REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kampania samorządowa w internecie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
autorka jest rzecznikiem prasowym Związku Miast Polskich Joanna Proniewicz
Kampania wyborcza w internecie, wybory samorządowe 2014/ Fot. Fotolia
Kampania wyborcza w internecie, wybory samorządowe 2014/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Blog, serwisy społecznościowe, korespondencja elektroniczna, marketing wirusowy, fora internetowe to nowe i obiecujące narzędzia do prowadzenia kampanii wyborczej za pośrednictwem mediów, których zastosowanie każdy kandydujący w wyborach polityk powinien rozważyć – uważa dr Sergiusz Trzeciak, konsultant polityczny i ekspert z dziedziny marketingu politycznego, autor najnowszej publikacji „Drzewo kampanii wyborczej”.

Nie ulega wątpliwości, że obecnie standardem w procesie komunikacji z wyborcami za pośrednictwem internetu jest strona WWW. Dysponując już własną stroną, nie można zapomnieć o jej pozycjonowaniu, bieżącej aktualizacji i promocji. Adres strony powinien się znajdować na wszystkich drukowanych materiałach wyborczych. Warto też w trakcie różnego rodzaju spotkań czy wystąpień medialnych przypominać go zarówno w samej wypowiedzi, jak i na banerach stanowiących tło dla występujących.

REKLAMA

Ważna jest informacja zwrotna na temat popularności strony. Gotową stronę powinno się zarejestrować w systemie umożliwiającym analizę statystyk (np. w bezpłatnym Google Analytics). Dzięki temu narzędziu można pozyskać informację o liczbie odsłon, odwiedzin, słowach kluczowych, na podstawie których znajdują stronę użytkownicy, oraz na temat lokalizacji osób wchodzących na stronę, ich płci, wieku itp.

Obok strony jest jednak wiele innych narzędzi, o których warto wiedzieć i umieć z nich skutecznie korzystać.

Polecamy serwis: Wybory samorządowe 2014

Porządkujące blogi

REKLAMA

Jednym z nich jest blog, czyli dziennik internetowy, w którym autor dokonuje datowanych wpisów. Blog pomaga nie tylko docierać do wyborców czy przedstawicieli mediów, lecz także wzmacnia przekaz promocyjny, służy do pozyskania informacji zwrotnej od czytelników, porządkuje idee i myśli kandydata, pozwala testować nowe pomysły. Aby go założyć, wystarczy wybrać jedną ze stron ofertujących taką opcję, np. wordpress.com, blogspot.com czy blogger.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Blog musi mieć określoną tematykę. Ważna jest też nazwa, dostosowana do rodzaju poruszanych zagadnień i do samego użytkownika oraz odpowiedni wybór określonej grupy docelowej. Konieczna jest ponadto aktualność, profesjonalny wygląd i interaktywność, czyli możliwość prowadzenia dialogu z internautami. Każdy wpis (300–500 słów, kilka razy w tygodniu) powinien mieć atrakcyjny, przyjazny dla użytkowników i wyszukiwarek tytuł oraz być opatrzony datą. Warto stosować krótkie zdania, prosty język, punktatory, zdjęcia, nagrania wideo, linki wewnętrzne. Istotna jest promocja blogu zarówno on-line, jak i off-line. Sergiusz Trzeciak przestrzega jednak przed zakładaniem blogu „na siłę”, gdy nie ma się na niego czasu i chęci jego prowadzenia.

Udział w mediach społecznościowych

REKLAMA

Kandydat powinien wziąć pod uwagę utworzenie własnego profilu bądź strony w takich serwisach społecznościowych, jak Facebook, Twitter, Google+, YouTube oraz LinkedIn. Użytkownik takich serwisów może: umieścić w swoim profilu krótkie dossier, tworzyć grupy zwolenników, prowadzić dyskusje, zamieszczać materiały wyborcze. Trzeba pamiętać o bezpiecznych ustawieniach konta, przemyślanym doborze tekstów, multimediów oraz znajomych, aktualizowaniu informacji, subskrypcji osób, firm czy organizacji ważnych dla wizerunku polityka.

Na Facebooku, który pozwala gromadzić sympatyków, można założyć profil, jak również stronę (fanpage). Najważniejsza w tym serwisie jest tablica, na której można zamieszczać informacje, zdjęcia, linki. Dla polityka fanpage może być lepszym rozwiązaniem, gdyż pozwala monitorować fanów i sprawdzać, kim są. Twitter to najpopularniejsza platforma mikroblogowa służąca do wysyłania krótkich informacji (140 znaków), która jest wykorzystywana przez polityków głównie do kontaktów z dziennikarzami. Tym z kolei, co odróżnia Google+ od innych portali tego typu, jest integracja z Androidem oraz pozostałymi usługami oferowanymi przez Google (poczta, komunikator, program do zarządzania zdjęciami). Korzystając z YouTube, trzeba pamiętać o tym, aby filmy były dwu-, trzyminutowe, nagrane w plenerze (nie tzw. gadające głowy), ciekawie zmontowane, przyciągające uwagę, o odpowiedniej jakości dźwięku i obrazu.

Korespondencja, reklama, fora

Innym narzędziem jest korespondencja elektroniczna, dużo tańsza od tradycyjnych listów. Warto ją zastosować, pod warunkiem że ma się dostęp do odpowiednich baz danych adresowych. Aby e-maile nie trafiały do spamu, nie powinny zawierać zbyt dużej liczby elementów graficznych, mieć tytułów liczących więcej niż 40 znaków, nie zawierać takich słów w tytułach, jak „darmowy”, „pomoc”, „przypomnienie”. Zawsze należy wypełnić pole nadawcy, powinny być wysyłane z domeny polityka. Tytuł e-maila ma intrygować, a w treści warto sięgać do anegdot, historii i przykładów. Stopka musi zawierać imię i nazwisko kandydata i dane adresowe. Korespondencję warto wysłać rano (najlepiej w poniedziałek) i późnym wieczorem.

Skuteczną formą reklamy jest kampania Google AdWords, która polega na zamieszczaniu tzw. linków sponsorowanych w wyszukiwarce. Opiera się na modelu kosztu kliknięcia CPC. Zamawiający nie płaci za samo wyświetlenie się reklamy, lecz za to, że internauta kliknął w jego link sponsorowany.

W kampanii warto skorzystać też z marketingu wirusowego. To świadome działanie marketingowe polegające na inicjowaniu zachowania, za pomocą którego potencjalni klienci będą rozpowszechniać między sobą informacje. Warunkiem jego skuteczności jest zastąpienie tradycyjnego przekazu reklamowego pozytywnymi skojarzeniami z kandydatem. Na gruncie politycznym świetnie sprawdzają się memy, zwłaszcza w kampanii negatywnej. Akcja marketingowa musi być jednak dobrze zainicjowana.

Ważnym elementem budowania wizerunku polityka otwartego, aktywnego i dostępnego może być obecność na forach internetowych. Trzeba wiedzieć, że politycy często spotykają się na forach z atakami. Jeśli atak jest choć częściowo merytorycznie uzasadniony – mówi Sergiusz Trzeciak – warto zareagować, jeśli nie – lepszym rozwiązaniem jest brak aktywności na danym forum i ignorowanie napastliwych zachowań.

Drzewo kampanii wyborczej

To najnowsza książka dr. Sergiusza Trzeciaka, wydana przez Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne pod patronatem m.in. Związku Miast Polskich i Związku Gmin Wiejskich RP.

Autor prezentuje w niej swoją koncepcję kampanii wyborczej, opierając się na ciekawej metaforze drzewa. Doradza, jak wygrać wybory, ale również próbuje uświadomić kandydatom motywację podjęcia działania dla dobra społeczeństwa. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w pracy z partiami i kandydatami Sergiusz Trzeciak stworzył aktualne kompendium wiedzy, przejrzysty i interaktywny przewodnik, napisany w jasny i przystępny sposób. Niewątpliwym walorem tej pozycji wydawniczej jest skoncentrowanie się na strategii kampanii oraz duża liczba praktycznych narzędzi i konkretnych porad.

Książka ta częściowo nawiązuje do publikacji z 2005 roku „Kampania wyborcza. Strategia sukcesu”. Zawiera jednak sporo nowych wiadomości, m.in. na temat kampanii wyborczej w internecie.

Adresatami tej publikacji są kandydaci w wyborach, osoby zaangażowane w kampanię wyborczą, politycy działający na szczeblu krajowym i samorządowym, eksperci oraz specjaliści PR, a także obserwatorzy życia politycznego, którzy chcą zrozumieć rządzące nimi mechanizmy.

Książkę można kupić za pośrednictwem księgarni internetowej: http://www.gwp.pl/13622,drzewo-kampanii-wyborczej-czyli-jak-wygrac-wybory.htm.

Tekst powstał na podstawie książek S. Trzeciaka: „Kampania wyborcza. Strategia sukcesu”, „Marketing polityczny w Internecie”, „Drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory”.

Zobacz również: Wybory samorządowe 2014 – skuteczna kampania wyborcza

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

REKLAMA

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

REKLAMA

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

REKLAMA