Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polityka Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego przyjęta przez Radę Ministrów 2017 r.

Polityka Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego przyjęta przez Radę Ministrów 2017 r./ fot. Fotolia
Polityka Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego przyjęta przez Radę Ministrów 2017 r./ fot. Fotolia
Fotolia
„Polityka Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego” [dalej również: „Polityka PPP”][1] przyjęta przez Radę Ministrów.

W „Polityce PPP” wskazane zostały wyzwania rozwojowe dotyczące partnerstwa publiczno-prywatnego [dalej również: „PPP”], w tym również główne bariery rynku PPP w Polsce, a w ślad za nią cele i plan działań rządu na rzecz PPP.

Potwierdzeniem, czy Polityka PPP w okresie do 31 grudnia 2020 r. będzie efektywna, zgodnie z treścią przyjętego przez rząd dokumentu, ma być:

  • zawarcie co najmniej 100 nowych umów PPP;
  • wzrost wartości inwestycji realizowanych w formule PPP do poziomu 5% nakładów inwestycyjnych w sektorze publicznym;
  • wszczęcie przez sektor rządowy co najmniej 10 postępowań celem wyłonienia partnera prywatnego;
  • 40% wszczętych postępowań celem wyłonienia partnera prywatnego zakończonych pozytywnie, tj. owocujących zawarciem umowy PPP.

Cele Polityki PPP

Na wstępie Polityki PPP podkreśla się, że rząd jest zainteresowany dynamicznym rozwojem wykorzystania formuły PPP dla realizacji infrastruktury publicznej oraz świadczeniem wysokiej jakości usług publicznych. PPP zaś powinno być rozważane przez jednostki sektora publicznego, jako formuła alternatywna, równoważna z tradycyjnymi metodami realizacji zadań publicznych. Wedle Polityki PPP, ocena zasadności wyboru formuły PPP powinna wykazywać korzyści, jakie dla konkretnej inwestycji oraz interesu publicznego wynikają z jej zastosowania. Jednym z celów Polityki PPP ma być także wspieranie w realizacji projektów PPP jednostek samorządu terytorialnego.

Dotychczasowe doświadczenia i bariery rozwoju

Opisując dotychczasowy rozwój rynku PPP w Polsce, w dokumencie rządowym zaznacza się, iż w latach 2009-2016 ogłoszono ponad 460 postępowań celem wyboru partnera prywatnego lub koncesjonariusza, jednak zawarto niewiele ponad 110 umów. Skuteczność zatem – jak podaje Polityka PPP - wyniosła mniej niż 25%, a jeszcze mniej projektów po podpisaniu umowy PPP pozyskało środki finansowe na realizację. Powyższe, jak wynika z Polityki PPP, wskazuje albo na nieatrakcyjną z różnych przyczyn dla sektora prywatnego ofertę (zły podział ryzyka, przychody partnera prywatnego niepokrywające poniesionych nakładów finansowych, źle przygotowany projekt), albo na brak zasobów w sektorze prywatnym do realizacji zadań oczekiwanych przez sektor publiczny.

W treści Polityki PPP zauważa się, że jednostki samorządu terytorialnego (w tym podmioty nadzorowane przez nie lub utworzone) są zdecydowanie dominującym zamawiającym, który stosuje formułę PPP w Polsce gdyż ponad 90% wszczętych postępowań zostało ogłoszonych przez te jednostki. Na szczeblu zaś krajowym (rządowym) w Polsce realizowana jest obecnie tylko jedna umowa PPP (nie wliczając projektów autostradowych zrealizowanych w oparciu o ustawę z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym).

Zobacz: Zamówienia publiczne

Wśród barier rozwoju rynku PPP dokument rządowy wskazuje między innymi na brak optymalnych rozwiązań prawnych, brak standaryzacji modeli prawnych i umów dotyczących PPP oraz koncesji, niski poziom wiedzy dotyczącej PPP i zasad realizacji formuły PPP, trudności w przygotowaniu projektów PPP, a także problemy z finansowaniem projektów.

Zakres Polityki PPP

W zakresie przedmiotowym Polityka PPP dotyczyć ma współpracy między podmiotem publicznym i prywatnym, nie tylko w rozumieniu ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym[2], ale również ustawy z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi[3].

Polityka PPP w założeniu ma odnosić się zarówno do małych, jak i dużych projektów. Polityka PPP dotyczyć ma wszystkich sektorów usług publicznych, które mogą być przedmiotem PPP. Partnerstwo publiczno-prywatne może być wykorzystywane w szczególności do realizacji zadań publicznych w sektorach takich jak: ochrona środowiska (gospodarka wodno-ściekowa, gospodarka odpadami), transport (drogowy, kolejowy, miejski, dworce, centra logistyczne, porty), edukacja (np. szkoły, przedszkola, żłobki, uczelnie, obiekty naukowo-badawcze), infrastruktura miejska (np. rewitalizacja, parkingi, mieszkalnictwo), kultura, sport, turystyka i rekreacja, ochrona zdrowia (infrastruktura, wyposażenie), budynki administracyjne i użyteczności publicznej (np. sądy, ratusze, budynki ministerialne, muzea, komendy policji, jednostki straży pożarnej), telekomunikacja i infrastruktura informatyczna (np. sieci szerokopasmowe), efektywność energetyczna (np. termoizolacja budynków, modernizacja systemów grzewczych) i inne.

Plan działań

Funkcję centralnej jednostki organizacyjnej odpowiedzialnej za wykorzystanie PPP w Polsce i koordynującej działania innych instytucji rządowych w tym zakresie ma sprawować minister właściwy ds. rozwoju regionalnego [dalej również: „MR”]. Współpraca MR z innymi jednostkami PPP w ministerstwach, innymi podmiotami publicznymi oraz podmiotami tzw. sektora pozarządowego (fundacje, stowarzyszenia) realizującymi zadania z zakresu PPP ma być prowadzona za pośrednictwem odpowiedniego departamentu.

Polecamy: Gazeta Samorządu i Administracji

Polityka PPP identyfikuje działania mające służyć zapewnieniu właściwego rozwoju i wykorzystania formuły PPP w Polsce do wykonania w okresie nie dłuższym niż dwa lata (poza działaniami o charakterze długoterminowym). Wśród powyższych działań wskazuje się na:

  1. zaproponowanie niezbędnych zmian prawnych dla rozwoju PPP - w celu wyeliminowania niespójności, wdrożenia usprawnień, a także ograniczenia ryzyka niepewności prawnej;
  2. monitoring listy zamierzeń inwestycyjnych PPP oraz bazy istniejących projektów PPP;
  3. działania edukacyjno-informacyjne mające służyć upowszechnianiu wiedzy na temat PPP;
  4. opracowanie i upowszechnienie wytycznych, zaleceń oraz dobrych praktyk dla projektów PPP, obejmujących np. etap przygotowania projektu, postępowanie przetargowe, wzorcowe klauzule umowne dla różnych sektorów;
  5. zapewnienie doradztwa wybranym projektom PPP - w założeniu na większą skalę niż dotychczas;
  6. ocenę (certyfikację) przez MR projektów planowanych do realizacji w formule PPP, w celu potwierdzenia gotowości i zasadności wykorzystania PPP - zgodnie z treścią Polityki PPP w pełni dobrowolną;
  7. obligatoryjne opiniowanie nt. formuły realizacji dużych projektów planowanych do finansowania ze środków budżetu państwa (w kwocie powyżej 300 mln zł) – określone jako „test PPP”;
  8. analizę i wprowadzenie systemu gwarancji oraz poręczeń dla sektora publicznego i prywatnego, a także innych instrumentów finansowych zmniejszających koszty przygotowania i realizacji projektów PPP.

W kontekście planowanych w Polityce PPP działań, warto wskazać, że od marca 2017 r. na etapie konsultacji publicznych cały czas znajduje się projekt ustawy o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw.

W powyższym projekcie proponuje się bardzo liczne zmiany nie tylko w ustawie z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym, ale również w kilkunastu innych ustawach. Poszczególne grupy przepisów ww. projektu mają w założeniu przynieść ułatwienia dotyczące procedury wyboru partnera prywatnego, nowe rozwiązania w zakresie PPP w formie spółki (tzw. instytucjonalnego PPP), a także stworzyć dodatkowe możliwości uzyskania finansowania inwestycji publicznych.

[1] Dokument pod nazwą Polityka Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego - załącznik do uchwały nr 116/2017 Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2017 r. (RM-111-83-17) dostępny jest na stronie www.ppp.gov.pl.

[2] Ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Tekst jednolity: Dz.U. z 2015 r., poz. 696).

[3] Ustawa z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (Tekst jednolity: Dz.U. poz. 1920). 

Michał Prętnicki

radca prawny, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych i partnerstwie publiczno-prywatnym oraz negocjacjach i opracowywaniu kontraktów.

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Instrukcje księgowego
Instrukcje księgowego – książka z aktualizacjami w serwisie online

Zawiera zestaw 96 aktualnych instrukcji objaśniających wybrane procedury podatkowe, księgowe, kadrowe oraz z dziedziny prawa cywilnego i gospodarczego. Instrukcje w serwisie są powiązane z kalkulatorami, formularzami, wskaźnikami, materiałami wideo i aktami prawnymi.

Teraz 17% taniej!
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    DGP: Gmina tanio sprzeda dwie tony węgla. Ale tylko osobie, która dostała dodatek węglowy
    Wyłączenie stosowania trybu zamówień publicznych, zebranie przez gminy zapotrzebowania na węgiel, możliwość jego kupna przez osoby, którym przyznano dodatek węglowy, w ilości maksymalnie do 2 ton - tak rząd chce uregulować system sprzedaży i dystrybucji węgla z udziałem samorządów.
    Sasin: cena prądu powyżej 2000 kWh będzie ustawowo ograniczona w 2023 r.
    Rząd wkrótce przedstawi propozycję ograniczenia ceny energii elektrycznej dla szeregu podmiotów, w tym samorządów, uczelni oraz małych i średnich firm, a także dla gospodarstw domowych powyżej limitów z ustawy o zamrożeniu cen - poinformował w Sejmie wicepremier Jacek Sasin.
    COVID-19 u kobiet i mężczyzn - różnice
    Hormony męskie i żeńskie różnicują przebieg COVID-19. Mężczyźni są bardziej podatni i narażeni na śmiertelność z powodu ostrej infekcji, a u kobiet częściej występują długoterminowe objawy – zaznaczyła w rozmowie z PAP wirusolog prof. Agnieszka Szuster-Ciesielska.
    MON: Onet, Wp, Interia przekażą policji dane o korzystaniu z emaili przez internautów? Czy dotyczy to poczty od Google?
    Nowa ustawa o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej. MON proponuje, by dostawcy poczty elektronicznej tworzyli rejestry logowań i na życzenie udostępniali je służbom.
    Senat: Zamrożenie cen prądu i dodatek elektryczny
    Senacka komisja gospodarki wprowadziła szereg poprawek do ustawy zamrażającej ceny energii elektrycznej dla gospodarstw domowych w 2023 r. Zgodnie z poprawkami m.in. ochroną objęci będą odbiorcy, którzy trafią do sprzedawcy rezerwowego po wypowiedzeniu umowy.
    Bon edukacyjny: 500 zł dla ucznia na potrzeby edukacyjne
    Niestety na razie tylko w Wadowicach.
    DGP: Osoby bezrobotne będą miały ubezpieczenie zdrowotne w 2023 r. Muszą tylko złożyć wniosek do ZUS
    Od 2023 r. 2,8 mln osób bez pracy zyska prawo do ubezpieczenia zdrowotnego na wniosek złożony w ZUS.
    Nowy wzór wniosku o świadczenie ratownicze dla strażaków OSP [projekt rozporządzenia]
    Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie wniosku o przyznanie świadczenia ratowniczego dla strażaków Ochotniczych Straży Pożarnych. Zmiany dotyczą usunięcia z wzoru wniosku zgody na przetwarzanie danych oraz rubryk z adresem e-mail i numerem telefonu.
    Średnie wynagrodzenie nauczycieli: dyplomowanych 7326,05 zł brutto, mianowanych 5733,43 zł, początkujących 4777,86 zł [projekt budżetu 2023 r., podwyżki o 7,8%]
    Resort edukacji nie wywalczył 9-proc. podwyżek, które obiecał związkowcom. W projekcie ustawy budżetowej na 2023 r. nauczyciele mają zapewniony wzrost płac na poziomie 7,8 proc.
    Szef MON: 450 zł dodatku służbowego dla żołnierzy
    Podjąłem decyzję, aby żołnierze w określonych jednostkach wojsk lądowych dostawali dodatek służbowy 450 zł miesięcznie; rozporządzenie w tej sprawie skierowano już do uzgodnień - poinformował w mediach społecznościowych wicepremier, szef MON Mariusz Błaszczak.
    Spray lub żel do nosa zamiast igły i strzykawki lub tabletki. Nowe metody szczepień i podawania leków
    Naukowcy mają dobre wieści dla tych, którzy boją się igieł i nie lubią tabletek. Nowe szczepionki i leki mogą być wkrótce podawane w postaci sprayu czy żelu do nosa. Jednak komfort to nie wszystko - takie preparaty mogą też przynosić lepsze efekty.
    Gminy wzywają do poprawy złożonych przez ePUAP wniosków o dodatek węglowy. Nie popełnij tego błędu przy innych dodatkach
    Błąd polega na niepodpisaniu wniosku o dodatek węglowy profilem zaufanym. Profilem opatrzono tylko pismo do gminy. Ale załącznik do pisma z wnioskiem o dodatek węglowy nie miał podpisu elektronicznego.
    Czy Polacy chcą przywrócenia poboru do wojska [Sondaż]
    Z sondażu przeprowadzonego przez IBRiS dla "Rzeczpospolitej" wynika, że tylko co trzeci badany zgadza się na przywrócenie poboru. W ciągu kilku miesięcy spadła liczba tych, którzy popierają przywrócenie obowiązkowej zasadniczej służby wojskowej w Polsce.
    Windfall tax to danina a nie podatek? Zapłacą wszystkie duże spółki podnoszące marżę o 200% pod pretekstem inflacji?
    MAP broni pomysłu nowego podatku. To ma być podatek nie od zysków a od marż. Nowy podatek ma dać 5 mld zł na prąd dla samorządów, szpitali, żłobków, szkół.
    DGP: Trzy nowe podatki od nieruchomości w 2023 r.?
    Resort min. Jacka Sasina pracuje nad nowymi podatkami obciążającymi właścicieli wielu nieruchomości. Podatek mają zapłacić m.in. fundusze kupujące po kilkadziesiąt mieszkań w jednej transakcji.
    PIS: Po dodatku węglowym kolejne dopłaty do węgla aż obniżymy jego cenę
    Mogę potwierdzić, że będą kolejne dopłaty do węgla po to, żeby obniżyć jego cenę w taki sposób, żeby Polacy decydowali się go kupić - powiedział w sobotę europoseł, wiceprezes PiS Joachim Brudziński. Chcemy realnie pomóc Polakom przejść przez ten trudny okres zimowy - dodał
    Min. Maląg zapowiedziała nowy nabór do programu Maluch Plus
    Maluch Plus 2023. Prawdopodobnie za miesiąc, półtora, ogłosimy zasady nowego naboru, zupełnie innego, z większym budżetowaniem – mówiła Marlena Maląg, odnosząc się do programu Maluch Plus.
    Kalendarz akademicki 2022/2023
    Rok akademicki 2022/2023 rozpoczął się 1 października 2022 r. Zakończy się 30 się września 2023 r. Podzielony jest na dwa semestry.
    Rok akademicki 2022/23: 1,2 mln studentów, 100 000 nauczycieli akademickich, 400 uczelni
    Rok akademicki 2022/2023 - w Polsce jest blisko 100 tys. nauczycieli akademickich, ok. 28,5 tys. doktorantów i blisko 1,2 mln studentów. Wśród kadry akademickiej jest ok. 9,7 tys. profesorów, ponad 21 tys. doktorów habilitowanych i ok. 45,8 tys. doktorów.
    Czy dodatek elektryczny do pomp ciepła, bojlerów, pieców jest zwolniony z podatku PIT?
    Tak, dodatek elektryczny jest zwolniony z podatku PIT. Przy dodatku do prądu obowiązują te same zasady, co przy dodatku węglowym, dodatku do pelletu, gazu LPG, drewna, oleju. A wcześniej dodatku osłonowym.
    Nieleczony ząb = paciorkowce = zawał(?)
    Nieleczony ząb zwiększa prawdopodobieństwo zawału.
    Jak uzyskać dodatek elektryczny 1000 zł albo 1500 zł do bojlera [od 1 grudnia 2022 r.]
    Dodatek do prądu a bojler - w ewidencji CEEB zgłoszono przeszło 1 mln bojlerów elektrycznych. Osoby korzystające z tych urządzeń do ogrzewania mieszkań albo domów mają prawo do dodatku elektrycznego.
    Tauron: Zniesienie obliga giełdowego może obniżyć hurtowe ceny energii
    Planowane zniesienie obliga giełdowego docelowo powinno spowodować znaczący spadek cen energii na rynku hurtowym. Może jednak zwiększyć ryzyko kosztów zakupu energii elektrycznej - prezes Tauronu Paweł Szczeszek.
    DGP: Czym różni się praca okazjonalna od pracy zdalnej
    Pracodawcy chcą, aby praca okazjonalna miała wymiar 52 dni w roku. W praktyce pozwoli to na ograniczenie u danego pracodawcy pracy zdalnej. Pracownik na pracy okazjonalnej będzie jeden dzień w tygodniu pracował w domu (bez zwrotu kosztów takiej pracy). A w pozostałe 4 dni pojedzie do biura.
    Jak otrzymać dodatek elektryczny 1000 zł albo 1500 zł? [dodatek do prądu]
    Dodatek elektryczny wynosi 1000 zł. Jego podwyższona wysokość to 1500 zł. Wnioski składa się w gminie miejsca zamieszkania od 1 grudnia 2022 r. do 1 lutego 2023 r. Ma być wypłacony najpóźniej do 31 marca 2023 r.