REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdobyć unijne fundusze na modernizację i remonty dróg

AO

REKLAMA


Ile pieniędzy zostanie przeznaczonych w ramach pomocowych funduszy unijnych na drogi? Czy będą środki na budowy dróg gminnych i powiatowych? W jakiej sytuacji wniosek otrzyma wsparcie?

Transport to obszar, który w latach 2007-2013 uzyska największe wsparcie z unijnych środków. Na ten cele skierowane zostanie ponad 19 mld euro z Programu Infrastruktura i Środowisko, 1,2 mld euro z Programu Rozwój Polski Wschodniej i 3,7 mld euro z regionalnych programów operacyjnych. Łącznie - 23,9 mld euro. Znaczna część tej kwoty zostanie przeznaczona na inwestycje drogowe.

Usprawniona ma być komunikacja między największymi ośrodkami miejskimi, określanymi jako lokomotywy wzrostu i w ten sposób stworzyć dogodne warunki do lokalizacji nowych inwestycji w naszych regionach. Będzie temu służyć - finansowana z programu Infrastruktura i Środowisko - budowa autostrad, dróg ekspresowych i krajowych.

Jednocześnie potrzebna jest infrastruktura spajającą główne, międzyregionalne i międzynarodowe szlaki komunikacyjne z drogami niższego szczebla. To niezbędne, by poprawić komunikację w relacjach miasto i jego okolice. Dlatego tak ważne będzie wsparcie dla budowy i modernizacji dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Tego rodzaju inwestycje będą finansowane w ramach programów regionalnych, przygotowywanych i zarządzanych przez samorządy województw.

Na realizację 16 regionalnych programów operacyjnych przeznaczone zostało blisko 16 mld euro. Z przeprowadzonej przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego analizy wynika, że na realizację inwestycji drogowych regiony zamierzają przeznaczyć ok. 2,65 mld euro. Większość samorządów planuje działania dotyczące:

l budowy, modernizacji i remontów dróg wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową,

l budowy, modernizacji i remontów węzłów, skrzyżowań, mostów, wiaduktów, estakad, tuneli, obwodnic miast wraz z towarzyszącą infrastrukturą,

l tworzenia infrastruktury towarzyszącej w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska itp.

Projekty drogowe o strategicznym znaczeniu dla rozwoju regionu, tzw. projekty kluczowe, z pewnością znajdą się w Indykatywnych Planach Inwestycyjnych, stanowiących załączniki do programów regionalnych. Projekty kluczowe wskazane przez samorządy w zakresie infrastruktury drogowej dotyczą przede wszystkim inwestycji związanych z drogami wojewódzkimi, ale pojawiają się też projekty dotyczące dróg powiatowych - takie które łączą drogi krajowe i wojewódzkie. Generalnie, głównym celem samorządów jest podniesienie spójności między regionalnymi i lokalnymi układami transportowymi a siecią połączeń krajowych i międzynarodowych. Zapewne pod tym kątem do dofinansowania będą wybierane projekty jednostek samorządu terytorialnego dotyczące dróg gminnych i powiatowych.

Bardzo ważne jest, aby każda droga współfinansowana z unijnych funduszy przyczyniała się do rozwoju regionu, zwiększała jego konkurencyjność i atrakcyjność inwestycyjną. Pieniądze muszą być tak wykorzystane, aby w przyszłości przynosiły gminie zysk na przykład w postaci inwestycji. Jeśli do wyremontowania jest kilka dróg, to trzeba wybrać tę, której remont w największym stopniu przyczyni się do rozwoju gospodarczego. Gmina powinna myśleć w ten sposób: jeśli mamy tereny, gdzie można ściągnąć inwestorów, ale nie da się tam dojechać, ponieważ droga jest za wąska i dziurawa, a jej wyremontowanie przyczyni się do rozwoju, to wniosek o fundusze powinien dotyczyć tej właśnie drogi.



MONIKA NIEWINOWSKA

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA