REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą kary dla urzędników za opóźnienia przy budowie dróg

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rząd przyjął zmiany do specustawy o drogach publicznych, która przewiduje wyższe odszkodowania dla właścicieli wywłaszczanych gruntów. Wydawane będzie tylko jedno zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.

Opóźnienia przy budowie dróg krajowych są dramatyczne. Ministerstwo Infrastruktury proponuje radykalne uproszczenie procedur i skrócenie czasu podejmowania decyzji administracyjnych. Remedium na drogowe opóźnienia ma być przyjęta wczoraj przez rząd nowela specustawy o drogach publicznych. Dzięki niej planowana przez rząd do 2012 roku budowa blisko 3 tys. kilometrów autostrad i dróg ekspresowych ma stać się realna.

REKLAMA

REKLAMA

Rząd kładzie nacisk w projekcie ustawy na likwidację niepotrzebnych formalności. Urzędników mają dyscyplinować kary za nieterminowe wydawanie decyzji. W przypadku gdy wojewoda lub starosta nie wyda decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w ciągu 95 dni od dnia złożenia wniosku, organ wyższego stopnia wymierzy mu karę 500 zł za każdy dzień zwłoki.

- Teraz przy budowie drogi konieczne jest uzyskanie kilku decyzji. Każda z nich przedłuża proces przygotowania inwestycji. Najtrudniejsza i najbardziej czasochłonna jest decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. Ale również odrębne decyzje lokalizacyjna i pozwolenie na budowę wydłużają formalności - mówi Tadeusz Suwara z Polskiego Kongresu Drogowego.

Skrócenie procedur

Wkrótce odrębne teraz decyzje - lokalizacyjną oraz pozwolenie budowlane - zastąpi jedna: zezwolenie na realizację inwestycji drogowych. - Rozwiązanie to skróci proces przygotowania inwestycji nawet o rok - zapewnia Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury.

Wyższe mają też być odszkodowania dla wywłaszczanych właścicieli. Rekompensaty będą pokrywać nie tylko wartość rynkową nieruchomości, ale także koszty poszukiwania nowego lokum, podatki i opłaty oraz koszty przeprowadzki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Popieramy pomysł zastąpienia decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi i o pozwoleniu na budowę jedną decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - mówi Roland Wiejek z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie.

REKLAMA

- Eliminacja etapu pozyskania decyzji lokalizacyjnej dla planowanej inwestycji drogowej, a także łączne postępowanie dla całego obszaru zainwestowania, z całą pewnością przyspieszy i ułatwi cały proces pozyskiwania decyzji pozwalającej na budowę - decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - wskazuje Renata Rybicka, rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich z Krakowa.

Roland Wiejek wskazuje, że zaletą przyjętego przez rząd rozwiązania będzie wydanie ostatecznej decyzji zezwalającej na rozpoczęcie robót budowlanych w trybie samej specustawy, a nie w oddzielnym postępowaniu w trybie prawa budowlanego.

- Bez wątpienia przyspieszy to znacznie procedurę - ocenia Roland Wiejek.

Nieprzekraczalne terminy

Dla administracji drogowej najważniejszymi zaletami projektu będzie także włączenie do decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej ustaleń dotyczących przebudowy istniejącej sieci uzbrojenia terenu oraz przebudowy dróg innych kategorii niż realizowana. Teraz to czynnik spowalniający i generujący zbędne koszty. Ważne będzie też wprowadzenie zasady milczącej zgody w uzyskiwaniu opinii oraz nieprzekraczalne terminy na rozpatrzenie odwołań przez organy wyższej instancji i skarg przez sądy administracyjne.

Część inżynierów drogowych ma jednak wątpliwości. Obawiają się, że urzędnicy na samo przyswojenie sobie nowych procedur będą potrzebowali co najmniej pół roku. Ponadto do jednej decyzji trzeba będzie przygotować więcej dokumentów.

- Zmiany pozornie zmierzają do przyspieszenia przygotowania inwestycji drogowych, ale w rzeczywistości czas przygotowania inwestycji może zostać wydłużony - ocenia Andrzej Zygmunt, dyrektor Pracowni Inżynierskiej Klotoida.

- Połączenie w jednej decyzji lokalizacji inwestycji i udzielenia pozwolenia na budowę spowoduje znaczne wydłużenie czasu przygotowania dokumentów do uzyskania końcowej decyzji - dodaje.

Wyższe odszkodowania

Właściciele nieruchomości przejmowanych pod drogi otrzymają wyższe odszkodowania.

- Ustalenie odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość będzie musiało zostać poprzedzone obligatoryjnymi negocjacjami z właścicielem. W obecnym stanie prawnym przepisy nie dają takiej możliwości, a wysokość odszkodowania określa organ administracji - wyjaśnia Maciej Szambelańczyk, radca prawny w Kancelarii Wierciński, Kwieciński, Baehr.

Ostrzega jednak, że negocjacje takie nie będą mogły trwać w nieskończoność.

- Po upływie trzech miesięcy wysokość odszkodowania zostanie ustalona w drodze decyzji administracyjnej - dodaje.

Wypłacane właścicielom kwoty mają zrekompensować im koszty poszukiwania nowej nieruchomości oraz przeprowadzki, a także podatków i opłat związanych z nabyciem nowego gruntu lub lokalu. Ustawodawca z góry ustalił jednak górną granicę takich kosztów (maksymalnie 10 lub 15 proc. wartości wywłaszczonej nieruchomości).

- Najważniejszą sprawą jest, aby w wycenie można było uwzględnić wszystkie utracone korzyści, np. z prowadzonej w pobliżu drogi działalności gospodarczej - uważa Andrzej Zygmunt.

- Dlatego trudno sobie wyobrazić, aby w większości przypadków dodatek 15 proc. rekompensował utratę domu (konieczność budowy lub nabycia nowego domu) lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Natomiast dla nieruchomości niezabudowanych dodatek 10 proc. wydaje się wystarczający - ocenia Andrzej Zygmunt.

 

Geodezja nie podoła

- Bardzo istotnym czynnikiem, który będzie zmniejszał konflikty właścicieli gruntów, będzie określony w decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji 4-miesięczny termin wypłaty odszkodowania - ocenia Roland Wiejek.

Niestety, w projekcie ustawy nie zostały określone konkretne zasady określania wartości nieruchomości, tak aby uzyskać słuszne odszkodowanie - takie zasady muszą się znaleźć w rozporządzeniu.

Zdaniem Rolanda Wiejka tryb, w którym wysokość odszkodowania ustala organ I instancji (tj. w dotychczas obowiązującej formie), funkcjonuje poprawnie. Natomiast przeniesienie obowiązku ustalenia wysokości odszkodowania w drodze negocjacji z dotychczasowym właścicielem na zarządcę drogi jest niekorzystne.

- Służby geodezyjne, którymi dysponują zarządcy dróg, nie będą w stanie obsłużyć proponowanych procedur - dodaje Roland Wiejek.

 

 


EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska kolej w ofensywie inwestycyjnej dzięki miliardom z KPO

Setki kilometrów modernizowanych torów i sieci trakcyjnej, nowe stacje i przystanki, zaawansowane technologie sterowania ruchem, bezkolizyjne skrzyżowania i lepszy dostęp do kolei w mniejszych miejscowościach. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują największy od dziesięcioleci program inwestycyjny.

Na wypadek wojny, suszy i pożaru obowiązek posiadania elastycznych zbiorników na wodę. Przepisy o ochronie ludności cywilnej

Będzie nowy obowiązek posiadania elastycznych zbiorników na wodę w każdej gminie. Wprowadzają go przepisy o ochronie ludności cywilnej. Chodzi tu o zabezpieczenie w razie wojny, suszy czy pożarów.

Mikrogranty dla seniorów. Bezzwrotne wsparcie finansowe do 5000 zł

Mikrogranty dla seniorów to program wsparcia dla łodzian w wieku 60+. Starsi mieszkańcy mogą otrzymać nawet do 5tys. z dofinansowania z budżetu miasta. Nabór wniosków trwa od 25 sierpnia do 8 września.

Co najmniej 19 porodówek zniknęło już z mapy Polski

Między styczniem 2024 a końcem lipca 2025 w Polsce zamknięto co najmniej 19 oddziałów położniczych. Jak wynika z sondy portalu Rynek Zdrowia, główną przyczyną ich likwidacji była nierentowność.

REKLAMA

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego w praktyce. Czy samorządy i właściciele wywiązują się z obowiązków?

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego to nie tylko idea, ale obowiązująca norma prawna. Mimo to wiele jednostek samorządu terytorialnego i właścicieli zabytków traktuje ją wyłącznie jako formalność. W praktyce często rozmija się to z celem, który jasno określa prawo.

Nowelizacja ustawy o rehabilitacji 2025 – więcej pieniędzy z UE dla PFRON i osób z niepełnosprawnościami

Rząd przygotował projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji (UD282), który może zmienić zasady finansowania programów PFRON. Dzięki nowym przepisom wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami będzie mogło być współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej. To oznacza więcej pieniędzy na aktywizację zawodową i pomoc społeczną, bez dodatkowych kosztów dla budżetu państwa.

Podwyżki dla lekarzy sądowych. Od 1 stycznia 2026 r. stawki za zaświadczenia pójdą w górę

Od 1 stycznia 2026 r. lekarze sądowi dostaną wyższe wynagrodzenie za wydawanie zaświadczeń – wynika z projektu Ministerstwa Sprawiedliwości. Obecnie za jedno zaświadczenie otrzymują 100 zł, co zdaniem resortu zniechęca ich do pełnienia tej funkcji. Podwyżki mają rozwiązać problem braku lekarzy w wielu sądach.

UE przedłuża przepisy dot. magazynowania gazu do 2027 r. Obowiązek zapełnienia magazynów przed zimą

Unia Europejska przedłuża przepisy dotyczące magazynowania gazu do 2027 roku. Państwa członkowskie mają obowiązek zapełnienia magazynów gaz przed zimą. Celem jest zapewnienie bezpieczeństwa dostaw gazu.

REKLAMA

Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

REKLAMA