REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawka opłaty za brak selektywnej zbiórki odpadów komunalnych

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Czy po wejściu w życie uchwalonej 5 lipca 2019 r. nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (co nastąpiło 6 września 2029 r.) rada gminy może wprowadzić prawo do nieselektywnej zbiórki odpadów komunalnych oraz ustalić stawkę opłaty dla takiej metody zbierania odpadów?

Nie. Po 6 września 2019 r. rada gminy nie może ani wprowadzić nieselektywnej zbiórki odpadów komunalnych, ani też ustalić opłaty dla takiej metody zbierania odpadów w miejscu ich wytworzenia.

Uzasadnienie

REKLAMA

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja) obowiązującej od 6 września 2019 r., ustawodawca zobowiązuje jednostki samorządu terytorialnego do dostosowania uchwał wydanych przed dniem wejścia w życie tej nowelizacji, do jej przepisów. Dostosowanie uchwał powinno nastąpić w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji, a więc do 6 września 2020 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym każda dokonana po tym terminie zmiana uchwał organu stanowiącego związana z szeroko pojętą gospodarką odpadami komunalnymi powinna uwzględniać stan prawny po nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Stosownie do art. 1a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.) w zakresie nieuregulowanym przez ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ustawodawca odsyła do stosowania ustawy o odpadach.

Stosownie do art. 23 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach odpady są zbierane w sposób selektywny. Zatem nie ma możliwości, aby dokonując dostosowania uchwały dotyczącej wyboru metody ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalając stawkę takiej opłaty wprowadzać w uchwale podjętej po 6 września 2019 r. prawo do prowadzenia nieselektywnej zbiórki odpadów w miejscu ich wytwarzania. Powoduje to w konsekwencji brak możliwości określenia stawki opłaty za prowadzenie nieselektywnej zbiórki odpadów, gdyż ustalenie takiej stawki pozostaje w sprzeczności z art. 6k ust. 2a u.c.p.g.

Zatem w stanie prawnym obowiązującym po 6 września 2019 r. nie można zarówno wprowadzać w uchwale prawa do nieselektywnej zbiórki odpadów, jak i wprowadzać stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi i odbieranymi z miejsc ich powstawania w sposób nieselektywny.

Stanowisko takie potwierdza rozstrzygnięcie nadzorcze Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze z 19 grudnia 2019 r. (nr 243/2019). W ocenie RIO w Zielonej Górze po 6 września 2019 r. rada gminy nie ma możliwości ani wprowadzać prawa do nieselektywnej zbiórki odpadów, ani też opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi w sposób nieselektywny.

Ponadto należy wskazać, że zgodnie z obowiązującymi od 6 września 2019 r. przepisami opłata za brak selektywnej zbiórki odpadów ma charakter sankcyjny. Jej wysokość wynosi nie mniej niż dwukrotna wysokość i nie więcej niż czterokrotna wysokość stawki opłaty podstawowej za gospodarowanie odpadami komunalnymi ustalonej przez radę gminy dla odpadów zbieranych i odbieranych w sposób selektywny.

Podobne stanowisko prezentuje Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu w rozstrzygnięciu nadzorczym z 11 grudnia 2019 r. (nr 123/2019). W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia czytamy m.in., że ustalenie (po 6 września 2019 r.) przez radę gminy stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi z podziałem na selektywny i nieselektywny sposób odbioru odpadów świadczy o tym, że rada gminy dopuszcza gromadzenie odpadów w sposób nieselektywny, co jest sprzeczne z obowiązującymi przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Jej przepisy nie dają obecnie radzie gminy możliwości ustalenia opłaty za odbiór odpadów zbieranych w sposób nieselektywny, a zobowiązują radę do ustalenia odpłaty podwyższonej (a więc o sankcyjnym charakterze) za niewypełnienie przez właścicieli nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

Michał Cyrankiewicz

prawnik, dziennikarz, autor licznych publikacji z zakresu ustroju gmin, finansów publicznych, gospodarki komunalnej i samorządowego prawa pracy

Podstawy prawne

  • art. 9 ust. 1 ustawy z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1579)

  • art. 23 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 701; ost. zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 1579)

  • art. 6k ust. 2a ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 2010; ost. zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 2020)

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA