REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w Prawie geodezyjnym i kartograficznym coraz bliżej

Zmiany w Prawie geodezyjnym i kartograficznym coraz bliżej./ fot. Fotolia
Zmiany w Prawie geodezyjnym i kartograficznym coraz bliżej./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Do Sejmu trafił przyjęty przez Radę Ministrów projekt ustawy zmieniającej dotychczas obowiązującą ustawę - Prawo geodezyjne i kartograficzne. Przedłożony projekt zakłada zwiększenie efektywności prac geodezyjnych i kartograficznych. Proponowane przepisy korzystnie wpłyną również na usprawnienie procesu inwestycyjnego.

Opracowany w resorcie inwestycji i rozwoju projekt ustawy (dalej: projekt ustawy zmieniającej) zakłada wprowadzenie istotnych zmian w dotychczas obowiązującej ustawie z 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (dalej: u.p.g.k.). Pomimo że wciąż mamy do czynienia jedynie z projektem, pojawiła się szansa na usprawnienie procesu geodezyjnego. W oczekiwaniu na zakończenie prac legislacyjnych już teraz warto przyjrzeć się proponowanym zmianom.

REKLAMA

Zmniejszenie nadmiernych ograniczeń

Główną ideą wprowadzenia zmian do obowiązującej u.p.g.k. jest rozwiązanie problemu występujących obecnie ograniczeń. Nadmiernie rozbudowane działania biurokratyczne w sposób istotny wpływają na niską efektywność procesu prowadzenia prac geodezyjnych i kartograficznych. Uproszczone zostaną te działania, które rzeczywiście mogą odciążyć cały proces. W szczególności zmiany obejmą elementy związane ze zgłaszaniem prac geodezyjnych i kartograficznych - udostępnianie materiałów z zasobów państwowych, przekazywanie wyników prac geodezyjnych i kartograficznych oraz ich weryfikację.

Uszczegółowienie zasad wykonywania prac

REKLAMA

Projekt ustawy zmieniającej zakłada uszczegółowienie dotychczasowych zasad wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych oraz doprecyzowanie prawnych relacji pomiędzy wykonawcami tych prac a organami administracji geodezyjnej i kartograficznej.

Projekt ustawy zmieniającej zakłada wprowadzenie dwóch istotnych definicji: "mapa do celów projektowych" oraz "geodezyjna inwentaryzacja powykonawcza obiektów budowlanych". W dotychczasowym systemie prawnym funkcjonował jedynie skrót pojęciowy, co skutkowało niejednolitym w skali kraju podejściem organów administracyjnych do tych zagadnień.

Poza zdefiniowaniem pojęć "mapa do celów projektowych" oraz "geodezyjna inwentaryzacja powykonawcza obiektów budowlanych", najważniejsze zmiany zakładają:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • obowiązek ustanowienia kierownika prac geodezyjnych w przypadku wykonywania każdej z prac geodezyjnych lub kartograficznych, czyli wskazanie osoby odpowiedzialnej za wykonywane prace w tym zakresie,
  • możliwość zgłoszenia prac geodezyjnych po terminie ich faktycznego rozpoczęcia - w związku z możliwością pozyskania danych i rozpoczęcia czynności przygotowawczych i pomiarowych jeszcze przed ich zgłoszeniem właściwemu organowi,
  • uchylenie obowiązku zgłoszenia do starosty prac polegających na tyczeniu oraz obowiązku przekazywania wyników tych prac do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
  • precyzyjne określenie zakresu zgłoszenia prac geodezyjnych oraz jego uzupełniania - tu uchylony będzie obowiązek zgłaszania prac dotyczących utworzenia lub aktualizacji baz danych oraz sporządzenie opracowań kartograficznych pozostających w gestii właściwego organu,
  • doprecyzowanie maksymalnego terminu na udostępnienie kopii materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
  • określenie organom administracji geodezyjnej szczebla powiatowego maksymalnego terminu na weryfikację zbiorów danych i materiałów będących wynikiem prac geodezyjnych - zależnie od obszaru zgłoszonej pracy od 7 do 20 dni roboczych,
  • wprowadzenie ograniczeń w zgłaszanym przez wykonawcę terminie wykonania pracy geodezyjnej - do roku od momentu dokonania zgłoszenia pracy,
  • likwidację instytucji "uwierzytelniania na wniosek" dokumentów stanowiących wyniki prac geodezyjnych lub kartograficznych.

Po wprowadzeniu zmian nie będzie obligatoryjnego wymogu uzgadniania materiałów niezbędnych lub przydatnych do wykonania zgłoszonych prac. Obecne rozwiązania technologiczne umożliwiają zdalne pobieranie materiałów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego - wyeliminowano potrzebę fizycznej obecności w siedzibie organu.

Ewidencja gruntów i budynków

Aktualizowanie informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków będzie odbywać się z urzędu - bez konieczności składania wniosku - na podstawie materiałów znajdujących się w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym. Proponowana regulacja znacząco usprawni proces aktualizacji danych w bazie ewidencyjnej, bez naruszania ogólnej zasady - wyrażonej w art. 20 ust. 2b u.p.g.k. - wskazującej możliwość dokonania zmian w ewidencji gruntów i budynków w zakresie danych podmiotowych jedynie w drodze modernizacji tej ewidencji lub w drodze decyzji administracyjnej.

Zmniejszenie zakresu informacyjnego ewidencji

REKLAMA

Prowadzone ewidencje gruntów i budynków będą miały ograniczony zakres informacyjny. Z danych ewidencyjnych zostaną usunięte wszystkie te informacje, które mają odzwierciedlenie w innych rejestrach państwowych dedykowanych tym informacjom. Takie działanie jest zgodne z ideą cyfryzacji państwa. Rozwiązania informatyczne co do zasady są interoperacyjne, tym samym nie ma uzasadnienia dla powielania informacji w różnych bazach danych. Proponowany mechanizm zakłada jednoznaczne wskazanie odpowiedzialności właściciela bazy danych za aktualność i rzetelność zasobów pozostających w jego dyspozycji.

W ewidencji gruntów i budynków nie trzeba będzie ujawniać informacji dotyczących umów dzierżawy. Obecnie od tych informacji uzależnione jest nabycie praw wynikających z przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, a także z przepisów o rozwoju obszarów wiejskich.

Projekt ustawy zmieniającej zakłada wprowadzenie obowiązku potwierdzania zawarcia umowy dzierżawy przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Instytucja potwierdzenia umowy dzierżawy zostaje wprowadzona w miejsce dotychczas funkcjonującego obowiązku zgłaszania umów dzierżawy do ewidencji gruntów.

Nieodpłatne udostępnianie danych

Projekt ustawy zmieniającej wprowadza rozwiązanie nieodpłatnego udostępniania zbiorów danych. Bezpłatnie udostępniane będą m.in. dane ortofotomapy (przetworzone zdjęcia lotnicze lub satelitarne), państwowego rejestru osnów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych oraz numerycznego modelu terenu. Bez opłat dostępne będą również wybrane dane dotyczące działek ewidencyjnych oraz budynków wg Klasyfikacji Środków Trwałych.

Zbiory danych dla aktów planowania przestrzennego

Wprowadzony zostanie obowiązek tworzenia zbiorów danych przestrzennych dla aktów planowania przestrzennego. W ten sposób powstaną jednolite - w skali kraju - zbiory opisujące zasięgi aktów planowania przestrzennego oraz powiązanych z nimi dokumentów. Bazy danych mają zostać zintegrowane i obligatoryjnie udostępniane w ramach usług sieciowych i aplikacji różnych operatorów.

Według projektodawcy proponowane zmiany nie będą skutkować zwiększeniem kosztów - w stosunku do już istniejących - ponoszonych przez gminy przy tworzeniu zbiorów danych dla nowo sporządzanych dokumentów planistycznych. Z dokonanej przez resort rozwoju i inwestycji analizy wynika, że wskazany w projekcie minimalny zakres danych przestrzennych już został zrealizowany w odniesieniu do 39% miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (dane dostępne w postaci wektorowej z nadaną georeferencją prezentującą zasięg planu). Niższy wynik, na poziomie 19%, odnotowano w przypadku studium uwarunkowania kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Niezależnie od wskazanych szacunków, większość gmin czeka zintensyfikowana praca w zakresie uspójnienia i uzupełnienia wartości atrybutów posiadanych danych względem nowych wymogów.

Krzysztof Adamczyk

audytor wewnętrzny z praktyką w jednostkach samorządu terytorialnego, ekspert w zakresie inwestycji i zarządzania projektami, dziennikarz specjalizujący się w tematyce prawa samorządowego, finansów publicznych oraz zamówień publicznych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Matura 2025. Próbny egzamin z matematyki. Odpowiedzi [ARKUSZE Z CKE]

W czwartek 5 grudnia rozpoczęły się się próbne egzaminy maturalne organizowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Potrwają do 17 grudnia. Dziś 6 grudnia egzamin z matematyki. Publikujemy zadania wraz z odpowiedziami. 

Samorządy apelują o zmiany: Obecne regulacje mogą przynieść więcej szkód niż korzyści organizacjom pracującym z dziećmi i młodzieżą

Samorządowcy deklarują poparcie dla idei ochrony małoletnich i przeciwdziałania przestępstwom na tle seksualnym. Alarmują jednak, że obowiązujące przepisy powodują nadmierną biurokratyzację oraz utrudniają funkcjonowanie małych, lokalnych organizacji pracujących z dziećmi i młodzieżą. Niektóre podmioty będą zmuszone do ograniczenia swojej działalności.

W Sejmie: nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie. I kontroli przez kuratorów

Nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie, aby nie była możliwa sytuacja, że po zsumowaniu "okienek" i godzin pracy w klasach musieli przebywać w szkole dłużej niż 8 h dziennie. I kontroli przez kuratorów tego limitu (z wyjątkiem incydentalnych sytuacji jak rady, zebrania, wycieczki). Kontrolowani mieliby być dyrektorzy szkół.

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

REKLAMA

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.
Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

REKLAMA

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

REKLAMA