Kampania samorządowa w internecie
REKLAMA
REKLAMA
Nie ulega wątpliwości, że obecnie standardem w procesie komunikacji z wyborcami za pośrednictwem internetu jest strona WWW. Dysponując już własną stroną, nie można zapomnieć o jej pozycjonowaniu, bieżącej aktualizacji i promocji. Adres strony powinien się znajdować na wszystkich drukowanych materiałach wyborczych. Warto też w trakcie różnego rodzaju spotkań czy wystąpień medialnych przypominać go zarówno w samej wypowiedzi, jak i na banerach stanowiących tło dla występujących.
REKLAMA
Ważna jest informacja zwrotna na temat popularności strony. Gotową stronę powinno się zarejestrować w systemie umożliwiającym analizę statystyk (np. w bezpłatnym Google Analytics). Dzięki temu narzędziu można pozyskać informację o liczbie odsłon, odwiedzin, słowach kluczowych, na podstawie których znajdują stronę użytkownicy, oraz na temat lokalizacji osób wchodzących na stronę, ich płci, wieku itp.
Obok strony jest jednak wiele innych narzędzi, o których warto wiedzieć i umieć z nich skutecznie korzystać.
Polecamy serwis: Wybory samorządowe 2014
Porządkujące blogi
REKLAMA
Jednym z nich jest blog, czyli dziennik internetowy, w którym autor dokonuje datowanych wpisów. Blog pomaga nie tylko docierać do wyborców czy przedstawicieli mediów, lecz także wzmacnia przekaz promocyjny, służy do pozyskania informacji zwrotnej od czytelników, porządkuje idee i myśli kandydata, pozwala testować nowe pomysły. Aby go założyć, wystarczy wybrać jedną ze stron ofertujących taką opcję, np. wordpress.com, blogspot.com czy blogger.pl.
Blog musi mieć określoną tematykę. Ważna jest też nazwa, dostosowana do rodzaju poruszanych zagadnień i do samego użytkownika oraz odpowiedni wybór określonej grupy docelowej. Konieczna jest ponadto aktualność, profesjonalny wygląd i interaktywność, czyli możliwość prowadzenia dialogu z internautami. Każdy wpis (300–500 słów, kilka razy w tygodniu) powinien mieć atrakcyjny, przyjazny dla użytkowników i wyszukiwarek tytuł oraz być opatrzony datą. Warto stosować krótkie zdania, prosty język, punktatory, zdjęcia, nagrania wideo, linki wewnętrzne. Istotna jest promocja blogu zarówno on-line, jak i off-line. Sergiusz Trzeciak przestrzega jednak przed zakładaniem blogu „na siłę”, gdy nie ma się na niego czasu i chęci jego prowadzenia.
Udział w mediach społecznościowych
REKLAMA
Kandydat powinien wziąć pod uwagę utworzenie własnego profilu bądź strony w takich serwisach społecznościowych, jak Facebook, Twitter, Google+, YouTube oraz LinkedIn. Użytkownik takich serwisów może: umieścić w swoim profilu krótkie dossier, tworzyć grupy zwolenników, prowadzić dyskusje, zamieszczać materiały wyborcze. Trzeba pamiętać o bezpiecznych ustawieniach konta, przemyślanym doborze tekstów, multimediów oraz znajomych, aktualizowaniu informacji, subskrypcji osób, firm czy organizacji ważnych dla wizerunku polityka.
Na Facebooku, który pozwala gromadzić sympatyków, można założyć profil, jak również stronę (fanpage). Najważniejsza w tym serwisie jest tablica, na której można zamieszczać informacje, zdjęcia, linki. Dla polityka fanpage może być lepszym rozwiązaniem, gdyż pozwala monitorować fanów i sprawdzać, kim są. Twitter to najpopularniejsza platforma mikroblogowa służąca do wysyłania krótkich informacji (140 znaków), która jest wykorzystywana przez polityków głównie do kontaktów z dziennikarzami. Tym z kolei, co odróżnia Google+ od innych portali tego typu, jest integracja z Androidem oraz pozostałymi usługami oferowanymi przez Google (poczta, komunikator, program do zarządzania zdjęciami). Korzystając z YouTube, trzeba pamiętać o tym, aby filmy były dwu-, trzyminutowe, nagrane w plenerze (nie tzw. gadające głowy), ciekawie zmontowane, przyciągające uwagę, o odpowiedniej jakości dźwięku i obrazu.
Korespondencja, reklama, fora
Innym narzędziem jest korespondencja elektroniczna, dużo tańsza od tradycyjnych listów. Warto ją zastosować, pod warunkiem że ma się dostęp do odpowiednich baz danych adresowych. Aby e-maile nie trafiały do spamu, nie powinny zawierać zbyt dużej liczby elementów graficznych, mieć tytułów liczących więcej niż 40 znaków, nie zawierać takich słów w tytułach, jak „darmowy”, „pomoc”, „przypomnienie”. Zawsze należy wypełnić pole nadawcy, powinny być wysyłane z domeny polityka. Tytuł e-maila ma intrygować, a w treści warto sięgać do anegdot, historii i przykładów. Stopka musi zawierać imię i nazwisko kandydata i dane adresowe. Korespondencję warto wysłać rano (najlepiej w poniedziałek) i późnym wieczorem.
Skuteczną formą reklamy jest kampania Google AdWords, która polega na zamieszczaniu tzw. linków sponsorowanych w wyszukiwarce. Opiera się na modelu kosztu kliknięcia CPC. Zamawiający nie płaci za samo wyświetlenie się reklamy, lecz za to, że internauta kliknął w jego link sponsorowany.
W kampanii warto skorzystać też z marketingu wirusowego. To świadome działanie marketingowe polegające na inicjowaniu zachowania, za pomocą którego potencjalni klienci będą rozpowszechniać między sobą informacje. Warunkiem jego skuteczności jest zastąpienie tradycyjnego przekazu reklamowego pozytywnymi skojarzeniami z kandydatem. Na gruncie politycznym świetnie sprawdzają się memy, zwłaszcza w kampanii negatywnej. Akcja marketingowa musi być jednak dobrze zainicjowana.
Ważnym elementem budowania wizerunku polityka otwartego, aktywnego i dostępnego może być obecność na forach internetowych. Trzeba wiedzieć, że politycy często spotykają się na forach z atakami. Jeśli atak jest choć częściowo merytorycznie uzasadniony – mówi Sergiusz Trzeciak – warto zareagować, jeśli nie – lepszym rozwiązaniem jest brak aktywności na danym forum i ignorowanie napastliwych zachowań.
Drzewo kampanii wyborczej
To najnowsza książka dr. Sergiusza Trzeciaka, wydana przez Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne pod patronatem m.in. Związku Miast Polskich i Związku Gmin Wiejskich RP.
Autor prezentuje w niej swoją koncepcję kampanii wyborczej, opierając się na ciekawej metaforze drzewa. Doradza, jak wygrać wybory, ale również próbuje uświadomić kandydatom motywację podjęcia działania dla dobra społeczeństwa. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w pracy z partiami i kandydatami Sergiusz Trzeciak stworzył aktualne kompendium wiedzy, przejrzysty i interaktywny przewodnik, napisany w jasny i przystępny sposób. Niewątpliwym walorem tej pozycji wydawniczej jest skoncentrowanie się na strategii kampanii oraz duża liczba praktycznych narzędzi i konkretnych porad.
Książka ta częściowo nawiązuje do publikacji z 2005 roku „Kampania wyborcza. Strategia sukcesu”. Zawiera jednak sporo nowych wiadomości, m.in. na temat kampanii wyborczej w internecie.
Adresatami tej publikacji są kandydaci w wyborach, osoby zaangażowane w kampanię wyborczą, politycy działający na szczeblu krajowym i samorządowym, eksperci oraz specjaliści PR, a także obserwatorzy życia politycznego, którzy chcą zrozumieć rządzące nimi mechanizmy.
Książkę można kupić za pośrednictwem księgarni internetowej: http://www.gwp.pl/13622,drzewo-kampanii-wyborczej-czyli-jak-wygrac-wybory.htm.
Tekst powstał na podstawie książek S. Trzeciaka: „Kampania wyborcza. Strategia sukcesu”, „Marketing polityczny w Internecie”, „Drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory”.
Zobacz również: Wybory samorządowe 2014 – skuteczna kampania wyborcza
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.