REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdobyć unijne fundusze na modernizację i remonty dróg

AO

REKLAMA


Ile pieniędzy zostanie przeznaczonych w ramach pomocowych funduszy unijnych na drogi? Czy będą środki na budowy dróg gminnych i powiatowych? W jakiej sytuacji wniosek otrzyma wsparcie?

Transport to obszar, który w latach 2007-2013 uzyska największe wsparcie z unijnych środków. Na ten cele skierowane zostanie ponad 19 mld euro z Programu Infrastruktura i Środowisko, 1,2 mld euro z Programu Rozwój Polski Wschodniej i 3,7 mld euro z regionalnych programów operacyjnych. Łącznie - 23,9 mld euro. Znaczna część tej kwoty zostanie przeznaczona na inwestycje drogowe.

Usprawniona ma być komunikacja między największymi ośrodkami miejskimi, określanymi jako lokomotywy wzrostu i w ten sposób stworzyć dogodne warunki do lokalizacji nowych inwestycji w naszych regionach. Będzie temu służyć - finansowana z programu Infrastruktura i Środowisko - budowa autostrad, dróg ekspresowych i krajowych.

Jednocześnie potrzebna jest infrastruktura spajającą główne, międzyregionalne i międzynarodowe szlaki komunikacyjne z drogami niższego szczebla. To niezbędne, by poprawić komunikację w relacjach miasto i jego okolice. Dlatego tak ważne będzie wsparcie dla budowy i modernizacji dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Tego rodzaju inwestycje będą finansowane w ramach programów regionalnych, przygotowywanych i zarządzanych przez samorządy województw.

Na realizację 16 regionalnych programów operacyjnych przeznaczone zostało blisko 16 mld euro. Z przeprowadzonej przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego analizy wynika, że na realizację inwestycji drogowych regiony zamierzają przeznaczyć ok. 2,65 mld euro. Większość samorządów planuje działania dotyczące:

l budowy, modernizacji i remontów dróg wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową,

l budowy, modernizacji i remontów węzłów, skrzyżowań, mostów, wiaduktów, estakad, tuneli, obwodnic miast wraz z towarzyszącą infrastrukturą,

l tworzenia infrastruktury towarzyszącej w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska itp.

Projekty drogowe o strategicznym znaczeniu dla rozwoju regionu, tzw. projekty kluczowe, z pewnością znajdą się w Indykatywnych Planach Inwestycyjnych, stanowiących załączniki do programów regionalnych. Projekty kluczowe wskazane przez samorządy w zakresie infrastruktury drogowej dotyczą przede wszystkim inwestycji związanych z drogami wojewódzkimi, ale pojawiają się też projekty dotyczące dróg powiatowych - takie które łączą drogi krajowe i wojewódzkie. Generalnie, głównym celem samorządów jest podniesienie spójności między regionalnymi i lokalnymi układami transportowymi a siecią połączeń krajowych i międzynarodowych. Zapewne pod tym kątem do dofinansowania będą wybierane projekty jednostek samorządu terytorialnego dotyczące dróg gminnych i powiatowych.

Bardzo ważne jest, aby każda droga współfinansowana z unijnych funduszy przyczyniała się do rozwoju regionu, zwiększała jego konkurencyjność i atrakcyjność inwestycyjną. Pieniądze muszą być tak wykorzystane, aby w przyszłości przynosiły gminie zysk na przykład w postaci inwestycji. Jeśli do wyremontowania jest kilka dróg, to trzeba wybrać tę, której remont w największym stopniu przyczyni się do rozwoju gospodarczego. Gmina powinna myśleć w ten sposób: jeśli mamy tereny, gdzie można ściągnąć inwestorów, ale nie da się tam dojechać, ponieważ droga jest za wąska i dziurawa, a jej wyremontowanie przyczyni się do rozwoju, to wniosek o fundusze powinien dotyczyć tej właśnie drogi.



MONIKA NIEWINOWSKA

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA