REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Partnerstwo publiczno-prywatne - dopłaty w 2014 r.

Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Gerard Dębski
Partnerstwo publiczno-prywatne - dopłaty w 2014 roku
Partnerstwo publiczno-prywatne - dopłaty w 2014 roku
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W 2014 roku podział ryzyk zakłada neutralność zobowiązań partnerstwa publiczno–prywatnego dla długu publicznego przy odpowiednim podziale i wyważeniu ryzyk. Powoduje to, że wytworzone przy wynikającym z podziału EUROSTAT aktywa i pasywa księgowe zaliczą się do bilansu partnera prywatnego i nie obciążą bilansu podmiotu publicznego. Przy takim ujęciu sprawy w uchwale budżetowej j.s.t pokazywane będą jedynie wydatki bieżące (stanowiące zobowiązania wymagalne) ponoszone w danym roku budżetowym na obsługę zobowiązań podmiotu publicznego.

Dopłaty partnera publicznego w projektach PPP po 1 stycznia 2014 r.

Definicja dopłat

Ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym wprowadza pojęcie dopłat, które są częścią wkładu własnego w przedsięwzięcie PPP. Jest to świadczenie bądź to partnera publicznego, bądź prywatnego, polegające na poniesieniu części wydatków na realizację przedsięwzięcia w tym sfinansowaniu dopłat do usług świadczonych przez partnera prywatnego.

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce dopłaty będą „dofinansowaniem” partnera publicznego do usług świadczonych przez partnera prywatnego. Będą pojawiać się w projektach gdzie wynagrodzenie partnera prywatnego stanowią płatności dokonywane przez użytkowników końcowych i dopłaty od podmiotu publicznego np. opłata wstępu na halę sportową, basen lub lodowisko gdzie część ceny biletu będzie płacił użytkownik a pozostałą część podmiot publiczny.

W projektach budowlanych (budownictwo komunalne) partner prywatny będzie otrzymywał dopłaty z tytułu np. zarządzania budynkiem i zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych. Ustawa pozostawia partnerom swobodę co do sposobu płatności dopłat jak i ich wysokości.

Dopłaty mogą być oznaczone w umowie o PPP jako regularna płatność podmiotu publicznego np. kwartalnie, miesięcznie lub rocznie albo też będą uzależnione od wystąpienia określonego zdarzenia np. niezawinionej straty (projekt w Niesulicach). Wtedy będą miały charakter wyjątkowy, będą wyrazem współpracy stron w realizacji projektu i pomocy partnerowi prywatnemu poprzez wyrównanie straty.

Dopłaty będą występowały wszędzie tam gdzie wynagrodzenie dla partnera prywatnego będzie pochodziło w całości lub większości od partnera publicznego lub też gdy pożytki z przedsięwzięcia nie pokryją w całości rynkowego wynagrodzenia partnera prywatnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dopłaty w świetle finansów publicznych

Problematyka dopłat była omawiana w artykule „Czy dopłaty w umowach o partnerstwo publiczno – prywatne są tytułami dłużnymi?” z dnia 11 stycznia 2012 r. Wątpliwości zawarte w tytule tego artykułu zostały wyjaśnione i na dzień dzisiejszy można przyjąć, że : zgodnie z decyzją EUROSTAT-u nr 18/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. zobowiązania z tytułu umów o partnerstwie publiczno – prywatnym nie są zaliczane do długu sektora finansów publicznych jeżeli partner prywatny przejmie na siebie ryzyko budowy oraz co najmniej jedno z ryzyk: popytu lub dostępności.

Zobacz również: Wybór partnera prywatnego w partnerstwie publiczno-prywatnym

REKLAMA

Zasada ta zachowa po 1 stycznia 2014 r. swoją aktualność, ale tylko w stosunku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 20, poz. 103 ze zm.) na podstawie § 3 pkt 34 tego rozporządzenia nakazuje ujmowanie umów o partnerstwie publiczno – prywatnym w sprawozdaniu kwartalnym o stanie zobowiązań wynikających z umów partnerstwa publiczno-prywatnego; wzór sprawozdania stanowi załącznik nr 34 do rozporządzenia. Jednakże analiza wzoru tego sprawozdania i jego treści wskazuje wprost, że Kolumna A 10 sprawozdania o nazwie – wartość zobowiązań z tytułu umów partnerstwa publiczno-prywatnego zaliczanych do długu sektora finansów publicznych posiada odnośnik (indeks 3). Zgodnie z tym indeksem w kolumnie tej mają być ujmowane zobowiązania z tytułu umów o partnerstwie publiczno – prywatnym zaliczane do długu publicznego zgodnie z decyzją EUROSTAT Nr 18/2004 (błędnie 204) z dnia 11 lutego 2004 pod warunkiem nie przejęcia ryzyk zgodnie z tą decyzją przez partnera prywatnego. Stanowisko to potwierdziło również Ministerstwo Finansów w piśmie skierowanym do ministra Gospodarki Nr MRB 345/11 z dnia 10 marca 2011 roku. Kluczowym dla zaliczenia jednak zobowiązania w postaci dopłaty dla partnera do długu i braku obowiązku takiego zaliczania jest rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej oraz decyzja EUROSTAT. Zasady wynikające z decyzji EUROSTAT zakładają ponadto, że wskazany w niej podział ryzyk zakłada neutralność zobowiązań partnerstwa publiczno – prywatnego dla długu publicznego przy odpowiednim podziale i wyważeniu ryzyk. Co więcej spowoduje to, że wytworzone przy wynikającym z podziału EUROSTAT aktywa i pasywa księgowe zaliczą się do bilansu partnera prywatnego i nie obciążą bilansu podmiotu publicznego. Przy takim ujęciu sprawy w uchwale budżetowej j.s.t pokazywane będą jedynie wydatki bieżące (stanowiące zobowiązania wymagalne) ponoszone w danym roku budżetowym na obsługę zobowiązań podmiotu publicznego.

Ponadto na podstawie art. 170 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) w zw. art. 85 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) określony przez art. 170 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych wskaźnik długu traci moc z dniem 31 grudnia 2013 roku na podstawie art. 85 pkt 3 ustawy przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. Po 2013 roku wskaźnik długu dla sektora publicznego wyznaczą jedynie Konstytucja RP w relacji PKB do długu publicznego nie więcej jak 60% oraz procedury ostrożnościowe wynikające z ustawy o finansach publicznych. Powstaje jednak zagadnienie, czy algorytm z art. 243 nowej ustawy o finansach publicznych już nie jako dług, ale spłata zobowiązań (lewa strona wzoru) – obciąży wskaźnik wynikający z tego przepisu. Uznać należy, że nie, bowiem art. 243 koncentruje się jedynie na spłacie rozchodów, a nie na dokonywaniu wydatków budżetu. Dopłata dla partnera prywatnego nie jest natomiast rozchodem budżetu, ale wydatkiem, bowiem nie jest efektem zaciągnięcia kredytu ani pożyczki ani też emisji papierów wartościowych, udzielenia gwarancji, czy poręczenia przez j.s.t. Dopłata dla partnera prywatnego może być traktowana jak wydatek bieżący budżetu, co powoduje w świetle art. 242 obecnie obowiązującej ustawy o finansach publicznych konieczność dochowania (planowania) równowagi dochodów i wydatków bieżących w budżecie oraz wykonania budżetu na dzień 31 grudnia danego roku z zachowaniem równowagi dochodów i wydatków bieżących po wykonaniu, a w konsekwencji możliwość powstania ewentualnej nadwyżki operacyjnej brutto, która po zakończeniu roku budżetowego może się stać źródłem sfinansowania dopłat.

Oznacza to zatem również w świetle art. 242 ustawy o finansach publicznych brak możliwości finansowania dopłat stanowiących wydatki bieżące budżetu dla partnera prywatnego z kredytów, pożyczek oraz emisji papierów wartościowych.

Reguła z art. 242 ustawy o finansach publicznych – równowaga bieżąca będzie musiała być zachowana. Przy braku zatem wolnych środków lub nadwyżki budżetu z lat ubiegłych – dopłaty bieżące jak i stanowiące wydatek majątkowy będzie można finansować tylko z nadwyżki operacyjnej o ile j.s.t taką osiągnie.

Polecamy serwis: Współpraca

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą pieniądze na budowę i przystosowanie schronów. Nawet 6 mld zł rocznie

Szef MSWiA Tomasz Siemoniak poinformował, że ok. 6 mld zł rocznie będzie przeznaczonych na budowę i przystosowanie schronów w samorządach. Niebawem na ten cel zostanie przekazanych 0,15 pkt proc. PKB.

Znów rekord odprawionych pasażerów z Lotniska Chopina. Dokąd latamy najczęściej?

W ciągu 10 miesięcy Lotnisko Chopina odprawiło ponad 18 mln pasażerów. Tylko w październiku Okęcie odprawiło blisko 1,9 mln podróżnych. Najwięcej osób podróżowało w niedzielę, 6 października – 68 tys. 883.

Rośnie liczba ubezpieczonych cudzoziemców. Na koniec października było ich 1 mln 191 tys. [Dane ZUS]

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o wzroście liczby ubezpieczonych cudzoziemców. Jak wynika z najnowszych danych ZUS, na koniec października 2024 r. do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 191 tys. cudzoziemców.

MEN: Jest 27 000 nauczycieli religii. 45% poradzi sobie z ograniczeniem godzin religii z 2 do 1 tygodniowo [Wykaz]

MEN podał informacje o liczbie katechetów w Polsce (w tym liczbę katechetów mających uprawnienia do nauki innego przedmiotu). Przeszło 27 000 nauczycieli wiąże swoje zajęcia zawodowe z nauczaniem religii. I taka jest liczba osób, które z niepokojem czekają na ostateczny kształt lekcji religii. Czy min. Barbarze Nowackiej uda się redukcja liczby godzin religii z 2 do 1 tygodniowo? Czy za drugą godzinę odbywającą się np. w salkach katechetycznych rząd wypłaci wynagrodzenia katechetom? Na ogólną liczbą 27 000 katechetów uczyć innego przedmiotu niż religia może 12 304 nauczycieli. 

REKLAMA

W Sejmie: Dla krwiodawców nie 2 a 3 dni wolne od pracy. Państwo przejmuje koszt wynagrodzeń [Przykład]

W Sejmie propozycja: Nowy dzień wolny. I to państwo płaci za trzy dni wolnego od pracy dla krwiodawców. Od razu trzeba ocenić szansę na nowelizację przepisów na zerową, ale zobaczmy jak wyglądałyby przepisie po zmianie. I które trzeba zmienić. Może się kiedyś uda?

Szkoły nauczą dzieci odróżniania prawdy od manipulacji. Zmiany w systemie edukacyjnym w celu lepszego wykorzystania narzędzi cyfrowych

Do 2035 r. Polska ma zdrożyć jeden z kamieni milowych KPO - Politykę Cyfrowej Transformacji Edukacji. Chodzi m.in. o przemodelowanie kształcenia tak, by uczyć dzieci odróżniania prawdy od manipulacji, weryfikowania źródeł i korzystania z nich, a także mądrego używania narzędzi sztucznej inteligencji.

Będzie zmiana zasad sporządzania sprawozdań budżetowych. Projekt rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej

Projektowane nowe rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej ma dostosować obecne zasady sporządzania sprawozdań do nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Projekt zawiera m.in. nowe wzory i instrukcje sporządzania sprawozdań składanych przez JST.

Młodzieżowe Słowo Roku 2024. Znamy finałową dwudziestkę plebiscytu

Na liście 20 słów w plebiscycie na Młodzieżowe Słowo Roku 2024 znalazły się m.in. "aura", "skibidi", "yapping", "czemó" i "womp womp". Organizatorem plebiscytu jest Wydawnictwo Naukowe PWN.

REKLAMA

Młodzieżowe Słowo Roku 2024: finałowa 20-ka. Co znaczą te słowa? Można już głosować

Pierwszy etap dziewiątego plebiscytu PWN – Młodzieżowe Słowo Roku – jest już za nami! Dzięki zaangażowaniu głosujących do plebiscytowej bazy trafiło tysiące ciekawych słów i wyrażeń, spośród których Jury wyłoniło finałową dwudziestkę. Teraz czas na kolejną rundę – można już głosować na swoje ulubione słowo! Organizator plebiscytu, Wydawnictwo Naukowe PWN, czeka na głosy tylko do 30 listopada. Już niebawem przekonamy się, które słowo zostanie tym SZCZEGÓLNYM dla współczesnej, młodzieżowej polszczyzny.

Rolnicy protestują przeciwko umowie UE-Mercosur: obawy o zalew taniej żywności z Ameryki Południowej

Europejscy rolnicy głośno sprzeciwiają się umowie handlowej UE-Mercosur, która ma być podpisana podczas nadchodzącego szczytu G20. Obawiają się, że tani import z Ameryki Południowej zagrozi ich konkurencyjności. Rolnicy podkreślają, że tamtejsze produkty nie spełniają unijnych standardów zrównoważonego rozwoju, co obniża koszty produkcji.

REKLAMA