REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

DGP: Tani węgiel 2000 zł/t. Co z transportem, jakością, płatnościami? [Gminy rozmawiają z rządem]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Krzysztof Bałękowski
Krzysztof Bałękowski
Dziennikarz działu Samorząd i Administracja „Dziennika Gazety Prawnej”
Tani węgiel 2000 zł/t. Co z transportem, jakością, płatnościami?
Tani węgiel 2000 zł/t. Co z transportem, jakością, płatnościami?

REKLAMA

REKLAMA

Wzięcie odpowiedzialności za jakość węgla przez spółki, które go sprowadzają, doprecyzowanie kwestii związanych z transportem i płatnością – to część postulatów strony samorządowej dotyczących sprzedaży węgla.

Chociaż rząd początkowo przekonywał, że gminy już teraz mogą, a nawet powinny włączać się do dystrybucji węgla dla mieszkańców, to ostatecznie okazało się, że - zgodnie z sugestiami korporacji samorządowych - potrzebne są do tego zmiany w prawie (o wątpliwościach przedstawicieli gmin i prawników w tej sprawie pisaliśmy m.in. w artykule „Problematyczna sprzedaż węgla. Gminy się do tego nie palą”, DGP nr 192/2022). Samorządowcy podczas zeszłotygodniowego posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego warunkowo zaakceptowali wstępny projekt ustawy o zakupie preferencyjnym paliwa stałego przez gospodarstwa domowe przedstawiony im przez stronę rządową, jednak wskazali na wiele spraw wymagających dalszych prac i doprecyzowania. Kiedy w piątek rząd zebrał się, aby przyjąć projekt ustawy i umożliwić jak najszybsze skierowanie go do Sejmu, równolegle w Ministerstwie Aktywów Państwowych rozpoczęło się spotkanie z przedstawicielami samorządów, dotyczące kluczowych postulatów.

REKLAMA

REKLAMA

Węgiel za 1500 zł – cena tylko dla gminy

Wzór wniosku o zakup preferencyjny węgla. Bez telefonu lub emaila taniego węgla nie kupisz [Word]

Według projektu ustawy gminy miałyby zawierać umowy i kupować węgiel od „podmiotów wprowadzających do obrotu”, rozumianych jako spółki kapitałowe, w których bezpośrednim lub pośrednim udziałowcem albo akcjonariuszem jest Skarb Państwa. Cena ma nie przekraczać 1,5 tys. zł brutto za tonę, nie będzie do niej wliczany koszt transportu paliwa do miejsca składowania przez gminę.

Kto będzie mógł kupić od gminy węgiel na preferencyjnych warunkach?

Ustawa wskazuje na osoby fizyczne w gospodarstwie domowym, które spełniają warunki uprawniające do dodatku węglowego. Obowiązkiem wójta, burmistrza albo prezydenta będzie weryfikacja wniosku o zakup, w szczególności w zakresie dodatku węglowego.

REKLAMA

Kto zapłaci za transport taniego węgla do gminy?

Samorządowcy chcą doprecyzowania przepisów tak, aby rzeczywiście możliwa była odsprzedaż węgla mieszkańcom za określoną w projekcie kwotę nieprzekraczającą 2 tys. zł brutto za tonę. - Chcemy, żeby odległość do punktów, w których będziemy odbierali węgiel, nie przekraczała 100 km i żeby były one określone w rozporządzeniu - tłumaczy Marek Wójcik ze Związku Miast Polskich. Po wprowadzeniu takich zmian strona samorządowa deklaruje, że weźmie na siebie koszty transportu węgla do miejsc składowania w gminach. Samorządowcy chcą również jasnego wskazania w ustawie, że to spółki Skarbu Państwa sprowadzające węgiel odpowiadają za jego jakość. Potwierdzeniem miałoby być przekazywanie gminom wraz z paliwem odpowiednich certyfikatów. Wątpliwości budzi również liczenie 60-dniowego terminu na dokonanie przez gminę płatności za węgiel - od dnia wystawienia przez podmiot wprowadzający do obrotu faktury. Korporacje samorządowe chcą, aby termin biegł od dnia, w którym towar będzie gotowy do odbioru. - Dokonamy zakupu, wystawiona będzie faktura, natomiast węgiel może przyjść dwa tygodnie później - zauważa Adrian Pokrywczyński ze Związku Powiatów Polskich, który postulował dodatkowo wydłużenie terminu do 90 dni, co ostatecznie nie znalazło się we wspólnym stanowisku strony samorządowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co to jest mechanizm kaskadowy?

Korporacje samorządowe opowiadają się też za wyrzuceniem z ustawy mechanizmu kaskadowego, zgodnie z którym mieszkańcy mogliby kupować węgiel w gminie bezpośrednio sąsiadującej z gminą, w której mieszkają, o ile ta nie włączy się w dystrybucję paliwa. Przedstawiciele gmin argumentują, że utrudni to przede wszystkim ustalenie zapotrzebowania. Wyjątkiem - według samorządowców - powinny być sytuacje, w których gmina z własnej inicjatywy, w drodze porozumienia, przekaże to zadanie innej gminie lub w drodze umowy podmiotowi gospodarczemu lub osobie prowadzącej działalność gospodarczą z zakresu sprzedaży węgla. W tym miejscu lokalni włodarze zwracają również uwagę, że projekt zbyt mocno ingeruje w mechanizmy wolnorynkowe, ponieważ zgodnie z nim podmioty inne niż gmina będą mogły włączyć się w proces preferencyjnego zakupu i sprzedaży węgla mieszkańcom dopiero w sytuacji, w której nie zdecyduje się na to dana gmina ani bezpośrednio z nią sąsiadująca. Dodatkowo przepisy przewidują, że przedsiębiorcy mogliby sprzedawać węgiel o 200 zł brutto drożej niż gminy. - Jako ZPP uważamy, że ceny powinny być jednolite dla wszystkich, skoro jest to sytuacja nadzwyczajna - podkreśla Adrian Pokrywczyński.

Uchwała rady gminy o węglu

W projekcie przewidziano ponadto, że rada gminy będzie mogła w drodze uchwały ustalić m.in. tryb i sposób rozpatrywania wniosków o zakup węgla czy kryteria dotyczące pierwszeństwa dokonania zakupu preferencyjnego, a co za tym idzie również dokumenty dołączane do wniosku, które miałyby potwierdzić ich spełnienie. Przedstawiciele strony samorządowej przewidują, że może to doprowadzić do chaosu, w którym mieszkańcy różnych gmin w całej Polsce kupowaliby węgiel na różnych zasadach. - Projektodawcy nie uwzględniają, że jako akt prawa miejscowego uchwała będzie miała vacatio legis oraz będzie musiała być opublikowana - przypomina Związek Powiatów Polskich i wskazuje, że byłoby to wydłużenie procedury.

Gminy nie mają infrastruktury do sprzedaży węgla

Największe wątpliwości co do ostatecznej możliwości uruchomienia sprzedaży węgla mają najmniejsze samorządy. - W małych gminach nie ma, w przeciwieństwie do dużych miast, elektrociepłowni, dużych przedsiębiorstw ciepłowniczych. Nie ma zatem placów, wag, środków do załadunku itd. - podkreśla Leszek Świętalski ze Związku Gmin Wiejskich RP. Ustawa przewiduje wprawdzie, że gminy mogą dokonywać wspólnego zakupu węgla w ramach zawartej między nimi umowy. Nie precyzuje jednak, czy miałoby to być porozumienie między gminne, które również wymaga opublikowania.

Ustawa o środkach nadzwyczajnych

Podczas piątkowego posiedzenia rząd przyjął również projekt ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 r. Zakłada on m.in., że cena energii elektrycznej dla samorządów nie przekroczy 785 zł za 1 MWh. Władze lokalne chcą dookreślenia, że jest to cena brutto.

DGP: Gminy pytają o jakość i transport. Jak samorządy mają sprzedawać węgiel

Krzysztof Bałękowski

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA