REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej

Subskrybuj nas na Youtube
Opodatkowanie jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej. /fot. Fotolia
Opodatkowanie jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej. /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Organy podatkowe gminy mają często wątpliwości, jak w odniesieniu do podatku od nieruchomości traktować spółki nieposiadajace osobowości prawnej. W przypadku spółek osobowych odpowiedź jest jednoznaczna. Jednak problem może się pojawić w przypadku spółek cywilnych, zwłaszcza że orzecznictwo w tej sprawie jest niejednolite.

Od ponad 12 lat w ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: u.p.o.l.) podatnikami podatku od nieruchomości są, oprócz osób fizycznych i prawnych, również jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Przykładami takich podmiotów są spółki:

REKLAMA

REKLAMA

1) cywilna, której konstrukcja została uregulowana w ustawie z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (dalej: k.c.),

2) jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna, odnośnie do których regulacje ustawodawca zawarł w ustawie z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (dalej: k.s.h.).

Zobacz serwis: Spółki

REKLAMA

Najważniejsza kwestia związana z podatkiem od nieruchomości i charakterem prawnym tego podmiotu sprowadza się do rozważenia kwestii, kto (wspólnicy czy spółka) jest podatnikiem na gruncie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych? W sytuacji, w której sama spółka nie posiada osobowości prawnej, tym samym nie może nabywać prawa własności, które tworzy wprawdzie jej majątek, ale jako wniesione przez poszczególnych wspólników do majątku spółki. Tym samym spółka cywilna jest wprawdzie wymieniona w art. 3 ust. 1 u.p.o.l. (jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej) jako jeden z rodzajów podatników, lecz z uwagi na fakt, że jest ona podmiotem, który nie jest właścicielem nieruchomości, należy stwierdzić, że to poszczególni wspólnicy spółki cywilnej – jako właściciele nieruchomości stanowiących ich majątek wspólny – będą podatnikami podatku od nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fakt zawarcia przez określoną grupę wspólników umowy spółki cywilnej nie oznacza, że z tego tytułu powstaje nowy podmiot. Taka umowa to nic innego, jak wzajemne zobowiązanie się do wspólnego działania, które zostało ukierunkowane na osiągnięcie określonego celu.

Stanowisko sądów nie jest jednoznaczne w tym zakresie. Z jednej strony, należy wskazać na rozstrzygnięcia podzielające ten pogląd, jak np. wyrok Sądu Najwyższego z 28 października 2003 r. (sygn. akt I CK 201/02), w którym stwierdzono, że „spółka cywilna nie jest podmiotem prawnym odrębnym od wspólników, lecz jest wielostronnym stosunkiem zobowiązaniowym łączącym wspólników”. Z drugiej strony, są również rozstrzygnięcia, które przyznają spółce cywilnej status podatnika podatku od nieruchomości. To m.in. wyrok NSA z 25 kwietnia 2008 r. (sygn. akt II FSK 226/07), w którym stwierdzono, że „na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (...) podatnikiem podatku od nieruchomości jest spółka cywilna, a nie jej wspólnicy”.

Zobacz serwis: Podatki i opłaty

Nie kwestionując tego, że spółka cywilna to jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, trzeba stwierdzić, że ponieważ taka spółka nie może być posiadaczem żadnego z tytułów prawnych do nieruchomości wskazanych w art. 3 ust. 1 u.p.o.l., należy w pełni podzielić pogląd wyrażony w przywołanym wyroku Sądu Najwyższego.

Ponieważ to wspólnik jest podatnikiem, to on ma obowiązek złożenia organowi podatkowemu informacji w sprawie podatku od nieruchomości, na podstawie której organ podatkowy wyda decyzję ustalającą wysokość zobowiązania podatkowego. Podatek powinien zostać naliczony po stawkach przewidzianych dla nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. W takim przypadku przedsiębiorcą może nie być wspólnik (jako właściciel) nieruchomości, lecz jest nim spółka cywilna prowadząca na nieruchomości określoną działalność gospodarczą. Tym samym, zgodnie z art. 1a ust. 1 pkt 3 u.p.o.l., jest to nieruchomość znajdująca się w posiadaniu przedsiębiorcy i dlatego zastosowanie przy jej opodatkowaniu znajdują najwyższe stawki podatku od nieruchomości.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Opodatkowanie jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej

Artykuł omawia także zasady opodatkowania spółek osobowych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA