REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Etapy przygotowania projektu w formule partnerstwa publiczno-prywatnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Kępka

REKLAMA

Doświadczenia samorządów w realizacji projektów w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, choć nadal niewielkie, wskazują, że powodzenie przedsięwzięcia zależy przede wszystkim od jakości przedrealizacyjnego etapu przygotowania inwestycji. A więc głównie od jakości analiz prawnych, finansowych i ekonomicznych.

Liczba realizowanych w Polsce inwestycji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (dalej: PPP) nadal nie jest zbyt duża, choć rośnie. Według raportu firmy Investment Support rynek PPP i koncesji na roboty i usługi w tym roku znacząco przyspieszył, bowiem w I połowie 2010 r. ogłoszono niemal tyle inwestycji w PPP (38), ile w całym 2009 roku. W PPP realizowane są m.in. projekty z zakresu:

REKLAMA

1) budownictwa komunalnego, w tym:

● szkoły (Niepołomice, Marki, Kępno),

● mieszkania komunalne (Łódź, Ruda Śląska, Gdańsk),

2) rewitalizacji (zagospodarowanie terenów przydworcowych w Sopocie, rewitalizacja domów familijnych w Łodzi, Wyspa Spichrzów w Gdańsku, rewitalizacja w Piotrkowie Trybunalskim),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) parkingów (Kraków, Ruda Śląska, Płock, Poznań, Gdańsk, Wrocław),

4) sportu i rekreacji, w tym:

● stadiony (Szczecin, Radom, Olsztyn),

● hale widowiskowo-sportowe (Kraków oraz wspólny projekt Gdańska i Sopotu),

● parki wodne (Szczecin, Katowice, Gdańsk),

● centra kongresowe (Katowice),

5) centrów funeralnych, cmentarzy, krematoriów (Olsztyn, Kraków, Poznań).

W kolejnych latach po PPP będzie sięgało jednak coraz więcej samorządów, tym bardziej że – podobnie jak obecnie wykorzystanie środków unijnych – aktywność władz samorządowych na tym polu coraz częściej będzie podlegała ocenom wyborców. Widać to już w kończącej się kampanii wyborczej, w której po obietnice realizacji inwestycji w PPP sięgało wielu kandydatów, zwłaszcza w dużych miastach.

Czytaj także: Samorządy polubiły partnerstwo publiczno-prywatne>>

Podstawy prawne PPP

Najważniejsze, z punktu widzenia przygotowania i realizacji projektów PPP, są ustawy z:

● 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp),

● 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (dalej: ustawa o PPP),

● 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (dalej: ustawa o koncesji).

Każda z tych ustaw zawiera pewne ograniczenia i wytyczne dotyczące PPP.

REKLAMA

Według Pzp nie ma możliwości zawiązania spółki prawa handlowego w celu realizacji zamówienia. Zamówienie publiczne definiuje ona jako odpłatną umowę zawieraną między zamawiającym a wykonawcą, której przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane.

Głównym kryterium wyboru wykonawcy jest cena. Tryby wyboru wykonawcy według tej ustawy to: przetarg nieograniczony, przetarg ograniczony, negocjacje z ogłoszeniem, dialog konkurencyjny, negocjacje bez ogłoszenia, zamówienie z wolnej ręki oraz licytacja elektroniczna.

Natomiast wynagrodzenie to z góry określone wynagrodzenie za wykonaną pracę, składające się na wartość zamówienia.

REKLAMA

Ustawa o PPP to ramowy akt prawny, według którego przedmiot PPP to wspólna realizacja przedsięwzięcia połączona z utrzymaniem lub zarządzaniem składnikiem majątkowym, który jest wykorzystywany do realizacji tego przedsięwzięcia. Wynagrodzenie partnera prywatnego to prawo do pobierania pożytków lub to prawo wraz z płatnością. Natomiast tryb wyboru partnera prywatnego zależy od sposobu wynagrodzenia. Jeżeli wynagrodzeniem jest prawo do pobierania pożytków lub w większości to prawo wraz z zapłatą sumy pieniężnej – to stosujemy procedurę przewidzianą w ustawie o koncesji. Jeżeli natomiast wynagrodzeniem jest w większości zapłata od podmiotu publicznego – tryb z Pzp. Ustawa o PPP przewiduje ponadto swobodę w podziale ryzyka pomiędzy podmioty współpracy, a także swobodę w gospodarowaniu nieruchomościami. Nie ma także ograniczeń w zawiązywaniu spółek handlowych.

Przepisy o koncesji to ustawa proceduralna, w której przedmiotem jest zlecenie wykonania usług, dostaw lub robót budowlanych. Wynagrodzenie według ustawy o koncesji to prawo do eksploatacji obiektu budowlanego lub prawo do wykonywania usługi, w tym pobierania pożytków albo to prawo wraz z płatnością. Przy czym płatność ze strony podmiotu publicznego nie może prowadzić do odzyskania całości nakładów związanych z wykonaniem koncesji, tj. w przypadku koncesji na:

● roboty budowlane – nakładów inwestycyjnych i nakładów eksploatacyjnych,

● usługi – nakładów wyłącznie eksploatacyjnych.

Tryb wyboru koncesjonariusza według ustawy o koncesji to wyłącznie negocjacje.

Umowa koncesji na roboty budowane może być zawarta na maksymalnie 30 lat, a umowa na usługi – na maksymalnie 15 lat. W przypadku koncesji ryzyko ekonomiczne w zasadniczej części musi być przeniesione na koncesjonariusza (więcej niż 50%). Ponadto w przypadku takiej współpracy nie ma możliwości zawiązania spółki w celu realizacji zadań koncesyjnych.

Przygotowanie projektu PPP

Doświadczenia samorządów, które realizują już projekty PPP, wskazują, że sukces takiej współpracy zależy w głównej mierze od przygotowania przedsięwzięcia. Powinno ono uwzględniać następujące etapy:

1) identyfikacja celów realizacji projektu i zgromadzenie danych do późniejszego przeprowadzenia analiz,

2) przeprowadzenie wstępnej analizy możliwości i metod zaspokajania potrzeb, na które odpowiedzieć ma projekt PPP, w tym diagnoza stanu posiadanych środków majątkowych i finansowych, jakie podmiot publiczny będzie mógł przeznaczyć na realizację tych potrzeb,

3) przeprowadzenie analizy dostępności nieruchomości stanowiących potencjalną lokalizację przedsięwzięcia (wypis z rejestru gruntów i budynków, księgi wieczyste, zagospodarowanie przestrzenne),

4) przeprowadzenie wielowariantowych analiz organizacyjno-prawnych, finansowych i ryzyka w kontekście wyboru najbardziej optymalnej formuły realizacji przedsięwzięcia (porównanie opłacalności realizacji inwestycji w modelach partnerskich z modelem tradycyjnym),

5) konsultacje społeczne,

6) badanie rynku potencjalnych inwestorów, w tym:

● określenie wstępnego zainteresowania partnerów prywatnych,

● przeprowadzenie analizy sposobów realizacji i finansowania podobnych inwestycji w kraju i na świecie,

● wstępny kontakt z wybranymi podmiotami w celu oceny potencjalnego zainteresowania udziałem w projekcie,

● wstępny kontakt z instytucjami finansowymi w celu oceny potencjalnej możliwości sfinansowania projektu,

7) przeprowadzenie analizy porównawczej realizacji projektu (PPP vs. metoda tradycyjna) pod względem następujących czynników: harmonogram, koszty, podział ryzyka, wartość inwestycji, ocena wpływu przedsięwzięcia na wskaźniki zadłużenia podmiotu publicznego, ocena aspektów jakościowych oraz rekomendacja.

W przypadku gdy po przeprowadzeniu wszystkich analiz i wyliczeń samorząd zdecyduje się na realizację projektu w PPP, w dalszej kolejności musi wybrać formę prawną realizacji przedsięwzięcia, czyli zdecydować, czy ma to być kontraktowe (umowa o PPP) czy zinstytucjonalizowane PPP (umowa o PPP + spółka). Następnie należy zdecydować o trybie wyboru partnera prywatnego oraz przygotować dokumentacje przetargową.

W przypadku projektów przygotowywanych na podstawie ustawy o PPP wybór partnera może być dokonany w trybie przewidzianym przez ustawę o koncesji albo Pzp.

W przypadku koncesji nie ma takiej dowolności, trzeba zastosować tryb wyboru przewidziany w ustawie o koncesji.

Następnym krokiem jest podpisanie umowy o PPP. Trzeba przy tym pamiętać, że ustawa o koncesji oraz Pzp będą miały zastosowanie nie tylko do wyboru partnera prywatnego, ale również do umowy. Dotyczy to m.in. okresu trwania umowy (ustawa o koncesji – 30 lat na roboty budowlane oraz 15 lat na usługi) oraz dopuszczalności podwykonawstwa (przewidziana w art. 131 Pzp). Podpisanie umowy o PPP kończy fazę przygotowania projektu.

Czytaj także: Nowa ustawa o PPP a ustawa o koncesjach>>

Podstawy prawne

•  Ustawa z 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz.U. nr 19, poz. 101; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 106, poz. 675)

•  Ustawa z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. z 2009 r. nr 19, poz. 100; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 106, poz. 675)

•  Ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 161, poz. 1078)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA