REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zmiany w Prawie geodezyjnym i kartograficznym - szybszy proces inwestycyjny? /Fot. Shutterstock
Zmiany w Prawie geodezyjnym i kartograficznym - szybszy proces inwestycyjny? /Fot. Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W Dzienniku Ustaw RP z dnia 30 kwietnia 2020 r. opublikowano nowelizację ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne. Nowe przepisy zawierają szereg rozwiązań, których celem jest „usprawnienie procesu inwestycyjno-budowlanego”.

Jak podkreślają autorzy nowelizacji, ustawa rozwiązuje problem nadmiernych ograniczeń, w tym również biurokratycznych, występujących w procesie prowadzenia prac geodezyjnych i kartograficznych związanych m.in. ze zgłaszaniem prac geodezyjnych i kartograficznych, udostępnianiem materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, opłatami za przedmiotowe udostępnianie, przekazywaniem wyników prac geodezyjnych i kartograficznych oraz ich weryfikacją. Dodatkowo przewidziano zmiany w zakresie procedury uzyskiwania uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii. Nowelizacją objęto także ustawę o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wprowadzając obowiązek cyfryzacji w odniesieniu do aktów planistycznych. Warto przyjrzeć się kilku kluczowym zmianom.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Zmiany w zatrudnieniu pracowników administracji rządowej i samorządowej wprowadzone przez tarczę antykryzysową 2.0

Elektroniczne akty planistyczne

Omawiana nowelizacja wprowadza istotne zmiany w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W obecnym stanie faktycznym i prawnym, w zakresie zagospodarowania przestrzennego cyfrowy dostęp do aktów planistycznych dotyczy tylko tych zbiorów, które powstały w wyniku fakultatywnych działań samorządów, co oznacza niekompletne pokrycie przestrzeni cyfrowej faktycznie obowiązującymi aktami. Ponadto wobec braku przepisów szczególnych, określających merytoryczny zakres zbiorów zagospodarowania przestrzennego, istniejące zasoby występują w różnych, niejednolitych formatach i strukturach.

REKLAMA

Przyjęte w nowelizacji rozwiązania nakładają na organy wydające akty planowania przestrzennego obowiązek tworzenia i aktualizowania dla nich cyfrowych danych przestrzennych. Obowiązek obejmuje wszystkie rodzaje obecnie sporządzanych aktów planowania przestrzennego. Na skutek powyższych regulacji dokumenty takie jak plan zagospodarowania przestrzennego województwa, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego czy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego będą miały swoje elektroniczne wersje. Będą one zgromadzone w ogólnodostępnych zbiorach danych przestrzennych, co oznacza ułatwiony i bezpłatny dostęp do informacji w nich zawartych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa wprowadza minimalny zakres danych przestrzennych dostępnych w formie elektronicznej i sposób prowadzenia zbiorów dotyczących aktów planowania przestrzennego. Powyższe ma ujednolicić sposób ich prowadzenia w skali całego kraju. Wskazany obowiązek po stronie organów planistycznych umożliwi także uzyskanie pełnej i rzetelnej informacji o ustaleniach planistycznych. Rozwiązanie to może okazać się szczególnie korzystne dla inwestorów, bowiem znacząco ułatwi i usprawni dostęp do informacji o przeznaczeniu wybranego terenu, będącego przedmiotem ich zainteresowania.

Ułatwienia dla geodetów – przyspieszenie procesu inwestycyjnego?

Nowym rozwiązaniem przewidzianym w ustawie jest wprowadzenie opłaty zryczałtowanej za udostępnianie materiałów z Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego [dalej jako: „pzgik”] wykonawcom prac geodezyjnych w związku ze zgłoszeniem wykonywania tych prac.

Przyjęta przez ustawodawcę metodologia ustalania wysokości opłat ryczałtowych zakłada ustalanie ich wysokości w oparciu o kryterium powierzchniowe (opłata ma być uzależniona od wielkości obszaru wskazanego w zgłoszeniu lub jego uzupełnieniu). W środowisku branżowym geodetów rozwiązanie to budzi wątpliwości, jako że nie uwzględnia ono specyfiki prac geodezyjnych. Podkreśla się, że ewentualne spory dotyczące ustalania wysokości tych opłat mogą doprowadzić do wydłużenia procedury geodezyjnej (a nie – jak zakładali projektodawcy – do jej usprawnienia).

W ustawie przewidziano jednocześnie bezpłatne udostępnianie materiałów wykonawcom prac geodezyjnych zgłaszanych do Głównego Geodety Kraju lub marszałków województw. Powyższa regulacja oznacza odejście od dotychczasowej reguły odpłatności za poszczególne materiały pzgik udostępniane wykonawcom prac geodezyjnych w związku ze zgłoszoną pracą geodezyjną. Dotychczasowa regulacja była krytykowana jako zbyt skomplikowana oraz skutkująca pobieraniem przez wykonawców minimalnej ilości materiałów ze względów ekonomicznych. Zdaniem autorów nowelizacji, oszczędne korzystanie z materiałów pzgik przy wykonywaniu prac geodezyjnych ma negatywne przełożenie na jakość tych prac.

Nadto, nowelizacja wprowadza możliwość rozpoczęcia prac geodezyjnych w każdej chwili. Zgłoszenia prac geodezyjnych będzie można dokonać w ciągu 5 dni roboczych od dnia rozpoczęcia tych prac.

Usprawnienie prowadzenia ewidencji gruntów i budynków

W celu usprawnienia aktualizacji danych w ewidencji gruntów i budynków [dalej jako: „egib”], a tym samym przyspieszenia realizacji prac geodezyjnych, ustawa zakłada zmianę dotychczasowej procedury. Zgodnie z art. 24 ust. 2b pkt 1 lit. h) pgik aktualizacja informacji zawartych w egib w oparciu o materiały znajdujące się w pzgik odbywać się będzie z urzędu, w drodze czynności materialno-technicznej. Powyższa regulacja nie będzie jednak naruszać ogólnej zasady wyrażonej w art. 20 ust. 2b ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne, zgodnie z którą dokonanie zmian w egib w zakresie danych podmiotowych możliwe będzie jedynie w drodze modernizacji tej ewidencji lub w drodze decyzji administracyjnej.

Ustawa ogranicza też zakres danych przechowywanych w egib. W ewidencji nie będą rejestrowane: informacje o wpisaniu nieruchomości do rejestru zabytków, informacje, czy obszar jest objęty formą ochrony przyrody, wartość katastralna nieruchomości oraz informacje dotyczące umów dzierżawy.

Znowelizowane przepisy zakładają, iż będzie można bezpłatnie, w formie elektronicznej uzyskać dostęp do znaczącej ilości danych, w tym ortofotomapy, danych z bazy danych obiektów topograficznych, szczegółowych danych pomiarowych, informacji o działkach gruntu i posadowionych budynkach.

Podsumowanie

Zdaniem Ministerstwa Rozwoju dzięki wprowadzonym zmianom czas potrzebny na załatwienie formalności związanych z pracami geodezyjnymi skróci się o dwie trzecie – średnio z 60 do 18 dni. Oznacza to, że krótszy będzie czas potrzebny na realizację każdej inwestycji.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, z określonymi wyjątkami. Jeden z nich dotyczy wejścia w życie art. 5 ustawy nowelizującej, który wprowadza zmiany w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (zakres cyfryzacji planowania przestrzennego) – przepis ten wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.

Nadto, ustawa przewiduje 2-letni okres (od dnia wejścia w życie przepisów nowelizujących upzp) na utworzenie elektronicznych zbiorów istniejących aktów planistycznych.

Kinga Grzelak

aplikant radcowski w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA