REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozbiórka z warunkami zabudowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

Zgodne z prawem przeprowadzenie robót rozbiórkowych wymaga wcześniejszego wystąpienia przez inwestora do właściwego starosty ze stosownym wnioskiem. Dla urzędników starostw powiatowych praktycznym problemem może okazać się ustalenie katalogu dokumentów, jakie powinien przedstawić wnioskodawca, co w konsekwencji wiąże się z ustaleniem przesłanek wydania decyzji pozytywnej dla wnioskodawcy.

Rozbiórka obiektu budowlanego zalicza się do robót budowlanych, dla których co do zasady konieczne jest uzyskanie pozwolenia na rozbiórkę. Wynika to z art. 31 ust. 1 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (dalej: Prawo budowlane), który wskazuje na wyjątki od obowiązku wcześniejszego uzyskania powyższej decyzji. W stosunku do tych wyjątków organ powinien stosować wykładnię zawężającą. Taka wykładnia wynika nie tylko z przyjętych reguł wykładni, ale także z faktu, że roboty rozbiórkowe są często bardziej skomplikowane i niebezpieczne niż budowa nowego obiektu budowlanego.

REKLAMA

REKLAMA

Zamów książkę: Gospodarowanie odpadami komunalnymi »

W przypadku budynków i budowli, których rozbiórka nie wymaga uzyskania pozwolenia, konieczne jest dokonanie zgłoszenia zamiaru przeprowadzenia robót. Natomiast prace rozbiórkowe tych obiektów i urządzeń budowlanych, które wyłączone zostały z obowiązku zatwierdzenia decyzją rozbiórkową, nie wymagają już zgłoszenia. W konsekwencji decyzji rozbiórkowej ani dokonania zgłoszenia przykładowo nie wymaga likwidacja studzienki kanalizacji deszczowej (por. wyrok NSA z 25 stycznia 2008 r., sygn. akt II OSK 1941/06) czy rozbiórka ogrodzenia placu budowy (por. wyrok NSA w Rzeszowie z 4 kwietnia 2001 r., sygn. akt SA/Rz 1118/00).

Warunki wydania decyzji

Wszczęcie postępowania w sprawie wydania decyzji o rozbiórce następuje w momencie doręczenia właściwemu staroście wniosku o wydanie decyzji. Artykuł 33 ust. 4 Prawa budowlanego wymienia dokumenty, które powinny zostać załączone przez inwestora do wniosku. Do dokumentów tych należą:

REKLAMA

● zgoda właściciela obiektu,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● szkic usytuowania obiektu budowlanego,

● opis zakresu i sposobu przeprowadzenia robót rozbiórkowych,

● opis sposobu zabezpieczenia bezpieczeństwa ludzi i mienia oraz

● pozwolenia, uzgodnienia lub opinie, a także

● dokumenty wymagane przepisami odrębnymi.

W zależności od potrzeby konieczne może okazać się również przedłożenie projektu rozbiórki. O istnieniu takiego obowiązku decyduje urzędnik rozpatrujący sprawę, który na podstawie art. 123 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego może nałożyć na wnioskodawcę obowiązek przedłożenia projektu rozbiórki. Wątpliwości natomiast budzi rozstrzygnięcie, czy katalog zawarty w art. 33 ust. 4 Prawa budowlanego ma charakter zamknięty, tj. czy możliwe jest zobowiązanie wnioskodawcy do przedstawienia dodatkowych dokumentów, rozstrzygnięć administracyjnych itd.


Nierzadko do urzędników organu administracji architektoniczno-budowlanej wpływają wnioski ograniczające projektowane roboty budowlane wyłącznie do czystej rozbiórki. Najczęściej przedmiotem zamierzenia inwestycyjnego jest rozbiórka dawnych obiektów i budowa na ich miejscu nowych obiektów, stąd w sprawie konieczne jest uwzględnienie parametrów wynikających z ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy lub miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Znaczenie warunków zabudowy

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 17 marca 2006 r. (sygn. akt VII SA/Wa 1405/05) wykluczył możliwość nałożenia na inwestora obowiązku przedłożenia w postępowaniu rozbiórkowym decyzji o warunkach zabudowy. Niemniej już w samym orzeczeniu wskazał, że zmiana sposobu zagospodarowania nieruchomości nie będzie miała trwałego charakteru, ponieważ na miejsce obiektu wyburzonego powstanie nowy budynek. W sytuacji ograniczenia robót budowlanych wyłącznie do rozbiórki bez zamiaru postawienia nowego obiektu na miejsce rozebranego dochodzi natomiast do trwałej zmiany sposobu zagospodarowania nieruchomości. W efekcie rozbudowy z działki zniknie bowiem obiekt budowlany i nieruchomość stanie się przez to działką niezabudowaną. Tymczasem zgodnie z art. 59 ust. 2 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zmiana zagospodarowania terenu, polegająca na budowie obiektu budowlanego lub wykonaniu innych robót budowlanych, wymaga ustalenia w drodze decyzji warunków zabudowy, jeśli dla tego terenu nie uchwalono planu miejscowego.

Urzędnik rozpatrujący wniosek o wydanie decyzji rozbiórkowej powinien zatem w każdej sprawie indywidualnie rozważyć, czy ze względu na skutek w postaci zmiany sposobu zagospodarowania terenu przeprowadzenie rozbiórki nie wymaga wcześniejszego uzyskania decyzji o warunkach zabudowy.

ROZBIÓRKA BEZ POZWOLENIA

Pozwolenia nie wymaga rozbiórka:

● budynków i budowli niewpisanych do rejestru zabytków i nieobjętych ochroną konserwatorską, których wysokość jest niższa niż 8 m, a ich odległość od granicy działki jest nie mniejsza niż połowa wysokości,

● obiektów i urządzeń budowlanych, których budowa nie wymaga pozwolenia na budowę i które jednocześnie nie podlegają ochronie jako zabytki.

Z orzecznictwa

Zmiana zagospodarowania terenu następuje nie tylko przez wprowadzeniu nowego elementu przestrzennego, ale także przez wyeliminowanie z terenu dotychczas istniejących elementów przestrzennych. Dlatego treść art. 33 ust. 4 Prawa budowlanego nie może być interpretowana w kierunku bezwzględnego wyłączenia potrzeby uzyskania decyzji o warunkach zabudowy w każdym wypadku.

Wyrok WSA we Wrocławiu z 20 lipca 2010 r., sygn. akt II SA/Wr 232/10

Podstawy prawne

•  Ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. nr 80, poz. 717; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. nr 153, poz. 901)

•  Ustawa z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (j.t. Dz.U. z 2010 r. nr 243, poz. 1623; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. nr 185, poz. 1092)

•  Ustawa z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. nr 186, poz. 1100)


Zamów czasopismo: Gazeta Samorządu i Administracji »

Radca prawny, adiunkt na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie , dawniej pracownik administracji publicznej, obecnie prowadzi w Krakowie i w Radomiu własną kancelarię radcowską zajmującą się reprezentacją w postępowaniach administracyjnych. Specjalizuje się w zagadnieniach dostępu do informacji publicznej (z tego zakresu obroniona praca doktorska w 2016 r.), planowaniu przestrzennym i prawie budowlanym. Współautor książki Dyplom z Internetu (2015 r.) oraz komentarza do Ustawy o samorządzie gminnym (2015 r.) i autor przeszło trzystu artykułów, głównie z zakresu prawa samorządowego, publikowanych m.in. w „Gazecie Samorządu i Administracji”, „Wspólnocie Mieszkaniowej”, „Inwestorze”, „Sekretarzu i Organizacji Urzędu” oraz „Skarbniku i Finansach Publicznych” czy „Inwestycjach Sektora Publicznego”.
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych opublikowany w wykazie prac legislacyjnych rządu.

ZUS zapowiada przerwę techniczną. Niedostępne usługi w Płatniku, ePłatniku i e-ZLA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o planowanych pracach serwisowych, które odbędą się 25 października (sobota) w godzinach od 5.30 do 12.00. W tym czasie mogą występować utrudnienia w komunikacji elektronicznej z ZUS, dotyczące kilku popularnych systemów i aplikacji.

Szefowa NRPiP: pielęgniarki powinny badać, zlecać badania i wystawiać L4 – czas to uregulować

Prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Mariola Łodzińska, apeluje o zmiany w organizacji pracy pielęgniarek i położnych. Jej zdaniem powinny one mieć możliwość samodzielnego przyjmowania pacjentów, zlecania badań, ordynowania leków oraz wystawiania zwolnień lekarskich. Obecnie ich kompetencje – mimo że szerokie – nie są w pełni wykorzystywane w polskim systemie ochrony zdrowia.

Karta Rodziny Mundurowej. Jakie przywileje, dla kogo i od kiedy według nowego projektu?

Do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o Karcie Rodziny Mundurowej. Kto – zgodnie z założeniami – będzie mógł uzyskać taki dokument i od kiedy? Zgodnie z szacunkami nowe przywileje objęłyby ponad milion beneficjentów.

REKLAMA

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

Polska pod lupą Brukseli! Rząd ujawnia, jak naprawdę wygląda walka z nadmiernym deficytem

Rząd przedstawił Brukseli raport, który pokazuje, jak Polska radzi sobie z ograniczaniem deficytu mimo rekordowych wydatków na obronę i spadku wpływów z podatków. Czy Unia Europejska uzna te działania za wystarczające?

Nowe uprawnienia dla sołtysów [Nowelizacja 2026 r.]

1 stycznia 2026 r. nowe przepisy dotyczące uprawnień sołtysów oraz finansowania zadań z funduszu sołeckiego. Nowe regulacje wprowadzają m.in. obowiązkowe ubezpieczenia sołtysów oraz nadają im uprawnienia do zarządzania mieniem komunalnym na podstawie upoważnienia wydanego przez wójta.

REKLAMA

HPV: szczepienia obowiązkowe od 2027 roku. Ministerstwo Zdrowia wprowadza nowe przepisy

Szczepienia przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) staną się obowiązkowe dla dzieci od 9. do 15. roku życia. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze zapobieganie nowotworom wywoływanym przez HPV – w tym rakowi szyjki macicy.

Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

REKLAMA