Usługi nieodpłatnego wstępu do muzeum a prewspółczynnik
REKLAMA
REKLAMA
Darmowe bilety w muzeum a prewspółczynnik w VAT obowiązujący od stycznia 2016 r.
REKLAMA
Zainteresowany podmiot to Muzeum, które zadało pytanie, czy w sytuacji gdy – wszystkie usługi własne instytucji kultury są opodatkowane w formie biletów wstępu i „wynajmu”, natomiast jedyną nieodpłatną usługą są wydawane bilety bezpłatne, przysługujące odwiedzającym w „dzień bezpłatny” oraz bilety bezpłatne dla dzieci do lat 4 – Muzeum winno zastosować nowe regulacje określone w art. 86 ust. 2c ustawy o VAT tj. preproporcjonalne odliczenie (tj. wskaźnik preproporcji VAT) czy też Wnioskodawca będzie mógł podobnie jak w latach poprzednich odliczać w 100% podatek naliczony od nabywanych towarów i usług.
REKLAMA
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy na wstępie zwrócił uwagę na kluczową treść art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Polecamy: VAT w samorządach (książka)
REKLAMA
Z uwagi na tak określoną instytucję proporcji organ uznał za konieczne szersze rozpatrzenie kwestii celu prowadzonej działalności gospodarczej: „cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. Mieszczą się tutaj również działania czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej, jednakże niegenerujące opodatkowania podatkiem. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatna działalność statutowa), a także cele prywatne, które z założenia nie mają nic wspólnego z działalnością gospodarczą podatnika.”
Analizując już konkretnie postawione pytanie organ wskazuje, że punktem wyjścia jest ustalenie czy określone nieodpłatne świadczenie usług (w tym przypadku darmowe bilety) będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem vat. Zgodnie bowiem ustawą o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, a ponadto wskazać należy, że w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu.
Istotne jest zatem ustalenie celu takiego nieodpłatnego świadczenia, bowiem jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują. Należy zatem stwierdzić, że opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością. Za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.
Czy zatem usługi, o które pyta Muzeum są związane z jego działalnością? W tym miejscu należy sięgnąć do szczegółowych regulacji, a więc do ustawy o muzeach. Zgodnie z art. 10 ust. 2 tej ustawy w jednym dniu tygodnia wstęp na wystawy stałe muzeów jest nieodpłatny. Ponadto Rada Ministrów określiła w drodze rozporządzenia grupy osób, którym przysługuje ulga w opłacie lub zwolnienie z opłaty za wstęp do muzeów państwowych. Stosownie do § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 czerwca 2008 r. zwolnienie z opłaty za wstęp do muzeów przysługuje:
– osobom fizycznym odznaczonym Orderem Orła Białego, Orderem Wojennym Virtuti Militari, Orderem Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej, Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”;
– pracownikom muzeów wpisanych do Państwowego Rejestru Muzeów;
– członkom Międzynarodowej Rady Muzeów (ICOM) lub Międzynarodowej Rady Ochrony Zabytków (ICOMOS);
– posiadaczom Karty Polaka, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka (Dz. U. Nr 180, poz. 1280 oraz z 2008 r. Nr 52, poz. 305);
– dzieciom do lat 7.
Po przeanalizowaniu stanu faktycznego oraz przedstawionych regulacji prawnych Minister Finansów uznał, że w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2016 r. Muzeum nie będzie miało obowiązku określania kwot podatku naliczonego do odliczenia zgodnie ze „sposobem określenia proporcji”, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług.
„Wskazać należy, że powołany art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług będzie mieć zastosowanie jedynie do sytuacji, w których nabywane towary i usługi, wykorzystywane będą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w przypadku gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie będzie możliwe. W takich okolicznościach kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy, obliczać się będzie zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.”
W związku z faktem, iż usługi nieodpłatnego wstępu do Muzeum (w „dzień bezpłatny” i dla dzieci do lat 7) związane są z prowadzeniem przedsiębiorstwa (wykonywane są w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT), a zatem Muzeum nie wykonuje czynności niepodlegających ustawie o podatku od towarów i usług oraz zakupy służą wyłącznie prowadzonej działalności, to nie znajdzie zastosowania prewspółczynnik.
Polecamy serwis: Podatki i opłaty
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.