REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybory parlamentarne 2015: spotkania z wyborcami mają znaczenie

Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej

REKLAMA

Spotkania z wyborcami mogą być skutecznym narzędziem kampanii wyborczej – przekonuje dr Sergiusz Trzeciak, specjalista w zakresie marketingu politycznego i wizerunku publicznego, autor książki "Drzewo kampanii wyborczej". Sukces takich działań zależy jednak od skali przedsięwzięcia oraz cech samych kandydatów.

Wioleta Matela-Marszałek: Czy Pańskim zdaniem obecne spotkania z wyborcami wyglądają inaczej niż dziesięć czy piętnaście lat temu?

REKLAMA

Dr Sergiusz Trzeciak: Kandydaci coraz profesjonalniej podchodzą do spotkań z wyborcami. Wielu przekonało się, iż są one skuteczne. Przykładem mogą być radni, którym udało się wygrać wybory samorządowe na burmistrzów, a później wybory parlamentarne.

Zobacz również: Kampania samorządowa w internecie

Pamiętajmy jednak, iż same spotkania stanowią spore wyzwanie organizacyjne. W wyborach samorządowych kandydaci w swoich okręgach wyborczych mogą sami chodzić „od drzwi do drzwi”. W przypadku wyborów parlamentarnych mamy do czynienia z zupełnie inną skalą takiej akcji.

Łatwiej jest wziąć udział w konferencji lub debacie z innymi kandydatami?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Pod względem organizacyjnym na pewno tak. Każdy kandydat powinien sobie jednak odpowiedzieć na pytanie, czy udział w dyskusji jest jego mocną stroną i czy dobrze zaprezentuje się na tle innych kandydatów. Uważam, że czasem lepiej jest zrezygnować z jakiejś debaty niż źle na niej wypaść.

Kluczowa jest tu odpowiedź na pytanie: „jakie są moje mocne strony?”. Jeżeli jest to na przykład bezpośredni kontakt, to wskazana jest kampania bezpośrednia. Osoby, które dobrze wypadają w mediach powinny chodzić do mediów. Narzędzia komunikacji z wyborcami należy dobrać odpowiednio do cech do samego kandydata.

Jedną z popularniejszych form kampanii są bezpośrednie spotkania. Coraz więcej kandydatów wychodzi do ludzi, spotykając się z nimi na przykład na targach czy rozdając materiały wyborcze. Łatwo zauważyć, że kandydaci w terenie wzorują się na liderach partii, poruszających się np. Szydłobusem czy R-busem.

Jak ocenia Pan skuteczność kampanii bezpośredniej?

Kampania bezpośrednia jest bardzo skuteczna pod warunkiem, iż jest zorganizowana na określoną skalę. Ważny jest również efekt synergii. Wyjaśnię to na przykładzie. Jeżeli organizujemy spotkanie z wyborcami, to możemy również umieścić zdjęcia z wydarzenia na Facebooku lub Twitterze albo opublikować filmy na YouTubie. W przypadku liderów i znanych kandydatów bezpośrednie spotkania z wyborcami mogą stać się pretekstem do zaistnienia w mediach. Mamy wówczas do czynienia z pełną synergią.

Czy miejsce prowadzenia spotkań ma wpływ na sukces kampanii?

Radzę kandydatom, by stworzyli mapę politycznych wpływów i rozpoczęli kampanię tam, gdzie istnieje największe poparcie dla ich ugrupowania.

Czego życzyłby Pan kandydatom, odbywającym przedwyborcze spotkania?

Mam uniwersalne życzenie dla kandydatów: żeby wiedzieli, po co chcą być w parlamencie. Bez takiej wiedzy sukces wyborczy nie spełni oczekiwań ani wyborców, ani samego kandydata. Kandydat, który wie, po co angażuje się w politykę, łatwiej komunikuje się z obywatelami. Jego komunikacja jest spójniejsza, a ta wewnętrzna spójność jest wiarygodna dla wyborców.

Dr Sergiusz Trzeciak

Politolog, prawnik, ekspert z zakresu marketingu politycznego, wizerunku publicznego i public relations. Doradza osobom publicznym, zarówno ze świata polityki, jak i biznesu, współpracuje z partiami politycznymi, administracją, samorządem, NGO oraz z przedsiębiorstwami. Prowadzi szkolenia z zakresu marketingu politycznego, kampanii wyborczych, kształtowania wizerunku i marki osobistej. Jest autorem 9 książek oraz wielu publikacji dotyczących marketingu politycznego, kampanii wyborczych, analizy polityki oraz marki osobistej.

www.trzeciak.pl

Polecamy serwis: Marketing

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ostrzeżenie dla Polaków podróżujących do Iranu. MSZ wydało ważny komunikat

Ze względu na rosnące napięcia między Iranem a Izraelem oraz ryzyko działań zbrojnych, Ministerstwo Spraw Zagranicznych zdecydowanie odradza podróże do Iranu. Polscy obywatele, którzy aktualnie przebywają w Iranie, powinni jak najszybciej opuścić ten kraj.

Ponad 27 mln zł dofinansowania na zajęcia sportowe dla osób z niepełnosprawnościami. Nabór wniosków rozstrzygnięty

Minister Sportu i Turystyki rozstrzygnął nabór wniosków na realizację Programu Upowszechniania Sportu Osób Niepełnosprawnych w 2024 r. Dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej wynosi 27 026 000 zł.

Nowa Strategia Cyberbezpieczeństwa Polski na lata 2024-2029. "Wkrótce zostaną zaprezentowane szczegóły"

Wiceminister cyfryzacji, Paweł Olszewski, zapowiedział w piątek, że szczegóły nowej Strategii Cyberbezpieczeństwa RP na lata 2024-2029 zostaną wkrótce zaprezentowane.

Zakaz reklamy fast foodów na bilboardach. Powód: plaga otyłości. Kiedy w Polsce takie przepisy? Czego nie można reklamować już teraz?

Otyłość to problem coraz większej liczby nastolatków. Głównie z tego powodu lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii pro-zdrowotnej. 

REKLAMA

Wystarczy 3 godziny dziennie i dolegliwości masz jak w banku. Może to dotyczyć nawet co drugiego Polaka

Najnowsze badania potwierdzają starą prawdę, że granie na komputerze nie służy zdrowiu. Dlaczego jednak profesjonalni gracze, którzy poświęcają na grę bardzo dużo czasu, nie cierpią bardziej niż amatorzy?

RPO: Nauczyciele mianowani są gorzej traktowani co do ochrony przedemerytalnej. MEN rozważy zmianę przepisów

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do ministra edukacji o rozważenie zmiany przepisów Karty Nauczyciela. Chodzi o zrównanie uprawnień nauczycieli mianowanych z uprawnieniami nauczycieli zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, związanych z ochroną przedemerytalną i prawem do wynagrodzenia za cały okres pozostawania bez pracy w przypadku przywrócenia nauczyciela do pracy przez sąd pracy i podjęcia przez niego zatrudnienia. Barbara Nowacka, minister edukacji zapowiedziała powołanie Zespołu, który będzie analizował zgłaszane postulaty odnośnie sytuacji prawnej nauczycieli – także w zakresie ochrony przedemerytalnej i prawa do wynagrodzenia za cały okres pozostawania bez pracy w przypadku przywrócenia do pracy przez sąd pracy.

Ceny biletów komunikacji miejskiej nie wzrosną i nie zmniejszy się liczba miejsc w przedszkolach. Trzeba też zerwać łatkę miasta maczet.

Trzeba szukać oszczędności, ale ceny biletów komunikacji miejskiej nie wzrosną. Nie zmniejszy się też liczba miejsc w przedszkolach. Łukasz Gibała twierdzi też, że ma pomysł na Kraków bez partyjniactwa i opowiedział o tym w programie Gość INFOR.PL

60 złotych brutto za godzinę dodatkowych zajęć dla nauczycieli. Będzie można wykorzystać 100 dodatkowych godzin

W programie „Aktywna Szkoła” właśnie wprowadzono istotne zmiany. Osoby prowadzące zajęcia dostaną wyższe wynagrodzenie. Poszerzy się też katalog osób prowadzących zajęcia.

REKLAMA

Prezes NFOŚiGW dla "DGP": perspektywa ewentualnego wycofania dotacji dla pieców gazowych wywołuje niezadowolenie i niepewność

Decyzja o dalszym dofinansowaniu pieców gazowych w ramach programu Czyste Powietrze będzie musiała zostać podjęta w tym roku – powiedziała "Dziennikowi Gazecie Prawnej" prezes NFOŚiGW Dorota Zawadzka-Stępniak.

Ile depresja Polaków kosztuje gospodarkę?

66,6% - aż tle dorosłych Polaków odczuwa przynajmniej jeden z syndromów kojarzonych z depresją. Najczęściej to uczucie zmęczenia i obniżenie nastroju. To poprawa względem ubiegłego roku, ale wciąż bardzo duża liczba. Tak wynika z danych najnowszego raportu. Autorzy badania szacują, że gospodarka traci na tym około 3 mld zł rocznie. 

REKLAMA