| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Ustrój i jednostki > Wybory parlamentarne 2015 – przerwa, przedłużenie głosowania, odroczenie

Wybory parlamentarne 2015 – przerwa, przedłużenie głosowania, odroczenie

Czy podczas wyborów parlamentarnych możliwa jest przerwa w głosowaniu? Kiedy głosowanie może zostać przedłużone?

Głosowania nie wolno przerywać. Wyjątek stanowią nadzwyczajne wydarzenia, w wyniku których głosowanie zostanie przejściowo lub trwale uniemożliwione. Przykładem takiego wydarzenia może być katastrofa budowlana budynku, w którym znajduje się lokal wyborczy. Brak pieczęci czy trudności w dostaniu się do lokalu wyborczego nie mogą stanowić nadzwyczajnego wydarzenia, uprawniającego do przerwania głosowania.

O przyczynach uzasadniających zarządzenie przerwy w głosowaniu, jego przedłużenie lub odroczenie komisja powiadamia niezwłocznie okręgową komisję wyborczą i za jej zgodą podejmuje uchwałę w tej sprawie. Uchwałę o zarządzeniu przerwy w głosowaniu, jego przedłużeniu lub odroczeniu komisja bezzwłocznie podaje do publicznej wiadomości oraz przesyła okręgowej komisji wyborczej, która przekazuje ją Państwowej Komisji Wyborczej i wójtowi.

Zobacz również: Wybory parlamentarne 2015: spotkania z wyborcami mają znaczenie

W sytuacji przerwania lub odroczenia głosowania komisja powinna zakleić i opieczętować wlot urny oraz ustalić: liczbę niewykorzystanych kart do głosowania, liczbę osób uprawnionych do głosowania, liczbę wydanych kart – na podstawie podpisów osób w spisie wyborców. Komisja spis wyborców, niewykorzystane karty do głosowania oraz inne dokumenty komisji umieszcza w odrębnych pakietach, opieczętowuje je i opisuje. Urna wraz z pakietami zostaje oddana na przechowanie przewodniczącemu komisji.

Po sporządzeniu odpowiedniego protokołu przewodniczący komisji zamyka lokal wyborczy i opieczętowuje wejście do lokalu pieczęcią komisji. Ochronę lokalu komisji w czasie przerwy w głosowaniu zapewnia wójt.

Przed wznowieniem głosowania komisja musi stwierdzić protokolarnie, czy pieczęcie na wejściu do lokalu wyborczego, na urnie i pakietach z kartami oraz spisem nie zostały naruszone. W razie naruszenia pieczęci (plomb) lub braku pakietów albo dokumentów komisja opisuje stwierdzony stan w protokole głosowania, zawiadamia o tym niezwłocznie okręgową komisję wyborczą oraz wójta i następnie wykonuje czynności wskazane przez okręgową komisję wyborczą.

Podstawa prawna:

Uchwała Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 25 września 2015 r. w sprawie wytycznych dla obwodowych komisji wyborczych dotyczących zadań i trybu przygotowania oraz przeprowadzenia głosowania w obwodach głosowania utworzonych w kraju w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzonych na dzień 25 października 2015 r.

Zobacz również: Cisza wyborcza 2015 - naruszenie, odpowiedzialność

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Kręcisz

Księgowa, ekonomistka

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »