REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą kary dla urzędników za opóźnienia przy budowie dróg

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rząd przyjął zmiany do specustawy o drogach publicznych, która przewiduje wyższe odszkodowania dla właścicieli wywłaszczanych gruntów. Wydawane będzie tylko jedno zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.

Opóźnienia przy budowie dróg krajowych są dramatyczne. Ministerstwo Infrastruktury proponuje radykalne uproszczenie procedur i skrócenie czasu podejmowania decyzji administracyjnych. Remedium na drogowe opóźnienia ma być przyjęta wczoraj przez rząd nowela specustawy o drogach publicznych. Dzięki niej planowana przez rząd do 2012 roku budowa blisko 3 tys. kilometrów autostrad i dróg ekspresowych ma stać się realna.

REKLAMA

REKLAMA

Rząd kładzie nacisk w projekcie ustawy na likwidację niepotrzebnych formalności. Urzędników mają dyscyplinować kary za nieterminowe wydawanie decyzji. W przypadku gdy wojewoda lub starosta nie wyda decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w ciągu 95 dni od dnia złożenia wniosku, organ wyższego stopnia wymierzy mu karę 500 zł za każdy dzień zwłoki.

- Teraz przy budowie drogi konieczne jest uzyskanie kilku decyzji. Każda z nich przedłuża proces przygotowania inwestycji. Najtrudniejsza i najbardziej czasochłonna jest decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. Ale również odrębne decyzje lokalizacyjna i pozwolenie na budowę wydłużają formalności - mówi Tadeusz Suwara z Polskiego Kongresu Drogowego.

Skrócenie procedur

Wkrótce odrębne teraz decyzje - lokalizacyjną oraz pozwolenie budowlane - zastąpi jedna: zezwolenie na realizację inwestycji drogowych. - Rozwiązanie to skróci proces przygotowania inwestycji nawet o rok - zapewnia Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury.

Wyższe mają też być odszkodowania dla wywłaszczanych właścicieli. Rekompensaty będą pokrywać nie tylko wartość rynkową nieruchomości, ale także koszty poszukiwania nowego lokum, podatki i opłaty oraz koszty przeprowadzki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Popieramy pomysł zastąpienia decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi i o pozwoleniu na budowę jedną decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - mówi Roland Wiejek z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie.

REKLAMA

- Eliminacja etapu pozyskania decyzji lokalizacyjnej dla planowanej inwestycji drogowej, a także łączne postępowanie dla całego obszaru zainwestowania, z całą pewnością przyspieszy i ułatwi cały proces pozyskiwania decyzji pozwalającej na budowę - decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - wskazuje Renata Rybicka, rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich z Krakowa.

Roland Wiejek wskazuje, że zaletą przyjętego przez rząd rozwiązania będzie wydanie ostatecznej decyzji zezwalającej na rozpoczęcie robót budowlanych w trybie samej specustawy, a nie w oddzielnym postępowaniu w trybie prawa budowlanego.

- Bez wątpienia przyspieszy to znacznie procedurę - ocenia Roland Wiejek.

Nieprzekraczalne terminy

Dla administracji drogowej najważniejszymi zaletami projektu będzie także włączenie do decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej ustaleń dotyczących przebudowy istniejącej sieci uzbrojenia terenu oraz przebudowy dróg innych kategorii niż realizowana. Teraz to czynnik spowalniający i generujący zbędne koszty. Ważne będzie też wprowadzenie zasady milczącej zgody w uzyskiwaniu opinii oraz nieprzekraczalne terminy na rozpatrzenie odwołań przez organy wyższej instancji i skarg przez sądy administracyjne.

Część inżynierów drogowych ma jednak wątpliwości. Obawiają się, że urzędnicy na samo przyswojenie sobie nowych procedur będą potrzebowali co najmniej pół roku. Ponadto do jednej decyzji trzeba będzie przygotować więcej dokumentów.

- Zmiany pozornie zmierzają do przyspieszenia przygotowania inwestycji drogowych, ale w rzeczywistości czas przygotowania inwestycji może zostać wydłużony - ocenia Andrzej Zygmunt, dyrektor Pracowni Inżynierskiej Klotoida.

- Połączenie w jednej decyzji lokalizacji inwestycji i udzielenia pozwolenia na budowę spowoduje znaczne wydłużenie czasu przygotowania dokumentów do uzyskania końcowej decyzji - dodaje.

Wyższe odszkodowania

Właściciele nieruchomości przejmowanych pod drogi otrzymają wyższe odszkodowania.

- Ustalenie odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość będzie musiało zostać poprzedzone obligatoryjnymi negocjacjami z właścicielem. W obecnym stanie prawnym przepisy nie dają takiej możliwości, a wysokość odszkodowania określa organ administracji - wyjaśnia Maciej Szambelańczyk, radca prawny w Kancelarii Wierciński, Kwieciński, Baehr.

Ostrzega jednak, że negocjacje takie nie będą mogły trwać w nieskończoność.

- Po upływie trzech miesięcy wysokość odszkodowania zostanie ustalona w drodze decyzji administracyjnej - dodaje.

Wypłacane właścicielom kwoty mają zrekompensować im koszty poszukiwania nowej nieruchomości oraz przeprowadzki, a także podatków i opłat związanych z nabyciem nowego gruntu lub lokalu. Ustawodawca z góry ustalił jednak górną granicę takich kosztów (maksymalnie 10 lub 15 proc. wartości wywłaszczonej nieruchomości).

- Najważniejszą sprawą jest, aby w wycenie można było uwzględnić wszystkie utracone korzyści, np. z prowadzonej w pobliżu drogi działalności gospodarczej - uważa Andrzej Zygmunt.

- Dlatego trudno sobie wyobrazić, aby w większości przypadków dodatek 15 proc. rekompensował utratę domu (konieczność budowy lub nabycia nowego domu) lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Natomiast dla nieruchomości niezabudowanych dodatek 10 proc. wydaje się wystarczający - ocenia Andrzej Zygmunt.

 

Geodezja nie podoła

- Bardzo istotnym czynnikiem, który będzie zmniejszał konflikty właścicieli gruntów, będzie określony w decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji 4-miesięczny termin wypłaty odszkodowania - ocenia Roland Wiejek.

Niestety, w projekcie ustawy nie zostały określone konkretne zasady określania wartości nieruchomości, tak aby uzyskać słuszne odszkodowanie - takie zasady muszą się znaleźć w rozporządzeniu.

Zdaniem Rolanda Wiejka tryb, w którym wysokość odszkodowania ustala organ I instancji (tj. w dotychczas obowiązującej formie), funkcjonuje poprawnie. Natomiast przeniesienie obowiązku ustalenia wysokości odszkodowania w drodze negocjacji z dotychczasowym właścicielem na zarządcę drogi jest niekorzystne.

- Służby geodezyjne, którymi dysponują zarządcy dróg, nie będą w stanie obsłużyć proponowanych procedur - dodaje Roland Wiejek.

 

 


EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego badania przesiewowe są takie ważne?

W tym roku Komisja Europejska, Ministerstwo Zdrowia i Narodowy Instytut Onkologii wspólnie promują badania przesiewowe w kierunku raka. Kampania #GetScreenedEU ma zwiększyć świadomość, zwłaszcza wśród kobiet, i zachęcić do profilaktyki. Z danych WHO wynika, że wskaźnik przeżycia w przypadku wczesnego rozpoznania raka piersi przekracza 90 proc.

Nowe dotacje na modernizację energetyczną dla instytucji publicznych ze Śląska od czerwca 2025 r.

W województwie śląskim planowany jest nabór na dofinansowanie modernizacji energetycznej budynków użyteczności publicznej. Jak można wyczytać z harmonogramu już od 30 czerwca 2025 r. samorządy, szkoły, przychodnie, domy kultury i inne jednostki realizujące cele publiczne będą mogły ubiegać się o wsparcie sięgające nawet 85% kosztów kwalifikowanych. To realna szansa na zmniejszenie zużycia energii, obniżenie rachunków i podniesienie standardu obiektów.

Rządowy program "Moc Małych Społeczności". Do podziału 70 mln zł. Nabór wniosków do 9 czerwca 2025 r.

W piątek, 16 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków w ramach „Rządowego Programu wsparcia organizacji pozarządowych Moc Małych Społeczności”. Adresowany jest do NGOsów działających w mniejszych miastach oraz na terenach wiejskich.

Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

REKLAMA

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

REKLAMA

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

REKLAMA