Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Marketing miejsca - jak dbać o wizerunek miasta lub regionu?

VMG PR
Reklama, marketing, wizerunek, miasto/ Fot. Fotolia
Reklama, marketing, wizerunek, miasto/ Fot. Fotolia
Budowanie wizerunku miejsca, to działanie, którego efekty mierzalne są dopiero w wieloletniej perspektywie czasowej. Pomimo tego, trend promocyjny nabiera siły, a na działania tego typu władze lokalne przeznaczają coraz większe środki budżetowe. W jaki sposób zadbać o to, aby zostały one wykorzystane mądrze?

Wyzwania nowych samorządowców: co z tym wizerunkiem?

Wśród wyzwań stojących przed nowymi włodarzami samorządowymi, ważną rolę odgrywa kwestia zadbania o wizerunek reprezentowanego miasta lub regionu. Coraz popularniejsze zaczyna być budowanie wielopodmiotowych koalicji promujących miejsca oraz kreowanie ambasadorów działających na ich korzyść. Aż 30% Polaków uważa, że w tej roli sprawdzają się najlepiej lokalni mieszkańcy – wynika z badania SW Research, przeprowadzonego na zlecenie agencji VMG.

Wizytówka miejsca

Budowanie marki miejsca przez lata było traktowane, jako działanie, „o którym trzeba pomyśleć”. Momentem przełomowym dla tego podejścia była organizacja mistrzostw Euro 2012, po której zauważalnej zmianie uległo nastawienie wielu samorządowców. Efektem tej zmiany było pojawienie się na polskim rynku licznych kampanii prezentujących ofertę turystyczną miast oraz regionów. Jednocześnie, coraz powszechniejsza staje się świadomość, że budowanie wizerunku, to działanie, którego efekty mierzalne są dopiero w wieloletniej perspektywie czasowej. Pomimo tego, trend promocyjny nabiera siły, a na działania tego typu władze lokalne przeznaczają coraz większe środki budżetowe. W jaki sposób zadbać o to, aby zostały one wykorzystane mądrze?

Zobacz również: 25 rozwiązań dla samorządu

Koalicja

U podstaw sukcesu leży uświadomienie sobie faktu, iż odosobnione działania samorządowych organów odpowiedzialnych za promocję stają się niewystarczające. W dobie wszechotaczającego zalewu komunikatów promocyjnych, społeczeństwo wykształciło w sobie swoistą reklamoodporność. Dlatego ważne jest budowanie koalicji podmiotów uwiarygadniającej oraz działających na korzyść marki miejsca. Szczególnie wartościowa okazuje się tu współpraca z organizacjami pozarządowymi oraz przedstawicielami świata biznesu. Współpraca promocyjna z najprężniej działającymi firmami z danego miejsca uwiarygadnia i wzmacnia (również finansowo) prezentowaną przez samorząd narrację. Dodatkowo, obie strony czerpią z takiej kooperacji korzyści wizerunkowe. Organizacje pozarządowe stanowią z kolei, wspaniałe zaplecze merytoryczne dla działań prowadzonych w oparciu o wartości, z jakimi chce być kojarzone miasto lub region. W obu przypadkach ważną rolę odgrywają też kanały dotarcia, którymi dysponują takie podmiot. Samorząd nie powinien jednak zapomnieć, że to do niego należy rola koordynatora takiej koalicji.

Ambasadorowie

W działaniach promocyjnych warto też zadbać o wykreowanie ambasadorów swojego miejsca. Jednak, kim powinny być takie osoby? Wyniki badania opinii publicznej przeprowadzonego w roku 2014 przez ośrodek badawczy SW Research na zlecenie VMG PR pokazują wyraźnie, że osoby planujące swoje wyjazdy, w roli najbardziej wiarygodnych ambasadorów miejsca widzą zadowolonych turystów oraz zwykłych mieszkańców danego miejsca.

Kto jest zdaniem badanych najlepszym ambasadorem miejsca?

Źródło: „Polska na wakacjach, czyli o promocji miejsc oczami turystów”; SW Research, VMG PR; 2014

Zadowoleni turyści, to osoby, które jadąc w dane miejsce odnajdują taką ofertę, jaka została im obiecana i nie czują się oszukani. Kluczowa jest tu więc rzetelność propozycji wystosowanej przez specjalistów od promocji. Warto pomyśleć również o zaangażowaniu w proces promocyjny własnych mieszkańców. Aby spełnili oni rolę ambasadorów, powinni czuć się współodpowiedzialni za swoje miejsce. Dlatego wartościowe okazują się działania skierowane do lokalnej społeczności, mające na celu wypracowanie takiego poczucia. Dobrym przykładem takiego działania jest internetowa platforma crowdsourcingowa „Otwarta Warszawa”, dzięki której mieszkańcy miasta dzielą się pomysłami na modernizację swojej najbliższej okolicy.

„Projekt Otwarta Warszawa umożliwia angażowanie się mieszkańców miasta w kreowanie jego przestrzeni. To właśnie kreatywność warszawiaków inspiruje samorząd do działania oraz pomaga wzmacniać markę miasta. Warszawiacy projektują zieleń miejską, usprawnienia transportowe, zagospodarowanie brzegów Wisły, tworzą ofertę kulturalną. Ich pomysły są prezentowane
na platformie internetowej stworzonej przez miasto stołeczne Warszawę wraz z firmą MillionYou. Przez trzy miesiące nadesłano ponad 500 projektów, a społeczność uczestnicząca w dialogu przekroczyła liczbę 12 tys. mieszkańców! Platforma oparta na zasadzie partycypacji integruje mieszkańców miasta. Dzięki niej, każdy może być autorem twórczej idei i pomysłu. Każdy może
też ją skomentować lub uzupełnić.” – opisuje Maria Schicht, zastępca dyrektora Centrum Komunikacji Społecznej w Urzędzie m.st. Warszawy.

Polecamy serwis: Rozwój i promocja

Wspólnie

Podczas planowania działań z zakresu marketingu miejsca, warto zadać sobie pytanie, czy sąsiednie miejscowości są faktyczną konkurencją naszego miejsca. Często okazuje się, że obecność turystów w okolicy przekłada się na wzrost zainteresowania całym regionem. Dlatego, może się okazać, że podmiotom samorządowym o wiele bardziej opłaca się połączyć swoje siły, w celu zapewnienia komunikacji mocniejszego wydźwięku. Przykładem takiego działania może być prowadzona przez miasta położone na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, kampania „7 Cudów Mazur”.

 „Chcąc być konkurencyjnymi dla regionów bardziej rozwiniętych i bogatszych musimy działać wspólnie by stworzyć urozmaiconą oraz ciekawą ofertę całoroczną. Choć jako miasta tworzące 7 Cudów Mazur jesteśmy do siebie podobni, reprezentujemy spójny obszar to jednak każde z nas ma coś charakterystycznego i wyjątkowego. Naszym zadaniem jest wydobycie tych „perełek”
i stworzenie z nich takiej oferty turystycznej, która niezależnie od pory roku będzie atrakcyjna dla szerokiego grona odbiorców. Mazury potrzebują również nowych atrakcji i cały czas rozwijającej się infrastruktury turystycznej i to jest właśnie zadanie dla miast tworzących markę 7 Cudów Mazur oraz zawiązanego przez nie Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020.” – podkreśla Stella Hałaburda, Inspektor ds. Turystyki Promocji i Sportu w Urzędzie Miasta i Gminy Mikołajki.

Wyniki raportu „Polska na wakacjach, czyli o promocji miejsc oczami turystów” pokazują, że przy podejmowaniu działań z zakresu promocji miejsca, warto pomyśleć o nawiązaniu współpracy
z innymi podmiotami. Wartościowa okaże się zarówno kooperacja z przedstawicielami lokalnego biznesu oraz wyspecjalizowanych organizacji pozarządowych. Innym przykładem opłacalnego współdziałania jest zjednoczenie się z innymi podmiotami samorządowymi, w celu prowadzenia kompleksowej promocji regionu. Nie mniej ważnym działaniem, stojącym przed osobami odpowiedzialnymi za promocję miejsca, jest wykreowanie ambasadorów jego marki.

Agencja VMG PR funkcjonuje na rynku od 2008 roku. Specjalizuje się w kompleksowej obsłudze projektów o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym, w szczególności z obszarów: promocji miejsc, marketingu sportowego, PR wydarzeń, CSR, brand PR i obsługi marek premium. Odpowiadała m.in. za komunikację projektów: Program Edukacji Morskiej w Gdańsku, kampania 7 Cudów Mazur, LOTOS Polish Open, Baltic Sail Gdańsk oraz Żeglarski Puchar Trójmiasta.

W skład grupy VMG wchodzi także agencja VMG EVENTS, specjalizująca się w obsłudze imprez masowych, wyjazdów incentive oraz realizacji eventów, szkoleń, spotkań firmowych etc.

W portfolio klientów grupy znajdują się największe polskie oraz międzynarodowe firmy, m.in., Mercedes-Benz Polska, Ferrero Polska, Lindt & Sprüngli, US Pharmacia, Grupa Lotos S.A., Energa S.A., FB Antczak, Hard Rock Cafe, Totalizator Sportowy.

www.vmgpr.pl

Polecamy serwis: Marketing

Poszerzaj swoją wiedzę, czytając naszą publikację
Posiłki w szkole i w przedszkolu. Zasady odpłatności, rozliczania i naliczania odsetek za nieterminowe płatności
Posiłki w szkole i w przedszkolu. Zasady odpłatności, rozliczania i naliczania odsetek za nieterminowe płatności
Tylko teraz
29,00 zł
39,00
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Pracownik z 4200 zł brutto zachorował, Jak obliczyć pensję netto za część miesiąca od 1 lipca 2022 r. [42 przykłady]
    Przeliczenie wynagrodzenia brutto do netto od 1 lipca 2022 r., gdy pracowniki część miesiąca był chory - to przykład nr 38 z poradnika Wydawnictwa Infor o przeliczaniu wynagrodzenie z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. Pozostałe przykłady w książce "Wynagrodzenia od 1 lipca 2022 r. Rozliczanie płac po zmianach (książka + ebook)".
    1 lipca 2022 r. w PIT: 15 000 zł brutto dla programisty, to 10555,58 zł albo 9 167,58 zł [42 przykłady]
    Lista płac dla pracownika, który przekroczył I próg podatkowy - to przykład nr 40 z poradnika Wydawnictwa Infor o przeliczaniu wynagrodzenie z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. Pozostałe przykłady w książce "Wynagrodzenia od 1 lipca 2022 r. Rozliczanie płac po zmianach (książka + ebook)".
    Ochrona zabytków w gminach
    Zadania, które realizuje samorząd gminny w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty lokalnej, obejmują między innymi ochronę i opiekę nad zabytkami. Oznacza to wiele obowiązków ustawowych, które gmina musi wypełniać.
    Okazjonalne kąpielisko za milczącą zgodą wójta
    Zmienia się procedura tworzenia miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli. Zgłoszenie wodnoprawne i zgłoszenie na utworzenie takiego miejsca będzie można załatwić w jednym urzędzie - gminy. Nowelizacja Prawa wodnego upraszcza także zasady i formę zgody na utworzenie takiego miejsca (może być milcząca). Ważne jest również skrócenie terminów opiniowania zgłoszenia przez inspekcje ochrony środowiska, sanepid, dyrektorów: parku narodowego, urzędu morskiego czy urzędu żeglugi śródlądowej.
    Pełnomocnictwo dla wójta do reprezentowania spółki to nie dokument urzędowy
    Pełnomocnictwo udzielone przez reprezentującego podmiot gospodarczy, nawet na rzecz osoby sprawującej funkcję publiczną, nie jest dokumentem urzędowym. Taki dokument jest wystawiony przez podmiot prywatny i dotyczy spraw, które nie są związane z działalnością organu publicznego oraz zarządzaniem mieniem komunalnym. Z tego powodu dokument taki nie stanowi również informacji publicznej i nie podlega udostępnieniu.
    Listy płac dla 3100 zł, 6000 zł i 11 000 zł brutto od 1 lipca 2022 r. [42 przykłady]
    W artykule jeden z 42 przykładów jak przeliczać wynagrodzenie z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. z poradnika Wydawnictwa Infor. Pozostałe przykłady w książce "Wynagrodzenia od 1 lipca 2022 r. Rozliczanie płac po zmianach (książka + ebook)".
    PIP po kontroli przestrzegania PPK może nałożyć mandat karny do 2000 zł [wykaz naruszeń prawa]
    Po nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, od 4 czerwca br., każdy podmiot zatrudniający w rozumieniu ustawy o PPK – nie tylko pracodawca, ale też np. zleceniodawca - może być kontrolowany przez PIP w zakresie obowiązków wynikających z ustawy o PPK.
    4900 zł brutto, to netto 3670,67 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4900 zł brutto, to netto 3670,67 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4800 zł brutto, to netto 3602,15 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4800 zł brutto, to netto 3602,15 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    Trzy kalkulatory wynagrodzeń brutto netto od 1 lipca 2022 r. - umowy o pracę, zlecenie, o dzieło [Infor.pl]
    Infor.pl przygotował trzy kalkulatory przeliczające wartości wynagrodzeń z brutto do netto uwzględniające zmiany w PIT od 1 lipca 2022 r. określane jako „Polski Ład 2.0” albo „likwidacja Polskiego Ładu”.
    Posiłki w szkołach obowiązkowo od 1 września 2022 r. [Nowe obowiązki szkół]
    Od 1 września 2022 r. szkoły podstawowe będą miały ustawowy obowiązek zapewnienia posiłku uczniom. Przepisy dotyczące wyżywienia w przedszkolach nie zmieniły się. Art. 106a u.p.o. dotyczy tylko szkół podstawowych.
    Likwidacja nauczyciela kontraktowego i stażysty [Sejm zmienił Kartę Nauczyciela]
    Liczba stopni awansu zawodowego zostanie zmniejszona, a nauczyciele w pierwszych latach pracy będą zarabiać więcej – zdecydował w czwartek Sejm, uchwalając nowelizację ustawy Karta nauczyciela.
    Podwyżki w służbie zdrowia od 632 zł do 2000 zł [Sejm uchwalił ustawę]
    Najniższe wynagrodzenie zasadnicze ratowników medycznych i pielęgniarek ze średnim wykształceniem wzrośnie o 1550 zł (wzrost z 3772 zł do 5323 zł), magistrów pielęgniarstwa, fizjoterapii, farmaceutów i diagnostów laboratoryjnych ze specjalizacją o 1827 zł (wzrost z 5478 zł do 7304 zł).
    Czy pracodawcy będą musieli informować pracownika, jakie ma możliwości awansu?
    Pracodawca prawdopodobnie będzie przekazywać zatrudnionym informację o „możliwości awansu”. Oznaczałoby to, że pracownik w momencie przyjmowania do pracy będzie miał jasność co do tego, czy z daną pracą wiążą się możliwości awansu czy też takich możliwości nie ma (np. z uwagi na brak wolnego stanowiska związanego z awansem).
    Pensja brutto od 3010 zł do 4000 zł od 1 lipca 2022 r. – przeliczenie na netto, ZUS, zaliczki, NFZ [zestawienie]
    Pensja brutto od 3010 zł do 4000 zł od 1 lipca 2022 r. – przeliczenie na netto, ZUS, zaliczki, NFZ [zestawienie]
    Pacjentowi w szpitalu usunięto zdrowe oko
    W szpitalu w Bratysławie usunięto pacjentowi niewłaściwe oko, w wyniku czego stracił oboje oczu, poinformował w środę portal gazety „Pravda”. Lekarka, która przeprowadziła operację, już nie pracuje z pacjentami. Zdaniem dziennikarzy chodzi o cenioną specjalistkę.
    Rząd: w 2023 r. budowa 500 hal sportowych w gminach miejsko-wiejskich i wiejskich
    Rozpoczynamy program budowy hal sportowych, które będą wielofunkcyjne. W ciągu najbliższych paru lat chcemy, aby takich hal powstał tysiąc. W tym roku wybudujemy co najmniej kilkadziesiąt takich hal, a w przyszłym 500 - zapowiedział w środę premier Mateusz Morawiecki.
    Jak rzucić palenie? Powoli, stopniowo!
    Palacz przeżywa żal po stracie, niepokój związany z dużą zmianą w jego życiu. Można to porównać do przeżyć sportowca, który nagle dowiedział się, że z powodu kontuzji ma przerwać treningi i pożegnać się na zawsze z rywalizacją. Trzeba dać sobie czas na odnalezienie się w nowej rzeczywistości bez papierosa - mówi dr n. hum. Katarzyna Korpolewska, psycholog społeczna.
    Wzór legitymacji strażaka OSP [rozporządzenie z 1 czerwca 2022 r. - Dz.U. poz. 1274]
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 1 czerwca 2022 r. w sprawie legitymacji strażaka ratownika ochotniczej straży pożarnej lub osoby posiadającej uprawnienie do świadczenia ratowniczego (Dz.U. poz. 1274).
    Czy urlop wypoczynkowy musi trwać co najmniej 14 dni? [PIP wyjaśnia]
    Pytanie: Czy należy wykorzystać urlop wypoczynkowy w taki sposób, aby jego jedna część trwała co najmniej 14 dni?
    Wyliczenia miesięcznych wynagrodzeń brutto / netto od 1 lipca 2022 r. - MF podaje przykłady dla pracownika, emeryta i zleceniobiorcy
    Ministerstwo Finansów: przykłady zmian na poziomie zaliczek i rozliczenia rocznego dla pracownika, emeryta i zleceniobiorcy od 1 lipca 2022 r.
    4700 zł brutto, to netto 3533,62 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4700 zł brutto, to netto 3533,62 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4600 zł brutto, to netto 3466,10 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4600 zł brutto, to netto 3466,10 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4500 zł brutto, to netto 3397,58 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4500 zł brutto, to netto 3397,58 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    Tarcza dla pogranicza to rządowy program wsparcia z budżetem kilkudziesięciu milionów złotych
    Buda: budżet "tarczy dla pogranicza" wyniesie kilkadziesiąt milionów zł. Ale warunkiem uruchomienia programu jest jego notyfikowanie przez Komisję Europejską.