REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Emerytury służb mundurowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Emerytury służb mundurowych. / fot. ShutterStock
Emerytury służb mundurowych. / fot. ShutterStock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2013 r. żołnierze oraz funkcjonariusze służb mundurowych nabywają prawo do emerytury po osiągnięciu wieku 55 lat oraz 25 lat stażu w służbie. Dodatkowo mundurowi renciści od 2014 r. nie będą uprawnieni do uzyskania wyższego świadczenia. Na jakiej podstawie nabywa się prawo do emerytury mundurowej oraz w jakim wymiarze?

Funkcjonariusze mundurowi 10 formacji podlegających Ministerstwu spraw wewnętrznych oraz żołnierze zawodowi otrzymują prawo do świadczeń na podstawie ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy i ich rodzin (Dz.U.2013.667). Na podstawie przepisów ustawy funkcjonariuszom zwolnionym ze służby przysługuje z budżetu państwa prawo do zaopatrzenia emerytalnego za wysługę lat lub w razie całkowitej niezdolności do służby a członkom ich rodzin - w razie śmierci żywiciela. Oznacza to, że funkcjonariusze oraz żołnierze zawodowi nie są włączeni do powszechnego sytemu emerytalnego do ZUS. 1 stycznia 2013 r. weszły w życie zmiany dotyczące warunków uzyskania prawa do emerytury mundurowej. Jednakże dotyczy to osób, które wstąpiły do służby od 2013 r.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Statut żołnierza zawodowego ze względu na jego uposażenie

Zmiany w emeryturach mundurowych od 2013 r.

Do 31 grudnia 2012 r. prawo do uzyskania świadczenia emerytalnego służb mundurowych przysługiwało funkcjonariuszom lub żołnierzom zawodowym po 15 latach służby bez względu na wiek. Oznaczało to, że funkcjonariusz mógł nabyć prawo do emerytury po ukończeniu nawet 35 lat. Od 1 stycznia 2013 r. wymagane jest spełnienie dwóch warunków do otrzymania prawa do świadczeń emerytalnych, w tym wieku i stażu pracy. Minimalny wiek uprawniający do emerytury to 55 lat a minimalny staż służby to 25 lat. Żołnierz, który w dniu zwolnienia z zawodowej służby wojskowej osiągnął staż służby 25 lat, ale nie osiągnął wieku 55 lat życia, nabywa prawo do emerytury w dniu osiągnięcia tego wieku. Wysokość świadczenia będzie zależała od wysokości przyznawanej pensji. Podstawę wymiaru stanowi zatem średnie uposażenie z 10 kolejnych lat służby wraz z nagrodą roczną oraz dodatkami stałymi. Poprzedni system zakładał, że emeryturę wylicza się na podstawie ostatniego uposażenia. Funkcjonariusz/żołnierz ma prawo wskazać kolejne 10 lat służby stanowiące podstawę wymiaru emerytury.
Od 2014 r. rząd przewiduje zmiany w przyznawaniu emerytur mundurowym rencistom. Oznacza to, iż nie będą oni mieli prawa do wyższego świadczenia emerytalnego powiększonego o 15%.

Wysokość emerytury mundurowej

Do 31 grudnia 2012 r. emerytura mundurowa żołnierza stanowiła 40% podstawy jej wymiaru oraz każdy rok dodatkowej pracy powodował zwiększenie jej o dodatkowe 2,6%. Po wprowadzonych zmianach od 1 stycznia 2013 r. emerytura żołnierza wynosi 60% podstawy jej wymiaru za 25 lat służby wojskowej i wzrasta odpowiednio o 3% za każdy kolejny rok służby. Emeryturę podwyższa się o 0,5% podstawy wymiaru za każdy rozpoczęty miesiąc pełnienia służby na froncie w czasie wojny oraz w trakcie prowadzonych działań wojennych. Żołnierz, który został powołany po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 2013 r. do zawodowej służby wojskowej lub służby kandydackiej lub innej służby uwzględnianej przy ustalaniu prawa do emerytury policyjnej, ma prawo wyboru ustalenia emerytury na zasadach i w wysokości określonych w przepisach ustawy.

REKLAMA

Zadaj pytanie na forum: Samorząd - Bezpieczeństwo

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA