Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Marketing miejsca - jak dbać o wizerunek miasta lub regionu?

VMG PR
Reklama, marketing, wizerunek, miasto/ Fot. Fotolia
Reklama, marketing, wizerunek, miasto/ Fot. Fotolia
Budowanie wizerunku miejsca, to działanie, którego efekty mierzalne są dopiero w wieloletniej perspektywie czasowej. Pomimo tego, trend promocyjny nabiera siły, a na działania tego typu władze lokalne przeznaczają coraz większe środki budżetowe. W jaki sposób zadbać o to, aby zostały one wykorzystane mądrze?

Wyzwania nowych samorządowców: co z tym wizerunkiem?

Wśród wyzwań stojących przed nowymi włodarzami samorządowymi, ważną rolę odgrywa kwestia zadbania o wizerunek reprezentowanego miasta lub regionu. Coraz popularniejsze zaczyna być budowanie wielopodmiotowych koalicji promujących miejsca oraz kreowanie ambasadorów działających na ich korzyść. Aż 30% Polaków uważa, że w tej roli sprawdzają się najlepiej lokalni mieszkańcy – wynika z badania SW Research, przeprowadzonego na zlecenie agencji VMG.

Wizytówka miejsca

Budowanie marki miejsca przez lata było traktowane, jako działanie, „o którym trzeba pomyśleć”. Momentem przełomowym dla tego podejścia była organizacja mistrzostw Euro 2012, po której zauważalnej zmianie uległo nastawienie wielu samorządowców. Efektem tej zmiany było pojawienie się na polskim rynku licznych kampanii prezentujących ofertę turystyczną miast oraz regionów. Jednocześnie, coraz powszechniejsza staje się świadomość, że budowanie wizerunku, to działanie, którego efekty mierzalne są dopiero w wieloletniej perspektywie czasowej. Pomimo tego, trend promocyjny nabiera siły, a na działania tego typu władze lokalne przeznaczają coraz większe środki budżetowe. W jaki sposób zadbać o to, aby zostały one wykorzystane mądrze?

Zobacz również: 25 rozwiązań dla samorządu

Koalicja

U podstaw sukcesu leży uświadomienie sobie faktu, iż odosobnione działania samorządowych organów odpowiedzialnych za promocję stają się niewystarczające. W dobie wszechotaczającego zalewu komunikatów promocyjnych, społeczeństwo wykształciło w sobie swoistą reklamoodporność. Dlatego ważne jest budowanie koalicji podmiotów uwiarygadniającej oraz działających na korzyść marki miejsca. Szczególnie wartościowa okazuje się tu współpraca z organizacjami pozarządowymi oraz przedstawicielami świata biznesu. Współpraca promocyjna z najprężniej działającymi firmami z danego miejsca uwiarygadnia i wzmacnia (również finansowo) prezentowaną przez samorząd narrację. Dodatkowo, obie strony czerpią z takiej kooperacji korzyści wizerunkowe. Organizacje pozarządowe stanowią z kolei, wspaniałe zaplecze merytoryczne dla działań prowadzonych w oparciu o wartości, z jakimi chce być kojarzone miasto lub region. W obu przypadkach ważną rolę odgrywają też kanały dotarcia, którymi dysponują takie podmiot. Samorząd nie powinien jednak zapomnieć, że to do niego należy rola koordynatora takiej koalicji.

Ambasadorowie

W działaniach promocyjnych warto też zadbać o wykreowanie ambasadorów swojego miejsca. Jednak, kim powinny być takie osoby? Wyniki badania opinii publicznej przeprowadzonego w roku 2014 przez ośrodek badawczy SW Research na zlecenie VMG PR pokazują wyraźnie, że osoby planujące swoje wyjazdy, w roli najbardziej wiarygodnych ambasadorów miejsca widzą zadowolonych turystów oraz zwykłych mieszkańców danego miejsca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto jest zdaniem badanych najlepszym ambasadorem miejsca?

Źródło: „Polska na wakacjach, czyli o promocji miejsc oczami turystów”; SW Research, VMG PR; 2014

Zadowoleni turyści, to osoby, które jadąc w dane miejsce odnajdują taką ofertę, jaka została im obiecana i nie czują się oszukani. Kluczowa jest tu więc rzetelność propozycji wystosowanej przez specjalistów od promocji. Warto pomyśleć również o zaangażowaniu w proces promocyjny własnych mieszkańców. Aby spełnili oni rolę ambasadorów, powinni czuć się współodpowiedzialni za swoje miejsce. Dlatego wartościowe okazują się działania skierowane do lokalnej społeczności, mające na celu wypracowanie takiego poczucia. Dobrym przykładem takiego działania jest internetowa platforma crowdsourcingowa „Otwarta Warszawa”, dzięki której mieszkańcy miasta dzielą się pomysłami na modernizację swojej najbliższej okolicy.

„Projekt Otwarta Warszawa umożliwia angażowanie się mieszkańców miasta w kreowanie jego przestrzeni. To właśnie kreatywność warszawiaków inspiruje samorząd do działania oraz pomaga wzmacniać markę miasta. Warszawiacy projektują zieleń miejską, usprawnienia transportowe, zagospodarowanie brzegów Wisły, tworzą ofertę kulturalną. Ich pomysły są prezentowane
na platformie internetowej stworzonej przez miasto stołeczne Warszawę wraz z firmą MillionYou. Przez trzy miesiące nadesłano ponad 500 projektów, a społeczność uczestnicząca w dialogu przekroczyła liczbę 12 tys. mieszkańców! Platforma oparta na zasadzie partycypacji integruje mieszkańców miasta. Dzięki niej, każdy może być autorem twórczej idei i pomysłu. Każdy może
też ją skomentować lub uzupełnić.” – opisuje Maria Schicht, zastępca dyrektora Centrum Komunikacji Społecznej w Urzędzie m.st. Warszawy.

Polecamy serwis: Rozwój i promocja

Wspólnie

Podczas planowania działań z zakresu marketingu miejsca, warto zadać sobie pytanie, czy sąsiednie miejscowości są faktyczną konkurencją naszego miejsca. Często okazuje się, że obecność turystów w okolicy przekłada się na wzrost zainteresowania całym regionem. Dlatego, może się okazać, że podmiotom samorządowym o wiele bardziej opłaca się połączyć swoje siły, w celu zapewnienia komunikacji mocniejszego wydźwięku. Przykładem takiego działania może być prowadzona przez miasta położone na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, kampania „7 Cudów Mazur”.

 „Chcąc być konkurencyjnymi dla regionów bardziej rozwiniętych i bogatszych musimy działać wspólnie by stworzyć urozmaiconą oraz ciekawą ofertę całoroczną. Choć jako miasta tworzące 7 Cudów Mazur jesteśmy do siebie podobni, reprezentujemy spójny obszar to jednak każde z nas ma coś charakterystycznego i wyjątkowego. Naszym zadaniem jest wydobycie tych „perełek”
i stworzenie z nich takiej oferty turystycznej, która niezależnie od pory roku będzie atrakcyjna dla szerokiego grona odbiorców. Mazury potrzebują również nowych atrakcji i cały czas rozwijającej się infrastruktury turystycznej i to jest właśnie zadanie dla miast tworzących markę 7 Cudów Mazur oraz zawiązanego przez nie Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020.” – podkreśla Stella Hałaburda, Inspektor ds. Turystyki Promocji i Sportu w Urzędzie Miasta i Gminy Mikołajki.

Wyniki raportu „Polska na wakacjach, czyli o promocji miejsc oczami turystów” pokazują, że przy podejmowaniu działań z zakresu promocji miejsca, warto pomyśleć o nawiązaniu współpracy
z innymi podmiotami. Wartościowa okaże się zarówno kooperacja z przedstawicielami lokalnego biznesu oraz wyspecjalizowanych organizacji pozarządowych. Innym przykładem opłacalnego współdziałania jest zjednoczenie się z innymi podmiotami samorządowymi, w celu prowadzenia kompleksowej promocji regionu. Nie mniej ważnym działaniem, stojącym przed osobami odpowiedzialnymi za promocję miejsca, jest wykreowanie ambasadorów jego marki.

Agencja VMG PR funkcjonuje na rynku od 2008 roku. Specjalizuje się w kompleksowej obsłudze projektów o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym, w szczególności z obszarów: promocji miejsc, marketingu sportowego, PR wydarzeń, CSR, brand PR i obsługi marek premium. Odpowiadała m.in. za komunikację projektów: Program Edukacji Morskiej w Gdańsku, kampania 7 Cudów Mazur, LOTOS Polish Open, Baltic Sail Gdańsk oraz Żeglarski Puchar Trójmiasta.

W skład grupy VMG wchodzi także agencja VMG EVENTS, specjalizująca się w obsłudze imprez masowych, wyjazdów incentive oraz realizacji eventów, szkoleń, spotkań firmowych etc.

W portfolio klientów grupy znajdują się największe polskie oraz międzynarodowe firmy, m.in., Mercedes-Benz Polska, Ferrero Polska, Lindt & Sprüngli, US Pharmacia, Grupa Lotos S.A., Energa S.A., FB Antczak, Hard Rock Cafe, Totalizator Sportowy.

www.vmgpr.pl

Polecamy serwis: Marketing

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Podwyżka dla 3 mln Polaków o 600 zł w 2024 r. Pracodawcy chcą 0 zł podwyżki

    Minister Maląg: w 2024 r. płaca minimalna wyniesie powyżej 4,2 tys. zł. To podwyżka o powyżej 600 zł w stosunku do 2023 r.

    HPV: Od 1 czerwca 2023 r. dzieci 12 i 13-letnie można zaszczepić bezpłatnie

    Od 1 czerwca 2023 r. dzieci 12 i 13-letnie (urodzone od 1 stycznia 2010 r. do ukończenia 14. roku życia) będzie można zaszczepić bezpłatnie. 

    Dbamy o zdrowie poprzez aktywność: nordic walking

    Nordic walking w dziś znanej nam formie, został zaprezentowany w roku 1997 w Finlandii. Pierwotnie był to letni trening biegaczy narciarskich. Wkrótce stał się ciekawym i skutecznym treningiem dla wszystkich.

    Iga Świątek pojechała do Paryża bronić tytułu

    "Cieszę się, że jestem zdrowa" - zapewniła Iga Świątek na konferencji prasowej przed rozpoczęciem wielkoszlemowego French Open. Do Paryża, gdzie polska tenisistka będzie broniła tytułu, przyjechała po kreczu w ćwierćfinale turnieju w Rzymie.

    Przechodzisz na emeryturę? Prosty trik zwiększy ją nawet o 500 zł miesięcznie

    Trik jest prosty. I …. legalny. Po prostu przejdź na emeryturę w lipcu albo sierpniu 2023 r. 

    Whistleblowing – najnowszy projekt ustawy o sygnalistach

    25 maja 2023 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawiła się kolejna wersja projektu ustawy datowana na dzień 27 marca 2023 r. Obecnie projekt ustawy jest na Komitecie Stałym Rady Ministrów.

    Stażysta plus: Jak otrzymać 3000 zł miesięcznie stypendium jako stażysta [PFRON]

    Maksymalna wysokość stypendium na jednego beneficjenta ostatecznego nie może przekroczyć kwoty 3.000 zł brutto na jeden miesiąc.

    KE daje Polsce na uchodźcę z Ukrainy 200 euro. Polska ma płacić 22 000 euro na uchodźcę w Paryżu

    Andrzej Sadoś wskazał, że w Polsce 1 mln uchodźców z Ukrainy jest objętych ochroną międzynarodową, a UE na pomoc im przekazała 200 mln euro. 

    Czy konsument będzie przymusowo korzystał z rachunku bankowego w 2024 r.?

    Uchylenie przepisów obniżających limit płatności gotówkowych z 15 do 8 tys. zł, a także wprowadzających obowiązek płatności za pośrednictwem rachunku bankowego przez konsumenta, kiedy wartość transakcji z przedsiębiorcą przekracza 20 tys. zł od 2024 r. - przewiduje projekt, nad którym pracować będzie dalej Sejm.

    Pięć lat obowiązywania RODO – czy mamy RODO-erę?

    RODO obowiązuje już 5 lat, a prawo ochrony danych osobowych obowiązuje w Polsce od 30 kwietnia 1998 r. czyli już ćwierć wieku.

    Egzamin ósmoklasisty 2023: Język angielski E8 [ODPOWIEDZI i ARKUSZE CKE]

    Zakończył się dzisiejszy egzamin ósmoklasisty 2023 z języków obcych. 98% uczniów wybrało język angielski. Publikujemy arkusz egzaminacyjny CKE z języka angielskiego. Wkrótce opublikujemy odpowiedzi przygotowane przez naszych ekspertów. Zapraszamy.

    Program bezpłatnych leków dla dzieci, młodzieży i seniorów dostępny już od września?

    Program bezpłatnych leków dla dzieci i młodzieży do 18. roku życia oraz dla osób powyżej 65. roku życia być może będzie dostępny od września, zapowiedział minister zdrowia Adam Niedzielski. 

    Rozpoczął się egzamin ósmoklasistów z języka angielskiego. Po 13ej na Infor.pl arkusze egzaminacyjne i odpowiedzi

    O 9.00 rozpoczął się egzamin ósmoklasisty z języków obcych. 98% uczniów wybrało język angielski. Po 13ej arkusze z tego języka wraz z odpowiedziami ekspertów opublikujemy na Infor.pl. 

    Program "Opieka 75 plus” z 58 mln zł. Pomoc dla 11 000 osób
    Ostatni dzień egzaminów E8. Dziś języki obce. Króluje angielski

    500 000 ósmoklasistów zmierzyło się już z egzaminami z języka polskiego i matematyki. Przed nimi ostatni egzamin - język obcy. W praktyce jest to egzamin z języka angielskiego. 

    Karta Nauczyciela - tekst jednolity. Najnowszy tekst już w Dzienniku Ustaw!

    Ukazał się tekst jednolity ustawy - Karta Nauczyciela. Opublikowany został właśnie w Dzienniku Ustaw - rok 2023 poz. 984. Zobacz najnowszy tekst ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela!

    Jakie były pytania z matematyki? Gdzie znaleźć odpowiedzi? [ARKUSZ CKE i ODPOWIEDZI]

    CKE opublikowała arkusz zadań z matematyki rozwiązywany przez ósmoklasistów. Infor.pl opublikował odpowiedzi do zadań. Sprawdź odpowiedzi.

    Egzamin ósmoklasisty 2023: Matematyka [ODPOWIEDZI I ARKUSZE CKE]

    Zakończył się dzisiejszy egzamin ósmoklasisty 2023 z matematyki. Publikujemy arkusz egzaminacyjny CKE. Publikujemy także odpowiedzi z matematyki przygotowane przez naszych ekspertów. Zapraszamy do lektury.

    500 000 uczniów 8 klas rozpoczęło egzamin z matematyki. O 13ej na Infor.pl arkusze egzaminacyjne z CKE

    Punktualnie o 9.00 rozpoczął się egzamin ósmoklasistów z matematyki. Zmierzy się z nim 500 000 uczniów.

    Jak uzyskać 58 000 zł z programu „Mój prąd” 5.0.? W programie kolejne 400 mln zł?

    Przy kompleksowej inwestycji maksymalna dotacja, jaką będzie można otrzymać, to nawet 58 tys. zł.

    Pandemia: Kondycja psychiczna młodzieży obniżyła się

    W czasie pandemii doszło do obniżenia kondycji psychicznej młodzieży. Zamiast siły witalnej charakterystycznej dla okresu rozwoju, wielu młodych doświadcza braku energii i obawy o przyszłość. To wnioski z badań Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej.

    Egzamin ósmoklasisty 2023 r. Dziś matematyka. Arkusze egzaminacyjne po 13ej na Infor.pl

    Dziś egzamin ósmoklasistów z matematyki. Arkusze egzaminacyjne CKE z egzaminu ósmoklasisty 2023 r. na Infor.pl tuż po 13-ej. Nasi eksperci przygotują komentarz i odpowiedzi wkrótce po upublicznieniu arkuszy.

    Protest pielęgniarek i położnych. O co walczą?

    Pielęgniarki i położne z całej Polski manifestowały we wtorek w Warszawie przeciw degradacji, dyskryminacji zawodowej oraz dysproporcji w zarobkach. W Sejmie złożyły obywatelski projekt ustawy, która ma wzmocnić ich pozycję w systemie ochrony zdrowia.

    Język polski: arkusze egzaminacyjne CKE z odpowiedziami na Infor.pl [Egzamin ósmoklasisty 2023 r.]

    Zakończył się dzisiejszy egzamin ósmoklasisty z języka polskiego. Publikujemy arkusz egzaminacyjny CKE i odpowiedzi ekspertów. 

    Komunikat ZUS: 360 000 wniosków o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej na 665 mln zł

    ZUS: do 1 czerwca można składać wnioski o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej.