REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Otwarcie muzeów i galerii od 1 lutego 2021 r.

Otwarcie muzeów i galerii od 1 lutego 2021 r.
Otwarcie muzeów i galerii od 1 lutego 2021 r.

REKLAMA

REKLAMA

Muzea i galerie zostaną otwarte od 1 lutego 2021 r. w ramach luzowania obostrzeń w związku z koronawirusem. Jak będą funkcjonować galerie i muzea? Przedstawiamy zaktualizowane wytyczne sanitarne.

Luzowanie obostrzeń od 1 lutego 2021 r.

Muzea i galerie sztuki od 1 lutego będą mogły rozpocząć funkcjonowanie w ścisłym rygorze sanitarnym uwzględniającym 1 osobę na 15 m2. W celu przygotowania bezpiecznego otwarcia instytucji, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego udostępnia aktualne wytyczne w tym zakresie.

REKLAMA

Decyzja o otwarciu – w rygorze sanitarnym – muzeów i galerii sztuki została oparta na analizach świadczących o dobrym przygotowaniu tych instytucji do przestrzegania wytycznych ograniczających ryzyko zakażeń do minimum. Uwzględniono również raporty międzynarodowych organizacji muzealnych, tak w zakresie społecznego oddziaływania muzeów, jak również ich przygotowania do wypełniania wymogów sanitarnych.

Zasady działania kin, teatrów, filharmonii, domów kultury, bibliotek

Przypominamy jednocześnie, że pozostałe instytucje kultury, takie jak teatry, filharmonie, opery, kina, domy kultury, ogniska muzyczne i biblioteki mogą niezmiennie prowadzić działania związane z przygotowaniem wydarzeń artystycznych (w tym próby i ćwiczenia), dokonywać nagrań oraz realizować aktywności z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość bez udziału publiczności. Decyzje dotyczące ewentualnego ich otwarcia dla widzów i odwiedzających podejmuje minister zdrowia w oparciu o szczegółową analizę sytuacji epidemicznej.

Jak będą działać muzea i galerie od 1 lutego?

1. Decyzja o otwarciu muzeum i innych instytucji pozostaje każdorazowo w kompetencji ich dyrektorów działających w uzgodnieniu z ich organizatorami/założycielami.

2.  Wytyczne dotyczące działalności muzeów i galerii w warunkach pandemii, pozostają aktualne 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Zasady pracy muzeów i galerii sztuki powinny uwzględniać obowiązujące przepisy prawa dotyczące liczby osób, mogących uczestniczących w stacjonarnych formach aktywności.

Muzea i galerie sztuki - wytyczne sanitarne

Aktualizacja wytycznych dla muzeów, stanowiących wsparcie dla dyrekcji muzeów w zakresie zarządzania instytucją w stanie epidemii COVID-19.

I. Praca Muzeum

Organizacja pracy muzeum w czasie epidemii powinna uwzględniać następujące działania: 

  1. kontynuacja zadań niewymagających fizycznej obecności pracowników w siedzibie instytucji w trybie pracy zdalnej;
  2. zapewnianie pracownikom (ze szczególnym uwzględnieniem pracowników mających kontakt z publicznością) dostępu do środków ochrony indywidualnej (płyny dezynfekcyjne, maseczki, rękawiczki);
  3. organizowanie stanowisk pracy z uwzględnieniem wymaganego dystansu przestrzennego między pracownikami;
  4. organizowanie trybu pracy z uwzględnieniem systemu zmianowego i rotacyjnego oraz niezbędnej rezerwy kadrowej (na wypadek wzrostu ryzyka epidemicznego);
  5. monitorowanie przestrzegania przez publiczność reżimu sanitarnego
    (np. zachowywania odstępów, używania płynów odkażających, maseczek, przyłbic);
  6. systematyczne doposażanie (w sprzęt, płyny dezynfekcyjne, kombinezony) zespołów (w oparciu o służby ochrony) odpowiedzialnych za przeprowadzanie procedur sanitarnych (np. odkażanie wnętrz);
  7. serwisowanie i przeglądy sprzętu wentylacyjno-klimatyzacyjnego, którego stosowanie należy ograniczyć do pomieszczeń tego wymagających ze względu na proces technologiczny (np. serwerownie);
  8. doposażanie miejsc kontaktu bezpośredniego z publicznością (kasy, punkty informacji, sklepy, punkty małej i dużej gastronomii) w dodatkowe zabezpieczenia (zwłaszcza przezroczyste przegrody);
  9. bieżące dostosowywanie regulaminów zwiedzania do zmieniającej się sytuacji epidemiologicznej oraz ich aktualizacja zgodnie z obowiązującymi przepisami; szczególna troska o pracowników z grup bardziej narażonych na ryzyko epidemiczne.
     

II. Udostępnianie publiczności

Udostępnianie zbiorów i oferty muzeów w czasie epidemii powinno uwzględniać realizację następujących warunków:

  1. udostępnianie ekspozycji muzealnych i wystawienniczych odbywa się bez szkody dla zbiorów (przy podejmowaniu decyzji o udostępnianiu wnętrz należy uwzględnić, że wypełnianie wymogów sanitarnych może stać w kolizji z obowiązkiem opieki konserwatorskiej nad zbiorami - używane do odkażania środki dezynfekcyjne są nieobojętne chemicznie i mają działanie korozyjne);
  2. udostępnianie ekspozycji muzealnych i wystawienniczych w przestrzeniach zamkniętych zwiedzającym przy zachowaniu reżimu sanitarnego określonego
    w obowiązujących przepisach - przestrzeganie obowiązku zasłaniania ust i nosa oraz zachowania odstępu przez zwiedzających i pracowników muzeów w przestrzeniach zamkniętych;
  3. udostępnianie ekspozycji muzealnych i wystawienniczych w przestrzeniach otwartych zwiedzającym przy zachowaniu reżimu sanitarnego określonego w obowiązujących przepisach (zachowania odstępu przez zwiedzających i pracowników muzeów w przestrzeniach otwartych lub przestrzeganie obowiązku zasłaniania ust i nosa);
  4. zwiedzanie powinno być  limitowane poprzez:
    1. ograniczanie liczebności zwiedzających, także w wypadku zwiedzania grupowego (od 1.02.2021 obowiązuje limit 1 os./15m2)
    2. ograniczanie liczebności zwiedzających, także w wypadku zwiedzania grupowego,
    3. zapewnienie środków ochrony osobistej dla zwiedzających (np. płyny dezynfekcyjne, maseczki ),
    4. uelastycznienie godzin zwiedzania,
    5. monitorowanie systemów rezerwacji,
    6. wdrażanie programów edukacyjnych dla mniejszych grup, prowadzenie zajęć na wolnym powietrzu,
    7. uelastycznienie tras zwiedzania,
    8. wykorzystywanie multimediów i innych urządzeń aktywowanych dotykiem wyłącznie z zachowaniem reżimu sanitarnego,
    9. korzystanie z szatni wyłącznie z zachowaniem reżimu sanitarnego,
    10. udostępnianie przestrzeni gastronomicznych, handlowych i edukacyjnych mieszczących się w budynkach wyłącznie z zachowaniem reżimu sanitarnego, właściwego tego rodzaju pomieszczeniom,
    11. organizacja wydarzeń dla większych grup ludzi (wernisaży, finisaży, pikników, targów, przeglądów, konferencji naukowych, itd.) wyłącznie pod warunkiem rygorystycznego przestrzegania przepisów dotyczących dopuszczalnej liczby uczestników;
  5. kontynuacja udostępniania zbiorów on-line i rozwijania oferty muzealnej w tym zakresie;
  6. badanie nowych preferencji publiczności w celu przystosowywania form udostępniania zbiorów i oferty edukacyjnej do zmieniającej się sytuacji epidemiologicznej.

III. Uzgodnienia z właściwymi terytorialnie służbami sanitarno-epidemiologicznymi

Za formy udostępniania wnętrz i ekspozycji muzealnych odpowiedzialni są przede wszystkim  dyrektorzy poszczególnych placówek. Dyrektorzy muzeów swoje decyzje powinni uzgadniać z właściwymi terytorialnie służbami sanitarnymi. Biorąc pod uwagę skalę zaangażowania służb sanitarnych, rekomendujemy przedstawianie im do zaopiniowania wyłącznie konkretnych projektów, dostosowanych do sytuacji poszczególnych instytucji.

***

Na podkreślenie zasługuje misja muzeów jako instytucji wzorcotwórczych wobec społeczeństwa. W pierwszym okresie pandemii skuteczne zarządzanie muzeami w warunkach kryzysowych doprowadziło do zminimalizowania ryzyka zakażeń i zachorowań (zarówno wśród pracowników, jak również publiczności), a zarazem podtrzymania działalności tych instytucji. Aktualny stan rzeczy oznacza przechodzenie z fazy zarządzania o cechach kryzysowych do zarządzania rutynowego, które zakłada obecność zagrożenia epidemicznego w dłuższym terminie oraz dopuszcza stosowanie na większą skalę rozwiązań organizacyjnych (zwłaszcza – praca zdalna) w perspektywie długoterminowej. W tej niełatwej sytuacji, związanej dodatkowo z wyzwaniami natury gospodarczo-finansowej, należy szczególnie podkreślić edukacyjną powinność muzeów jako instytucji/placówek kultury w przekazywaniu do ich społecznego otoczenia informacji, iż w warunkach pandemii możliwe jest funkcjonowanie w wymiarze prywatnym i profesjonalnym, pod warunkiem jednak, w imię dobra własnego, osób bliskich oraz koleżanek i kolegów z pracy, rygorystycznego przestrzegania zasad:

- zachowania higieny rąk;

- zachowania dystansu społecznego;

- stosowanie maseczek.

Stosowanie powyższego, zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami oraz szczegółowymi zaleceniami w poszczególnych instytucjach wydawanymi w uzgodnieniu z władzami sanitarnymi, ogranicza do minimum ryzyko zachorowania, pozwalając zarazem na zachowanie aktywności zawodowej i życiowej.

Źródło: MKiDN

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wyliczyć trzynastkę (dodatkowe wynagrodzenie roczne) dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA