reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Gospodarka komunalna > Stawka opłaty za brak selektywnej zbiórki odpadów komunalnych

Stawka opłaty za brak selektywnej zbiórki odpadów komunalnych

Czy po wejściu w życie uchwalonej 5 lipca 2019 r. nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (co nastąpiło 6 września 2029 r.) rada gminy może wprowadzić prawo do nieselektywnej zbiórki odpadów komunalnych oraz ustalić stawkę opłaty dla takiej metody zbierania odpadów?

Nie. Po 6 września 2019 r. rada gminy nie może ani wprowadzić nieselektywnej zbiórki odpadów komunalnych, ani też ustalić opłaty dla takiej metody zbierania odpadów w miejscu ich wytworzenia.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja) obowiązującej od 6 września 2019 r., ustawodawca zobowiązuje jednostki samorządu terytorialnego do dostosowania uchwał wydanych przed dniem wejścia w życie tej nowelizacji, do jej przepisów. Dostosowanie uchwał powinno nastąpić w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji, a więc do 6 września 2020 r.

W związku z powyższym każda dokonana po tym terminie zmiana uchwał organu stanowiącego związana z szeroko pojętą gospodarką odpadami komunalnymi powinna uwzględniać stan prawny po nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Stosownie do art. 1a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.) w zakresie nieuregulowanym przez ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ustawodawca odsyła do stosowania ustawy o odpadach.

Stosownie do art. 23 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach odpady są zbierane w sposób selektywny. Zatem nie ma możliwości, aby dokonując dostosowania uchwały dotyczącej wyboru metody ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalając stawkę takiej opłaty wprowadzać w uchwale podjętej po 6 września 2019 r. prawo do prowadzenia nieselektywnej zbiórki odpadów w miejscu ich wytwarzania. Powoduje to w konsekwencji brak możliwości określenia stawki opłaty za prowadzenie nieselektywnej zbiórki odpadów, gdyż ustalenie takiej stawki pozostaje w sprzeczności z art. 6k ust. 2a u.c.p.g.

Zatem w stanie prawnym obowiązującym po 6 września 2019 r. nie można zarówno wprowadzać w uchwale prawa do nieselektywnej zbiórki odpadów, jak i wprowadzać stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi i odbieranymi z miejsc ich powstawania w sposób nieselektywny.

Stanowisko takie potwierdza rozstrzygnięcie nadzorcze Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze z 19 grudnia 2019 r. (nr 243/2019). W ocenie RIO w Zielonej Górze po 6 września 2019 r. rada gminy nie ma możliwości ani wprowadzać prawa do nieselektywnej zbiórki odpadów, ani też opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi w sposób nieselektywny.

Ponadto należy wskazać, że zgodnie z obowiązującymi od 6 września 2019 r. przepisami opłata za brak selektywnej zbiórki odpadów ma charakter sankcyjny. Jej wysokość wynosi nie mniej niż dwukrotna wysokość i nie więcej niż czterokrotna wysokość stawki opłaty podstawowej za gospodarowanie odpadami komunalnymi ustalonej przez radę gminy dla odpadów zbieranych i odbieranych w sposób selektywny.

Podobne stanowisko prezentuje Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu w rozstrzygnięciu nadzorczym z 11 grudnia 2019 r. (nr 123/2019). W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia czytamy m.in., że ustalenie (po 6 września 2019 r.) przez radę gminy stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi z podziałem na selektywny i nieselektywny sposób odbioru odpadów świadczy o tym, że rada gminy dopuszcza gromadzenie odpadów w sposób nieselektywny, co jest sprzeczne z obowiązującymi przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Jej przepisy nie dają obecnie radzie gminy możliwości ustalenia opłaty za odbiór odpadów zbieranych w sposób nieselektywny, a zobowiązują radę do ustalenia odpłaty podwyższonej (a więc o sankcyjnym charakterze) za niewypełnienie przez właścicieli nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

Michał Cyrankiewicz

prawnik, dziennikarz, autor licznych publikacji z zakresu ustroju gmin, finansów publicznych, gospodarki komunalnej i samorządowego prawa pracy

Podstawy prawne

  • art. 9 ust. 1 ustawy z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1579)

  • art. 23 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 701; ost. zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 1579)

  • art. 6k ust. 2a ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 2010; ost. zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 2020)

reklama

Czytaj także

Data publikacji:

Źródło:

Gazeta Samorządu i Administracji
Compliance 360° w firmie (PDF)59.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Mojecki Kancelaria Radcy Prawnego

Kompleksowa pomoc prawna dla przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama