REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata za śmieci zależna od wody - jakie będą problemy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Opłata za śmieci zależna od wody - jakie będą problemy?
Opłata za śmieci zależna od wody - jakie będą problemy?
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Uzależnienie wysokości opłaty za wywóz śmieci od zużycia wody wzbudza kontrowersje. Chodzi nie tylko o wysokość wspomnianej opłaty w Warszawie. Sam mechanizm jej naliczania generuje pewne problemy.

Wiele osób już wie o tym, że nowy sposób naliczania opłat za wywóz śmieci w Warszawie ma obowiązywać dopiero od kwietnia 2021 r. W miarę upływu czasu, pojawiają się kolejne wątpliwości dotyczące tego rozwiązania. Nie chodzi wyłącznie o fakt, że przeciętna warszawska rodzina zapłaci za wywóz odpadów komunalnych o wiele więcej niż wcześniej. Zarządcy budynków wielorodzinnych wskazują, że uzależnienie „śmieciowej” opłaty od zużycia wody w niektórych przypadkach spowoduje pretensje ze strony właścicieli mieszkań. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl postanowili wskazać najbardziej problematyczne aspekty nowego systemu. Stanowią one przestrogę dla tych miast, które w przyszłości chciałyby wprowadzić podobny sposób naliczania opłat za wywóz śmieci.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana wysokości opłat za śmieci

Tytułem wstępu, eksperci portalu RynekPierwotny.pl przypominają, że już niebawem miesięczna warszawska opłata za wywóz śmieci prawdopodobnie będzie ustalana według następującego wzoru: 12,73 zł/m3 x średniomiesięczne zużycie wody z 6 miesięcy w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Wspomniany okres dwunastomiesięczny ma być naliczany wstecz względem miesiąca, w którym powstał obowiązek złożenia deklaracji o wysokości opłaty „śmieciowej” (w oparciu o wskazanie wodomierza głównego z danej nieruchomości). Wyjaśnienia, których udzielił warszawski ratusz wskazują, że składanie nowej deklaracji będzie wymagane po każdym odczycie wodomierza głównego. To pewna uciążliwość zważywszy na fakt, że odczyty zwykle są dokonywane co sześć miesięcy. Chodzi przede wszystkim o formalności dla właścicieli domów, bo w przypadku bloków i kamienic to wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie oraz inni zarządcy będą zajmować się składaniem deklaracji.

Wyjaśnienia opublikowane przez Urząd Miasta Warszawy mówią również, że właściciel nieruchomości będzie mógł swobodnie wybrać, które kolejne miesiące powinny zostać wzięte pod uwagę do ustalenia średniomiesięcznego zużycia wody. Mimo tego, można oczekiwać, że pojawią się kontrowersje. Przykładem jest sytuacja, w której osoba samotna kupuje mieszkanie po trzyosobowej rodzinie i do czasu kolejnego odczytu musi wnosić opłatę za śmieci ustaloną jeszcze według zużycia wody przez poprzednich lokatorów. Jeżeli następny odczyt przypadnie niedługo po zakupie lokalu, to stawka „śmieciową” na kolejne miesiące nadal może być wysoka, ponieważ zużycie wody przez poprzednich właścicieli mieszkania zawyży średnią obliczoną dla sześciu miesięcy.

Opłaty od właścicieli lokali użytkowych

Osoby zarządzające budynkami wielorodzinnymi wskazują na jeszcze jeden poważny mankament nowych przepisów. Chodzi o to, że właściciele lokali użytkowych również będą płacić za wywóz odpadów komunalnych na podstawie zużycia wody (według wzoru 12,73 zł/m3 x średniomiesięczne zużycie wody z 6 miesięcy w ciągu ostatnich 12 miesięcy). Tymczasem niektóre rodzaje działalności gospodarczej cechują się produkcją bardzo dużej ilości odpadów komunalnych (np. tekturowych opakowań). Wątpliwości wzbudza zatem identyczny sposób naliczania nowej opłaty „śmieciowej” dotyczący lokali mieszkalnych oraz użytkowych. System naliczania opłat, który będzie działał do 31 marca 2021 r. wprowadza natomiast rozróżnienie wysokości opłat dla przedsiębiorców i właścicieli nieruchomości mieszkaniowych.

REKLAMA

Awaria wody i niedokładności pomiarowe

Kolejne dwa zarzuty, które formułują osoby zarządzające blokami oraz kamienicami dotyczą awarii i niedokładności pomiarowych wpływających na wysokość ustalonej opłaty. Pierwsze zastrzeżenie praktyków względem nowych przepisów wiąże się z różnicą pomiędzy wskazaniami wodomierza głównego i wodomierzy umieszczonych w lokalach. Uchwały ustalające nowe koszty wywozu śmieci w Warszawie nie precyzują, jak powinna być rozliczana taka różnica sięgająca zwykle kilku procent. Wiadomo jedynie, że wspólnota mieszkaniowa poniesie koszt nowej opłaty „śmieciowej” bez ograniczeń, a odpowiedzialność właścicieli lokali będzie ograniczona do wskazań poszczególnych wodomierzy (zobacz art. 2 ust. 3a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pewne wątpliwości wzbudza również kwestia odpowiedzialności finansowej właściciela lokalu lub wspólnoty w sytuacji, gdy dojdzie do dużego wycieku wody w mieszkaniu lub na terenie części wspólnej. Taka sytuacja stanie się szczególnie uciążliwa w razie odczytów wodomierza dokonywanych tylko raz na rok. Właściciel nieruchomości nie będzie mógł bowiem wybrać do rozliczeń okresu sześciomiesięcznego, w którym awaria nie wpłynęła na odnotowane zużycie wody.

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Tylko 61 punkty dla niewidomej. We własnym mieszkaniu umie otworzyć drzwi. Niepełnosprawna, ale samodzielna

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

REKLAMA