REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorządy polubiły partnerstwo publiczno-prywatne

Wioletta Kępka

REKLAMA

Minął pierwszy rok obowiązywania nowych przepisów o partnerstwie publiczno-prywatnym i koncesjach. Na ich podstawie powstają już pierwsze projekty. Najwięcej takich inwestycji jest w Wielkopolsce, ale w innych regionach samorządy także realizują przedsięwzięcia w tej formule.

Raport o inwestycjach realizowanych przez instytucje publiczne w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (dalej: PPP) przygotował Investment Support, organizator konkursu „Dobre praktyki PPP”. Przedstawia on sposoby, w jakie podmioty publiczne wykorzystały nowe formuły realizacji inwestycji publiczno-prywatnych przewidziane w ustawach z:

REKLAMA

● 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (dalej: ustawa o PPP) oraz

● 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (dalej: ustawa o koncesji).

Raport przygotowano na podstawie ogłoszeń o koncesji i o zamówieniach, które ukazały się w 2009 r., i zawiera dane aktualne na dzień 15 stycznia 2010 r. Patronat nad raportem objęła Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Samorządowe inwestycje PPP

W 2009 r. w Polsce podmioty publiczne ogłosiły 41 projektów publiczno-prywatnych, w tym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) 32 koncesje na podstawie ustawy o koncesji;

2) 1 koncesję na podstawie ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp);

3) 8 projektów na podstawie ustawy o PPP w tym:

● 4 projekty PPP w trybie koncesji (tj. partner prywatny wybierany był w trybie koncesji),

● 4 projekty PPP w trybie Pzp (ogłoszenia o zamówieniu, których podstawą prawną była ustawa o PPP, zapraszały wprost do zawarcia partnerstwa publiczno-prywatnego).

Najwięcej projektów w PPP przygotowały samorządy lokalne. Gminy i miasta szukały w 2009 r. partnerów prywatnych aż do 22 inwestycji. W PPP angażowały się także urzędy marszałkowskie, powiaty, spółki komunalne, szkoły i szpitale.

Spośród województw w PPP przoduje wielkopolskie (10 projektów) oraz małopolskie i śląskie (po 7 projektów). W dolnośląskim realizowanych jest 5 projektów, 3 – w podlaskim, po 2 w warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim, a po 1 w: kujawsko-pomorskim, lubelskim, mazowieckim, pomorskim i świętokrzyskim.

Rodzaje projektów PPP

REKLAMA

Samorządy najczęściej wybierają PPP do realizacji inwestycji sportowo-rekreacyjnych. W 2009 r. było aż 15 takich projektów. Popularne były także przedsięwzięcia z zakresu infrastruktury komunalnej (7 projektów) dotyczące m.in. budowy parkingów i innych obiektów użyteczności publicznej oraz ochrony zdrowia i infrastruktury teleinformacyjnej (po 6 projektów), zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków (4 projekty), a także edukacji (3 projekty).

Czas realizacji projektów w PPP zależał przede wszystkim od rodzaju przedsięwzięcia. Najdłuższy ma być czas realizacji infrastruktury komunalnej, w przypadku tych inwestycji PPP ma trwać 10, 15, a nawet 40 lat.

W przypadku 32 przedsięwzięć, aby przystąpić do postępowania, partner prywatny musiał uiścić wadium. Jego wielkość najczęściej wynosiła do 0,5% wartości przedsięwzięcia. Samorządy, które decydują się na PPP, bardzo rzadko chcą partycypować w finansowaniu inwestycji. W 2009 r. tylko w 6 przypadkach partner publiczny zakładał, że wniesie do przedsięwzięcia wkład finansowy. Najczęściej samorząd deklarował wniesienie do projektu gruntu na cele realizacji przedsięwzięcia.

Cztery projekty w formule PPP mają być dofinansowane również ze środków unijnych.

Procedury wyboru partnera prywatnego

REKLAMA

Samorządy, które decydują się na realizację inwestycji w formule PPP, najczęściej wybierają partnera w trybie ustawy o koncesji. Na takie rozwiązanie zdecydowało się w 2009 r. aż 36 instytucji publicznych, które realizują projekt zarówno na podstawie ustawy o koncesji (32), jak i na podstawie ustawy o PPP (4).

Instytucje, które zdecydowały się realizować przedsięwzięcia na podstawie ustawy o PPP, ale w trybie Pzp (w 2009 r. były 4 takie inwestycje) zastosowały do wyboru partnera prywatnego tryb dialogu konkurencyjnego.

Poza ceną do najbardziej popularnych kryteriów wyboru oferty w projektach PPP w 2009 r. należały w przypadku koncesji na:

1) roboty budowlane – okres eksploatacji i termin realizacji inwestycji,

2) usługi – wysokość czynszu, opłat naliczanych przez partnera prywatnego oraz jego doświadczenie.

Natomiast w przypadku PPP największy nacisk kładziono na odpowiedni podział zadań i ryzyk w całym okresie życia projektu oraz wysokość udziału finansowego podmiotu publicznego w projekcie.

Niestety, nie wszystkie postępowania zostały w 2009 r. zakończone. Umowę z partnerem prywatnym udało się podpisać tylko w 2 przypadkach, 16 przetargów zostało unieważnionych, a 21 jest w trakcie negocjacji z partnerem prywatnym.

Czytaj także: PPP - co to właściwie znaczy? >>

Zainteresowanie PPP wśród inwestorów

Do przetargów o inwestycje PPP zgłosiło się w 2009 r. aż 46 partnerów prywatnych, przy czym często jeden partner zgłaszał się w kilku postępowaniach. Ogółem o umowy z samorządem rywalizowało 25 podmiotów:

● 14 konsorcjów,

● 11 firm.

Wszystkie konsorcja miały w swoim składzie firmę polską, a spośród firm, tylko 3 to podmioty zagraniczne.

Tabela 1. Porównanie warunków realizacji przedsięwzięć w PPP i w koncesji

@RY1@i41/2010/007/i41.2010.007.000.0047.001.jpg@RY2@

Tabela 2. Porównanie podstawowych zasad realizacji przedsięwzięć w PPP i w koncesji

@RY1@i41/2010/007/i41.2010.007.000.0047.002.jpg@RY2@

Podstawy prawne:

● Ustawa z 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz.U. nr 19, poz. 101; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 223, poz. 1778)

● Ustawa z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. z 2009 r. nr 19, poz. 100)

● Ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 223, poz. 1778)

Czytaj także: Nowa ustawa o PPP a ustawa o koncesjach >>

KOMENTARZ

Nastąpił przełom w myśleniu o PPP

JOANNA GOGOLIŃSKA, Menedżer ds. PR i Promocji Inwestycji Investment Support

– Raport „Rynek PPP w Polsce 2009” przygotowaliśmy, opierając się na ogłoszeniach o koncesjach oraz o projektach partnerstwa publiczno-prywatnego, jakie ukazały się w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz europejskiej bezpłatnej bazie danych o przetargach TED (ang. Tenders electronic daily).

Jak pokazuje raport, nowe regulacje znalazły już zastosowanie w kilkudziesięciu projektach przedsięwzięć publiczno-prywatnych. Można więc mówić o powodzeniu nowych przepisów. Po nowe ustawy najczęściej sięgały miasta i gminy, co świadczy o tym, że nadal są one wiodącymi podmiotami, które najczęściej realizują przedsięwzięcia publiczno-prywatne. Oczywiście w tej chwili trudno ocenić, które z tych przedsięwzięć skończą się pomyślnie, czyli podpisaniem umowy z partnerem prywatnym. Jednak już teraz można mówić o przełomie w myśleniu samorządów o firmach prywatnych jako o partnerach działania dla celu publicznego.

Mając na uwadze duże zainteresowanie naszym raportem, zarówno ze strony podmiotów publicznych, jak i firm prywatnych, planujemy corocznie przygotować tego typu podsumowanie, które stanowić będzie swoisty barometr rynku PPP w Polsce. Uważamy, że działania edukacyjne i popularyzujące PPP są bardzo potrzebne. W najbliższym czasie ruszy także IV edycja konkursu „Dobre Praktyki PPP”, który wspiera rozwój partnerstwa publiczno-prywatnego w naszym kraju.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatkowe 10 mld zł dla jednostek samorządu terytorialnego na 2024 r.

W 2024 r. jednostki samorządu terytorialnego otrzymają 10 mld zł, w celu wsparcia realizacji zadań. Ponad 8,2 mld zł otrzymają z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych. Pozostała kwota w wysokości prawie 1,8 mld zł zostanie rozdzielona miedzy gminy o najniższych dochodach.

Śmierć pilota samolotu wkrótce po starcie. Maszyna wylądowała awaryjnie

Na pokładzie samolotu  linii Turkish Airlines lecącego z amerykańskiego Seattle do Stambułu zmarł pilot. Maszyna wylądowała awaryjnie w Nowym Jorku. 

Seniorzy poszli na grzyby, zgubili się w lesie, błądzili przez dwie godziny

Dwóch grzybiarzy zgubiło się w nieznanym im terenie, błądzili przed dwie godziny. Odnaleziono ich dzięki akcji policji. 

QUIZ Rozpoznasz piosenkę po pierwszych słowach? Dla ułatwienia podajemy wykonawców
Te hity znasz na pewno. Rozpoznasz tytuł piosenki po pierwszych kilku wersach? 10/10 zdobędą mistrzowie.

REKLAMA

Młodzieżowe Słowo Roku 2024 - zgłoszenia w konkursie do 5 listopada

To już dziewiąta edycja konkursu na Młodzieżowe Słowo Roku. Propozycje słów konkursowych wraz z wyjaśnieniem, co znaczą można składać od 8 października do 5 listopada. W ubiegłym roku zwyciężyło słowo "rel".

Czy jedna godzina lekcji religii w tygodniu będzie obowiązkowa? Komentarz MEN

Zdaniem kardynała Tadeusza Nycza jedna godzina lekcji religii w tygodniu powinna być obowiązkowa dla wszystkich uczniów. Rzecznik prasowy resortu edukacji Piotr Otrębski odniósł się do tej wypowiedzi i poinformował o stanowisku MEN.

SMS ze skarbówki lub innego urzędu. Cyberprzestępcy intensywnie wykorzystują je do okradania internautów, ale i tak chcemy je otrzymywać, dlaczego

Najmniej chętnie SMS ze skarbówki, zwłaszcza gdy dotyczy potrzeby zapłaty podatku. Ale info o załatwionej sprawie i dokumentach do odbioru, ostrzeżenie o anomaliach pogodowych czy ponadwymiarowym smogu – już jak najbardziej. Urzędowe SKS-y są powszechnie akceptowane i pożądane.

Od min. edukacji B. Nowackiej na otarcie łez 8000 zł brutto dla 300 nauczycieli. Nagroda 0 zł dla innych w 2024 r. W 2023 r. 1125 zł dla każdego

Rok temu (w 2023 r.) nagroda 1125 zł na Dzień Nauczyciela oficjalnie związana była z 250. rocznicą utworzenia Komisji Edukacji Narodowej. W dominującej (chyba) opinii przypisano tej nagrodzie negatywny kontekst w postaci "łapówki" wyborczej dla nauczycieli od rządu PIS. Min. edukacji P. Czarnek nie chciał przyznać 30% podwyżek dla nauczycieli na 2024 r. (były duże, ale nie aż tak). Więc jako pocieszenie nauczyciele otrzymali po 1125 zł. Niektórzy dostali też bon na komputer 2500 zł.

REKLAMA

Min. edukacji B. Nowacka: Nauka pisania i czytania w "zerówkach". Zajęcia dodatkowe

Temat tego zakazu pilotuje Onet. Portal ustalił, że dr Gabriela Olszowska (Małopolski Kurator Oświaty) w rozesłanym piśmie do placówek oświatowych zniechęca uczenia dzieci w zerówkach do nauki ….. pisania i czytania. Używa przy tym dyskusyjnych argumentów np., że rączka dziecka w wieku 6 lat źle znosi … pisanie literek, a w wieku 7 lat już tego problemu nie ma. Kurator sugeruje też, że nauczyciele w zerówkach nie mają kompetencji do uczenia dzieci w sposób nie powodujący dysleksji u nich. Powstaje też wątpliwość, czy kuratorium wprowadza zakaz nauki pisania i czytania małych dzieci, czy też jest to tylko sugestia. 

Oszuści podszywają się teraz pod zbiórki dla powodzian

Oszuści wiedzą, co działa na potencjalne ofiary, dlatego teraz zaczęli wykorzystywać wątki powodziowe. Na przykład do oszustw inwestycyjnych. NASK apeluje o czujność. Zbiórki można zweryfikować. 

REKLAMA