REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalanie opłat za odpady

Ustalanie opłat za odpady
Ustalanie opłat za odpady
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Opłaty za odpady mogą być ustalane i pobierane przez gminy według ściśle określonych metod ustalania i różnicowania stawki tej opłaty - od osoby, od zużycia wody, od powierzchni lokalu lub od gospodarstwa domowego. Żadna z tych metod nie jest jednak doskonała z uwagi na brak bezpośredniego powiązania z ilością wytwarzanych odpadów. Niezależnie od przyjętej przez radę gminy metodologii ustalania opłat, każda z nich wzbudzać będzie większe bądź mniejsze kontrowersje i poczucie niesprawiedliwości. Tym bardziej, jeśli opłata ta zostanie ustalona z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Jak ustala się opłaty za odpady?

REKLAMA

Przy ustalaniu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, na podstawie art. 6k ust. 1 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.), rada gminy ma możliwość dokonania wyboru tzw. metody od gospodarstwa domowego jako jednej z czterech spośród wymienionych w art. 6j ust. 1 i ust. 2 u.c.p.g. Jednocześnie, zgodnie z art. 6k ust. 2a u.c.p.g., obowiązują tu różne stawki opłat przypisane indywidualnie w odniesieniu do każdej z tych metod. Tym samym, w odniesieniu do gospodarstwa domowego, rada gminy może ustanowić miesięczną stawkę opłaty za odpady komunalne zbierane i odbierane w sposób selektywny wyłącznie w odniesieniu do przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na jedną osobę ogółem - za gospodarstwo domowe.

REKLAMA

Metoda uzależniająca wysokość pobieranej opłaty w odniesieniu do gospodarstwa domowego, choć prosta w swej konstrukcji, w dotychczasowej praktyce samorządów gminnych okazuje się jedną z bardziej kontrowersyjnych. Jakie elementy najczęściej wywołują istotne naruszenie obowiązujących przepisów i skutkują uchyleniem przyjętych przez rady gmin uchwał?

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2021

Czym jest gospodarstwo domowe?

REKLAMA

Na gruncie u.c.p.g. nie została ustanowiona legalna definicja gospodarstwa domowego. Taki stan rzeczy powoduje, że w celu doprecyzowania regulacji ustanawianych na gruncie uchwały, rada gminy wprowadza własną definicję gospodarstwa domowego wyłącznie na potrzeby tej konkretnej uchwały. Tworzone definicje, analogicznie do formuły liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość, wprowadzają element liczebny w gospodarstwie domowym. W praktyce wygląda to tak, że gospodarstwo domowe definiowane jest liczbą osób wspólnie zamieszkujących. Co do zasady pojęcia liczby osób w gospodarstwie domowym nie można utożsamiać z pojęciem gospodarstwa domowego, gdyż osoby zamieszkujące ze sobą nie muszą tworzyć gospodarstwa domowego.

Niezależnie jednak od intencji, rada gminy nie ma uprawnienia do tworzenia własnych definicji w sytuacji, w której w samej ustawie nie wskazano radzie takiej kompetencji. Takie działanie narusza art. 7 i art. 94 Konstytucji RP, a także § 135 i § 143 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej", poprzez przekroczenie delegacji ustawowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z ORZECZNICTWA

Przepisy nie zawierają upoważnienia do tworzenia definicji "gospodarstwa domowego" na potrzeby uchwalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Ustawa w art. 6j ust. 1 pkt 1 posługuje się pojęciem liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość. Przepisy u.c.p.g. posługują się jednolitym pojęciem gospodarstwa domowego, bez dalszego jego różnicowania na jedno- i wieloosobowe. U.c.p.g. nie zawiera definicji gospodarstwa domowego, ale nie zawiera też delegacji do utworzenia takiej definicji przez radę gminy. Rada gminy nie ma uprawnienia do objaśniania pojęć, które powinny być rozumiane w znaczeniu wynikającym z obowiązujących regulacji prawnych, w myśl zasady jednolitości prawa, albo w braku takich unormowań - w rozumieniu potocznym.

Wyrok WSA w Białymstoku z 6 listopada 2020 r., sygn. akt I SA/Bk 610/20

Różnicowanie stawek opłat

Dokonując wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od gospodarstwa domowego, rada gminy nie ma uprawnienia do różnicowania stawek opłat w zależności od wielkości gospodarstwa domowego. Dla tej metody, w odróżnieniu od pozostałych dostępnych metod, możliwe jest zastosowanie wyłącznie jednej stawki opłaty od gospodarstwa domowego, bez względu na liczbę osób tworzących dane gospodarstwo domowe. Przy metodzie "od gospodarstwa domowego" nie jest dopuszczalny podział na więcej niż jedną stawkę według kryterium różnicującego gospodarstwa jednoosobowe i wieloosobowe. Ustawodawca dopuszcza zróżnicowanie stawek w zależności od przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na jedną osobę ogółem - za gospodarstwo domowe.

Z ORZECZNICTWA

Użyte w art. 6j ust. 1 pkt 1 u.c.p.g. określenie "liczba mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość" oznacza co innego niż konstrukcja oparta na ilości mieszkańców gospodarstwa domowego. Osoby zamieszkujące nieruchomość nie muszą tworzyć gospodarstwa domowego. Ponadto osoba wchodząca w skład gospodarstwa domowego nie zawsze musi zamieszkiwać nieruchomość. Zatem może wystąpić różnica w wyniku wyliczenia opłaty stanowiącej iloczyn stawki opłaty i liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz opłaty stanowiącej iloczyn stawki opłaty i ilości mieszkańców gospodarstwa domowego.

Wyrok WSA w Olsztynie z 1 października 2020 r., sygn. akt I SA/Ol 399/20

Zróżnicowanie stawek opłaty ustalonej w odniesieniu do gospodarstwa domowego, według nieprzewidzianego w u.c.p.g. kryterium liczby osób w gospodarstwie domowym, stanowi istotne naruszenie art. 6j ust. 2a u.c.p.g. w związku z art. 6j ust. 2 u.c.p.g. Wskazany w art. 6j ust. 2a u.c.p.g. katalog w ramach dopuszczalnego różnicowania w odniesieniu do liczby osób wskazuje wyłącznie liczbę mieszkańców zamieszkujących nieruchomość, co do zasady nie można tego utożsamiać z liczbą osób w gospodarstwie domowym. Zatem niedopuszczalne jest ustalenie miesięcznej stawki w wysokości innej dla gospodarstwa np. jednoosobowego i innej dla gospodarstwa np. czteroosobowego (por. wyrok WSA w Białymstoku z 6 listopada 2020 r., sygn. akt 610/20 oraz z 9 listopada 2020 r., sygn. akt I SA/Bk 608/20).

Z ORZECZNICTWA

Z żadnej regulacji u.c.p.g. nie wynika upoważnienie dla rady gminy do wprowadzenia w ramach metody wymienionej w art. 6j ust. 2 u.s.p.g. dodatkowego kryterium, jakim jest podział gospodarstw domowych na kategorie zależne od liczby osób w nich zamieszkujących i zróżnicowanie na tej podstawie wysokości stawki opłaty.

Wyrok NSA z 6 maja 2016 r., sygn. akt II FSK 16/16

Krzysztof Adamczyk

audytor wewnętrzny z praktyką w jednostkach samorządu terytorialnego, ekspert w zakresie inwestycji i zarządzania projektami, dziennikarz specjalizujący się w tematyce prawa samorządowego, finansów publicznych oraz zamówień publicznych

Podstawa prawna

  • art. 6j ust. 2 i ust. 2a, art. 6k ust. 1 pkt 1, art. 6k ust. 2a pkt 4 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 1439)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Okres przejściowy dla e-Doręczeń do końca 2025 r. W celu zapewnienia skutecznego wdrożenia w podmiotach publicznych

Wprowadzenie okresu przejściowego dla e-Doręczeń do 31 grudnia 2025 r. dla podmiotów publicznych. Tak zakłada projekt nowelizacji ustawy opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

CKE: harmonogram egzaminów zawodowych i potwierdzających kwalifikacje w 2025 roku

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała harmonogram egzaminów zawodowych i egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie, które będą przeprowadzane w 2025 r. w sesji zimowej - w styczniu oraz w sesji letniej - w czerwcu i na początku lipca.

Rewolucja w przychodniach już od 24 sierpnia. Problemy ginekologiczne i kardiologiczne rozwiążesz na innych zasadach

Od soboty, 24 sierpnia pacjenci mogą korzystać z centralnej elektronicznej rejestracji na wybrane świadczenia. Pacjenci w ramach programu pilotażowego mogą samodzielnie zapisywać się i odwoływać wizyty online w poradniach kardiologicznych i w ramach dwóch programów ginekologicznych.

Masowa likwidacja porodówek? Gdzie? 1/3 nie spełnia limitu 400 porodów rocznie. Bez tego nie będzie umowy z NFZ

W sierpniu 2024 r. Ministerstwo Zdrowia przekazało do konsultacji publicznych projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw. To element reformy szpitalnictwa, która m.in. zmienia zasady kwalifikacji szpitali do tzw. sieci. Projekt ten przewiduje, że w przypadku profilu położnictwo i ginekologia o kwalifikacji miałaby decydować minimalna liczba odebranych porodów. Resort zdrowia wstępnie określił ją na około 400 rocznie. Szpitale w "sieci" mają umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia, co ma im gwarantować ciągłość i stabilność finansowania.

REKLAMA

Stypendia: Uczniowie dostali po 5000 zł od premiera. Teraz wnioski do fundacji i uczelni składają studenci

Otwierają się okienka na składanie wniosków o stypendia dla studentów. Miejsce składania wniosków: uczelnie i fundacje. Rok akademicki rozpoczyna się przecież już w październiku. Rok szkolny w szkołach zaczyna się miesiące wcześniej. Dlatego stypendia dla uczniów ruszyły wcześniej. Przykładem są stypendia premiera w łącznej kwocie 20 mln zł dla 4000 uczniów.

Depresja okołoporodowa. Dlaczego tak mało zwraca się uwagę na zdrowie psychiczne kobiet w ciąży, połogu i po stracie?

Depresja okołoporodowa dotyczy bardzo wielu kobiet. Tymczasem ponad 70 proc. matek, które urodziły dziecko w latach 2019-2024 nie miało przeprowadzonej obowiązkowej oceny ryzyka wystąpienia tej choroby. 

Chciał okraść mieszkanie, ale pogrążył się w lekturze książki

Do niecodziennego włamania doszło w jednym z mieszkań w Rzymie. Złodziej, przeszukując sypialnię natknął się na leżącą na szafce książkę. Zaczął czytać z zainteresowaniem. Przerwał dopiero, gdy do mieszkania wkroczyła wezwana przez właściciela apartamentu policja. 

5 zmian w roku szkolnym 2024/2025 r. Co zmienia się dla ucznia, rodzica i nauczyciela

Uczniów czeka uszczuplona podstawa programowa, a nauczycieli standardy zatrudniania specjalistów, które w pełni zaczną obowiązywać od roku szkolnego 2024/2025. Rodzice uczniów z Ukrainy powinni przygotować się na uzależnienie wypłat świadczeń wychowawczych (tzw. 800 plus) od realizacji obowiązku szkolnego. To jednak nie wszystkie nowości. Oto 5 kolejnych ważnych zmian!

REKLAMA

L4 z kodem "C" - co oznacza? Duży wzrost tego typu zwolnień lekarskich

W 2022 r. wydano 6,1 tys. zwolnień lekarskich z kodem "C". W 2023 r. było to już 6,6 tys. Tak wynika z raportu ZUS dotyczącego absencji w pracy z powodu choroby w 2023 r. Kod ten oznacza, że zwolnienie zostało wystawione w przypadku niezdolności do pracy spowodowanej nadużyciem alkoholu. 

Noszenie maseczek wraca. Jest wyraźne ostrzeżenie GIS

Główny Inspektor Sanitarny informuje o wzrastającej liczbie zakażeń na Covid-19. W związku z tym zapowiada nowe zalecenia, które mają dotyczyć m.in. obowiązku noszenia maseczek. GIS ostrzega przed szczytem zachorowań, który spodziewany jest w drugiej połowie października.

REKLAMA