Jak zdobyć unijne fundusze na modernizację i remonty dróg
REKLAMA
Transport to obszar, który w latach 2007-2013 uzyska największe wsparcie z unijnych środków. Na ten cele skierowane zostanie ponad 19 mld euro z Programu Infrastruktura i Środowisko, 1,2 mld euro z Programu Rozwój Polski Wschodniej i 3,7 mld euro z regionalnych programów operacyjnych. Łącznie - 23,9 mld euro. Znaczna część tej kwoty zostanie przeznaczona na inwestycje drogowe.
Usprawniona ma być komunikacja między największymi ośrodkami miejskimi, określanymi jako lokomotywy wzrostu i w ten sposób stworzyć dogodne warunki do lokalizacji nowych inwestycji w naszych regionach. Będzie temu służyć - finansowana z programu Infrastruktura i Środowisko - budowa autostrad, dróg ekspresowych i krajowych.
Jednocześnie potrzebna jest infrastruktura spajającą główne, międzyregionalne i międzynarodowe szlaki komunikacyjne z drogami niższego szczebla. To niezbędne, by poprawić komunikację w relacjach miasto i jego okolice. Dlatego tak ważne będzie wsparcie dla budowy i modernizacji dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Tego rodzaju inwestycje będą finansowane w ramach programów regionalnych, przygotowywanych i zarządzanych przez samorządy województw.
Na realizację 16 regionalnych programów operacyjnych przeznaczone zostało blisko 16 mld euro. Z przeprowadzonej przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego analizy wynika, że na realizację inwestycji drogowych regiony zamierzają przeznaczyć ok. 2,65 mld euro. Większość samorządów planuje działania dotyczące:
l budowy, modernizacji i remontów dróg wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową,
l budowy, modernizacji i remontów węzłów, skrzyżowań, mostów, wiaduktów, estakad, tuneli, obwodnic miast wraz z towarzyszącą infrastrukturą,
l tworzenia infrastruktury towarzyszącej w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska itp.
Projekty drogowe o strategicznym znaczeniu dla rozwoju regionu, tzw. projekty kluczowe, z pewnością znajdą się w Indykatywnych Planach Inwestycyjnych, stanowiących załączniki do programów regionalnych. Projekty kluczowe wskazane przez samorządy w zakresie infrastruktury drogowej dotyczą przede wszystkim inwestycji związanych z drogami wojewódzkimi, ale pojawiają się też projekty dotyczące dróg powiatowych - takie które łączą drogi krajowe i wojewódzkie. Generalnie, głównym celem samorządów jest podniesienie spójności między regionalnymi i lokalnymi układami transportowymi a siecią połączeń krajowych i międzynarodowych. Zapewne pod tym kątem do dofinansowania będą wybierane projekty jednostek samorządu terytorialnego dotyczące dróg gminnych i powiatowych.
Bardzo ważne jest, aby każda droga współfinansowana z unijnych funduszy przyczyniała się do rozwoju regionu, zwiększała jego konkurencyjność i atrakcyjność inwestycyjną. Pieniądze muszą być tak wykorzystane, aby w przyszłości przynosiły gminie zysk na przykład w postaci inwestycji. Jeśli do wyremontowania jest kilka dróg, to trzeba wybrać tę, której remont w największym stopniu przyczyni się do rozwoju gospodarczego. Gmina powinna myśleć w ten sposób: jeśli mamy tereny, gdzie można ściągnąć inwestorów, ale nie da się tam dojechać, ponieważ droga jest za wąska i dziurawa, a jej wyremontowanie przyczyni się do rozwoju, to wniosek o fundusze powinien dotyczyć tej właśnie drogi.
MONIKA NIEWINOWSKA
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
REKLAMA
REKLAMA