Jeszcze więcej możliwości zlecania zadań publicznych przez samorządy?
REKLAMA
REKLAMA
– Zasadą przyjętego projektu jest, że nie ma rozwiązań, które nie uzyskiwały w trakcie prac zgody i akceptacji strony rządowej, pozarządowej i Biura Legislacyjnego. Przyjęliśmy zasadę, że jeśli jakaś kwestia budzi kontrowersje, nie umieszczamy jej w projekcie. Każda organizacja, która zgłosiła się, wyrażając gotowość do pracy w podkomisji, została przyjęta i mogła zaproponować jedną osobę reprezentującą daną instytucję. Nikomu nie odmówiono możliwości udziału w podkomisji. – mówił poseł Tadeusz Tomaszewski podczas posiedzenia Komisji.
REKLAMA
Najważniejszą zmianą proponowaną w projekcie jest wprowadzenie zasad dla tzw. regrantingu. To nowy sposób zlecania zadań publicznych, w których występuje pośrednik – zwany w projekcie ustawy operatorem. Koncepcja tego zlecania polega na tym, że samorząd przekazuje jednej organizacji większą pulę środków, a ta następnie przekazuje je innym organizacjom. Dzięki temu operator ma możliwość zaproponować prostsze warunki uzyskania finansowania, a także bezpośrednio wspierać mniejsze organizacje.
Zobacz również: Zasady udzielania pożyczek z budżetu JST
Takie konkursy już odbywają się w Polsce. Między innymi w taki sposób funkcjonuje Priorytet I Funduszu Inicjatyw Obywatelskich, skierowany na wsparcie małych inicjatyw społecznych. W podobny sposób w 2014 roku konkurs organizował stołeczny ratusz „63 inicjatywy na 63 dni Powstania Warszawskiego” w ramach testowania Modelu Kontraktowania Usług Społecznych. Model regrantingu był również z powodzeniem testowany w ramach projektu „Od partnerstwa do kooperacji”, jako jeden z typów zlecenia pod nazwą „Bon na aktywność – regranting” (www.zlecaniezadan.pl).
REKLAMA
Ponadto w projekcie nowelizacji ustawy przewiduje się zmianę terminu ogłaszania konkursów na realizację zadań publicznych. Zmiana spowoduje, że rozstrzygnięcie konkursu możliwe będzie na podstawie projektu uchwały budżetowej, a to oznacza, że samą procedurę konkursową będzie można rozpocząć znacznie wcześniej.
Autorzy noweli wprowadzają również delegację ustawową dla ministra ds. zabezpieczenia społecznego pozwalającą na wydanie rozporządzenia w sprawie uproszczonych wzorów oferty i sprawozdania na zadania zlecane w trybie nie konkursowym (art. 19a obecnej ustawy). To postulat przede wszystkim organizacji, które korzystając z prostszego, szybszego trybu, i tak musiały przygotowywać pełną dokumentację, tak jak w otwartym konkursie ofert.
Istotną zmianą jest także zapis, który daje ministrowi prawo do wydania większej liczby wzorów oferty, umowy i sprawozdania z realizacji zadania publicznego. Obecnie delegacja ustawowa umożliwia wydanie jednego wzoru, na którym zamieścić trzeba wszystkie możliwe warianty oferty. To powodowało, że wzory te traciły na czytelności. Uniemożliwiły również wprowadzenie innych sposobów rozliczeń (np. postulowanego przez Kancelarię Prezydenta RP i Radę Działalności Pożytku publicznego tzw. rozliczania na podstawie rezultatów).
Zarówno organizacje pozarządowe, jak i Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej liczą, że projektowany akt prawny uda się uchwalić jeszcze w tej kadencji parlamentu. Umożliwiłoby to wprowadzenie zmian już w 2016 roku. Gdyby stało się inaczej, prace nad nowelą trzeba zacząć od początku, a termin wejścia w życie nowych przepisów mógłby znacznie odsunąć się w czasie.
Marcin Dadel
Polecamy serwis: Rozwój i promocja
REKLAMA
REKLAMA