REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkolenie zawodowe podstawowe policjantów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Górnik

REKLAMA


Mianowanie lub powołanie na stanowisko służbowe w Policji jest uzależnione od wielu czynników m.in. od uzyskania określonych kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z przepisami w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych w Policji, szkolenie zawodowe podstawowe przygotowuje policjantów do wykonywania podstawowych zadań służbowych na stanowiskach, na których są wymagane kwalifikacje zawodowe podstawowe.

REKLAMA

REKLAMA

Na szkolenie takie kieruje się policjanta bezpośrednio po przyjęciu do służby. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy do służby przyjmie się policjanta do służby przed upływem 18 miesięcy od dnia zwolnienia go ze służby w Policji, jeżeli podczas jej pełnienia uzyskał kwalifikacje zawodowe podstawowe. W takiej sytuacji nie musi on odbywać szkolenia zawodowego podstawowego.

Szkolenie zawodowe podstawowe prowadzi się dla policjantów według jednolitego programu szkolenia zawodowego policjantów właściwego dla tego szkolenia, wprowadzonego decyzją Komendanta Głównego Policji. Obecnie program wymaga przeprowadzenia 968 godzin lekcyjnych podczas 124 dni szkoleniowych.

Czytaj także: MSWiA: zmiany emerytur mundurowych - od 2012 r.>>

REKLAMA

Szkolenie skrócone

Od 20 listopada 2010 roku weszły w życie przepisy, które umożliwiają odbycie skróconego szkolenia zawodowego podstawowego - którego czas trwania zostanie skrócony o połowę. Szkolenie to będzie realizowane przez jednostki szkoleniowe Policji i zawierać będzie przede wszystkim treści kształcenia o charakterze umiejętnościowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warunkiem skorzystania z możliwości odbycia krótszego szkolenia jest zaliczenie z wynikiem pozytywnym testu wiedzy lub ukończenie studiów na kierunku uznanym za przydatny dla Policji:

1. Dla policjantów, którzy przed rozpoczęciem szkolenia zawodowego podstawowego z wynikiem pozytywnym zaliczą test wiedzy obejmujący swoim zakresem określony przez Komendanta Głównego Policji minimalny zakres treści kształcenia, prowadzone będzie szkolenie zawodowe podstawowe w zakresie uzupełniającym różnice programowe między treściami objętymi testem wiedzy a szkoleniem zawodowym podstawowym.

Policjanci zainteresowani przystąpieniem do testu wiedzy w dniu przyjęcia do służby w Policji składają, we właściwych komórkach kadrowych KWP/KSP, deklarację uczestnictwa w przedmiotowym teście.

Test wiedzy przeprowadzany jest w pierwszym dniu szkolenia zawodowego podstawowego i składa się ze 140 pytań. Policjant uzyskuje zaliczenie przedmiotowego testu wiedzy, jeżeli udzieli co najmniej 70% poprawnych odpowiedzi z ogólnej liczby 140 pytań.

Test obejmuje wiedzę m.in. z elementu wstępu do prawoznawstwa, części ogólnej i szczególnej prawa karnego i prawa wykroczeń, przepisów karnych wybranych ustaw szczególnych, oględzin, zatrzymania osoby, udzielania pierwszej pomocy.

Do dnia dzisiejszego przeprowadzono test wiedzy w pierwszym dniu dwóch szkoleń zawodowych podstawowych i z kilkuset osób przystępujących do niego zdały go jedynie dwie osoby. Można stwierdzić, że wynika to przede wszystkim z bardzo dużego zakresu wiedzy do opanowania.

2. Druga możliwość skierowana została dla policjantów - absolwentów studiów wyższych o kierunku prawo, administracja, bezpieczeństwo narodowe lub bezpieczeństwo wewnętrzne. W przypadku zrealizowania w ramach ww. studiów, na podstawie porozumienia z Komendantem Głównym Policji, określonego przez niego minimalnego zakresu treści kształcenia, prowadzi się szkolenie zawodowe podstawowe w zakresie uzupełniającym różnice programowe między zrealizowanym minimalnym zakresem treści kształcenia a szkoleniem zawodowym podstawowym.

Jedynie w przypadku, gdy przerwa między ukończeniem ww. studiów wyższych a przyjęciem do służby wynosi więcej niż rok, bezpośrednio po przyjęciu do służby policjanta kieruje się go na szkolenie zawodowe podstawowe. W takim przypadku osoby takie mogą przystąpić do testu wiedzy w pierwszym dniu szkolenia i w razie zdania będą uczestniczyć w skróconym szkoleniu.

Instytucje szkolące

Umowę z Komendantem Głównym Policji podpisał już Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni, Akademia Humanistyczna w Pułtusku, Akademia Pomorskiej w Słupsku, Wyższa Szkoła Zarządzania i Prawa w Warszawie, Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu w Gdyni, Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego w Krakowie, Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej w Józefowie, Wyższa Szkoła Informatyki, Zarządzania i Administracji w Warszawie, Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Przemyślu, Dolnośląska Szkoła Prawa i Administracji we Wrocławiu, Wszechnica Polskiej Szkoły Wyższej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie.

Na podstawie porozumienia władze ww. uczelni zobowiązały się do przekazania wiedzy z 33 tematów w liczbie minimum 259 godzin dydaktycznych. Tematy te nawiązują do treści policyjnego szkolenia zawodowego podstawowego i obejmują m.in. prawo karne, prawo wykroczeń, przeszukanie osoby, pomieszczeń i rzeczy, podstawy ruchu drogowego.

Zmiany w szkoleniu zawodowym podstawowym spowodowały, że osoby które skończą kierunki związane z pracą policji albo zdały test wiedzy, będą mogły łatwiej rozpocząć służbę. Ich szkolenie podstawowe będzie krótsze, ponieważ nie będzie obejmować części teorii, z którą zapoznają się już na uczelni lub opanują ja we własnym zakresie.

Czytaj także: Warunki stawiane kandydatom do służby w formacjach mundurowych>>

Źródło:

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz.U. Nr 126, poz. 877 z późn. zm.).

Piotr Górnik

samorzad.infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA