REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybory parlamentarne 2015: spotkania z wyborcami mają znaczenie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej

REKLAMA

Spotkania z wyborcami mogą być skutecznym narzędziem kampanii wyborczej – przekonuje dr Sergiusz Trzeciak, specjalista w zakresie marketingu politycznego i wizerunku publicznego, autor książki "Drzewo kampanii wyborczej". Sukces takich działań zależy jednak od skali przedsięwzięcia oraz cech samych kandydatów.

Wioleta Matela-Marszałek: Czy Pańskim zdaniem obecne spotkania z wyborcami wyglądają inaczej niż dziesięć czy piętnaście lat temu?

REKLAMA

Dr Sergiusz Trzeciak: Kandydaci coraz profesjonalniej podchodzą do spotkań z wyborcami. Wielu przekonało się, iż są one skuteczne. Przykładem mogą być radni, którym udało się wygrać wybory samorządowe na burmistrzów, a później wybory parlamentarne.

Zobacz również: Kampania samorządowa w internecie

Pamiętajmy jednak, iż same spotkania stanowią spore wyzwanie organizacyjne. W wyborach samorządowych kandydaci w swoich okręgach wyborczych mogą sami chodzić „od drzwi do drzwi”. W przypadku wyborów parlamentarnych mamy do czynienia z zupełnie inną skalą takiej akcji.

Łatwiej jest wziąć udział w konferencji lub debacie z innymi kandydatami?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Pod względem organizacyjnym na pewno tak. Każdy kandydat powinien sobie jednak odpowiedzieć na pytanie, czy udział w dyskusji jest jego mocną stroną i czy dobrze zaprezentuje się na tle innych kandydatów. Uważam, że czasem lepiej jest zrezygnować z jakiejś debaty niż źle na niej wypaść.

Kluczowa jest tu odpowiedź na pytanie: „jakie są moje mocne strony?”. Jeżeli jest to na przykład bezpośredni kontakt, to wskazana jest kampania bezpośrednia. Osoby, które dobrze wypadają w mediach powinny chodzić do mediów. Narzędzia komunikacji z wyborcami należy dobrać odpowiednio do cech do samego kandydata.

Jedną z popularniejszych form kampanii są bezpośrednie spotkania. Coraz więcej kandydatów wychodzi do ludzi, spotykając się z nimi na przykład na targach czy rozdając materiały wyborcze. Łatwo zauważyć, że kandydaci w terenie wzorują się na liderach partii, poruszających się np. Szydłobusem czy R-busem.

Jak ocenia Pan skuteczność kampanii bezpośredniej?

Kampania bezpośrednia jest bardzo skuteczna pod warunkiem, iż jest zorganizowana na określoną skalę. Ważny jest również efekt synergii. Wyjaśnię to na przykładzie. Jeżeli organizujemy spotkanie z wyborcami, to możemy również umieścić zdjęcia z wydarzenia na Facebooku lub Twitterze albo opublikować filmy na YouTubie. W przypadku liderów i znanych kandydatów bezpośrednie spotkania z wyborcami mogą stać się pretekstem do zaistnienia w mediach. Mamy wówczas do czynienia z pełną synergią.

Czy miejsce prowadzenia spotkań ma wpływ na sukces kampanii?

Radzę kandydatom, by stworzyli mapę politycznych wpływów i rozpoczęli kampanię tam, gdzie istnieje największe poparcie dla ich ugrupowania.

Czego życzyłby Pan kandydatom, odbywającym przedwyborcze spotkania?

Mam uniwersalne życzenie dla kandydatów: żeby wiedzieli, po co chcą być w parlamencie. Bez takiej wiedzy sukces wyborczy nie spełni oczekiwań ani wyborców, ani samego kandydata. Kandydat, który wie, po co angażuje się w politykę, łatwiej komunikuje się z obywatelami. Jego komunikacja jest spójniejsza, a ta wewnętrzna spójność jest wiarygodna dla wyborców.

Dr Sergiusz Trzeciak

Politolog, prawnik, ekspert z zakresu marketingu politycznego, wizerunku publicznego i public relations. Doradza osobom publicznym, zarówno ze świata polityki, jak i biznesu, współpracuje z partiami politycznymi, administracją, samorządem, NGO oraz z przedsiębiorstwami. Prowadzi szkolenia z zakresu marketingu politycznego, kampanii wyborczych, kształtowania wizerunku i marki osobistej. Jest autorem 9 książek oraz wielu publikacji dotyczących marketingu politycznego, kampanii wyborczych, analizy polityki oraz marki osobistej.

www.trzeciak.pl

Polecamy serwis: Marketing

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

REKLAMA

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

REKLAMA

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

Polacy mają problem z rozróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych

Z badania zrealizowanego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS wynika, że Polacy mylą piwa alkoholowe i bezalkoholowe oraz chcą całkowitego zakazu reklamowania piwa "zero procent".

REKLAMA