REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Koguciuk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Optymalne, efektywne wykorzystanie przestrzeni, starannie dopracowane projekty i jasno określone granice terenów wydzielonych na wykorzystanie ich gospodarczo i społecznie. To główne cele, które stawiają sobie autorzy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (MPZP).

Zagadnienie i problematyka MPZP jest tematem kontrowersyjnym, bowiem odnosi się nie tylko do planu zagospodarowania przestrzeni w danej gminie, ale ma także decydujące znaczenie dla gospodarki nieruchomościami danego terenu. Zgodnie z ustawą stanowi akt prawa miejscowego i obowiązuje tylko na obszarze działania organu, który go wydał (najczęściej obszarze gminy).

REKLAMA

REKLAMA

Problematykę znaczenia MPZP można podzielić na dwie grupy:

- ekonomiczną,

- społeczną.

REKLAMA

Do aspektów ekonomicznych na wstępie należy zaliczyć fakt, iż gminy posiadające miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego są dużo bardziej atrakcyjne dla przedsiębiorców poszukujących lokalizacji do inwestycji. Oferują im przewidywalne warunki lokowania firm, a to pozwala przedsiębiorcom opracować strategię długoterminową i gwarantują stabilizację na rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Większa liczba inwestorów oznacza dodatkowe miejsca pracy dla mieszkańców gminy. To aspekt społeczny, a zarazem element, który powinny szczególnie wziąć sobie do serca władze samorządowe terenów mniej rozwiniętych gospodarczo gdzie bezrobocie jest największe. Połączenie tych czynników zaowocuje harmonijnym rozwojem gospodarczym danego terenu.

Aby MPZP mógł wejść w życie musi spełnić warunki studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Jest to dokument określający sposób zagospodarowania całego terytorium gminy wliczając w to obszary przeznaczone pod zabudowę, przebieg głównych szlaków komunikacyjnych, terenów chronionych. Skutkiem niespełnienia założeń studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy jest unieważnienie MPZP.

Kolejność tworzenia MPZP wygląda następująco:

- Uchwałą rady gminy zapada decyzja o przystąpieniu do sporządzenia MPZP.

- W zależności od rozmiaru terytorium samorządowego w dostępnych mediach ukazuje się ogłoszenie:

a)    wójta w przypadku gmin wiejskich,

b)    burmistrza gminy miejsko wiejskich,

c)    prezydenta miasta w przypadku miast powyżej 100000 mieszkańców, o możliwości składania wniosków do planu.

Następnie z podobną propozycją wójt, burmistrz lub prezydent miasta zwraca się do instytucji zewnętrznych. Zostaje opracowana dokładna analiza obecnego stanu terenu pod względem zagospodarowania, którą następnie konfrontuje się ze złożonymi wnioskami.

Na podstawie przeprowadzonych badań z zakresu wpływu ustaleń zawartych w MPZP na środowisko przyrodnicze organ wykonawczy podejmuje decyzję o akceptacji bądź odrzuceniu projektu planu.

W przypadku pozytywnej decyzji projekt zostaje skierowany do zaopiniowania i uzgodnień instytucji oraz władz gmin sąsiadujących. Po uzgodnieniu i pomyślnym zaopiniowaniu następuje opracowanie analizy skutków ekonomicznych planu.

Wstępna wersja planu zostaje wyłożona do publicznego wglądu na okres, co najmniej 21 dni, a zainteresowani ponownie zostają powiadomieni poprzez ogłoszenia w mediach. Po tym okresie zbierane są wszelkie uwagi dotyczące planu, które następnie rozpatruje przedstawiciel władzy wykonawczej. Po rozpatrzeniu uwag MPZP zostaje przekazany do rady gminy, która podczas swojej sesji uchwala MPZP.

Wojewoda ocenia zgodność uchwały z prawem i plan zostaje ogłoszony w dzienniku urzędowym właściwego województwa, wchodząc w życie, jako prawo miejscowe po 30 dniach od ogłoszenia.

Czytaj także: Planowanie przestrzenne w gminie>>

Powyższa lista ukazuje jak długa jest droga MPZP od momentu projektu aż do chwili, gdy wejdzie w życie pojawiając się w Dzienniku Urzędowym Województwa. Obecnie proces uchwalenia planu trwa w gminie około roku. Niezwykle istotne jest by ten czas uległ maksymalnemu skróceniu, bowiem warunkiem spełnienia głównej funkcji MPZP, czyli kształtowania ładu w przestrzeni jest jego jak najszybsze wejście w życie. Plan jest dostępny w wydziale architektury urzędu gminy możemy dowiedzieć się z niego między innymi:

- jakie jest przeznaczenie danego gruntu,

- jakie są zamierzenia władz odnośnie terenów przyległych do działki.

Słowem znajdziemy tam wszystkie ograniczenia dotyczące ewentualnej zabudowy terenu. Ważność MPZP zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U Nr 80 poz. 717.) zależy od tego, kiedy został uchwalony. Treść ustawy określa to następująco:

- plany uchwalone po 1 stycznia 1995 roku nadal zachowują moc prawną

- plany uchwalone przed 1 stycznia 1995 roku są już nieważne.

W drugim przypadku gmina powinna posiadać uchwalony nowy plan bądź posiłkuje się tylko warunkami zabudowy i zagospodarowania terenu.

W tej chwili aktualny plan zagospodarowania przestrzennego posiada zaledwie kilkanaście procent gmin w kraju. Ustawodawca nie nałożył bowiem na gminę obowiązku złożenia planu w określonym terminie.  Wysoki nakład środków, pracy i czasu jaki należy poświęcić na opracowanie MPZP sprawia, że jest on wciąż czymś egzotycznym w naszym kraju. Jeżeli do tego doliczymy jeszcze szereg wymagań formalnych, który musi spełnić projekt planu to może okazać się, że obecna sytuacja pozostanie aktualna jeszcze przez długi czas.

 Jakub Koguciuk

samorzad.infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA