REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawka opłaty za brak selektywnej zbiórki odpadów komunalnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Czy po wejściu w życie uchwalonej 5 lipca 2019 r. nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (co nastąpiło 6 września 2029 r.) rada gminy może wprowadzić prawo do nieselektywnej zbiórki odpadów komunalnych oraz ustalić stawkę opłaty dla takiej metody zbierania odpadów?

Nie. Po 6 września 2019 r. rada gminy nie może ani wprowadzić nieselektywnej zbiórki odpadów komunalnych, ani też ustalić opłaty dla takiej metody zbierania odpadów w miejscu ich wytworzenia.

Uzasadnienie

REKLAMA

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja) obowiązującej od 6 września 2019 r., ustawodawca zobowiązuje jednostki samorządu terytorialnego do dostosowania uchwał wydanych przed dniem wejścia w życie tej nowelizacji, do jej przepisów. Dostosowanie uchwał powinno nastąpić w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji, a więc do 6 września 2020 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym każda dokonana po tym terminie zmiana uchwał organu stanowiącego związana z szeroko pojętą gospodarką odpadami komunalnymi powinna uwzględniać stan prawny po nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Stosownie do art. 1a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.) w zakresie nieuregulowanym przez ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ustawodawca odsyła do stosowania ustawy o odpadach.

Stosownie do art. 23 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach odpady są zbierane w sposób selektywny. Zatem nie ma możliwości, aby dokonując dostosowania uchwały dotyczącej wyboru metody ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalając stawkę takiej opłaty wprowadzać w uchwale podjętej po 6 września 2019 r. prawo do prowadzenia nieselektywnej zbiórki odpadów w miejscu ich wytwarzania. Powoduje to w konsekwencji brak możliwości określenia stawki opłaty za prowadzenie nieselektywnej zbiórki odpadów, gdyż ustalenie takiej stawki pozostaje w sprzeczności z art. 6k ust. 2a u.c.p.g.

Zatem w stanie prawnym obowiązującym po 6 września 2019 r. nie można zarówno wprowadzać w uchwale prawa do nieselektywnej zbiórki odpadów, jak i wprowadzać stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi i odbieranymi z miejsc ich powstawania w sposób nieselektywny.

Stanowisko takie potwierdza rozstrzygnięcie nadzorcze Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze z 19 grudnia 2019 r. (nr 243/2019). W ocenie RIO w Zielonej Górze po 6 września 2019 r. rada gminy nie ma możliwości ani wprowadzać prawa do nieselektywnej zbiórki odpadów, ani też opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi w sposób nieselektywny.

Ponadto należy wskazać, że zgodnie z obowiązującymi od 6 września 2019 r. przepisami opłata za brak selektywnej zbiórki odpadów ma charakter sankcyjny. Jej wysokość wynosi nie mniej niż dwukrotna wysokość i nie więcej niż czterokrotna wysokość stawki opłaty podstawowej za gospodarowanie odpadami komunalnymi ustalonej przez radę gminy dla odpadów zbieranych i odbieranych w sposób selektywny.

Podobne stanowisko prezentuje Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu w rozstrzygnięciu nadzorczym z 11 grudnia 2019 r. (nr 123/2019). W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia czytamy m.in., że ustalenie (po 6 września 2019 r.) przez radę gminy stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi z podziałem na selektywny i nieselektywny sposób odbioru odpadów świadczy o tym, że rada gminy dopuszcza gromadzenie odpadów w sposób nieselektywny, co jest sprzeczne z obowiązującymi przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Jej przepisy nie dają obecnie radzie gminy możliwości ustalenia opłaty za odbiór odpadów zbieranych w sposób nieselektywny, a zobowiązują radę do ustalenia odpłaty podwyższonej (a więc o sankcyjnym charakterze) za niewypełnienie przez właścicieli nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

Michał Cyrankiewicz

prawnik, dziennikarz, autor licznych publikacji z zakresu ustroju gmin, finansów publicznych, gospodarki komunalnej i samorządowego prawa pracy

Podstawy prawne

  • art. 9 ust. 1 ustawy z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1579)

  • art. 23 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 701; ost. zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 1579)

  • art. 6k ust. 2a ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 2010; ost. zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 2020)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy
Długie kolejki do psychiatry dziecięcego. Ubezpieczenie zdrowia psychicznego może być rozwiązaniem

Ponad połowa rodziców dostrzega pogorszenie kondycji psychicznej swoich dzieci, ale tylko co trzecia rodzina korzysta z pomocy specjalisty. Długi czas oczekiwania na pomoc gwarantowaną z NFZ i wysokie koszty prywatnych wizyt skłoniły Nationale-Nederlanden do wprowadzenia pierwszego w Polsce ubezpieczenia zdrowia psychicznego.

Zmiany w zawodzie pielęgniarki: Polska dostosowuje przepisy do prawa UE

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, która zobowiązuje do uznawania kwalifikacji pielęgniarek z Rumunii. Zmiana dostosowuje krajowe przepisy do prawa Unii Europejskiej i ma zakończyć procedurę naruszeniową wszczętą przez Komisję Europejską wobec Polski.

Badanie IP PAN: Im wyższy status społeczny, tym lepsze zdrowie psychiczne. Ekspertki o wykluczeniu psychologicznym w Polsce

Czy pieniądze wpływają na zdrowie psychiczne? Najnowszy raport „Status społeczno-ekonomiczny a psyche” Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że im wyższy status społeczny, tym lepsza kondycja psychiczna i większa otwartość na psychologię. Wywiad z – mówią prof. Marta Marchlewska i dr Marta Rogoza.

REKLAMA

Zwolnienie lekarskie a adres pobytu: ten błąd może kosztować Cię zasiłek chorobowy!

Na zwolnieniu lekarskim liczy się nie tylko diagnoza, ale też adres, pod którym przebywasz. Jeśli podczas choroby nie zgłosisz faktycznego miejsca pobytu, możesz mieć problem z ZUS-em i utracić prawo do zasiłku. Sprawdź, jakie obowiązki ma chory i o czym pamiętać, by nie narazić się na kłopoty.

Budżetówka idzie po pieniądze. Straż Graniczna, pracownicy samorządowi i cywilni. Nauczyciele

W budżetówce wciąż problem nadgodziny. O prawie do nich rzadko decydują nowelizacje ustaw z inicjatywy polityków. Częściej wyroki Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego.

Projekt budżetu 2026: rząd planuje wzrost subwencji i dotacji dla samorządów o ponad 6 proc.; najwięcej środków dla gmin

W projekcie budżetu państwa na 2026 r. rząd planuje przekazać jednostkom samorządu terytorialnego ponad 87,7 mld zł w formie subwencji i dotacji. To o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej środków ma trafić do gmin.

Zasoby ochrony ludności. 16 września 2025 r. weszły w życie nowe przepisy

Rozporządzenie w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności weszło w życie 16 września 2025 r. Określa ono wytyczne dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów oraz wojewodów.

REKLAMA

NIK: Ograniczony dostęp do opieki paliatywnej. Brakuje lekarzy, a katalog chorób jest zbyt wąski

Najwyższa Izba Kontroli alarmuje: dostęp do opieki paliatywnej i hospicyjnej w Polsce jest ograniczony przez zbyt wąski katalog chorób oraz brak lekarzy specjalistów. Mimo wzrostu finansowania świadczeń, wielu pacjentów wciąż nie może liczyć na pomoc u kresu życia. Ministerstwo Zdrowia zapowiada zmiany w przepisach.

NSA: Przychodnia musi odbierać telefony od pacjentów. Sam numer nie wystarczy – Rzecznik Praw Pacjenta przypomina o wyroku

Placówki medyczne mają obowiązek zapewnić pacjentom realny kontakt telefoniczny z rejestracją - przypomina Rzecznik Praw Pacjenta. Samo podanie numeru telefonu nie wystarcza. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że utrudniony kontakt z przychodnią może oznaczać naruszenie zbiorowych praw pacjentów. Placówki muszą tak zorganizować pracę, by pacjent mógł dodzwonić się bez zbędnej zwłoki.

REKLAMA