REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komunikacja w sieci a zwycięstwo wyborcze

Patrycja Grzybowska
Wybory Fot. Fotolia
Wybory Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dla tych, którzy śledzili scenę polityczną w mediach społecznościowych, wynik wyborów nie powinien być zaskoczeniem. Poza Facebookiem i Twitterem przykładów pokazujących przewagę PiS-u w Internecie można wymienić oczywiście o wiele więcej. Nie chodzi jednak o to, aby wytykać błędy politykom, ale zwrócić uwagę na niebywałą ignorancję w stosunku do Internautów.

Zaskakujące wyniki wyborów? Nie dla PR-owców!

25 października 2015r. był gorącym dniem nie tylko pod względem politycznym. Zwycięstwo Prawa i Sprawiedliwości w niedzielnych wyborach podniosło także temperaturę dyskusji wśród marketingowców i PR-owców. Dlaczego?

REKLAMA

 J.F. Kennedy już w 1960r. jako kandydat na prezydenta Stanów Zjednoczonych dostrzegł, jaką potęgą są nowe media. Do swojej kampanii jako pierwszy wykorzystał telewizję. Możliwości nowoczesnych  technologii zdają się jednak nie dostrzegać polskie ugrupowania polityczne. Efektem takiej ignorancji może być stopniowy spadek poparcia w sondażach, a nawet przegrane wybory.

- Oczywiście czynników wpływających na oddawane głosy jest więcej. Pewne jest natomiast to, że dziś Internauci są ogromną siłą, o którą politycy powinni walczyć – ocenia Anna Gumowska, CEO w Prime Time PR.

Zobacz również: Marketing miejsca - jak dbać o wizerunek miasta lub regionu?

Internetowe zwycięstwo

REKLAMA

Dla tych, którzy śledzili scenę polityczną w mediach społecznościowych, wynik wyborów nie powinien być zaskoczeniem. PiS swoje zwycięstwo w Internecie budowało już od wielu miesięcy. Jego protoplastą był oczywiście Andrzej Duda. W majowych wyborach prezydenckich wygrał przecież z Bronisławem Komorowskim, znacznie mniej angażującym się w komunikację choćby na Facebooku.   

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W efekcie, poza fotelem prezydenckim, Andrzej Duda może poszczycić się również popularnością w sieci. Według raportu SoTrender, w ubiegłym miesiącu to właśnie jego tweet był jednym z najlepszych pod względem aktywności użytkowników serwisu. Co prawda zestawienie wygrał Robert Lewandowski, ale trzeba podkreślić, że żadnej politycznej konkurencji nie było w czołówce.   

Źródło: http://www.sotrender.pl/trends/twitter/reports/201509/categories

Co więcej, dane SoTrendera wskazują także, że we wrześniu cały profil Andrzeja Dudy był jednym z najbardziej angażujących na Twitterze. W pierwszej 15-stce znalazło się także Prawo i Sprawiedliwość. W tym przypadku, również na liście zwycięzców nie było innego partyjnego profilu.  

Aktywność polityków w SM uwidoczniła się najbardziej podczas ostatnich dni kampanii i tuż po wyborach do parlamentu.

Tak wygląda profil na Twitterze liderki zwycięskiej partii:

Źródło: https://twitter.com/BeataSzydlo

Dla porównania tak prezentuje się profil liderki przegranej partii:

Źródło: https://twitter.com/EwaKopacz

Ewa Kopacz słabo poradziła sobie w innych nowych mediach. Drukowane plakaty i  hasło „Silna gospodarka, wyższe płace” nie wystarczyły, aby zgromadzić elektorat także na Facebooku. Obecna premier ma jedynie 28 tys. fanów, czyli o ok. 50 tys. mniej niż  jej ex-konkurentka.  

Różnicę łatwo dostrzec także porównując posty obu Pań zamieszczone w niedzielę wieczorem na parę minut po ogłoszeniu pierwszych sondażowych wyników wyborów.

Źródło: https://www.facebook.com/BeataSzydlo

Źródło: https://www.facebook.com/Ewa-Kopacz

Wielcy i mali przegrani

REKLAMA

Poza Facebookiem i Twitterem przykładów pokazujących przewagę PiS-u w Internecie można wymienić oczywiście o wiele więcej. Nie chodzi jednak o to, aby wytykać błędy politykom, ale zwrócić uwagę na niebywałą ignorancję w stosunku do Internautów.

Wynik PO mógłby być o wiele wyższy, gdyby sztab wyborczy w porę wziął sobie do serca porady ekspertów. Już w lipcu, specjaliści od marketingu politycznego: dr Sergiusz Trzeciak i Michał Lange zwracali uwagę na błędy PO w komunikacji w sieci. Podkreślali m.in. że wyglądająca na profesjonalną strona internetowa Platformy nie spełniała podstawowych potrzeb wyborców. Brakowało na niej  informacji o listach, kandydatach, a po kliknięciu w logo Facebooka, można się było przenieść na profil Rafała Grupińskiego, przewodniczącego Klubu Parlamentarnego PO. Wskazywali także na nieciekawe treści zamieszczane z hashtagiem #POwmediach. Najsłabiej wypadł jednak Instagram, na którym nie było choćby zdjęć z wyborcami. 

Zobacz również: Wybory parlamentarne 2015: spotkania z wyborcami mają znaczenie

- Pocieszającym dla PO może być jednak fakt, że inne partie również nie wykazywały zbyt wysokiego zaangażowania w działalność w Internecie – ocenia Anna Gumowska z Prime Time PR – Dodaje, że PSL jako były koalicjant partii rządzącej zgromadziło jedynie 11 tys. fanów na Facebooku. Z kolei Zjednoczona Lewica łącząca 5 partii politycznych ma tylko ok. 1,5 tys. fanów. Na dodatek, ich strona internetowa wygląda tak:

Źródło: http://zjednoczona-lewica.pl

Nieco większą uwagę do komunikacji w sieci przywiązała .Nowoczesna. Jak na ugrupowanie zarejestrowane 6 miesięcy temu trzeba przyznać, że udało im się zdobyć spore poparcie, co ma swój wyraz także w liczbie fanów na Facebooku - ok. 66 tys.

Amerykańskim śladem

Niezależnie od tego, czy ten wpis czytają zwolennicy czy przeciwnicy zwycięskiej partii, jedno trzeba PiSowi przyznać - jako jedyni próbowali wykorzystać potęgę Internetu. A że konkurencja była pod tym względem bardzo słaba, zapewnili sobie dodatkowe głosy.  

- Puenta powinna trafić jednak nie tylko do PO czy też innych przegranych partii, ale wszystkich aktorów na scenie politycznej - wyjaśnia Anna Gumowska. - Jeżeli Polakom spodobały się debaty wyborcze w amerykańskim stylu, trzeba także nauczyć się korzystać z możliwości, jakie w tym względzie dają nowe media . Przypomnijmy, że głównie dzięki datkom zbieranym przez Internet oraz spotom na Youtube z poparciem celebrytów w 2008 r. Barack Obama uzyskał przewagę nad Hilary Clinton  dodaje CEO Prime Time PR.

A o tym, że Internauci są ogromną siłą można się przekonać także przeglądając memy. Gdyby politycy reagowali na głosy użytkowników mediów społecznościowych tak szybko, jak powstają popularne grafiki, polska scena polityczna mogłaby wyglądać dziś zupełnie inaczej.

Źródło:  http://polska.newsweek.pl/wybory-2015-memy,galeria,372963,1,1,4.html

Źródło:  http://wiadomosci.gazeta.pl/faktoid/0,0.html

Autor: Patrycja Grzybowska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą pieniądze na budowę i przystosowanie schronów. Nawet 6 mld zł rocznie

Szef MSWiA Tomasz Siemoniak poinformował, że ok. 6 mld zł rocznie będzie przeznaczonych na budowę i przystosowanie schronów w samorządach. Niebawem na ten cel zostanie przekazanych 0,15 pkt proc. PKB.

Znów rekord odprawionych pasażerów z Lotniska Chopina. Dokąd latamy najczęściej?

W ciągu 10 miesięcy Lotnisko Chopina odprawiło ponad 18 mln pasażerów. Tylko w październiku Okęcie odprawiło blisko 1,9 mln podróżnych. Najwięcej osób podróżowało w niedzielę, 6 października – 68 tys. 883.

Rośnie liczba ubezpieczonych cudzoziemców. Na koniec października było ich 1 mln 191 tys. [Dane ZUS]

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o wzroście liczby ubezpieczonych cudzoziemców. Jak wynika z najnowszych danych ZUS, na koniec października 2024 r. do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 191 tys. cudzoziemców.

MEN: Jest 27 000 nauczycieli religii. 45% poradzi sobie z ograniczeniem godzin religii z 2 do 1 tygodniowo [Wykaz]

MEN podał informacje o liczbie katechetów w Polsce (w tym liczbę katechetów mających uprawnienia do nauki innego przedmiotu). Przeszło 27 000 nauczycieli wiąże swoje zajęcia zawodowe z nauczaniem religii. I taka jest liczba osób, które z niepokojem czekają na ostateczny kształt lekcji religii. Czy min. Barbarze Nowackiej uda się redukcja liczby godzin religii z 2 do 1 tygodniowo? Czy za drugą godzinę odbywającą się np. w salkach katechetycznych rząd wypłaci wynagrodzenia katechetom? Na ogólną liczbą 27 000 katechetów uczyć innego przedmiotu niż religia może 12 304 nauczycieli. 

REKLAMA

W Sejmie: Dla krwiodawców nie 2 a 3 dni wolne od pracy. Państwo przejmuje koszt wynagrodzeń [Przykład]

W Sejmie propozycja: Nowy dzień wolny. I to państwo płaci za trzy dni wolnego od pracy dla krwiodawców. Od razu trzeba ocenić szansę na nowelizację przepisów na zerową, ale zobaczmy jak wyglądałyby przepisie po zmianie. I które trzeba zmienić. Może się kiedyś uda?

Szkoły nauczą dzieci odróżniania prawdy od manipulacji. Zmiany w systemie edukacyjnym w celu lepszego wykorzystania narzędzi cyfrowych

Do 2035 r. Polska ma zdrożyć jeden z kamieni milowych KPO - Politykę Cyfrowej Transformacji Edukacji. Chodzi m.in. o przemodelowanie kształcenia tak, by uczyć dzieci odróżniania prawdy od manipulacji, weryfikowania źródeł i korzystania z nich, a także mądrego używania narzędzi sztucznej inteligencji.

Będzie zmiana zasad sporządzania sprawozdań budżetowych. Projekt rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej

Projektowane nowe rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej ma dostosować obecne zasady sporządzania sprawozdań do nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Projekt zawiera m.in. nowe wzory i instrukcje sporządzania sprawozdań składanych przez JST.

Młodzieżowe Słowo Roku 2024. Znamy finałową dwudziestkę plebiscytu

Na liście 20 słów w plebiscycie na Młodzieżowe Słowo Roku 2024 znalazły się m.in. "aura", "skibidi", "yapping", "czemó" i "womp womp". Organizatorem plebiscytu jest Wydawnictwo Naukowe PWN.

REKLAMA

Młodzieżowe Słowo Roku 2024: finałowa 20-ka. Co znaczą te słowa? Można już głosować

Pierwszy etap dziewiątego plebiscytu PWN – Młodzieżowe Słowo Roku – jest już za nami! Dzięki zaangażowaniu głosujących do plebiscytowej bazy trafiło tysiące ciekawych słów i wyrażeń, spośród których Jury wyłoniło finałową dwudziestkę. Teraz czas na kolejną rundę – można już głosować na swoje ulubione słowo! Organizator plebiscytu, Wydawnictwo Naukowe PWN, czeka na głosy tylko do 30 listopada. Już niebawem przekonamy się, które słowo zostanie tym SZCZEGÓLNYM dla współczesnej, młodzieżowej polszczyzny.

Rolnicy protestują przeciwko umowie UE-Mercosur: obawy o zalew taniej żywności z Ameryki Południowej

Europejscy rolnicy głośno sprzeciwiają się umowie handlowej UE-Mercosur, która ma być podpisana podczas nadchodzącego szczytu G20. Obawiają się, że tani import z Ameryki Południowej zagrozi ich konkurencyjności. Rolnicy podkreślają, że tamtejsze produkty nie spełniają unijnych standardów zrównoważonego rozwoju, co obniża koszty produkcji.

REKLAMA