Jakie warunki musi spełnić dostęp inwestycji do drogi publicznej

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (dalej: m.p.z.p.) realizacja inwestycji wymaga ustalenia w drodze decyzji warunków zabudowy i zagospodarowania terenu (dalej: decyzja WZ; art. 4 ust. ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, dalej: u.p.z.p.). Jednym z warunków uzyskania decyzji WZ jest dostęp terenu inwestycji do drogi publicznej (art. 61 ust. 1 pkt 2 u.p.z.p.). Ustawodawca dość precyzyjnie określił, co należy rozumieć przez dostęp do drogi publicznej: jest to bezpośredni dostęp do tej drogi albo dostęp do niej przez drogę wewnętrzną lub przez ustanowienie odpowiedniej służebności drogowej (art. 2 pkt 14 u.p.z.p.) bez określenia parametrów technicznych takiego dojazdu (por. wyrok NSA z 22 kwietnia 2015 r., sygn. akt II OSK 2246/13).
REKLAMA
Parametry techniczne, jakimi powinien cechować się dojazd do drogi publicznej, ustalone zostały szczegółowo w rozdziale 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Jednak na etapie postępowania administracyjnego prowadzonego w sprawie wydania decyzji WZ przepisy te nie mają zastosowania, gdyż rozporządzenie to nie jest aktem wykonawczym do u.p.z.p., a jedynie do Prawa budowlanego. Zatem dopiero na etapie zatwierdzenia projektu budowlanego organ administracji architektoniczno-budowlanej ma legitymację do weryfikacji, czy wskazany przez inwestora sposób obsługi komunikacyjnej terenu inwestycji spełnia warunki określone w tym rozporządzeniu.
Bezpośredni dostęp do drogi
W praktyce obsługa komunikacyjna terenu inwestycji może się odbywać bezpośrednio lub pośrednio z drogi publicznej. Bezpośrednia obsługa ma miejsce wówczas, gdy teren graniczy z drogą publiczną. Wtedy też zarządca drogi publicznej wydaje, w drodze decyzji administracyjnej, zgodę na lokalizację zjazdu. Przy czym uzyskanie tej zgody nie jest wymagane na etapie postępowania o wydanie decyzji WZ, lecz przed zatwierdzeniem projektu budowlanego, ponieważ zgodnie z art. 29 ust. 3 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (dalej: u.d.p.) przed rozpoczęciem prac budowlanych dotyczących wykonania zjazdu z drogi publicznej należy uzyskać pozwolenie na budowę. Orzecznictwo jest jednolite w zakresie braku konieczności, w przypadku braku m.p.z.p., wydania decyzji WZ na budowę zjazdu, gdyż sama decyzja zarządcy drogi publicznej zezwalająca na lokalizację zjazdu jest niejako ustaleniem warunków zabudowy dla tego typu inwestycji.
Gorące tematy dla biur rachunkowych. SLIM VAT 3, KSeF, praca zdalna
Kup książkę:
Gorące tematy dla biur rachunkowych. SLIM VAT 3, KSeF, praca zdalna - Poradnik Gazety PrawnejZobacz serwis:
W postępowaniu administracyjnym o wydanie decyzji WZ należy jedynie uzgodnić z zarządcą drogi projekt decyzji WZ w odniesieniu do planowanej zmiany zagospodarowania terenu przyległego do pasa drogowego tej drogi (art. 53 ust. 4 pkt 9 u.p.z.p.).
Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Jakie warunki musi spełnić dostęp inwestycji do drogi publicznej
W artykule omówiono też pośredni dostęp do drogi jako sposób obsługi komunikacyjnej terenu inwestycji.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
Komentarze(0)
Pokaż: