REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w Prawie geodezyjnym i kartograficznym coraz bliżej

Zmiany w Prawie geodezyjnym i kartograficznym coraz bliżej./ fot. Fotolia
Zmiany w Prawie geodezyjnym i kartograficznym coraz bliżej./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Do Sejmu trafił przyjęty przez Radę Ministrów projekt ustawy zmieniającej dotychczas obowiązującą ustawę - Prawo geodezyjne i kartograficzne. Przedłożony projekt zakłada zwiększenie efektywności prac geodezyjnych i kartograficznych. Proponowane przepisy korzystnie wpłyną również na usprawnienie procesu inwestycyjnego.

Opracowany w resorcie inwestycji i rozwoju projekt ustawy (dalej: projekt ustawy zmieniającej) zakłada wprowadzenie istotnych zmian w dotychczas obowiązującej ustawie z 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (dalej: u.p.g.k.). Pomimo że wciąż mamy do czynienia jedynie z projektem, pojawiła się szansa na usprawnienie procesu geodezyjnego. W oczekiwaniu na zakończenie prac legislacyjnych już teraz warto przyjrzeć się proponowanym zmianom.

REKLAMA

REKLAMA

Zmniejszenie nadmiernych ograniczeń

Główną ideą wprowadzenia zmian do obowiązującej u.p.g.k. jest rozwiązanie problemu występujących obecnie ograniczeń. Nadmiernie rozbudowane działania biurokratyczne w sposób istotny wpływają na niską efektywność procesu prowadzenia prac geodezyjnych i kartograficznych. Uproszczone zostaną te działania, które rzeczywiście mogą odciążyć cały proces. W szczególności zmiany obejmą elementy związane ze zgłaszaniem prac geodezyjnych i kartograficznych - udostępnianie materiałów z zasobów państwowych, przekazywanie wyników prac geodezyjnych i kartograficznych oraz ich weryfikację.

Uszczegółowienie zasad wykonywania prac

Projekt ustawy zmieniającej zakłada uszczegółowienie dotychczasowych zasad wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych oraz doprecyzowanie prawnych relacji pomiędzy wykonawcami tych prac a organami administracji geodezyjnej i kartograficznej.

Projekt ustawy zmieniającej zakłada wprowadzenie dwóch istotnych definicji: "mapa do celów projektowych" oraz "geodezyjna inwentaryzacja powykonawcza obiektów budowlanych". W dotychczasowym systemie prawnym funkcjonował jedynie skrót pojęciowy, co skutkowało niejednolitym w skali kraju podejściem organów administracyjnych do tych zagadnień.

REKLAMA

Poza zdefiniowaniem pojęć "mapa do celów projektowych" oraz "geodezyjna inwentaryzacja powykonawcza obiektów budowlanych", najważniejsze zmiany zakładają:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • obowiązek ustanowienia kierownika prac geodezyjnych w przypadku wykonywania każdej z prac geodezyjnych lub kartograficznych, czyli wskazanie osoby odpowiedzialnej za wykonywane prace w tym zakresie,
  • możliwość zgłoszenia prac geodezyjnych po terminie ich faktycznego rozpoczęcia - w związku z możliwością pozyskania danych i rozpoczęcia czynności przygotowawczych i pomiarowych jeszcze przed ich zgłoszeniem właściwemu organowi,
  • uchylenie obowiązku zgłoszenia do starosty prac polegających na tyczeniu oraz obowiązku przekazywania wyników tych prac do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
  • precyzyjne określenie zakresu zgłoszenia prac geodezyjnych oraz jego uzupełniania - tu uchylony będzie obowiązek zgłaszania prac dotyczących utworzenia lub aktualizacji baz danych oraz sporządzenie opracowań kartograficznych pozostających w gestii właściwego organu,
  • doprecyzowanie maksymalnego terminu na udostępnienie kopii materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
  • określenie organom administracji geodezyjnej szczebla powiatowego maksymalnego terminu na weryfikację zbiorów danych i materiałów będących wynikiem prac geodezyjnych - zależnie od obszaru zgłoszonej pracy od 7 do 20 dni roboczych,
  • wprowadzenie ograniczeń w zgłaszanym przez wykonawcę terminie wykonania pracy geodezyjnej - do roku od momentu dokonania zgłoszenia pracy,
  • likwidację instytucji "uwierzytelniania na wniosek" dokumentów stanowiących wyniki prac geodezyjnych lub kartograficznych.

Po wprowadzeniu zmian nie będzie obligatoryjnego wymogu uzgadniania materiałów niezbędnych lub przydatnych do wykonania zgłoszonych prac. Obecne rozwiązania technologiczne umożliwiają zdalne pobieranie materiałów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego - wyeliminowano potrzebę fizycznej obecności w siedzibie organu.

Ewidencja gruntów i budynków

Aktualizowanie informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków będzie odbywać się z urzędu - bez konieczności składania wniosku - na podstawie materiałów znajdujących się w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym. Proponowana regulacja znacząco usprawni proces aktualizacji danych w bazie ewidencyjnej, bez naruszania ogólnej zasady - wyrażonej w art. 20 ust. 2b u.p.g.k. - wskazującej możliwość dokonania zmian w ewidencji gruntów i budynków w zakresie danych podmiotowych jedynie w drodze modernizacji tej ewidencji lub w drodze decyzji administracyjnej.

Zmniejszenie zakresu informacyjnego ewidencji

Prowadzone ewidencje gruntów i budynków będą miały ograniczony zakres informacyjny. Z danych ewidencyjnych zostaną usunięte wszystkie te informacje, które mają odzwierciedlenie w innych rejestrach państwowych dedykowanych tym informacjom. Takie działanie jest zgodne z ideą cyfryzacji państwa. Rozwiązania informatyczne co do zasady są interoperacyjne, tym samym nie ma uzasadnienia dla powielania informacji w różnych bazach danych. Proponowany mechanizm zakłada jednoznaczne wskazanie odpowiedzialności właściciela bazy danych za aktualność i rzetelność zasobów pozostających w jego dyspozycji.

W ewidencji gruntów i budynków nie trzeba będzie ujawniać informacji dotyczących umów dzierżawy. Obecnie od tych informacji uzależnione jest nabycie praw wynikających z przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, a także z przepisów o rozwoju obszarów wiejskich.

Projekt ustawy zmieniającej zakłada wprowadzenie obowiązku potwierdzania zawarcia umowy dzierżawy przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Instytucja potwierdzenia umowy dzierżawy zostaje wprowadzona w miejsce dotychczas funkcjonującego obowiązku zgłaszania umów dzierżawy do ewidencji gruntów.

Nieodpłatne udostępnianie danych

Projekt ustawy zmieniającej wprowadza rozwiązanie nieodpłatnego udostępniania zbiorów danych. Bezpłatnie udostępniane będą m.in. dane ortofotomapy (przetworzone zdjęcia lotnicze lub satelitarne), państwowego rejestru osnów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych oraz numerycznego modelu terenu. Bez opłat dostępne będą również wybrane dane dotyczące działek ewidencyjnych oraz budynków wg Klasyfikacji Środków Trwałych.

Zbiory danych dla aktów planowania przestrzennego

Wprowadzony zostanie obowiązek tworzenia zbiorów danych przestrzennych dla aktów planowania przestrzennego. W ten sposób powstaną jednolite - w skali kraju - zbiory opisujące zasięgi aktów planowania przestrzennego oraz powiązanych z nimi dokumentów. Bazy danych mają zostać zintegrowane i obligatoryjnie udostępniane w ramach usług sieciowych i aplikacji różnych operatorów.

Według projektodawcy proponowane zmiany nie będą skutkować zwiększeniem kosztów - w stosunku do już istniejących - ponoszonych przez gminy przy tworzeniu zbiorów danych dla nowo sporządzanych dokumentów planistycznych. Z dokonanej przez resort rozwoju i inwestycji analizy wynika, że wskazany w projekcie minimalny zakres danych przestrzennych już został zrealizowany w odniesieniu do 39% miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (dane dostępne w postaci wektorowej z nadaną georeferencją prezentującą zasięg planu). Niższy wynik, na poziomie 19%, odnotowano w przypadku studium uwarunkowania kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Niezależnie od wskazanych szacunków, większość gmin czeka zintensyfikowana praca w zakresie uspójnienia i uzupełnienia wartości atrybutów posiadanych danych względem nowych wymogów.

Krzysztof Adamczyk

audytor wewnętrzny z praktyką w jednostkach samorządu terytorialnego, ekspert w zakresie inwestycji i zarządzania projektami, dziennikarz specjalizujący się w tematyce prawa samorządowego, finansów publicznych oraz zamówień publicznych

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA