REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Marketing miejsca - jak dbać o wizerunek miasta lub regionu?

VMG PR
Reklama, marketing, wizerunek, miasto/ Fot. Fotolia
Reklama, marketing, wizerunek, miasto/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Budowanie wizerunku miejsca, to działanie, którego efekty mierzalne są dopiero w wieloletniej perspektywie czasowej. Pomimo tego, trend promocyjny nabiera siły, a na działania tego typu władze lokalne przeznaczają coraz większe środki budżetowe. W jaki sposób zadbać o to, aby zostały one wykorzystane mądrze?

Wyzwania nowych samorządowców: co z tym wizerunkiem?

Wśród wyzwań stojących przed nowymi włodarzami samorządowymi, ważną rolę odgrywa kwestia zadbania o wizerunek reprezentowanego miasta lub regionu. Coraz popularniejsze zaczyna być budowanie wielopodmiotowych koalicji promujących miejsca oraz kreowanie ambasadorów działających na ich korzyść. Aż 30% Polaków uważa, że w tej roli sprawdzają się najlepiej lokalni mieszkańcy – wynika z badania SW Research, przeprowadzonego na zlecenie agencji VMG.

REKLAMA

Wizytówka miejsca

Budowanie marki miejsca przez lata było traktowane, jako działanie, „o którym trzeba pomyśleć”. Momentem przełomowym dla tego podejścia była organizacja mistrzostw Euro 2012, po której zauważalnej zmianie uległo nastawienie wielu samorządowców. Efektem tej zmiany było pojawienie się na polskim rynku licznych kampanii prezentujących ofertę turystyczną miast oraz regionów. Jednocześnie, coraz powszechniejsza staje się świadomość, że budowanie wizerunku, to działanie, którego efekty mierzalne są dopiero w wieloletniej perspektywie czasowej. Pomimo tego, trend promocyjny nabiera siły, a na działania tego typu władze lokalne przeznaczają coraz większe środki budżetowe. W jaki sposób zadbać o to, aby zostały one wykorzystane mądrze?

Zobacz również: 25 rozwiązań dla samorządu

Koalicja

U podstaw sukcesu leży uświadomienie sobie faktu, iż odosobnione działania samorządowych organów odpowiedzialnych za promocję stają się niewystarczające. W dobie wszechotaczającego zalewu komunikatów promocyjnych, społeczeństwo wykształciło w sobie swoistą reklamoodporność. Dlatego ważne jest budowanie koalicji podmiotów uwiarygadniającej oraz działających na korzyść marki miejsca. Szczególnie wartościowa okazuje się tu współpraca z organizacjami pozarządowymi oraz przedstawicielami świata biznesu. Współpraca promocyjna z najprężniej działającymi firmami z danego miejsca uwiarygadnia i wzmacnia (również finansowo) prezentowaną przez samorząd narrację. Dodatkowo, obie strony czerpią z takiej kooperacji korzyści wizerunkowe. Organizacje pozarządowe stanowią z kolei, wspaniałe zaplecze merytoryczne dla działań prowadzonych w oparciu o wartości, z jakimi chce być kojarzone miasto lub region. W obu przypadkach ważną rolę odgrywają też kanały dotarcia, którymi dysponują takie podmiot. Samorząd nie powinien jednak zapomnieć, że to do niego należy rola koordynatora takiej koalicji.

Ambasadorowie

W działaniach promocyjnych warto też zadbać o wykreowanie ambasadorów swojego miejsca. Jednak, kim powinny być takie osoby? Wyniki badania opinii publicznej przeprowadzonego w roku 2014 przez ośrodek badawczy SW Research na zlecenie VMG PR pokazują wyraźnie, że osoby planujące swoje wyjazdy, w roli najbardziej wiarygodnych ambasadorów miejsca widzą zadowolonych turystów oraz zwykłych mieszkańców danego miejsca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto jest zdaniem badanych najlepszym ambasadorem miejsca?

Źródło: „Polska na wakacjach, czyli o promocji miejsc oczami turystów”; SW Research, VMG PR; 2014

REKLAMA

Zadowoleni turyści, to osoby, które jadąc w dane miejsce odnajdują taką ofertę, jaka została im obiecana i nie czują się oszukani. Kluczowa jest tu więc rzetelność propozycji wystosowanej przez specjalistów od promocji. Warto pomyśleć również o zaangażowaniu w proces promocyjny własnych mieszkańców. Aby spełnili oni rolę ambasadorów, powinni czuć się współodpowiedzialni za swoje miejsce. Dlatego wartościowe okazują się działania skierowane do lokalnej społeczności, mające na celu wypracowanie takiego poczucia. Dobrym przykładem takiego działania jest internetowa platforma crowdsourcingowa „Otwarta Warszawa”, dzięki której mieszkańcy miasta dzielą się pomysłami na modernizację swojej najbliższej okolicy.

„Projekt Otwarta Warszawa umożliwia angażowanie się mieszkańców miasta w kreowanie jego przestrzeni. To właśnie kreatywność warszawiaków inspiruje samorząd do działania oraz pomaga wzmacniać markę miasta. Warszawiacy projektują zieleń miejską, usprawnienia transportowe, zagospodarowanie brzegów Wisły, tworzą ofertę kulturalną. Ich pomysły są prezentowane
na platformie internetowej stworzonej przez miasto stołeczne Warszawę wraz z firmą MillionYou. Przez trzy miesiące nadesłano ponad 500 projektów, a społeczność uczestnicząca w dialogu przekroczyła liczbę 12 tys. mieszkańców! Platforma oparta na zasadzie partycypacji integruje mieszkańców miasta. Dzięki niej, każdy może być autorem twórczej idei i pomysłu. Każdy może
też ją skomentować lub uzupełnić.” – opisuje Maria Schicht, zastępca dyrektora Centrum Komunikacji Społecznej w Urzędzie m.st. Warszawy.

Polecamy serwis: Rozwój i promocja

Wspólnie

REKLAMA

Podczas planowania działań z zakresu marketingu miejsca, warto zadać sobie pytanie, czy sąsiednie miejscowości są faktyczną konkurencją naszego miejsca. Często okazuje się, że obecność turystów w okolicy przekłada się na wzrost zainteresowania całym regionem. Dlatego, może się okazać, że podmiotom samorządowym o wiele bardziej opłaca się połączyć swoje siły, w celu zapewnienia komunikacji mocniejszego wydźwięku. Przykładem takiego działania może być prowadzona przez miasta położone na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, kampania „7 Cudów Mazur”.

 „Chcąc być konkurencyjnymi dla regionów bardziej rozwiniętych i bogatszych musimy działać wspólnie by stworzyć urozmaiconą oraz ciekawą ofertę całoroczną. Choć jako miasta tworzące 7 Cudów Mazur jesteśmy do siebie podobni, reprezentujemy spójny obszar to jednak każde z nas ma coś charakterystycznego i wyjątkowego. Naszym zadaniem jest wydobycie tych „perełek”
i stworzenie z nich takiej oferty turystycznej, która niezależnie od pory roku będzie atrakcyjna dla szerokiego grona odbiorców. Mazury potrzebują również nowych atrakcji i cały czas rozwijającej się infrastruktury turystycznej i to jest właśnie zadanie dla miast tworzących markę 7 Cudów Mazur oraz zawiązanego przez nie Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020.” – podkreśla Stella Hałaburda, Inspektor ds. Turystyki Promocji i Sportu w Urzędzie Miasta i Gminy Mikołajki.

Wyniki raportu „Polska na wakacjach, czyli o promocji miejsc oczami turystów” pokazują, że przy podejmowaniu działań z zakresu promocji miejsca, warto pomyśleć o nawiązaniu współpracy
z innymi podmiotami. Wartościowa okaże się zarówno kooperacja z przedstawicielami lokalnego biznesu oraz wyspecjalizowanych organizacji pozarządowych. Innym przykładem opłacalnego współdziałania jest zjednoczenie się z innymi podmiotami samorządowymi, w celu prowadzenia kompleksowej promocji regionu. Nie mniej ważnym działaniem, stojącym przed osobami odpowiedzialnymi za promocję miejsca, jest wykreowanie ambasadorów jego marki.

Agencja VMG PR funkcjonuje na rynku od 2008 roku. Specjalizuje się w kompleksowej obsłudze projektów o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym, w szczególności z obszarów: promocji miejsc, marketingu sportowego, PR wydarzeń, CSR, brand PR i obsługi marek premium. Odpowiadała m.in. za komunikację projektów: Program Edukacji Morskiej w Gdańsku, kampania 7 Cudów Mazur, LOTOS Polish Open, Baltic Sail Gdańsk oraz Żeglarski Puchar Trójmiasta.

W skład grupy VMG wchodzi także agencja VMG EVENTS, specjalizująca się w obsłudze imprez masowych, wyjazdów incentive oraz realizacji eventów, szkoleń, spotkań firmowych etc.

W portfolio klientów grupy znajdują się największe polskie oraz międzynarodowe firmy, m.in., Mercedes-Benz Polska, Ferrero Polska, Lindt & Sprüngli, US Pharmacia, Grupa Lotos S.A., Energa S.A., FB Antczak, Hard Rock Cafe, Totalizator Sportowy.

www.vmgpr.pl

Polecamy serwis: Marketing

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Min. edukacji B. Nowacka zgadza się na nagrodę jubileuszową dla nauczycieli. Będzie 28 886,2 zł brutto i 350%? [Obliczenia]

W MEN plenarne posiedzenie Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli. I szereg propozycji realizacji niektórych propozycji nauczycieli. Jednym z nich jest nagroda jubileuszowa za 45 lat pracy. 

Kandydat na prezydenta: ograniczyć 800+, zamiast tego darmowe obiady dla dzieci w szkołach [Gość Infor.pl]

Ograniczenie wysokości świadczenia - z 800 do 500 złotych oraz wprowadzenie progu dochodowego, od którego świadczenie by obowiązywało. To pomysł Piotra Szumlewicza, przewodniczącego związku zawodowego Związkowa Alternatywa, a także kandydata na prezydenta RP w 2025 roku. 

MSWiA: na pewno nie będzie podwyżki +15% w służbach mundurowych. Możliwe zmiany w świadczeniach mieszkaniowych

Związki zawodowe służb mundurowych zdecydowały o rozpoczęciu akcji protestacyjnej. Domagają się m.in. 15-proc. podwyżek i świadczenia mieszkaniowego na wzór tego w Siłach Zbrojnych RP. Wiceszef MSWiA Wiesław Szczepański zapewnił, że resort chce rozmawiać o postulatach, ale przyjęto już zapisy o 5-proc. podwyżce.

Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025?

Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025? Transformacja cyfrowa redefiniuje sposób, w jaki działają firmy na całym świecie. Jak polscy przedsiębiorcy mogą wykorzystać cyfryzację do zwiększenia konkurencyjności i innowacyjności?

REKLAMA

Nie będzie podwyższenia stawki VAT przy sprzedaży żywych zwierząt koniowatych

Nie będzie podwyższenia stawki VAT przy sprzedaży żywych zwierząt koniowatych. Resort rolnictwa poinformował, że po kilkukrotnej interwencji i zdecydowanym sprzeciwie ministra rolnictwa i rozwoju wsi Czesława Siekierskiego odstąpiono od podwyższenia stawki VAT na sprzedaż żywych zwierząt koniowatych.

Brak porozumienia w sprawie lekcji religii. MEN ogłasza koniec konsultacji

Komisja Wspólna Przedstawicieli Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Konferencji Episkopatu Polski nie osiągnęła porozumienia w sprawie lekcji religii. Episkopat zapowiedział, że wobec naruszenia obowiązujących przepisów, strona kościelna będzie podejmować dalsze kroki prawne. MEN zakończyło proces konsultacji publicznych dotyczących organizacji lekcji religii i etyki w szkołach.

11 nowych wyrobów z województwa lubelskiego wpisanych na ministerialną listę produktów tradycyjnych

Na ministerialną listę produktów tradycyjnych trafiło 11 nowych wyrobów z województwa lubelskiego. Są to między innymi bandzwoły z fasolą, trawnicka lemieszka i szczodroki karczmiskie. 

Doustne i donosowe produkty immunostymulujące (szczepionki) w zaktualizowanym wykazie substancji czynnych wchodzących w skład produktów leczniczych, które można sprzedawać w placówkach obrotu pozaaptecznego i w aptekach. [Projekt rozporządzenia]

Doustne i donosowe produkty immunostymulujące (szczepionki) w zaktualizowanym wykazie substancji czynnych wchodzących w skład produktów leczniczych, które można sprzedawać w placówkach obrotu pozaaptecznego i w aptekach. Projekt trafił do konsultacji.

REKLAMA

Poniosłeś straty w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi? Złóż wniosek do 31 stycznia 2025 r. Dopłaty od 1 tys. zł do 3 tys. zł na ha upraw rolnych

Poniosłeś straty w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi? Złóż wniosek do 31 stycznia 2025 r. Dopłaty od 1 tys. zł do 3 tys. zł na ha upraw rolnych. Jak złożyć wniosek? Jakie są stawki dopłat do powierzchni zniszczonych upraw?

Dlaczego Polska sprzeciwia się umowie UE-Mercosur? Trzy główne powody, a także możliwe scenariusze

Polska jednoznacznie mówi "nie" umowie handlowej UE-Mercosur. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ostrzega przed jej konsekwencjami dla rolnictwa i standardów produkcji w UE. Co budzi największe obawy? Jakie będą dalsze kroki Unii Europejskiej i polskiego rządu?

REKLAMA