Moment dokonania odbioru robót budowlanych jest niezwykle ważnym, jeśli nie najważniejszym w toku realizacji inwestycji. Jego podpisanie ma znaczenie przede wszystkim dla zakresu praw
i obowiązków wykonawcy i inwestora. Podpisując protokół odbioru robót inwestor potwierdza spełnienie świadczenia (wykonanie robót) przez wykonawcę. Z tą też chwilą na inwestora przechodzi ryzyko zniszczenia lub uszkodzenia obiektu (bądź wykonanych prac), zaś wykonawca ma prawo żądać zapłaty wynagrodzenia.
Obszary Natura 2000 wprowadzono do polskiego systemu prawnego ustawą z
dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Wskazanie wszystkich przypadków, w który wymagane
jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na obszary Natura 2000, może
się okazać niezwykle trudne.
Jak zafakturować wykonanie przyłącza wodnego i kanalizacyjnego wykonanego przez gminę – inwestora zastępczego ?
Przepisy o nowej definicji długu są najprawdopodobniej niekonstytucyjne. Jednak zanim Trybunał Konstytucyjny zajmie się nimi, samorządy muszą szukać takich sposobów finansowania inwestycji, które nie powiększają zadłużenia liczonego według nowych zasad. Jedną z takich możliwości są obligacje przychodowe.
Rząd postanowił
zintensyfikować działania mające na celu ułatwienie procedowania w
zakresie inwestycji infrastrukturalnych. W tym celu postanowiono zmienić
nieco przepisy prawa dotyczące wydawania decyzji o zezwoleniu na
realizacje inwestycji drogowych regulowane przez ustawę o szczególnych
zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg
publicznych.
Doświadczenia samorządów w realizacji projektów w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, choć nadal niewielkie, wskazują, że powodzenie przedsięwzięcia zależy przede wszystkim od jakości przedrealizacyjnego etapu przygotowania inwestycji. A więc głównie od jakości analiz prawnych, finansowych i ekonomicznych.
Utworzenie funduszu sołeckiego daje szansę mieszkańcom sołectw na decydowanie o inwestycjach na własnym terenie, a także sprzyja rozwojowi miejscowości i poprawie jakości życia. Gminy, które chciałyby skorzystać z tego narzędzia rozwoju w 2012 roku, już powinny przygotowywać procedurę powołania takiego funduszu.
Chociaż zgodnie z założeniami ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o
planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym plan
miejscowy powinien być podstawowym instrumentem kształtowania
przestrzeni w gminie, przeważająca większość inwestycji, z uwagi na brak
planów, lokalizowana jest w oparciu o decyzje o warunkach zabudowy lub
decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Na przestrzeni ostatnich 15 lat w Polsce zebrano szereg doświadczeń w
przygotowaniu i realizacji projektów inwestycyjnych z udziałem partnerów
prywatnych. W artykule pojawią się wybrane przykłady zrealizowanych z
sukcesem inwestycji infrastrukturalnych w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego.
Od 11 grudnia 2010 r. obowiązuje rozporządzenie określające wzory protokołów sporządzanych w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Po prawie roku – kiedy to zostały znowelizowane przepisy o zamówieniach publicznych – zamawiający mogą nareszcie wykorzystywać wzory dostosowane do nowych regulacji prawnych.
Skutki decyzji realizacyjnych wydanych dla inwestycji przeciwpowodziowych na podstawie specustawy są w praktyce nieodwracalne, co ułatwi i przyspieszy realizację takich projektów. Jednak to nie jedyne zalety nowych przepisów.
Chociaż zgodnie z założeniami ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o
planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym plan
miejscowy powinien być podstawowym instrumentem kształtowania
przestrzeni w gminie, przeważająca większość inwestycji, z uwagi na brak
planów, lokalizowana jest w oparciu o decyzje o warunkach zabudowy lub
decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Samorządy chętnie uczestniczą w tworzeniu parków technologicznych, które są platformą wspólnej pracy środowisk biznesowych i naukowych. Zadania przez nie realizowane są ważne dla rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Potencjał takich firm często nie wystarcza, aby samodzielnie wprowadzać innowacje. Dlatego tak istotne jest wsparcie finansowe samorządu terytorialnego.
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydają decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego
30.04.2010
Inwestycje celu publicznego prowadzone są na podstawie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub decyzji lokalizacyjnych. Decyzje wydawane są przez organy wykonawcze gminy. Jeżeli wójt, burmistrz lub prezydent miasta nie wyda decyzji w ciągu dwóch miesięcy, to wydawana jest ona przez wojewodę na koszt gminy.