Kategorie

Kampania samorządowa w internecie

Joanna Proniewicz
Kampania wyborcza w internecie, wybory samorządowe 2014/ Fot. Fotolia
Blog, serwisy społecznościowe, korespondencja elektroniczna, marketing wirusowy, fora internetowe to nowe i obiecujące narzędzia do prowadzenia kampanii wyborczej za pośrednictwem mediów, których zastosowanie każdy kandydujący w wyborach polityk powinien rozważyć – uważa dr Sergiusz Trzeciak, konsultant polityczny i ekspert z dziedziny marketingu politycznego, autor najnowszej publikacji „Drzewo kampanii wyborczej”.

Nie ulega wątpliwości, że obecnie standardem w procesie komunikacji z wyborcami za pośrednictwem internetu jest strona WWW. Dysponując już własną stroną, nie można zapomnieć o jej pozycjonowaniu, bieżącej aktualizacji i promocji. Adres strony powinien się znajdować na wszystkich drukowanych materiałach wyborczych. Warto też w trakcie różnego rodzaju spotkań czy wystąpień medialnych przypominać go zarówno w samej wypowiedzi, jak i na banerach stanowiących tło dla występujących.

Ważna jest informacja zwrotna na temat popularności strony. Gotową stronę powinno się zarejestrować w systemie umożliwiającym analizę statystyk (np. w bezpłatnym Google Analytics). Dzięki temu narzędziu można pozyskać informację o liczbie odsłon, odwiedzin, słowach kluczowych, na podstawie których znajdują stronę użytkownicy, oraz na temat lokalizacji osób wchodzących na stronę, ich płci, wieku itp.

Obok strony jest jednak wiele innych narzędzi, o których warto wiedzieć i umieć z nich skutecznie korzystać.

Polecamy serwis: Wybory samorządowe 2014

Porządkujące blogi

Reklama

Jednym z nich jest blog, czyli dziennik internetowy, w którym autor dokonuje datowanych wpisów. Blog pomaga nie tylko docierać do wyborców czy przedstawicieli mediów, lecz także wzmacnia przekaz promocyjny, służy do pozyskania informacji zwrotnej od czytelników, porządkuje idee i myśli kandydata, pozwala testować nowe pomysły. Aby go założyć, wystarczy wybrać jedną ze stron ofertujących taką opcję, np. wordpress.com, blogspot.com czy blogger.pl.

Blog musi mieć określoną tematykę. Ważna jest też nazwa, dostosowana do rodzaju poruszanych zagadnień i do samego użytkownika oraz odpowiedni wybór określonej grupy docelowej. Konieczna jest ponadto aktualność, profesjonalny wygląd i interaktywność, czyli możliwość prowadzenia dialogu z internautami. Każdy wpis (300–500 słów, kilka razy w tygodniu) powinien mieć atrakcyjny, przyjazny dla użytkowników i wyszukiwarek tytuł oraz być opatrzony datą. Warto stosować krótkie zdania, prosty język, punktatory, zdjęcia, nagrania wideo, linki wewnętrzne. Istotna jest promocja blogu zarówno on-line, jak i off-line. Sergiusz Trzeciak przestrzega jednak przed zakładaniem blogu „na siłę”, gdy nie ma się na niego czasu i chęci jego prowadzenia.

Udział w mediach społecznościowych

Reklama

Kandydat powinien wziąć pod uwagę utworzenie własnego profilu bądź strony w takich serwisach społecznościowych, jak Facebook, Twitter, Google+, YouTube oraz LinkedIn. Użytkownik takich serwisów może: umieścić w swoim profilu krótkie dossier, tworzyć grupy zwolenników, prowadzić dyskusje, zamieszczać materiały wyborcze. Trzeba pamiętać o bezpiecznych ustawieniach konta, przemyślanym doborze tekstów, multimediów oraz znajomych, aktualizowaniu informacji, subskrypcji osób, firm czy organizacji ważnych dla wizerunku polityka.

Na Facebooku, który pozwala gromadzić sympatyków, można założyć profil, jak również stronę (fanpage). Najważniejsza w tym serwisie jest tablica, na której można zamieszczać informacje, zdjęcia, linki. Dla polityka fanpage może być lepszym rozwiązaniem, gdyż pozwala monitorować fanów i sprawdzać, kim są. Twitter to najpopularniejsza platforma mikroblogowa służąca do wysyłania krótkich informacji (140 znaków), która jest wykorzystywana przez polityków głównie do kontaktów z dziennikarzami. Tym z kolei, co odróżnia Google+ od innych portali tego typu, jest integracja z Androidem oraz pozostałymi usługami oferowanymi przez Google (poczta, komunikator, program do zarządzania zdjęciami). Korzystając z YouTube, trzeba pamiętać o tym, aby filmy były dwu-, trzyminutowe, nagrane w plenerze (nie tzw. gadające głowy), ciekawie zmontowane, przyciągające uwagę, o odpowiedniej jakości dźwięku i obrazu.

Korespondencja, reklama, fora

Innym narzędziem jest korespondencja elektroniczna, dużo tańsza od tradycyjnych listów. Warto ją zastosować, pod warunkiem że ma się dostęp do odpowiednich baz danych adresowych. Aby e-maile nie trafiały do spamu, nie powinny zawierać zbyt dużej liczby elementów graficznych, mieć tytułów liczących więcej niż 40 znaków, nie zawierać takich słów w tytułach, jak „darmowy”, „pomoc”, „przypomnienie”. Zawsze należy wypełnić pole nadawcy, powinny być wysyłane z domeny polityka. Tytuł e-maila ma intrygować, a w treści warto sięgać do anegdot, historii i przykładów. Stopka musi zawierać imię i nazwisko kandydata i dane adresowe. Korespondencję warto wysłać rano (najlepiej w poniedziałek) i późnym wieczorem.

Skuteczną formą reklamy jest kampania Google AdWords, która polega na zamieszczaniu tzw. linków sponsorowanych w wyszukiwarce. Opiera się na modelu kosztu kliknięcia CPC. Zamawiający nie płaci za samo wyświetlenie się reklamy, lecz za to, że internauta kliknął w jego link sponsorowany.

W kampanii warto skorzystać też z marketingu wirusowego. To świadome działanie marketingowe polegające na inicjowaniu zachowania, za pomocą którego potencjalni klienci będą rozpowszechniać między sobą informacje. Warunkiem jego skuteczności jest zastąpienie tradycyjnego przekazu reklamowego pozytywnymi skojarzeniami z kandydatem. Na gruncie politycznym świetnie sprawdzają się memy, zwłaszcza w kampanii negatywnej. Akcja marketingowa musi być jednak dobrze zainicjowana.

Ważnym elementem budowania wizerunku polityka otwartego, aktywnego i dostępnego może być obecność na forach internetowych. Trzeba wiedzieć, że politycy często spotykają się na forach z atakami. Jeśli atak jest choć częściowo merytorycznie uzasadniony – mówi Sergiusz Trzeciak – warto zareagować, jeśli nie – lepszym rozwiązaniem jest brak aktywności na danym forum i ignorowanie napastliwych zachowań.

Drzewo kampanii wyborczej

To najnowsza książka dr. Sergiusza Trzeciaka, wydana przez Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne pod patronatem m.in. Związku Miast Polskich i Związku Gmin Wiejskich RP.

Autor prezentuje w niej swoją koncepcję kampanii wyborczej, opierając się na ciekawej metaforze drzewa. Doradza, jak wygrać wybory, ale również próbuje uświadomić kandydatom motywację podjęcia działania dla dobra społeczeństwa. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w pracy z partiami i kandydatami Sergiusz Trzeciak stworzył aktualne kompendium wiedzy, przejrzysty i interaktywny przewodnik, napisany w jasny i przystępny sposób. Niewątpliwym walorem tej pozycji wydawniczej jest skoncentrowanie się na strategii kampanii oraz duża liczba praktycznych narzędzi i konkretnych porad.

Książka ta częściowo nawiązuje do publikacji z 2005 roku „Kampania wyborcza. Strategia sukcesu”. Zawiera jednak sporo nowych wiadomości, m.in. na temat kampanii wyborczej w internecie.

Adresatami tej publikacji są kandydaci w wyborach, osoby zaangażowane w kampanię wyborczą, politycy działający na szczeblu krajowym i samorządowym, eksperci oraz specjaliści PR, a także obserwatorzy życia politycznego, którzy chcą zrozumieć rządzące nimi mechanizmy.

Książkę można kupić za pośrednictwem księgarni internetowej: http://www.gwp.pl/13622,drzewo-kampanii-wyborczej-czyli-jak-wygrac-wybory.htm.

Tekst powstał na podstawie książek S. Trzeciaka: „Kampania wyborcza. Strategia sukcesu”, „Marketing polityczny w Internecie”, „Drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory”.

Zobacz również: Wybory samorządowe 2014 – skuteczna kampania wyborcza

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Sektor publiczny
    1 sty 2000
    21 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Do kiedy Spis Powszechny?

    Spis Powszechny – do kiedy trwa? Do kiedy można się spisać przez Internet? Czy każdy domownik musi się spisać osobno? Jakie kary grożą za brak udziału w spisie ludności i mieszkań w 2021 roku?

    Nieskuteczność systemów Compliance, systemów Whistleblowingu lub ochrony danych osobowych - przyczyny

    Nieskuteczność systemów. Czy da się zlikwidować ryzyko compliance lub ryzyko naruszenia danych osobowych? Jakie są powody pozorności lub nieskuteczności systemów?

    Program Kangur - autobusy elektryczne dla gmin wiejskich

    Program Kangur - autobusy elektryczne dla gmin wiejskich. Dzięki wsparciu NFOŚiGW, w wysokości prawie 40 mln zł, autobusy elektryczne będą woziły dzieci do szkół w kolejnych 16 gminach.

    Czyste Powietrze - zmiany w programie, koniec dotacji na piece węglowe

    Czyste Powietrze - co się zmieni w programie? Do kiedy można jeszcze uzyskać dotację na piece węglowe?

    Pakiet psychologiczny – rekomendacje dla uczelni dotyczące pomocy studentom

    Pakiet psychologiczny. Na podstawie przekazanych przez uczelnie informacji na temat udzielanego w okresie epidemii wsparcia studentom, Ministerstwo Edukacji i Nauki opracowało poniższe zalecenia w zakresie zwiększenia pomocy psychologicznej.

    Nauczyciel w Polsce - pasja czy zawód? Raport o statusie nauczycieli w Polsce 2021

    Nauczyciel w Polsce - pasja czy zawód? Raport o statusie nauczycieli w Polsce 2021. Nauczyciel to zawód często oceniany. Ale czy doceniany? W raporcie zbadano, co myślą o nauczycielach rodzice, uczniowie, a także oni sami o swojej pracy.

    Domowa Opieka Medyczna - Pulsoksymetr i PulsoCare

    Domowa Opieka Medyczna to program mający na celu zdalne monitorowanie stanu zdrowia Pacjentów. Program wykorzystuje pulsoksymetr jako narzędzie diagnostyczne i aplikację PulsoCare do przekazywania i monitoringu danych.

    CEEB - zadania gmin związane ze spisem źródeł ciepła

    CEEB - zadania gmin związane ze spisem źródeł ciepła. W jakim terminie gmina powinna wprowadzić dane do ewidencji? Ile czasu ma urzędnik na wprowadzenie danych z deklaracji do systemu? Czy każdy pracownik urzędu może wprowadzać dane do CEEB? Czy przewidziano finansowanie dla gmin?

    Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - od kiedy, deklaracja

    Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - od kiedy, jak złożyć deklarację źródeł ciepła? Przedstawiamy najważniejsze informacje o nowym obowiązku, który będzie spoczywał na właścicielach i zarządcach budynków.

    CEEB - jakie kary za brak zgłoszenia do ewidencji źródeł ciepła?

    CEEB - Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków rusza już 1 lipca 2021 roku. Oznacza to nowy obowiązek dla milionów Polaków, którzy będą musieli zgłosić, czym ogrzewają swoje domy. Jakie kary grożą za brak zgłoszenia?

    Szczepienia przeciw COVID-19 w aptekach - NFZ przyjmuje wnioski

    Szczepienia przeciw COVID-19 w aptekach. Oddziały Wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia przyjmują od wtorku wnioski od aptek, które chcą przystąpić do Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19. Nabór jest otwarty i ciągły, nie ma konkretnej daty jego zakończenia.

    Aplikacja mObywatel - co można w niej znaleźć?

    Aplikacja mObywatel - co można w niej znaleźć? Już ponad 3 miliony Polaków korzysta z naszej aplikacji mObywatel, czyli cyfrowego portfela na dokumenty. Wkrótce trafi do niej Unijny Certyfikat COVID.

    Tymczasowy profil zaufany będzie stały

    Tymczasowy profil zaufany będzie stały. 17 czerwca 2021 roku wejdą ważne zmiany dotyczące profilu zaufanego, szczególnie jego tymczasowej wersji. Co się zmieni?

    Kiedy wyniki matur 2021?

    Wyniki matur 2021 – kiedy? Jak i gdzie je sprawdzić? Przedstawiamy ważne informacje dla tysięcy tegorocznych maturzystów.

    Profilaktyka 40 plus - badania od 1 lipca 2021 r.

    Profilaktyka 40 plus - badania od 1 lipca 2021 r. Minister zdrowia podpisał rozporządzenie zapowiedziane w programie Polski Ład. Z jakich badań będzie można skorzystać?

    Polski Ład: nowe miejsca pracy i infrastruktura mają rozwiązać problemy gmin

    Polski Ład to całościowe spojrzenie na problemy powiatów i gmin w całej Polsce. W ramach Polskiego Ładu budowane będą m.in. obiekty sportowe oraz infrastruktura drogowa, energetyczna, internetowa, kolejowa, które przyczynią się do rozwoju gospodarczego i poprawią jakość życia - mówił premier Mateusz Morawiecki.

    Konrad Fijołek prezydentem Rzeszowa - wyniki wyborów

    Konrad Fijołek nowym prezydentem Rzeszowa - znamy już oficjalne wyniki wyborów. Kandydat popierany przez opozycję: PO, Lewicę, PSL i Ruch Polska 2050 wygrał w pierwszej turze. Ile głosów zdobyli poszczególni kandydaci?

    Kurator oświaty - jakie ma mieć uprawnienia po zmianach?

    Kurator oświaty. Ministerstwo Edukacji i Nauki proponuje rozwiązania wzmacniające rolę kuratora oświaty. Jakie kurator ma mieć uprawnienia po zmianach?

    Lektury w szkole podstawowej – proponowane zmiany

    Lektury w szkole podstawowej – zmiany. Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowało propozycję zmian w liście lektur szkolnych. Jakie książki zostaną usunięte z wykazu a jakie dodane?

    Lista lektur w liceum i technikum – proponowane zmiany

    Lektury w liceum i technikum – jakie zmiany proponuje Ministerstwo Edukacji i Nauki? Skreślone z wykazu lektur mają być m.in. wiersze Marcina Świetlickiego oraz „Mała apokalipsa” Tadeusza Konwickiego. Zamiast tego uczniowie mają czytać m.in. dzieła filozoficzne i egzystencjalne Jana Pawła II.

    Dopłaty z gmin za odpady, maksymalna stawka opłaty od zużycia wody

    Dopłaty z gmin, maksymalna stawka opłaty od zużycia wody - szykują się spore zmiany w gospodarce odpadami. Co zawiera rządowy projekt zmian w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach?

    Komunikacja w Compliance

    Komunikacja w Compliance. W najbliższym czasie sektor publiczny, ale i sektor prywatny (zwłaszcza duże i średnie przedsiębiorstwa) czeka wdrażanie systemów Compliance. Kluczem do udanego wdrożenia, a potem utrzymania systemów Compliance jest komunikacja.

    Leśna szkoła z klimatem - ruszają ekolekcje

    Leśna szkoła z klimatem to program opracowany we współpracy Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwa Edukacji i Nauki, który służy inspirowaniu uczniów i nauczycieli do działań sprzyjających środowisku przyrodniczemu. W program zaangażowane są też Lasy Państwowe, które m.in. przygotowują służące grom plenerowym ścieżki i organizują prelekcje.

    Dzień Ojca - gra miejska "Przygoda z Tatą"

    Dzień Ojca - MRiPS zaprasza do zapisów na grę miejską "Przygoda z Tatą". Gra odbędzie się w Warszawie.

    Praca zdalna urzędników - ekwiwalent

    Praca zdalna urzędników - po zmianie przepisów pracodawca będzie musiał zagwarantować ekwiwalent. Czy wygasi to pracę zdalną urzędników?