mają więc z zasady m.in. baseny, muzea, szpitale, produkty kulturalne, teatry, centra konferencyjne, koleje linowe i wyciągi narciarskie.

W przypadku rewitalizacji zmiana podejścia KE w zakresie wpływu na wymianę handlową ma ogromne znaczenie np. dla projektów związanych z mieszkalnictwem komunalnym.

Przypadek mieszkań komunalnych, których modernizacja jest często ważnym elementem rewitalizacji, jest dość szczególny. Na pewno jest zaangażowanie środków publicznych, występuje korzyść, a pomoc ma charakter selektywny. Oczywiście, można się spierać, czy lokatorów traktować jak przedsiębiorców. Jednak najważniejsze z punktu widzenia projektów rewitalizacyjnych jest uznanie, że inwestycje dotyczące mieszkań komunalnych mają lokalny charakter, a tym samym nie mają wpływu na wymianę handlową między państwami UE.

– Dlatego w tym przypadku można uznać, że pomoc publiczna nie występuje – uważa Stefan Jarecki.

Tekst powstał po zorganizowanej w dniach 29–30 września br. przez Hallmark Events konferencji „Pomoc publiczna na projekty rewitalizacyjne – aspekty prawne i finansowe”. Jej patronem medialnym była Gazeta Samorządu i Administracji.

WIOLETTA KĘPKA

Autorka jest dziennikarką specjalizującą się w tematyce samorządowej

Polecamy serwis: Rozwój i promocja

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy chcą pracować na emeryturze?

Kontynuacja pracy na emeryturze to nie tylko chęć podreperowania domowego budżetu, ale i podtrzymanie aktywności i rozwój osobisty, a także szansa na spełnianie swoich pasji.

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

Dofinansowania m.in. dla OSP, kół gospodyń wiejskich oraz klubów sportowych. Ruszają prekonsultacje

Dofinansowania m.in. dla OSP, kół gospodyń wiejskich oraz klubów sportowych. Ruszają prekonsultacje programu NIW-CRSO pn. "Moc Małych Społeczności". Kto będzie mógł starać się o dofinansowanie? Ile będzie wynosiło? Jaki jest harmonogram?

Nowe oszustwo na "darmową apteczkę". NFZ ostrzega

Uwaga na nową metodę oszustów. Narodowy Fundusz Zdrowia ostrzega przed e-mailami z ofertą otrzymania "darmowej apteczki". Można stracić pieniądze. NFZ przypomina, że nie sprzedaje niczego przez internet.

REKLAMA

CBA: 14 zmian w systemie oświadczeniach majątkowych osób publicznych m.in. polityków, samorządowców, dyrektorów

CBA proponuje jedną ustawę o oświadczeniach majątkowych. Z tego wynika pośrednio próba centralizacji walki w korupcją. Umożliwia to Internet. Oświadczenia majątkowe mogą być w łatwo sposób zamieszczane według jednolitego wzorca w jednym albo kilku rejestrach.

MEN: 17 propozycji zmian w Karcie Nauczyciela. Godziny ponadwymiarowe po nowemu. Nagrody jubileuszowe, odprawy

Tej nocy ślisko i mgliście. W weekend niespodziewana zmiana pogody

Najbliższa noc będzie na zachodzie kraju bardzo mglista. Na południowym wschodzie można się spodziewać śliskiej nawierzchni po opadach. Za to w weekend temperatury wyniosą nawet 12 st. C.

Z jakimi barierami w dostępie do lekarzy borykają się seniorzy? Wysoko wykluczenie komunikacyjne [RAPORT]

Seniorzy mieszkający na wsi mają utrudniony dostęp do konsultacji lekarzy specjalistów, rehabilitacji i ośrodków dziennego wsparcia. Jedną z barier jest niedostateczny zasięg komunikacji publicznej. To dane z raportu opublikowanego na stronie internetowej Rzecznika Praw Obywatelskich.

REKLAMA

UMP: Zmiany w zasadach wypłat pensji nauczycieli. 1) Płaci budżet 2) Wypłaty na koniec miesiąca [Propozycja]

Propozycja UMP, aby wypłata pensji nauczyciela była na końcu miesiąca. Dziś jest na początku. Czyli pensja z luty byłaby wypłacana 28 lutego (albo 29 lutego). Druga propozycja, to przejęcie przez budżet centralny od gmin obowiązku wypłaty wynagrodzeń nauczycieli.

Budżet szkoleniowy dla nauczycieli jest niewielki. Jak zwiększyć jego efektywność dzięki cyfryzacji

Zgodnie z Kartą Nauczyciela, organy prowadzące szkoły są zobowiązane do wyodrębnienia w swoich budżetach środków na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli. Kwota ta wynosi 0,8% planowanych rocznych środków przeznaczonych na ich wynagrodzenia osobowe nauczycieli.

REKLAMA