REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finansowe i prawne możliwości wspierania zabytków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Renata Maciejczak
Notowała gren

REKLAMA

Dbanie o zabytki i ich ochrona należą do obowiązków gmin. Jednak lata zaniedbań spowodowały, że potrzeby finansowe są ogromne, a samorządy nie mają środków na renowację pałaców czy cmentarzy. Taki stan rzeczy może się zmienić w tym roku za sprawą funduszy z programu JESSICA.

EwidencjaZabytkow.pl wspólnie z Mazowieckim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków zorganizowali 22 i 23 marca br. ogólnopolską konferencję „Szansa dla zabytków 2012”. Była to okazja do dyskusji o systemie finansowania ochrony zabytków i prezentacji dobrych praktyk w tym zakresie. Zdaniem organizatorów spotkania, w tym roku dużą szansą dla zabytków jest inicjatywa JESSICA, która jest realizowana z powodzeniem w województwach wielkopolskim, zachodniopomorskim, pomorskim i śląskim, a w bieżącym roku rusza w mazowieckim i łódzkim.

Pierwsza umowa JESSICA w województwie pomorskim

27 marca 2012 r. Bank Ochrony Środowiska i spółka Stary Browar Kościerzyna podpisały umowę dotyczącą finansowania rewitalizacji starego kościerskiego browaru. To pierwsza inwestycja w woj. pomorskim (czwarta w kraju) realizowana z wykorzystaniem środków z inicjatywy JESSICA.

W ramach projektu z połączenia odrestaurowanej słodowni oraz nowo wybudowanego skrzydła budynku powstanie trzykondygnacyjny obiekt handlowo-usługowy o powierzchni ponad 6 tys. m2. W starej części budynku pojawi się zabytkowa piwiarnia, gdzie będzie można napić się piwa warzonego na miejscu. Ponadto pojawi się ekspozycja muzealna prezentująca lokalne znaleziska archeologiczne. Przeszklenia w ścianach i posadzkach pomieszczeń piwnicznych umożliwią podziwianie najciekawszych fragmentów zachowanych fundamentów. Elementy wykończeniowe, w tym elewacja i oświetlenie, zostaną dobrane tak, aby odzwierciedlały styl i pierwotny charakter budynku.

Całkowity koszt realizacji inwestycji to ponad 20 mln zł, z czego niecałe 7,7 mln zł (ok. 40% wydatków kwalifikowanych) stanowi pożyczka pochodząca ze środków finansowych inicjatywy JESSICA. Reszta kwoty pochodzi z finansowania uzupełniającego z BOŚ Banku i środków własnych inwestora.

Pierwsza inwestycja JESSICA na Śląsku

Za niemal 11,5 mln zł budynek dawnego kina „Andromeda” w Tychach zmieni się w Pasaż Kultury. To pierwszy w województwie śląskim projekt realizowany ze wsparcia unijnej inicjatywy JESSICA.

W 2009 roku, po przeprowadzeniu gruntownej modernizacji, plac Baczyńskiego stał się jednym z najbardziej reprezentacyjnych miejsc w Tychach. Jest to miejsce wyjątkowe, o którym bez wątpienia można powiedzieć, że jest kulturalnym centrum miasta. Teraz także budynek po dawnym kinie „Andromeda”, usytuowany przy placu, zmieni swoje oblicze. Po zakończeniu inwestycji obiekt o łącznej powierzchni ponad 2 tys. m2 stanie się trzypoziomowym pasażem z Miejską Galerią Sztuki, mediateką oraz salą konferencyjno-audiowizualną. To jednak nie wszystko, jak zapewnia Andrzej Dziuba, prezydent Tychów – W Pasażu Kultury „Andromeda” odbywać się będą występy kabaretowe, wystawy, wernisaże, pokazy filmowe i prelekcje. Mam nadzieję, że miejsce to będzie tętniło życiem i przyciągało mieszkańców naszego miasta.

Jak co roku środki na ratowanie zabytków można uzyskać z dotacji urzędu marszałkowskiego. W województwie śląskim w 2012 roku do wykorzystania było 2 mln zł. Trzeba było tylko złożyć wniosek w otwartym konkursie na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków.

O dotacje mogli się starać właściciele lub posiadacze zabytku znajdującego się na obszarze województwa i wpisanego do rejestru zabytków, z wyłączeniem zabytków w posiadaniu jednostek organizacyjnych zaliczanych do sektora finansów publicznych. W tym roku zgłoszenia przyjmowane są w dwóch terminach – pierwszy już minął, kolejny potrwa do 30 czerwca 2012 r.

Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA