REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybory parlamentarne 2015: spotkania z wyborcami mają znaczenie

Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej

REKLAMA

Spotkania z wyborcami mogą być skutecznym narzędziem kampanii wyborczej – przekonuje dr Sergiusz Trzeciak, specjalista w zakresie marketingu politycznego i wizerunku publicznego, autor książki "Drzewo kampanii wyborczej". Sukces takich działań zależy jednak od skali przedsięwzięcia oraz cech samych kandydatów.

Wioleta Matela-Marszałek: Czy Pańskim zdaniem obecne spotkania z wyborcami wyglądają inaczej niż dziesięć czy piętnaście lat temu?

REKLAMA

REKLAMA

Dr Sergiusz Trzeciak: Kandydaci coraz profesjonalniej podchodzą do spotkań z wyborcami. Wielu przekonało się, iż są one skuteczne. Przykładem mogą być radni, którym udało się wygrać wybory samorządowe na burmistrzów, a później wybory parlamentarne.

Zobacz również: Kampania samorządowa w internecie

Pamiętajmy jednak, iż same spotkania stanowią spore wyzwanie organizacyjne. W wyborach samorządowych kandydaci w swoich okręgach wyborczych mogą sami chodzić „od drzwi do drzwi”. W przypadku wyborów parlamentarnych mamy do czynienia z zupełnie inną skalą takiej akcji.

REKLAMA

Łatwiej jest wziąć udział w konferencji lub debacie z innymi kandydatami?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod względem organizacyjnym na pewno tak. Każdy kandydat powinien sobie jednak odpowiedzieć na pytanie, czy udział w dyskusji jest jego mocną stroną i czy dobrze zaprezentuje się na tle innych kandydatów. Uważam, że czasem lepiej jest zrezygnować z jakiejś debaty niż źle na niej wypaść.

Kluczowa jest tu odpowiedź na pytanie: „jakie są moje mocne strony?”. Jeżeli jest to na przykład bezpośredni kontakt, to wskazana jest kampania bezpośrednia. Osoby, które dobrze wypadają w mediach powinny chodzić do mediów. Narzędzia komunikacji z wyborcami należy dobrać odpowiednio do cech do samego kandydata.

Jedną z popularniejszych form kampanii są bezpośrednie spotkania. Coraz więcej kandydatów wychodzi do ludzi, spotykając się z nimi na przykład na targach czy rozdając materiały wyborcze. Łatwo zauważyć, że kandydaci w terenie wzorują się na liderach partii, poruszających się np. Szydłobusem czy R-busem.

Jak ocenia Pan skuteczność kampanii bezpośredniej?

Kampania bezpośrednia jest bardzo skuteczna pod warunkiem, iż jest zorganizowana na określoną skalę. Ważny jest również efekt synergii. Wyjaśnię to na przykładzie. Jeżeli organizujemy spotkanie z wyborcami, to możemy również umieścić zdjęcia z wydarzenia na Facebooku lub Twitterze albo opublikować filmy na YouTubie. W przypadku liderów i znanych kandydatów bezpośrednie spotkania z wyborcami mogą stać się pretekstem do zaistnienia w mediach. Mamy wówczas do czynienia z pełną synergią.

Czy miejsce prowadzenia spotkań ma wpływ na sukces kampanii?

Radzę kandydatom, by stworzyli mapę politycznych wpływów i rozpoczęli kampanię tam, gdzie istnieje największe poparcie dla ich ugrupowania.

Czego życzyłby Pan kandydatom, odbywającym przedwyborcze spotkania?

Mam uniwersalne życzenie dla kandydatów: żeby wiedzieli, po co chcą być w parlamencie. Bez takiej wiedzy sukces wyborczy nie spełni oczekiwań ani wyborców, ani samego kandydata. Kandydat, który wie, po co angażuje się w politykę, łatwiej komunikuje się z obywatelami. Jego komunikacja jest spójniejsza, a ta wewnętrzna spójność jest wiarygodna dla wyborców.

Dr Sergiusz Trzeciak

Politolog, prawnik, ekspert z zakresu marketingu politycznego, wizerunku publicznego i public relations. Doradza osobom publicznym, zarówno ze świata polityki, jak i biznesu, współpracuje z partiami politycznymi, administracją, samorządem, NGO oraz z przedsiębiorstwami. Prowadzi szkolenia z zakresu marketingu politycznego, kampanii wyborczych, kształtowania wizerunku i marki osobistej. Jest autorem 9 książek oraz wielu publikacji dotyczących marketingu politycznego, kampanii wyborczych, analizy polityki oraz marki osobistej.

www.trzeciak.pl

Polecamy serwis: Marketing

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

REKLAMA

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA